Fjerner fordelene for elbiler som firmabil.

Startet av Egil Fonn, fredag 13. oktober 2017, klokken 06:31

« forrige - neste »

Egil Fonn

Mye fokus på økning av engangsavgiften på de tunge Elbilene (Tesla skatt)
Men det som virkelig vil true salg av mange elbiler er forslaget om å
fjerne fordelene for elbiler som firmabil.
Elbiler har i dag halv firmabilbeskatning.
Denne fordelen foreslår regjeringen å fjerne, slik at elbiler skal betale full firmabilbeskatning.

Har lagt inn to regnestykker i kalkulatoren til smarte penger.
Ny bil 330000.- Inntekt 550000.- gir firmabil beskatning på 18849.-pr. år.  Etter budsjett forslag blir det 39140.- pr år.
Ny bil 800000.- Inntekt 550000.- gir firmabil beskatning på 45260.-pr. år. Etter budsjett forslag blir det 80236.- pr år.
Går dette gjennom blir det bråstopp for mange elbil kjøp. Mange som i dag har el firmabil vil kvitte seg med den for ikke å bli skattet i senk.
Link til kalkulator:  https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/908-firmabilskattkalkulator
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

elektrolux

Trodde firmabil uansett var dårlig butikk. Mye bedre å bruke egen bil og føre km.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Egil Fonn

Jo dyrere elbil, desto mer lønnsomt å ha den som firmabil med dagen regelverk.
En rimelig elbil kan være bedre å eie privat.
BMW IX 40 fra sept.2022

budakand

Overraskende lite fokus på dette. Mange som kjører firmaelbil vil få økt skatt som er mye høyere enn den mye diskuterte vektavgiften. Hvert år. Vektavgiften betaler man en gang når man kjøper bilen.

Speeder

Dette er ett meget godt initiativ for valg av elbil ved skifte av firmabil. Synd hvis den faller bort før det kommer en eneste aktuell elbil i familiesegmentet som ikke koster skjorta. Uten å ha sett statistikk på det vil jeg tro de aller fleste firmabiler er i mondeo/passat klassen?
Jeg skal nå bytte selv men ingen aktuelle kandidater, Tesla er for dyr, de andre er som små.

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Sveinung1954

Sitat fra: budakand på fredag 13. oktober 2017, klokken 08:12
Overraskende lite fokus på dette. Mange som kjører firmaelbil vil få økt skatt som er mye høyere enn den mye diskuterte vektavgiften. Hvert år. Vektavgiften betaler man en gang når man kjøper bilen.

Enig, overraskende lite fokus. For min del (med P85D) blir beskatningen nær doblet, fra ca 51 000 i skatt i året til ca 90 000. Det er en årlig økning i skatt på ca 39 000 (i tillegg økt arbeidsgiveravgift i firmaet). Det er en del penger vil jeg si.

Dette var jo en ekstremt gunstig ordning; fulle skattemessige fradrag for avskrivninger + driftskostnader i firmaet, men bare innberetning for 50% av bilens verdi.

Det har vært så lite fokus på det i media at jeg håpet ordningen ville overleve noen år til, men dengang ei....

Løsningen er forsåvidt enkel nok; jeg må bare selge bilen fra firmaet tilbake til meg selv og vipps så er hele fordelsbeskatningen eliminert. Det er for mitt vedkommende helt klart ikke lønnsomt å fortsette med bilen som formabil når denne ordningen nå forsvinner.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

stefse

Problemet med dette budsjettet er ikke at elbiler skal betale, men at de ikke legger på tilsvarende fossile alternativer tilsvarende. Altså i praksis en dreining tilbake mot fossilsamfunnet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Amoss

Sitat fra: stefse på fredag 13. oktober 2017, klokken 18:14
Problemet med dette budsjettet er ikke at elbiler skal betale, men at de ikke legger på tilsvarende fossile alternativer tilsvarende. Altså i praksis en dreining tilbake mot fossilsamfunnet.

Det er ikke så rart... Dette fremlegges jo som ett forhandlingskort når de skal forhandle med mellompartiene om statsbudsjettet. Mellompartiene vil ikke legge 2 pinner i kors for å redusere fossilbeskattingen, så FrP risikerer å bli sittende igjen med svarteper, og at mellompartiene bruker *det* som ett forhandlingskort *mot* regjeringen.

Hadde dette derimot vært seriøst ment vet fortsatt regjeringen at mellompartiene hadde krevd tilsvarende økning på fossilene, så kunne de brukt *det* som ett forhandlingskort om andre ting igjen...

Uansett - det vi ser nå er første episode av oppfølgingen av forårets suksess såpeopera "statsbudsjettforhandlinger". I fjor startet første episode med ett ultimatum, og i år altså med en "Tesla skatt". Begge deler ble/blir begravet før - eller i det minste i - høstens siste episode.
Model S 85D

kj3til

Sitat fra: Amoss på fredag 13. oktober 2017, klokken 18:43
Uansett - det vi ser nå er første episode av oppfølgingen av forårets suksess såpeopera "statsbudsjettforhandlinger". I fjor startet første episode med ett ultimatum, og i år altså med en "Tesla skatt". Begge deler ble/blir begravet før - eller i det minste i - høstens siste episode.

Aller først så overrasker det meg veldig også hvor lite fokus dette har fått. Jeg misforsto først og trodde min to måneder gamle egolf slapp unna, den gang ei.

Hvis ikke dette blir omgjort så er det vel snakk om innføring fra 1. juli, eller?

Sent from my iPhone using Tapatalk

kj3til

Sitat fra: SKH på fredag 13. oktober 2017, klokken 13:22
Løsningen er forsåvidt enkel nok; jeg må bare selge bilen fra firmaet tilbake til meg selv og vipps så er hele fordelsbeskatningen eliminert. Det er for mitt vedkommende helt klart ikke lønnsomt å fortsette med bilen som formabil når denne ordningen nå forsvinner.

Har du undersøkt om det ligger noen begrensninger i dette? Å f.eks. tre inn i firmaets leasing av firmabilen? Mener å huske at firmabilen min har en ugunstig og dyr leasingavtale så det er vel sannsynligvis ikke tematikk for meg allikevel, men..

BjørnarHole

Blir det ordinær firmabilskatt på elbil så selges i3n, og så går jeg tilbake til fosilbil...

budakand

For min del blir det dobling av skatt på firmabil. Da kommer min nye TMX til salgs med lavt kmstand over nyttår.

Underlig at det ikke blir innført gradvis økning. Det er litt enklere å svelge.

Sveinung1954

Sitat fra: kj3til på fredag 13. oktober 2017, klokken 20:07
Sitat fra: SKH på fredag 13. oktober 2017, klokken 13:22

Har du undersøkt om det ligger noen begrensninger i dette? Å f.eks. tre inn i firmaets leasing av firmabilen? Mener å huske at firmabilen min har en ugunstig og dyr leasingavtale så det er vel sannsynligvis ikke tematikk for meg allikevel, men..

Alle transaksjoner med aksjonær og selskapet skal gjøres til markedspriser. Utover det er det ingen begrensninger i aksjeloven/skatteloven.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Egil Fonn

Har bestilt elbil med levering i 2019. Blir det dobling av firmabil beskatning blir denne bestillingen kansellert.
Håper regjeringens støtte partier får forhandlet bort dette forslaget.
BMW IX 40 fra sept.2022

Amoss

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 14. oktober 2017, klokken 18:40
Håper regjeringens støtte partier får forhandlet bort dette forslaget.

Kan virke som flisespikkeri, men nevner det likevel: Mellompartiene er nå, og gjennom behandlingen av dette statsbudsjettet, ikke å regne som støttepartier. De er nå begge to opposisjonspartier som tar utgangspunkt i at vi er bedre tjent med en borgerlig regjering enn alternativet, men som godt kan velge å stemme i mot regjeringen i behandlingen av budsjettet.

... spørsmålet er da om hvorvidt AP ser seg bedre tjent med å stemme for regjeringens forslag fordi de selv ikke har noe styringsdyktig alternativ eller ei. Så denne "flisespikke-forskjellen" kan endre helt på maktbalansen mellom partiene på stortinget.

Men med det sagt så tror og håper jeg også at mellompartiene kan forhandle bort disse bitene som går reduksjon i elbil-incentivene. Regner egentlig med at dette kun er tatt inn i forslaget som ett forhandlingskort.
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA