Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremseskiver til 106E

Startet av svestboe, torsdag 11. januar 2007, klokken 15:18

« forrige - neste »

svestboe

Hvordan er det med stråling i el-biler?
Noen sier at vi sitter inne i en "transformatorstasjon" med helseskadelig stråling. Det er mulig å skjerme for denne strålingen. Er bilprodusentene klar over dette? Forskes det på det?

Hilsen
Saxo-eier

elektrolux

#1
På din bil er det snakk om likestrøm. Der er 2 ledninger som går under midten av bilen. de henger ganske langt nede, og over dem er metalkarrosseriet, som forøvrig omslutter hele deg. Resten av ledninger er i motorrommet, og selve motorstyring, lader etc. er dobbeltsjermet med enda en box i solid aluminium.

Tror du kan sove trygt vel vitende om at du er godt beskyttet mot stråling.

Selv er jeg mye mer bekymret for den strålingen laptoppen representerer der den hviler oppå mine edlere deler mens jeg svarer på dette inlegget. :-[

Med Vlan på, merkes faktisk en ullen følelse der etter en stund.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Etter min mening burde sveiserne være mye mer bekymret, de arbeider ca 2000 timer pr år med ett sveisehåndtak der det går mellom 50 og 300A gjennom!!!
Har sett i sveiseverksteder at mettallsponet fester seg som en kaktus rundt sveisekabelen!!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

Så lenge det flyter en konstant strøm skjer det ingen stråling. Når energien pendler i kretsene vil noe energi bli tapt og forlate strømkretsen i form av elektromagnetisk stråling. En senderantenne er designet slik at dette tapet blir så stort som mulig f.eks. mobiltelefon, trådløs Internett, køfribrikke, tyveriskranke i butikker, etc her skal helst all energien stråle ut, og selv fra disse apparatene regnes strålingen for svak og ufarlig.

I bilen er kretsen lukket og en ønsker at all energien går til å drive bilen og helst ikke stråle ut noe som helst. Det som skaper litt radiostøy er den elektroniske styringen og litt ved motor, men disse delene er så godt skjermet at det i praksis ikke er noe stråling.  :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Tror ikke jeg lekker noe hemmelig informasjon når jeg forteller at Buddy ble grundig testet med avansert måleutstyr for EU godkjenningen. Det gikk både på at bilen ikke skal gi fra seg forstyrrelser og at den ikke skal påvirkes av stråling (f.eks. mobiltelefon, høyspentledninger over veien) utenfra som kan forstyrre f.eks. gasspådraget.

Det samme er sikkert tilfelle for andre elbiler.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

#5
Hadde vel bare blitt "bonus/poeng" dersom bilen automatisk stoppet nar man snakket i mobiltelefonen?

Er det foresten andre enn meg som synes det er dumt at man må ta av seg tinfoil/hatten for at den ikke skal forstyrre når man snakker i mobilen?  ;)

*Beklager, men norske tegn falt plutselig ut her i forumet for meg?? Ser ut til at det er tastatudefinisjonen som har over til amerikansk.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

EL CAR LØS

Sitat fra: El rayo på lørdag 17. mars 2007, klokken 22:00
Tror ikke jeg lekker noe hemmelig informasjon når jeg forteller at Buddy ble grundig testet med avansert måleutstyr for EU godkjenningen. Det gikk både på at bilen ikke skal gi fra seg forstyrrelser og at den ikke skal påvirkes av stråling (f.eks. mobiltelefon, høyspentledninger over veien) utenfra som kan forstyrre f.eks. gasspådraget.

Det samme er sikkert tilfelle for andre elbiler.

Tom Roy, du lekker ikke noe "Secret" info, det skal nemlig være faktisk "Åpen" info til alle som skulle ha brukt for, dvs. du skal ha det dokumentert og ellers ville ikke produsentene kunne selger/ha sine varer her i "EU" gokjente regler...

Når det kommer til disse "normer" du nevner, så er de samme som jeg ofte må forhold meg ifb med jobben min når jeg skriver en "SPC" Specification, "TST" Test Prosedyrer, "RPT" Report.

Alt utstyr som selges/omsettes i EU-Land "ink. Norge" skal være godkjent EU/EN/ISO normer:

Eks på hva Think har vært gjennom er sikkert disse, tar "forbehold" har ikke lest Think "SPC's".

EMC: "Electromagnetic Compability"
- EN 55022 (Irradiated emission)
- EN 55014 (Irradiated and conducted emmission)
- ENV 50140 (Irradiated radio frequency immunity)
- ENV 50140 (Inducted radio frequency immunity)
- ENV 50204 (Irradiated radio telephone immunity)
- EN 61000-4-8 (Net frequency immunity)
- EN 61000-4-2 (Electrostatic charges immunity)
- EN 61000-4-4 (FT/Burst immunity)

Tenker også den har vært ifg fabrik standard:
- EN 61010-1 (Safety requirents for electrichal equipment and installations).

Og så har den vært gjennom test and qualification:
- ISO 13628-1 (General requirements and reconmendation).
- ISO 13628 (Part nr.) Test and qualification for electrical and mekanisk systemer, etc...
-----------------------------------------------------------------
Dette tenker jeg Think har vært gjennom og det same gjelder alle andre elbiler, vet ikke hva Kewet har vært gjennom, men helt sikkert har de vært gjennom noe test and kvalifiserings tester, slik at de kan bli godkjente.

Når det er sagt, så er det ofte mange som tar seg sjansen men enten med ulovlig utstyr eller ikke godkjent equipment! Men det er en sjanse man tar og som otfe slår tilbake ved kontrol eller ulykker etc...





© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA