Hovedmeny

Endelig felles venteliste hos Kia!

Startet av Cral, onsdag 25. oktober 2017, klokken 13:31

« forrige - neste »

navyelsen

Ventelisten (interesselisten) til Kona er en vits. Hvem som helst kan skrive seg opp så mange ganger de vil.
Tror 1300 på Niro er mye mer realistisk, men det er fortsatt få av dem jeg snakker med som i det hele tatt har hørt om den eller fått med seg at den blir elektrisk. Litt mer presseomtale hadde nok fått opp tallene!
Hyundai var tross alt svært tidlig ute og markedsførte sin nye kommende elbil. Og har fått god drahjelp av Ioniq.

Fasiten får vi når kontrakt blir tilgjengelig.
Bare se f.eks. på Leaf. Nissan har solgt over 7000 av sin nylanserte modell.
De hoppet glatt over hele reservasjonslisten, og gikk heller direkte på kontraktsignering i høst.
Da har de ihvertfall konkrete tall å forholde seg til.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

lirekassa

Hvor mye mer enn en facelift er den nye LEAF'en egentlig? Ville vært litt merkelig å kjøre reservasjoner med betaling for en bil som kun erstatter en tidligere modell. De kjenner statusen sin i markedet og vet at disse bilene selger. Men forsåvidt enig i at dette med kø og reservasjoner er noe særegent og litt rart for elbiler, som egentlig har lite for seg.

Ift. KIA så blir jeg skuffet om 64kwh ikke lar seg bestille fra dag én slik det nå er med LEAF. Her venter jeg i spenning på Kona og på hvordan tilgjengeligheten blir der. Det som er helt sikkert er at mitt kønummer på 10000+ ikke blir brukt hos Hyundai, men det har med størrelsen på bilen å gjøre.

Bjoris

Har kjøpt Leaf40, men har ikke trukket reservasjonen da jeg venter på info som skulle komme nå i mars, får Niro hengerfeste blir den en hitt, hvis ikke ser jeg ikke  helt vitsen med Kia vs de andre, vi får se. Vi venter nok nå
med flere krumspring til Model 3 er klar...

jorgenbsk

Sitat fra: navyelsen på tirsdag 27. februar 2018, klokken 09:38
Bare se f.eks. på Leaf. Nissan har solgt over 7000 av sin nylanserte modell.
De hoppet glatt over hele reservasjonslisten, og gikk heller direkte på kontraktsignering i høst.

Opphavet skrev kontrakt på en Leaf 40.
Sånn passe fornøyd når han nå oppdager at han ved å ikke skrive kontrakt i fjor kunne:
1. fått fargen han ville ha (Sande Auto/Nissan sa han sannsynligvis måtte vente til 2019 for å få sølvgrå)
2. fått bilen nå. Forhandleren har/hadde biler inne i riktig farge som han kunne fått på dagen. I stedet må han vente til mai eller når det var.

Poenget er: Jeg tror ikke det spiller så fryktelig stor rolle hvilken metode man velger, bare det er ryddig. Jeg ville ikke satt pris på Nissans måte å gjøre det på, og at ikke Hyundai har sperret for mer enn én reservasjon per epostadresse er jo helt latterlig. Likevel kan en reservasjonsliste være "mer rettferdig" fordi de som har reservert/bestilt først får først. Kontrakter ville også funket hvis man kunne sagt: "De som har kontrakt får først, forhandlere får kun demobiler frem til kontrakter er levert".

lirekassa

Ganske ekstremt eksempel du beskriver, jorgenbsk. Det er klart skreddersøm tar lengre tid enn å hente seg ut et plagg på Dressmann, men så stor tidsforskjell fra Nissans side burde ikke være mulig.

Bjoris

Bare surr fra Nissan sin side, jeg bestilte to LE utgaver i starten av februar med levering i mars. Det er veldig mange som har bestilt i sept i fjor som får sin LE etter meg...

Jeg snakket med Nissan på Gol, de hadde lagd sitt eget system på dette, hvis en LE ble ledig så rykket alle opp i køen og de solgte den med levering i juni (siste leveringstid for LE tror jeg). Det selger forklarte at dette var veldig tungvindt for dem, men de tok denne jobben for at ting skulle bli rettferdig. Antar de da må bytte om på chassisnr på ganske mange så det høres slitsomt ut og jeg forstår at en ivrig selger heller selger bilen til en ny kunde og slipper dette, pluss at de lettere selger bilen som da har kort leveringstid vs det som Gol kan tilby...

K.O

Noen som vet noe om når Niro blir presentert? Hadde håpet på noe info fra motorshowet i Genève, men den gang ei.

Limodriver

Jeg mener å ha plukket opp forsommeren 2018 (mai). Tatt slike datoer med en klype salt får en håpe før ferien.

K.O

Jeg har kønummer rundt 3000 på kona og ca 800 på Niro. Kan vel fort bli slik at Niro blir levert først. Uansett så synes jeg Kona er i minste laget da jeg vil ha den som nr 1 bil og har to barn (ikke behov for bakovervendt sete). Niro ser ut til å kunne egne seg bedre til dette formål.

Kårepåsporet

Sitat fra: K.O på onsdag 07. mars 2018, klokken 13:57
Noen som vet noe om når Niro blir presentert? Hadde håpet på noe info fra motorshowet i Genève, men den gang ei.

Har vært snakk om mars, men den kommer når den kommer. Det er ikke noe som er mer interessant nå uansett, med unntak av X, men den er for syr og for svær. Dessverre.
3 er jo helt ute i det blå.
Så valget med å vente på Niro er enkelt. Med kønummer 100+
Krysser fingrene for at Nissen kommer tidlig i år

ne0o

får ikke opp kønummer før man har betalt i reservasjonslista på Niro?.
noen som nettopp har registert/bealt? kønummer får dere?

brako79

Sitat fra: ne0o på fredag 09. mars 2018, klokken 14:41
får ikke opp kønummer før man har betalt i reservasjonslista på Niro?.
noen som nettopp har registert/bealt? kønummer får dere?

Fikk en epost fra BOS om at mitt nummer i køen er RESKIA0012nn.
Kommer vel om et par dager?
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

HCO

Høres ut for meg som om de har glemt å endre mail-malen før de klikket send. Jeg ville svart de, og bedt om korrekt nummer.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Trond.m

RESKIA0012nn ???. Stod det akkurat det ? Kanskje de har gått bort fra eksakt nummerering og bare indikerer at du har ligger mellom 1200 og 1299 fordi det uansett er umulig å levere biler i eksakt riktig rekkefølge.

brako79

Sitat fra: TM på fredag 09. mars 2018, klokken 16:03
RESKIA0012nn ???. Stod det akkurat det ? Kanskje de har gått bort fra eksakt nummerering og bare indikerer at du har ligger mellom 1200 og 1299 fordi det uansett er umulig å levere biler i eksakt riktig rekkefølge.
Sto fullt tall. Jeg har bare anyonymisert de to siste tallene av ukjente sikkerhetsmessige årsaker. Vet ikke om det kan misbrukes av andre på noen som helst måte.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA