Erfaringer med å oppgradere standard lydanlegg

Startet av leafolainen, mandag 02. oktober 2017, klokken 15:38

« forrige - neste »

Trustno1

Sitat fra: Daniel80 på søndag 29. oktober 2017, klokken 17:55
Slagbass/punch ligger vanligvis rundt 60Hz, så hvis subben din kun spiller fra 40Hz og ned går du glipp av det! Til musikk pleier sub å spiller fra f.eks 65-70Hz og ned, mens til film i hjemmekino kan den godt spille fra 40Hz og ned..

Optimalt bør man ha noenlunde lik respons i hele spekteret. Hvor dypt man bør deler subben kommer helt an på hvilke ytelser man har i frontsettet sitt.
Det beste hadde jo vært om man kunne fått all lyd forfra, men i praksis funker ikke det pga størrelsen man trenger til en sub.

MyMuffin

Sitat fra: Trustno1 på søndag 29. oktober 2017, klokken 18:07
Sitat fra: Daniel80 på søndag 29. oktober 2017, klokken 17:55
Slagbass/punch ligger vanligvis rundt 60Hz, så hvis subben din kun spiller fra 40Hz og ned går du glipp av det! Til musikk pleier sub å spiller fra f.eks 65-70Hz og ned, mens til film i hjemmekino kan den godt spille fra 40Hz og ned..

Optimalt bør man ha noenlunde lik respons i hele spekteret. Hvor dypt man bør deler subben kommer helt an på hvilke ytelser man har i frontsettet sitt.
Det beste hadde jo vært om man kunne fått all lyd forfra, men i praksis funker ikke det pga størrelsen man trenger til en sub.

Er det noen mulighet til å stille på dette på standard bassen? (ultra hifi), synes selv den slår inn litt for lavt på spekteret.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Trustno1

Sitat fra: MyMuffin på søndag 29. oktober 2017, klokken 20:34
Er det noen mulighet til å stille på dette på standard bassen? (ultra hifi), synes selv den slår inn litt for lavt på spekteret.

Nei, dessverre. Dette er låst i softwaren på bilen. Det eneste du har mulighet til å justere er EQ'n, som vil kunne kompensere noe, men denne EQ'n har veldig brede bånd, så det er svært begrenset hva du faktisk får gjort med den.

SH aka F_P

Trustno1 og jeg lekte oss litt med innstillinger for kassen som er tatt frem til Model X her om dagen. Her var det med en mikrofon, en pc, litt "skratching" på frekvenser og litt pink noise. Endte opp med deling på ca. 80Hz, og etter å ha hørt litt for meg selv etterpå, ble EQ på laveste bånd på skjermen satt til -2 og gain på kassen skrudd litt opp. Dette sparer dørhøyttalerne fra å spille for dypt = det rister og skrangler mindre fra dørene, og ga mer dypbass totalt. Kona syntes i alle fall det var gøy, det hørte jeg i sted når hun svingte inn på tunet.

PS! Ja det vibrerer i dørene mine selv om jeg har brukt småpene 7,5t på å lydisolere kun fordørene  ;D
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

lunitiks

Dette opplegget får snart hedersplass i Awesomeness-tråden
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Kim Kim

Sh - FP

Får en bil med ultra hi fi snart og er litt i tvil om hva jeg skal gjøre.
Økonomien spiller også en rolle. Du har jo erfaring med disse produktene fra light harmonics så her er alternativene

1. Kjøpe 4 høytalere fra LH til ca 10 000 og beholde original bass
2. Kjøpe store pakken med bass til 20 000: skeptisk da de benytter samme basskasse i plast som sitter i bilen om jeg forstår rett
3. Kjøpe de 4 høytalerene fra LH og montere egen bass i samme hulrom når økonomien tillter det.Blir ca 30 000 totalt for det jeg ønsker.

Spørsmålet er vel egentlig er den store pakken fra LH verdt det? Gir den bassen markant bedre lyd?
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Trustno1

Alternativ 4.

Kjøre på med subben jeg akkurat har begynt å masseprodusere, samt ett gladen frontsett.
Jobber for tiden med å lage ett 3dprintet monteringskit for frontsettet.

Rimelig sikker på at dette alternativet både blir bedre og billigere:)

Kim Kim

Jeg vet at andre subber på venstresiden har skapt problemer pga magneten og ladeluken. Har du adressert dette?

Jeg kan være så kul at jeg kan kjøre på å bli din kunde nummer 1 om du ikke har noen allerede for full pakke, men da ønsker jeg at det kanskje skal være mulig å utvide anlegget til en subkasse på høyre side også så man får to

Du tror dine fremelementer er like bra som LH sine? Var ganske fornøyd med de :)

Edit: jeg vet gladen har bra produkter, men hvilke benytter du i din pakke ?
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model 3 - Reservert

Trustno1

Sitat fra: Kim Kim på onsdag 15. november 2017, klokken 16:38
Jeg vet at andre subber på venstresiden har skapt problemer pga magneten og ladeluken. Har du adressert dette?

Jeg kan være så kul at jeg kan kjøre på å bli din kunde nummer 1 om du ikke har noen allerede for full pakke, men da ønsker jeg at det kanskje skal være mulig å utvide anlegget til en subkasse på høyre side også så man får to

Du tror dine fremelementer er like bra som LH sine? Var ganske fornøyd med de :)

Edit: jeg vet gladen har bra produkter, men hvilke benytter du i din pakke ?
Angående magnet og ladeluke, kan ikke si jeg har hørt om dette problemet tidligere. Magnetisme avtar kraftig med avstand, så har litt vanskelig for å se for meg at dette faktisk kan skape en issue, men kan godt teste det litt.
Uansett står elementet i kassen jeg har designet vendt motsatt vei, slik at magneten faktisk peker vekk og ut mot bagasjerommet på bilen.

Når det gjelder hvilket Gladen frontsett så kommer det an på hva SH / FP tar inn, for kittet blir solgt av han, jeg står bare for kassene, braketter og løsningsdesignet :)
Regner med det kommer mer detaljer rundt dette om ikke så lenge.

Forøvrig kan jeg nevne at Gladen blir brukt i mange av Norges beste bilstereobiler på lydkvalitet, så jeg har ingen tvil på at det kan låte minst like godt som ett random kit fra LH.

Det som er avgjørende for lydkvalitet er at dette er godt montert, tilstrekkelig dempet, og ikke minst godt justert om man velger å montere prikken over i'n, en DSP.

Trustno1

Forøvrig, en kasse tilpasset høyre side skal kunne la seg gjøre å få til :)
Om du vil ha optimal lyd ville jeg dog anbefalt kassen jeg har designet for brønnen, da denne har betraktelig større volum, og derav dypere tuning. Men den tar jo også vesentlig mer plass.

SH aka F_P

Her har jeg ikke fulgt med og det barer raser på med greier :)

Ellers er jeg enig med Trustno1 her. Velg det settet vi kommer frem til. Da får du byttet alle høyttalerne foran, ikke bare dørelementene.

Tanken er å plukke ut minst 2 sett, der det ene kan monteres rett inn uten noe mer hokus pokus, og ett som vil kreve en ekstern forsterker.  På sistnevnte kan man da strengt tatt velge litt på forsterkerbiten avhengig av budsjett. Har man virkelig lyst på godlyd så har vi tatt inn noen 8-kanalere med innebygd DSP som vil bli brukt i et slikt sett for de som ønsker virkelig godlyd  :laugh:

Begge sett i to versjoner da Ultra Hifi har 6-kanaler foran, og standard har 4-kanaler.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Kim Kim

Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 15. november 2017, klokken 22:52

Ellers er jeg enig med Trustno1 her. Velg det settet vi kommer frem til. Da får du byttet alle høyttalerne foran, ikke bare dørelementene.

Tanken er å plukke ut minst 2 sett, der det ene kan monteres rett inn uten noe mer hokus pokus, og ett som vil kreve en ekstern forsterker.  På sistnevnte kan man da strengt tatt velge litt på forsterkerbiten avhengig av budsjett. Har man virkelig lyst på godlyd så har vi tatt inn noen 8-kanalere med innebygd DSP som vil bli brukt i et slikt sett for de som ønsker virkelig godlyd  :laugh:

Begge sett i to versjoner da Ultra Hifi har 6-kanaler foran, og standard har 4-kanaler.

Når kan man forvente at dere har et sett klart til installasjon?
Bytte diskanter etc fremme er vel ganske mye jobb?

Ps: trodde ultra hi fi hadde 12 kanaler.
Model 3 - Reservert

Trustno1

Sitat fra: Kim Kim på onsdag 15. november 2017, klokken 23:49
Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 15. november 2017, klokken 22:52

Når kan man forvente at dere har et sett klart til installasjon?
Bytte diskanter etc fremme er vel ganske mye jobb?

Ps: trodde ultra hi fi hadde 12 kanaler.
Bytte diskanter og dørhøyttalere er overkommelig. Men bytte av 3" høyttalerne i dashen krever mye demontering.

Stemmer forsåvidt at ultra hifi har 12 kanaler, men kun 7 av disse er verdt å oppgradere lydmessig. Dvs diskant/mellomtone/midbass på hver side fremme + sub.
Oppgradering av bakhøyttalere er bortkastet etter min mening, iallefall om man er ute etter hifi lyd.

Tidsperspektivet er forhåpentligvis ikke langt frem, det får FP svare for, han venter på noe varer som jeg skal få lov å tukle litt med først :)

andvib

2019 Model S Long Range
2019 Model 3 Long Range

snd

Sitat fra: Trustno1 på torsdag 16. november 2017, klokken 00:03
Oppgradering av bakhøyttalere er bortkastet etter min mening, iallefall om man er ute etter hifi lyd.

Bare en tanke: Kanskje flytte OEM fronthøytalere bak og lage braketter hvis det trengs.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA