Hovedmeny

Nytt om Hyundai KONA

Startet av BOStrand, mandag 09. oktober 2017, klokken 09:59

« forrige - neste »

Hejduk

Har det vært noe info om hvordan Hyundai løser temperaturstyring av batteripakken?

Skikkelig skuffa over Nissans løsning og veldig imponert over BMW sin løsning.
2021 Model 3 LR blå
2021 Model Y LR hvit
2019 Model 3 LR grå
2018 Hyundai Kona grå
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

Spajderman

Kan vel anta at det blir noe tilsvarende som på Ioniq? Uten at jeg vet noe særlig om hvordan de har gjort det der virker det som det fungerer bra?

Limodriver

Jeg snakket med en Hyundaiselger forrige uke. Han sa "vi vet at det ikke kommer AWD og vi vet at det ikke kommer tilhengerfeste".

Jeg tror nok de som har hengerfeste som en dealbreaker kan forberede seg på at det ikke blir Kona for deres vedkommende.

Thorbjørn Hellehaven

Jeg er ikke situasjonen hvor jeg i utgangspunkt vurderer å bytte bil, men savner tilhengerfeste på e-Golf'en, så når noen kommer med den muligheten, så er det en showstarter.
Tesla Model-X, har bra tihengerfeste, men prisen i størrelsesorden som 2-4 biler, blir en dealbreaker.
Nissan e-NV200 kan ha litt over 400kg tilhenger (det er i minste laget), men bare 2-seter blir en dealbreaker; mens 5-seter kan bare ha 140kg, som ville gitt meg 100kg overlast med tom tilhenger, er heller ikke interessant.

lirekassa

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på mandag 05. mars 2018, klokken 18:17
Jeg er ikke situasjonen hvor jeg i utgangspunkt vurderer å bytte bil, men savner tilhengerfeste på e-Golf'en, så når noen kommer med den muligheten, så er det en showstarter.
Tesla Model-X, har bra tihengerfeste, men prisen i størrelsesorden som 2-4 biler, blir en dealbreaker.
Nissan e-NV200 kan ha litt over 400kg tilhenger (det er i minste laget), men bare 2-seter blir en dealbreaker; mens 5-seter kan bare ha 140kg, som ville gitt meg 100kg overlast med tom tilhenger, er heller ikke interessant.

I-Pace til 600k da? ;)

Counterpointer

Sitat fra: lirekassa på mandag 05. mars 2018, klokken 18:50
Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på mandag 05. mars 2018, klokken 18:17

I-Pace til 600k da? ;)
599 + 19 for hengerfeste [emoji56]

Thorbjørn Hellehaven

Når det er mange biler i prisklassen ~300 som gjør nytten til alt annet for meg, så ser blir regnestykket mitt: 300 + 299 for bil som kan ha hengerfeste + 19 for hengerfeste
= 300 + 318 for hengerfeste (det er et dyrt hengerfeste...)

Cral

Jeg blir rimelig overrasket om Kona med lite batteri starter over 250, og med stort batteri over 280

Da har jeg tatt utgangspunkt i prisene i Sør Korea.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

trykkertor

Jeg er redd det skal kremmes, og på bakgrunn av Ampera E suksessen på over 300.000,- vil nok Hyundai prøve seg godt oppe i pris de også.
Blir imponert hvis en godt spekket Kona 60 blir nærmere 300k enn 350k med 2 sett hjul. Men lov å håpe.

ProsjektX

En ting er det norske markedet, en annen ting er resten av Europa. Uansett kan de ikke prise veldig forskjellig fra marked til marked (+ avgifter) for å unngå utstrakt grad av parallellimport. Skal bilene prises som andre indikerer vil de ikke være salgbare utenfor Norge, pluss avgifter. Tror også prisene vil ligge som Kral over indikerer
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

rmon

HPSE

Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

navyelsen

Svar på det du lurer på???

Folk lurer på tre ting:

1. pris
2. hengerfeste
3. leveringstidspunkt

Ingen ting av dette ble besvart i Hyundais nylig publiserte artikkel.
Fortsatt bare spekulasjoner og drøvtygging av allerede publisert informasjon. Ingenting nytt.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

tuono

Ikke noen som helst slags tvil om at dette blir en storselger fra en fabrikk som har bevist at de faktisk kan levere kvalitet og kvantum (om de bare får være i fred for lokale myndigheters "rekvisisjon" av store kvanta, samt streik).
Så kan man jo si at det er trist og leit for dem som trenger mere bakseteplass, bagasjeplass og har gjort seg avhengige av app og hengerfeste. Vanskelig å si når alt dette kommer i én pakke og til en pris som er håndterbar for Hvermannsen.

trykkertor

Jeg har en teori om at ingen av produsentene (foruten Tesla), ønsker å være "prøvekanin" for mindre elbiler med hengerfeste.
Det er sikkert ikke "forsket/testet" nok på hvordan batteri og elmotor takler store vektforandringer i forhold til egenvekt.
Da blir det skummelt å tilby en bil med hengerfeste, hvis det så skal vise seg senere at batteripakker, elmotorer eller annet degraderes stort av dette over tid.
Derfor tror jeg det vil bli mye mer vanlig med hengerfeste om noen år, når noen har turt å sende en bil ut i markedet med hengerfestet, og vi får se resultatene.
Om så det blir et hengerfestet som kan trekke maks 500kg, så hjelper det stort for en del av oss som til tider sleper på hageavfall, sementsekker og noe oppussingsmaterialer.

Jeg tror rett og slett ingen tør være betatester for elbil med trekkrok i uvisshet om mulige massereklamasjoner på bilene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA