Hovedmeny

Nytt om Hyundai KONA

Startet av BOStrand, mandag 09. oktober 2017, klokken 09:59

« forrige - neste »

jche

Sitat fra: tuono på lørdag 25. november 2017, klokken 00:16
Ampera E forumet minner om ei sentrumsgate klokka 08:00 første nyttårsdag. Kun noen papirhatter og litt konfetti som ligger nedtråkka igjen. Foruten en og annen som sjangler rundt med igjenklistra øye og svidd pannelugg. Festen er slutt!! 
Kan vel forklare litt av det som man nå ser av surmuling som skjer i de øvrige forumseksjonene.

Vi har to veldig aktive Facebook-grupper, så jeg tror folk dekker sitt behov for informasjon der. Er endel surmuling fra de som har fått prisøkning naturlig nok, men vi som har bilen er fornøyd med det meste.

Jakal

Jeg hadde Ampera e noen måneder og synes det var en fantastisk bil (stalltips: årets bil 2017), men også med noen klare svakheter (i likhet med alle biler). Jeg er forundret over enkeltes behov for å rakke ned på bilen. Om det er et like godt kjøp etter en prisøkning på 60.000,- er jeg mer usikker på. Det avhenger av konkurransen, som egentlig kommer først sommer / høst 2018 (Kona, Leaf).

Knut, du sier: "Prisen på Kona ser forøvrig ut til å havne en del høyere enn størrelse på bilen tilsier. Dette i forhold til at den kan komme til å bikke over 400 tusen med vinterdekk ol." Du får antagelig rett i den første setningen og kanskje også i den siste. Jeg tipper billigste Kona vil koste 250-280.000,-, så kommer utstyrspakker og oppgradert batteri slik at den dyreste versjonen kanskje vil nærme seg 400.000,-. Jeg synes jo 400.000,- for en småbil er alt for mye, men hvor mye verdsetter man kjøring i kollektiv-feltet?

Ad app og info fra Hyundai: ...man har muligheten til å forvarme bilen og benytte seg av ladestyring via bilens infotainment-enhet." Slik jeg forstår det er det da mulighet til å sette bilen på 20 grader kl 1500 før man forlater bilen på Mylla for en skitur. Det er i hvert fall en mellom-løsning som erstatter noe av behovet for en app for meg. Forøvrig er jo Norge i verdenstoppen i digital sammenheng, slik at etterspørsel for en app kan være litt særnorsk. Vi får dog krysse fingrene ...

Counterpointer

Sitat fra: Jakal på lørdag 25. november 2017, klokken 09:21
Ad app og info fra Hyundai: ...man har muligheten til å forvarme bilen og benytte seg av ladestyring via bilens infotainment-enhet." Slik jeg forstår det er det da mulighet til å sette bilen på 20 grader kl 1500 før man forlater bilen på Mylla for en skitur. Det er i hvert fall en mellom-løsning som erstatter noe av behovet for en app for meg.
Kun tilkoblet kabel. Kjenner ikke forholdene på Mylla men høres ikke ut som et ladested.
Jeg klarte meg fint uten app på Soul, det var bare å starte bilen med varme på fullt og vente noen minutter.....

Men muligheten til fjernstyrt er overlegent og de fleste har det jo

Jakal

Hei Knut, beklager hvis jeg spør litt dumt: Uten app må bilen altså være koblet til en ladestasjon for å bruke bilens infotainment-system til å bestille oppvarming om eks 4 timer? (PS. Mylla nord for Oslo er et populært utfartsted for skiturer, laaaangt fra ladestasjoner).

tuono

Etter å ha vært å kikka på den bensinutgaven som står hos forhandlerne nå, så er den frontdesignen og mangel på utvendig plast illustrert i linken under akkurat hva jeg ønsker meg på EV! Ut over dette håper jeg at de tar å flytter midtkonsollen til Ioniq over til Kona EV. Inkl. elektrisk håndbrekk og trykknappene. Rørepinne i midtkonsollen har absolutt ingenting å gjøre i dagens elbiler. En annen ting jeg tenkte på da jeg kikka på bensinutgaven er at jeg håper de "LEDifiserer" den klynga med lys nede bak. Ligner mest en pose med Syrlige drops (for dem som husker det). LED-pærer og hvitt glass bør være en selvfølge på EV-versjonen. Ut over det: Ønsker meg samme rattutforming som på Ioniq. Liker det utrolig godt etter at jeg ble vant med det. Ja....også elektrisk bakluke! En av få ting jeg savner på Ioniq. Ellers er jeg klar til å bla opp for Kona EV. Tror det blir en veldig bra bil for mitt bruk.
http://i.auto-bild.de/ir_img/1/8/7/7/0/9/1/Kompakt-SUV-wird-elektrisiert-644x363-66feded8f9547655.jpg

Counterpointer

Sitat fra: Jakal på lørdag 25. november 2017, klokken 15:15
Hei Knut, beklager hvis jeg spør litt dumt: Uten app må bilen altså være koblet til en ladestasjon for å bruke bilens infotainment-system til å bestille oppvarming om eks 4 timer? (PS. Mylla nord for Oslo er et populært utfartsted for skiturer, laaaangt fra ladestasjoner).
Det er overhodet ikke dumt å spørre.
På Soul og Ioniq må en koble til kabel så er 99% sikker på at det blir slik på Kona også.

jche

Det er isåfall idiotisk på en bil med så stor batteripakke. Når bilen kanskje bare trenger lading 3 ganger i uka, må man likevel plugge i kabelen hver kveld for å få forvarming dagen etter. Her er ihvertfall opelen mye bedre :-)

Myrvang

Sitat fra: jche på lørdag 25. november 2017, klokken 20:37
Det er isåfall idiotisk på en bil med så stor batteripakke. Når bilen kanskje bare trenger lading 3 ganger i uka, må man likevel plugge i kabelen hver kveld for å få forvarming dagen etter. Her er ihvertfall opelen mye bedre :-)

Leaf har samme, trenger ikke kabel for å forvarme. Om jeg ikke tar helt feil går varmen i 15 min uten kabel og 2 timer med. Og den går ikke i det hele tatt om batteriet er under en viss %.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

tuono

Ja ingen bekymringer er bedre enn de uvisse og forskuddsvise.

Prøver meg på noen (for meg ihvertfall) nyheter her. Greencarreports melder om oppjusterte produksjonstall for Kona i 2018. Fra 13000 til 18600 biler. Hvorvidt dette får betydning på Norges "2018-kvote" på 3000 biler (opplyst fra forhandlerhold) er uvisst. Kanskje det kommer en båt eller to for å fylle hullet GM har etterlatt seg....?

https://www.greencarreports.com/news/1113677_electric-hyundai-kona-kia-niro-production-to-rise-again-report

Crown

Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. november 2017, klokken 17:11

Vi har ikke noe bruk for 300+km rekkevidde, solide 10-12 mil vinterstid holder lenge. Men app, rattvarme og lengdejusterbar rattstamme må som et minimum være på plass. i3 feilet dessverre på rattvarmen og Ioniq på begge deler. eGolf på rattvarme.

Hva mener du med "begge deler" på Ioniq? Den har både rattvarme og lengdejusterbar rattstamme. Vi har både Ioniq og 30kWh Leaf, og må si at savnet etter app på Ioniq er mye mindre enn jeg hadde trodd, mangelen på lengdejusterbart ratt og dermed dårlig sittestilling på Leafen er et mye større problem for meg, så jeg kjører Ioniqen og kona Leafen.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Crown

Da har jeg Kona (bensin) til testing mens Ioniqen er på service (tenk at det har gått et år alt). Grei bil, man merker at Ioniqen er en bilklasse over, men bensin-Kona har bedre fjernlys, tilsynelatende bedre lyd, høyere under taket i baksetet og bedre oversikt. Bensinmotor og rørepinne ødelegger selvsagt for dynamikken, men jeg ser ingen grunn til at dette ikke kan bli en storselger som elbil med stort batteri. Heftig blåfarge, forøvrig :-D

[attachment id=0 msg=637013]
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

jkirkebo

Sitat fra: Crown på mandag 27. november 2017, klokken 18:13
Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. november 2017, klokken 17:11

Vi har ikke noe bruk for 300+km rekkevidde, solide 10-12 mil vinterstid holder lenge. Men app, rattvarme og lengdejusterbar rattstamme må som et minimum være på plass. i3 feilet dessverre på rattvarmen og Ioniq på begge deler. eGolf på rattvarme.

Hva mener du med "begge deler" på Ioniq? Den har både rattvarme og lengdejusterbar rattstamme. Vi har både Ioniq og 30kWh Leaf, og må si at savnet etter app på Ioniq er mye mindre enn jeg hadde trodd, mangelen på lengdejusterbart ratt og dermed dårlig sittestilling på Leafen er et mye større problem for meg, så jeg kjører Ioniqen og kona Leafen.

Ok da har jeg blitt feilinformert. Noen påsto at Leaf var den eneste elbilen med rattvarme, ved siden av Tesla.

Uansett er vi begge to helt avhengig av forvarming via app, det står aller øverst på lista over krav. Brukes bortimot daglig på begge bilene våre.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

tuono

Føyer seg bare inn i rekken av innlegg der folk mener noe om en bilmodell uten å engang ha sittet i den. Noe som går igjen i store deler av denne tråden. Hadde vært greit om vi etterhvert prøvde å dreie den over til nyheter om Kona. 

jkirkebo

Sitat fra: tuono på mandag 27. november 2017, klokken 18:48
Føyer seg bare inn i rekken av innlegg der folk mener noe om en bilmodell uten å engang ha sittet i den.

Det må vel være greit å mene at den ikke er aktuell for oss uten å ha sittet i den? Som sagt feiler den på monst ett ufravikelig krav. Vi hadde ikke sett på i3 heller om jeg visste at den ikke hadde rattvarme, trodde faktisk at alle BMWer hadde dette.
Leveringstide er heller ikke noe pluss for Ioniq. 6mnd er greit for min del, blir det mye lengre enn det er sjansen for at det dukker opp noe annet fint i mellomtiden ganske stor.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: jkirkebo på mandag 27. november 2017, klokken 18:26
..
Ok da har jeg blitt feilinformert. Noen påsto at Leaf var den eneste elbilen med rattvarme, ved siden av Tesla.
..
Alle nåværende og kommende Hyundai/Kia EV har rattvarme og lengdejusterbart ratt men mangler pt. app.
For min egen del er rattvarme viktigere enn app.
App for forvarming kan erstattes av fjernkontroll for klima på nøkkel slik eNV200/Ampera-E /i3/nyere I-Miev m.fl er utstyrt med (hører dere i Huyndai/Kia??)

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA