Hovedmeny

Automatisk nødbrems på I3?

Startet av Kapteinen, lørdag 30. september 2017, klokken 03:37

« forrige - neste »

Kapteinen

Hei

Har I3 et nødbremsesystem som aktiverer bremsen hvis man f.eks holder på å krasje?

Og isåfall, er dette standard eller fåes det kun som ekstrautstyr?

Takker for svar :)

Orbit

Dette er ekstrautstyr, utstyrskode 5AT (Driving Assistant Plus). På en bruktbil kan du se dette ved at den har knappen merket med pil på bildet under (bil med grønn ring rundt). Biler uten 5AT har en større nødblinkknapp her i stedet.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kapteinen

Takk for svar :)

Skrekken min er jo selvfølgelig å kjøre ned en fotgjenger så har derfor bestemt at min neste bil skal ha en slik nødbrems

Er denne funksjonen aktivert hele tiden, eller er den kun på når man f.eks kjører med cruisekontroll?

Taffelman

Hele tiden. Har reddet meg fra kø-bulking flere ganger, definitivt verdt pengene   :+1:
X75D
TM3 LR AWD

Trond.m

Har kjørt bil i 43 år i hele verden og har så langt aldri hatt behov for hjelp til å stoppe. Tror det er lett å endre kjørevanene når man har slike sikkerhets-systemer. Problemet er vel at de ikke alltid virker siden det er kamerabasert på i3. Jeg vil nok uansett brukt 6800 kr på dette ved kjøp av ny bil. Da får du også ACC som virker når det er tørt på veien og ikke motlys eller tåke, samt skiltleser. Men jeg kunne godt kjøpt en bruktbil uten dette, hvis prisen forøvrig var gunstig.
Skal du kjøpe bruktbil er det enkelt å sjekke hvilket utstyr den har. Slå opp cassisnummeret i kjøretøyopplysninger på vegvesen.no. De siste 6 sifrene legger du inn i www.bimmer.work og du får en detaljert beskrivelse og illustrasjoner for bilen.

Ingeniøren

Definitivt verd pengen.

Reddet meg sikkert fra en kjempesmell når det var en som vrengte inn i kollektivfeltet for ikke å kjøre på en annen bak fra. Rakk så vidt å trå på bremsen og kjente at pedalen bare for i gulvet. Du hører en egne lyd når nødbremsen trår til...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Ansjosfilet

Jeg valgte å ikke ha det på min. Har ikke angret et sekund...
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

sylwester

Sitat fra: TM på lørdag 30. september 2017, klokken 17:28
Har kjørt bil i 43 år i hele verden og har så langt aldri hatt behov for hjelp til å stoppe.
...

Jeg tar med i å ha sånne bastante meninger om nye ting også, men sannheten er jo at uhell skjer. Hadde ikke bilene jeg kjørte hatt sikkerhetsbelte eller airbag så hadde det ikke gjort noe forskjell. Jeg og mine passasjerer har ikke hatt behov for sikkerhetsbelte eller airbag, ennå.

Statistikk derimot tilsier at en god del biler har brukt for dette i løpet av ett år og kravet om å ha det i alle biler sørger for at flere overlever. Andre sikkerhetsfunksjoner slik som sørger for at kollisjoner ikke skjer vil redusere uhell og noen ulykker. Det er det neste steget i sikkerhet som burde bli påbudt og du som ikke trenger det vil jo ikke merke forskjell :)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trond.m

Det er vel ikke noen bastant mening å bare bekrefte fakta om at jeg aldri har hatt behov for automatisk nødbrems på 43 år. Samtidig sier jeg at jeg ville tatt med på ny bil, for det kan også redde meg fra å kjøre på en fotgjenger slik trådstarter nevnte.

Vil samtidig markedsføre muligheten for å bestille "eDrive exterior sound" som er tilgjengelig på forespørsel til i3 og i8. Det tar jeg med på alle mine elbiler og for kun 720 kr til i3 gir det ekstra sikkerhet for fortgjengere uten å være til ulempe for fører eller andre. På min e-Golf har jeg også bestilt ekstra airbag og beltestrammere bak, selv om baksetene blir brukt kanskje 1 gang i året. Det koster mindre enn en middag for 2 på restaurant  ;)

Koden for eDrive exterior sound er 4U9 og her er en liten video som gir en viss ide om lyden.

https://m.youtube.com/watch?v=A6Bcid2VaAQ

Forøvrig trenger vi ikke diskutere for og imot utvendig lyd her for det er en generell debatt som passer bedre unde "Elbilen i samfunnet"

TorAtle

Jeg kjørte inn i hengerfestet på bilen foran. Fra stillestående i et kryss. Har 5AT, men i3'n stoppet ikke av seg selv. Så systemet takler ikke alle situasjoner.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

sylwester

@TM Det er helt likt for meg. Aldri hatt behov for dette heller. Dvs. ennå, siden selv om jeg anser meg som er forsiktig sjåfør kan jeg ikke garantere at det aldri kommer til å være behov for det i fremtiden. Jeg er også veldig for lyder, men kunne tenkt meg en standardisering slik at det blir slik som med rygging, dvs. at vi uavhengig av fabrikat vet at det kommer en bil mot oss basert på lyden.

@TorAtle Ja, samme som airbag og sikkerhetsbelte. Det redder deg ikke i alle situasjoner. Best å oppføre deg som om du ikke har det hele tiden og heller være glad den redder noen situasjoner innimellom. 

Jeg er mer interessert i de situasjonene hvor jeg ikke ville bremset. I det jeg bremser ser jeg i speilet mitt, men det gjør kanskje ikke et slikt system? Dette er jo en ørliten pek inn til sporvognsproblemet (Trolley problem) som ble publisert som Moral Machine for en stund siden.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

bromm

Sitat fra: TorAtle på søndag 01. oktober 2017, klokken 12:43
Jeg kjørte inn i hengerfestet på bilen foran. Fra stillestående i et kryss. Har 5AT, men i3'n stoppet ikke av seg selv. Så systemet takler ikke alle situasjoner.
Fra STILLESTÅENDE ??? Altså, dette er et nødbremsesystem - ikke anti-aksellerasjon  ;D Tror du har misforstått litt ;) Deteksjonssonen for KAFAS er 5 til 40 meter foran bilen og fungerer i hastigheter på mellom 10 og 60 km/t. Se forøvrig systemet grundig forklart i vedlagte pdf.

TorAtle

Sitat fra: bromm på mandag 02. oktober 2017, klokken 14:55
Fra STILLESTÅENDE ??? Altså, dette er et nødbremsesystem - ikke anti-aksellerasjon  ;D Tror du har misforstått litt ;) Deteksjonssonen for KAFAS er 5 til 40 meter foran bilen og fungerer i hastigheter på mellom 10 og 60 km/t. Se forøvrig systemet grundig forklart i vedlagte pdf.
Hehe. Ingen ansvarsfraskrivelse. Jeg har 2 biler foran meg i krysset. Det blir grønt, og bilen foran kjører. Jeg kjører, bilen foran stopper, jeg stopper ikke... Et forsikringsselskap vil si at det er et ganske vanlig case. Burde være enkelt for et nødbrems-system å håndtere? Ville bare si at systemet i i3 ikke er allverdens avansert.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

samohT

Jeg brukte cruisecontrollen her om dagen på e-18 når nødbremsen plutselig bestemte seg for å fungere. Ikke at jeg hadde biler foran, men den viste meg at den fungerer/ikke fungerer.
Kan det være bugs/critters i systemet?
Bmw i3 2016-solgt
Kia Soul 30Kw 2018-solgt
Tesla mod3 Sr+ 2020

SveinJ

Sitat fra: samohT på fredag 06. oktober 2017, klokken 08:01
Jeg brukte cruisecontrollen her om dagen på e-18 når nødbremsen plutselig bestemte seg for å fungere. Ikke at jeg hadde biler foran, men den viste meg at den fungerer/ikke fungerer.
Kan det være bugs/critters i systemet?

ACC har gir ofte uønskede oppbremsinger. kamera er følsomt for andre ting enn trafikk: regn, sol, møtende bil i sving osv. Fenomenet har vært debattert andre steder i forumet. Kjører for det meste uten ACC, bare CC pga problemene.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA