Erfaringer med å oppgradere standard lydanlegg

Startet av leafolainen, mandag 02. oktober 2017, klokken 15:38

« forrige - neste »

petersv

Standardanlegget er veldig bra i forhold til standard i andre biler :)

fonberg

Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 21. november 2017, klokken 01:03
Bare hyggelig folkens.

Bare jeg får igjen bilen min snart fra Tesla pga diverse garantiarbeider så tenkte jeg kanskje jeg kunne ha ett lite meetup med lydprat, tips og forslag samt en demostrasjon for de som eventuelt er interessert.

Kan nevnte at anlegget i min bil er mer eller mindre totalombygd, med en relativt heftig sub bak og en ombygd midtkonsoll med innebygget frontsub med over 4kW med forsterkerkraft, samt ekstern forsterker og DSP som driver frontsettet.

Er det noen som eventuelt hadde vært interessert i dette?

Av nysgjerrighet: Hva vil ca. pris på dette være? I komponenter, og arbeidspenger?
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Trustno1

Sitat fra: fonberg på tirsdag 21. november 2017, klokken 11:18

Av nysgjerrighet: Hva vil ca. pris på dette være? I komponenter, og arbeidspenger?

Prosjektet mitt har jeg brukt så mye tid på at arbeidstiden her hadde jeg ikke turt å tenke på engang :p

Men mye av årsaken til tidsbruken er mye custom håndarbeid samt forskning på hvordan ulike ting kan løses. Når jeg jobbet med dette prosjektet var egentlig aldri planen at dette skulle være en løsning for salg. ( Ref. prosjekttråden min )

Derimot nå har jeg startet å lage mer standardløsninger som vil være mulig å prise fornuftig. Siste året har jeg brukt på å lære meg cnc maskinering og 3d-printing som vil bli brukt som verktøy til å lage forskjellige typer oppgraderingskit.

Siden jeg gjør dette som ett samarbeidsprosjekt med bilkomponenter.no / Sondre må nesten han få lov til å komme med priser, men jeg ser for meg følgende oppgraderingspakker fortrinnsvis i denne rekkefølgen:

1. Lyddemping av dører. Dette er avgjørende for å få noe utbytte av andre lydoppgraderinger. Skrangling i dører gir ingen god lydopplevelse.

2. Oppgradering av subwoofer. Spesielt for biler med standardanlegg, men også for de med hifi, da den originale subben er laget i tynn plastikk og er ikke spesielt god.

3. Oppgradering av frontsett. Spesielt for biler med standardanlegg. Hifi anlegget har ganske gode elementer originalt, men her skal jeg forske litt mer før jeg vet hvor mye dette utgjør.

4. Montering av ekstern forsterker og DSP på frontsett. Dette er for de som virkelig vil ha prikken over i'n. En DSP utgjør underverker når det gjelder lydbilde og kvalitet. Grunnen til at dette er spesielt viktig i en bil er at bilkupeer er ikke optimalt utformet for lyd, og DSP'n vil kunne kompensere for dette. Blandt annet vil man kunne justere inn en "sweet spot" for førerposisjonen som vanligvis ikke vil være mulig uten en DSP i en bil.

5. Frontsub, dette er for de virkelig kresne. Grunnen til at jeg har gjort dette er for å flytte de aller fleste frekvensene frem i lydbildet for å øke naturlig gjengivelse av lyden. Antageligvis ikke aktuelt for de aller fleste.
Dette involverte mye customarbeid, men dersom det skulle være interesse for det så vil det kunne være mulig å lage en masseproduserbar løsning, men isåfall må jeg ha noen forhåndsbestillinger da dette vil være en god del jobb å designe.

razeac

Kanskje et dumt spørsmål,

hvor lett/vanskelig er det å koble strøm på forsterker/dsp ol for eks på Model s/x?

Hadde litt erfaring tilbake i 2000 hvor man kan ha ledning direkte fra batteri til forsterker. Har ikke lyst å gjøre det på tesla.. haha om det finnes en måte som plug n play slik at de slår av når bilen er av så er det fint.

Trustno1

Sitat fra: razeac på tirsdag 21. november 2017, klokken 13:36
Kanskje et dumt spørsmål,

hvor lett/vanskelig er det å koble strøm på forsterker/dsp ol for eks på Model s/x?

Hadde litt erfaring tilbake i 2000 hvor man kan ha ledning direkte fra batteri til forsterker. Har ikke lyst å gjøre det på tesla.. haha om det finnes en måte som plug n play slik at de slår av når bilen er av så er det fint.

Strøm er mer eller mindre som en tradisjonell bil. Er ett 12v batteri i frunk man kan koble seg til. Men det er ganske lite, så dersom man skal ha veldig kraftige forsterkere bør man vurdere tilleggsbatteri.

Styrestrøm for å slå av og på forsterkere er litt verre. En mulighet er vel sigarettenneruttaket. Men mange av moderne bilforsterkere har autosense, så de slår seg på så fort de får signal. Dette gjør at styrestrøm stort sett ikke er nødvendig.

Signal er derimot den største utfordringen. I hverken model S eller X finnes det ikke noen linjeutgang, så eneste måten å hente ut lydsignal er via originale høyttalerkablene.
Det er også litt utfordrende å finne rett kabler da de ikke ligger veldig lett tilgjengelige, samt at Tesla har en tendens til å gjøre endringer i ledningsnettet sitt fra revisjon til revisjon
Problemet med disse er også at de er relativt kraftig delt/EQ'et i fra fabrikk. Dette gjør at man ikke får den mest optimale lydkilden.

Dette kan tildels kompenseres ved hjelp av justering, og enda mer ved hjelp av en DSP. Men det optimale er å bruke en ekstern lydkilde, som feks telefon eller tablet. Da får man ett helt rent signal.

razeac

Å nei. Leser ditt svar og jeg er litt skremt allerede. LoL. Det var de jeg er litt redd for. Haha men vi får se. Tenker bare 2 bedre høyttalere foran, dsp, og en enkel sub - de som kan ligge på gulvet. Sikkert dette blir mye mye bedre enn standard lyd.

Eller kanskje du har er et alternativ trustno1? Jeg tenker budsjett under 10k

Trustno1

Sitat fra: razeac på tirsdag 21. november 2017, klokken 17:55
Å nei. Leser ditt svar og jeg er litt skremt allerede. LoL. Det var de jeg er litt redd for. Haha men vi får se. Tenker bare 2 bedre høyttalere foran, dsp, og en enkel sub - de som kan ligge på gulvet. Sikkert dette blir mye mye bedre enn standard lyd.

Eller kanskje du har er et alternativ trustno1? Jeg tenker budsjett under 10k

DSP kan nok bli noe trangt på det budsjettet. De koster gjerne 3-6k bare for enheten. Så må du ha en ekstern forsterker i tillegg for å få noe glede av den. Eventuelt kjøper du en forsterker med innebygget DSP, litt usikker på pris på de, men du må nok over 5k.

Bilkomponenter.no selger de spesialtilpassede subbene jeg lager + forsterker, element og monteringsmateriell til rett over 10k. Dette er linken til model X subben, men regner med prisen blir ca den samme for Model S subben tilpasset sidene (jeg har nå laget varianter for både høyre og venstre side)

Montering av sub er forholdsvis greit å få til selv. Tror Sondre har planer om å lage en monteringsveiledning for dette.
Montering av DSP er derimot en god del mer avansert da du må plugge deg inn på alle høyttalerutgangene for å få noe glede av den.
Rent bytte av høyttalere bør være grei skurring, men du trenger overgangsbraketter for å få de til å passe i døra (Noe jeg for tiden driver og designer)

Kim Kim

Jeg er veldig interessert i å møtes.

Vi kunne kanskje tatt en workshopdag og montert inn den nye kassen du har designet for siden bak i min bil?  8) 8) 8)

Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

SH aka F_P

Apropos priser på subkassen til TMS. Det blir det samme som denne som Trustno1 har designet til TMX, og som undertegnede har satt på element og forsterker. Her må jeg legge til at dette kabelkittet som ligger i TMX pakken blir erstattet av kabel fra rull som vi tilpasser lengde og dimensjoner på til henholdsvis TMS på den nye kassen, og for TMX på denne i linken under

https://www.bilkomponenter.no/products/spesialdesignet-subwoofer-til-tesla-model-x

Når det gjelder videre utbyging av anlegg med elementer og forsterker foran i bilen så kan det egentlig lages etter kundens ønske. Vi setter sammen en pakke til en hyggelig pris avhengig av budsjett.

Litt priser på komponentsett i linken her. Husk 2-kanals til biler med std hifi og 3-kanals til biler med Ultra hifi - https://www.bilkomponenter.no/categories/komponent-65

Bare sånn for å vise hvor bra dette kan bli så kommer undertegnede til å klinke til med dette i min TMX.. https://www.bilkomponenter.no/products/gladen-aerospace-1653-active

Når det gjelder forsterker. Uten DSP og med std hifi, en av disse -
4x80W https://www.bilkomponenter.no/products/mosconi-one-804-4-kanals-forsterker
4x130W https://www.bilkomponenter.no/products/mosconi-gladen-one-1304-4-kanals-forsterker
4x100W med DSP (subutgang for full kontroll på subwoofer) https://www.bilkomponenter.no/products/mosconi-d2-1004-dsp--kompakt-forsterker-med-6-kan-dsp

Med Ultra Hifi og DSP + denne har utgang til sub som kan kobles rett til subforsterker = mye bedre kontroll på lyden - https://www.bilkomponenter.no/products/gladen-one-608-6-kanals-forsterker-med-8-kan-dsp

Som dere skjønner er det nesten bare fantasien som setter grensene her.
Pris for montering:
Kun subwoofer kr. 3200,-
Frontsett, vel det spørs hva man vil ha av lyddeming, DSP eller ikke, og om det er std hifi eller Ultra Hifi

Edit!
Om noen synes dett ble for kjedelig. Vel, vi fikser komplett ombygging av f.eks et std hifi. Da starter du med en slik, og så mater du på med høyttalere, forsterkere og subwoofer etterpå - https://www.bilkomponenter.no/products/mosconi-6to8-pro-lydprosessor

Edit2! Har du ultra hifi og vil bytte alt? Null stress, vi starter her - https://www.bilkomponenter.no/products/mosconi-8to12-pro-lydprosessor
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

SH aka F_P

Subwoofer, vårsågod - https://www.bilkomponenter.no/products/spesialdesignet-subwoofer-til-tesla-model-s-forerside

Design by 3DMake og Trustno1 :)

PS! Lages for begge sider, men har ikke rukket å få lagt ut pakken for motsatt side.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Trustno1

Liten update. Gjort en finnishing touch til denne kassa i dag :)

Kim Kim

Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

leafolainen

Ser veldig bra ut. Er den festet på noen måte eller er den kun tyngdekraften som holder den på plass nede i brønnen?

Sent from my iPad using Tapatalk

Trustno1

Sitat fra: Kim Kim på søndag 26. november 2017, klokken 09:24
Kult, kan man spesialbestille med egen tekst? :)

Vært inne på tanken selv, vi får nok til dette som en opsjon :)

Trustno1

Sitat fra: leafolainen på søndag 26. november 2017, klokken 09:41
Ser veldig bra ut. Er den festet på noen måte eller er den kun tyngdekraften som holder den på plass nede i brønnen?

Sent from my iPad using Tapatalk

Foreløpig står denne  kilt inn ved hjelp av en liten list på undersiden av kassen (se blå firkant under)

Kassen står ganske støtt, men vi vurderer å lage en festebrakett på toppen som skrues fast i karroseriet. Dette er en liten avveining med monteringstid, hvor lett man kommer til forsterker, om kassen skal være enkel å ta ut osv.
I utgangspunktet står den nok godt nok slik uten noe mer festing, men sikkerhetsmessig er det jo en fordel at ting er festet så godt som mulig.
Forsterker vil forøvrig bli festet ved rød firkant

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA