Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mener Tesla med disse garantireglene og bortfall av garanti?

Startet av T.K, torsdag 26. oktober 2017, klokken 13:49

« forrige - neste »

T.K

"Hvis du finansierer din Tesla gjennom Tesla Finansiering, vil du bare være kvalifisert for full garanti for annenhåndsverdi hvis din Tesla er brakt inn til service i henhold til ovennevnte anbefalt tidslinje".

Dette står det å lese på Teslas hjemmeside. Jeg forstår ikke hva det betyr. Forstår noen andre?

Setningen foran lyder "Det anbefales på det sterkeste at du utfører service på ditt Tesla-kjøretøy en gang i året eller ved hver 20.000 km (det som inntreffer først). Hvis du ikke følger denne anbefalingen, vil det ikke ha noen innvirkning på din begrensede nybil- eller bruktbilgaranti".

Det kan virke som om de med Tesla-lån ikke får overført fulle garantier ved salg av bil om ikke Teslaservice er fulgt, mens de uten Teslalån har garantier.

Selv har jeg hatt min nåværende bil, Leaf, til bremsevæske- og filterservice hos Enviro Bil, i hht til intervaller, men har ikke hatt visuelle punktservicer, og har dermed spart relativt store beløp, tilsvarende forsikringspremien. Spesielt Leaf har stort sett kun visuell kontroll ved servicer, da det kun er kupéfilter som skal byttes ved hver 50 000 km, samt bremsevæske. Man betaler altså stort sett for at en tekniker skal krysse av på et skjema ved service. På Tesla er det noe mer, ser jeg, men mye å spare på å bytte filter hos Enviro (eller andre), evnt bytte selv. Bremsevæske koster 1000 kroner å bytte, og gjøres sjeldent.

Reklamasjonsretten gjelder selv om ikke servicer er fulgt av Tesla, og jeg kan ikke se at garantien dekker noe som reklamasjonen ikke gjør, bortsett fra batteri og drivverk. Men om man bytter batteriets kjølevæske ved hver 80 000 km som er intervallet, er det ikke noe på batteri eller motor som skal byttes, så vidt jeg kan se. Og dermed er det potensielt over 20 000 kroner å spare over 4-5 år.

Noen vil sikkert innvende at service er noe man bare tar, men igjen, hvorfor betale 25 000 kroner for at noen skal glo på bilen? Og EU-kontroll kommer også etter 3 år, og der avdekkes trafikkfarlige forhold.

Elkjell

Dette gjelder de med Teslafinansiering med garantert gjenkjøpspris. Det er gjenkjøpsprisen de ikke garanterer uten service. Har ikke noe med garanti på bilen å gjøre.

T.K

Takk for oppklaring.

Får bare håpe at de, Tesla, ikke har en policy hvor de som ikke følger serviceprogrammet blir behandlet dårligere - får ikke lånebil ved reparasjoner etc.

krister461

Sitat fra: Elkjell på torsdag 26. oktober 2017, klokken 14:01
Dette gjelder de med Teslafinansiering med garantert gjenkjøpspris. Det er gjenkjøpsprisen de ikke garanterer uten service. Har ikke noe med garanti på bilen å gjøre.
Driver Tesla med garantert gjenkjøpspris i Norge?

kraez

Sitat fra: krister461 på torsdag 26. oktober 2017, klokken 14:24
Sitat fra: Elkjell på torsdag 26. oktober 2017, klokken 14:01
Driver Tesla med garantert gjenkjøpspris i Norge?
Tror ikke garantert gjenkjøpspris er lov i Norge. For å eie en gjenstand må du overta kontroll og risiko fra selger. Det Tesla beskriver vil bli klassifisert som Leasing.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Model X100D - November 2017

Elkjell

De lanserte et finansieringstilbud med garantert annenhåndsverdi. Det er dette ordet de bruker i denne sammenhengen også , ser jeg. Kanskje annerledes juridisk ? Uansett er det denne garantien som bortfaller ved manglende service , Elon har alltid sagt at garantien på bilen ikke avhenger av at du følger serviceintervallene.

krister461

Sitat fra: Elkjell på torsdag 26. oktober 2017, klokken 20:54
De lanserte et finansieringstilbud med garantert annenhåndsverdi. Det er dette ordet de bruker i denne sammenhengen også , ser jeg. Kanskje annerledes juridisk ? Uansett er det denne garantien som bortfaller ved manglende service , Elon har alltid sagt at garantien på bilen ikke avhenger av serviceprogrammet.
Har de lansert dette i Norge, eller er det bare formuleringer som henger igjen fra amerikanske avtaler?

Elkjell

Det er en god stund siden . De presenterte det her , men vi hørte ikke mer om det etter en stund , så det ble kanskje ikke gjennomført . Tror det var snakk om 50 % etter tre år av bilprisen og enda mindre av tillegsutstyrsprisen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA