Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Think

Startet av Boogie, lørdag 29. september 2007, klokken 13:37

« forrige - neste »

Boogie

Bare en liten påminnelse:
Det blir stadig kjøligere og høsten nærmer seg. Et dårlig 12V batteri har kunnet overleve nå i sommerhalvåret på grunn av gode temperaturer, men når nå temperaturen faller vil disse batteriene ikke kunne levere tilstrekkelig for å drive Webasto, varmetråder i bakvindu osv i tillegg til det vanlige.

DCDC converteren går da for fullt, og spesiellt for PSA bilene (Citroen/Peugeot) vil dette kunne knekke converteren (den har en svakhet på disse bilene).

Få sjekket batteriet nå før det blir for kaldt, eller bytt det dersom du er i tvil.
Det vil kunne spare deg for store utgifter og en bil som ikke går på noen dager...

Sjekket et batteri i går, og det var bare på 5 Ah. Det er for lite. Minimum 8Ah er å anbefale.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

#1
Godt tips Boogie

Og på PSA er det enkelt å sjekke batteriet. Ta ut en av sikringene til traksjonsbatteriet, og sett på nærlyset i en time.

Er batterispenningen over 10,5V etter dette (målt med lyset framdeles på) er alt OK. Sett sikringen tilbake og ta en god kopp kaffi.

Grunnen til at det er så enkelt, er at nærlyset trekker 10,1A uten tenningen på, og selv med redusert spenning vil en etter en time ha målt ca 9-10Ahr ut av batteriet.

Klarer batteriet dette uten å komme under 10,5V er det godkjent.

Når en så setter tilbake traksjonssikringen, vil DC-DC converteren automatisk starte, og lade batteriet opp igjen. ;)

Ellers så vil jeg anbefale Biltema sitt billigste (blankt med gule propper) batteri som erstatningsbatteri. Ikke kjøp det dyrere (sorte) vedlikeholdsfrie med grønn indikator, da dette kun gir halve kapasiteten målt etter restkapasitetsnormen. (25A ned til 10,5V)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA