Hovedmeny

Endelig felles venteliste hos Kia!

Startet av Cral, onsdag 25. oktober 2017, klokken 13:31

« forrige - neste »

Exi

Sitat fra: navyelsen på onsdag 12. september 2018, klokken 13:17
Tviler på du kommer særlig langt med første alternativ. Hvorfor skulle noen langt fremme i lista "gi" deg sin plass i køen, når de selv kan hente den ut og potensielt tjene 100.000 på flipping?
Det er naivt å tro at noen vil videreselge en helt ny bil uten fortjeneste så lenge etterspørselen er så stor.

Alle tenker ikke like kynisk heldigvis...

Mange som reserverer plass på flere modeller, og kjøper en av dem ettersom det passer seg.
Og de fleste i dette landet som har gjort nevnte, har ikke råd til og kjøpe ekstra biler for videresalg uansett lånebetingelser.

Men for meg er det nesten litt mystisk, hvordan f.eks ditt svar i det hele tatt dukker opp.
For du kommer med en ytring som ikke har noe med det jeg faktisk lurer på.

Ikke særlig hårsår eller kranglete, bare presiserer at jeg vil ha tilbakemelding på det jeg faktisk spør om[emoji1303]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kårepåsporet

Jeg har plassnummer rett over 100, jeg kommer til å kjøpe bilen, kommer også sannsynligvis til å beholde den.
Hvis det derimot dukker opp interessant alternativ, ja da selges bilen kjapt, med bortimot maksimal profitt.
Hvorfor skal jeg gi pengene videre?

HCO

Jeg har veldig lavt nummer på Niro og har den egentlig som "plan B" ifht. Tesla Model 3. Så egentlig kunne jeg tenkt meg et nummer litt lenger uti (men ikke så langt ut som køen har kommet nå), så jeg får litt bedre tid til å områ meg.

Men det er jo meningsløst å _ikke_ ta den ut, gitt etterspørselen og det faktum at jeg muligens "må" ha den selv. For de som har numre lenger ut i køen kan det fort bli en "Opel-situasjon" ved at tilgangen på biler tørker inn, og/eller bilen går opp i pris.

Jeg ser for meg 4 scenarioer der det er mulig å gå på en smell (det er sikkert flere):

1) Jeg lar være å ta ut bilen.
Feil, fordi: Jeg vet ikke om jeg får Tesla 3 i 2019 (relativt høyt kønummer) eller om den blir for dyr for meg. Også feil fordi jeg har to voksne barn som begge er i en fase av livet der de plutselig kan trenge en ny, sikker bil med forutsigbare driftskostnader. Fryktelig dumt om jeg da ikke har gitt de mulighet til å få seg en Niro - det blir jo ikke flust med rimelige familie-elbiler med god rekkevidde de nærmeste årene.

2) Jeg "bytter" kønummer med noen med høyere kønummer.
Feil, fordi: Man må ta ut bilen på eget navn, og 350.000 kroner (eller mer) må bytte hender et par ganger, herunder med en person man ikke kjenner. Dessuten, hvordan vet man at man ikke bytter med en som ønsker å flippe den?

3) Jeg tar ut bilen, og selger den med en gang til kostpris.
Feil, fordi: Den blir plukket opp av noen som flipper den og tjener 50.000 på min naivitet.

4) Jeg tar ut bilen, og selger den med en gang til markedspris.
Feil, fordi: Da blir man hetset på finn.no og elbilforum.no
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

geear

Folk tjener penger på boligsalg. Folk tjener penger på å kjøpe bruktbiler billig i både innland og utland og selge de videre med fortjeneste, både nye og gamle. Folk tjener penger på å kjøpe inn melk, smør og brød og selge det videre med fortjeneste. Hvorfor skal det ikke være greit å følge med i timen og tjene penger på elbil?

Kjør på alle som vil, det er ikke en risikofri investering å legge ut 400 000,- på en bil man ikke skal ha, så det er vel fortjent til de som har fulgt med og tar sjansen.

Joltus

Rimelig rød tankegang hvis man skal se ned på en som selger en bil han har reservert, og i tillegg tjener noen kroner.

Hvis vi får Niro og heller vil beholde leafen er eg hvertfall ikke så idiot at eg ikke prøver å tjene mest mulig penger på bilen.

arthur

Sitat fra: Exi på onsdag 12. september 2018, klokken 13:25
Sitat fra: navyelsen på onsdag 12. september 2018, klokken 13:17
Tviler på du kommer særlig langt med første alternativ. Hvorfor skulle noen langt fremme i lista "gi" deg sin plass i køen, når de selv kan hente den ut og potensielt tjene 100.000 på flipping?
Det er naivt å tro at noen vil videreselge en helt ny bil uten fortjeneste så lenge etterspørselen er så stor.

Alle tenker ikke like kynisk heldigvis...

[emoji1303]

Kjenner du noen som har solgt sin tidlig leverte bil uten å ta seg betalt hva markedet ellers aksepterer? For egen del har jeg ikke det minste problem med å innrømme at jeg vil selge en bil snart til hva markdet viøl betale og ta all den fortjenesten jeg kan uten å blunke! Kan flippe både en kona og en niro og kommer til å flippe en av de, men du er åpenabrt ikke den kjøperen jeg ser etter.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

Sitat fra: HCO på onsdag 12. september 2018, klokken 13:47
Jeg har veldig lavt nummer på Niro og har den egentlig som "plan B" ifht. Tesla Model 3. Så egentlig kunne jeg tenkt meg et nummer litt lenger uti (men ikke så langt ut som køen har kommet nå), så jeg får litt bedre tid til å områ meg.
Ta ut bilen og se an situasjonen. Å gi fra seg et veldig lavt kønummer er bare dumt.

Passer ikke bilen så selger du den bare til markedspris. Om den er høyere enn kostpris så bra for deg :) Gi hardt blanke i folk som vil klage på at du var lur. En del mennesker er negative av natur. Dem om det :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Exi

Tydelig at mange tær ble tråkket på.
Men ser at jeg formulerte meg slik at jeg åpnet for stikk, den er grei.

Jeg bryr meg fint lite om folk selger til gevinst, markedet bestemmer dette, tilbud/etterspørsel osv.

Men fortsatt ikke fått svar på det jeg lurte på...

Joltus

Tror igrunn dette kun er kia som kan svare deg på.

I mellomtiden lurer eg på hvem sin reservasjon du skal overta? Og hva skal du evt betale vedkommende for den plassen?

Exi

Sitat fra: Joltus på onsdag 12. september 2018, klokken 17:01
Tror igrunn dette kun er kia som kan svare deg på.

I mellomtiden lurer eg på hvem sin reservasjon du skal overta? Og hva skal du evt betale vedkommende for den plassen?

Kunne vært at noen allerede har gjort dette, derfor jeg hører her inne.

Har ingen reservasjon jeg skal ta over, må først finne ut av om det lar seg gjøre.

Gordon Retriever

Sitat fra: Exi på onsdag 12. september 2018, klokken 11:56
Sitat fra: Svend O på onsdag 12. september 2018, klokken 11:26

«Reservasjonen er personlig og kan ikke videreføres eller selges.»

«Det er kun tillatt å reservere en (1) bil per kunde. Dette for å unngå spekulasjon. Det er ingen forskjell på om du er en privat eller næringskunde.»

https://bilkjop.kia.no/niro-electric-reservasjon/

"Reservasjonen din kan ikke overdras til annen part eller overføres uten skriftlig samtykke fra Kia Bil Norge."

Siden kønumre for kommende elbiler er å regne som verdipapirer for tiden, er jeg ganske sikker på at klausulen om overdragelse etter avtale er tatt med for å gi en mulighet for overdragelse mellom nære relasjoner i forbindelse med arveoppgjør etter dødsfall i nær familie, skilsmisser e.l.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA