Hovedmeny

Svartebørs på Finn?

Startet av Alf Ivar, mandag 25. september 2017, klokken 15:48

« forrige - neste »

Alf Ivar

Det virker som at det er en del av de som har mottatt Ampera-e spekulerer i leveringstiden. Jeg leste ett sted at Opel sier at det i "worst case" kan være snakk om 2019 for de som bestiller nå.

Jeg kjørte konfiguratoren på opel.no og får en fullt utstyrt Ampera-E til ca 320'
I skrivende stund ligger det 6 biler ute på Finn, der den rimeligste er lagt ut for 399.999,- og den dyreste for 420.000,- Her snakker vi altså om biler som knapt nok har vært kjørt, og der selger ønsker en avanse på opp mot 100.000,-

Er det flere enn meg som reagerer på dette, og som lurer på det moralske i det?
Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

HCO

Hvordan er dette mindre moralsk enn all annen form for kjøp og salg der man timer markedet riktig? Er det mindre moralsk enn å tjene 100.000 på aksjer eller 5.000.000 på boligkjøp (fordi man handlet bolig i 1990)?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

TB

Er det meir rett å legge bilen ut til "rett" offiesiell pris for å finne den på Finn.no dagen etterpå mange tusen dyrere?

Her er det ingen som må kjøpe til denne prisen.  Men, produktet er utsolgt frå forhandler. Dermed må potensielle kjøpere vurdere:
Vente på levering?
Eller
Kjøpe til høg pris og levert med det samme?

For selger er det slik at er prisen for høg er det ingen som kjøper.

Konsert billettar er det ikkje lov å selge med gevinst. For andre artikler er det lov. Tviler på biler kjem til å bli underlagt samme regler som konsert billettar. ☺?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Alf Ivar

For så vidt gode poeng. Uansett er det rimelig uaktuelt for meg å ta opp billån for en bil som er priset høyere enn nybilpris. Tenk om 2-5 år når du skal selge den videre. Tror det er mange som vil slite med å få dekket opp restlånet da.
Alf Ivar

trykkertor

Sitat fra: Alf Ivar på mandag 25. september 2017, klokken 15:48
Det virker som at det er en del av de som har mottatt Ampera-e spekulerer i leveringstiden. Jeg leste ett sted at Opel sier at det i "worst case" kan være snakk om 2019 for de som bestiller nå.

Worst case er nok verre en som 2019. Det ryktes at Opel Ampera E ikke kommer til å bli produsert i så veldig mange flere eksemplarer.
Så får en selv vurdere om de "få" bilene som finnes gir samleverdi.....

Og jeg presiserer, rykter.
https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/71hgo3/chevy_bolt_may_be_dead_on_arrival_in_europe/

HCO

Sitat fra: Alf Ivar på mandag 25. september 2017, klokken 16:58Uansett er det rimelig uaktuelt for meg å ta opp billån for en bil som er priset høyere enn nybilpris.

Det kan hende det ligger et fornuftig regnestykke til grunn for å betale 420.000 for en Ampera-E. Om man f.eks kjører 40.000 km i året, og i dag må bruke bensinbil fordi de fleste elbiler har kort rekkevidde, vil man ha spart inn de ekstra 100.000 på to år - bare i drivstoff.

Ta frem kalkulatoren om du ikke tror meg.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

stromifokus

De som kjøper ampera for 400k nå vil tape mye penger i løpet av 2018/19. Da kommer Kona, Leaf og andre elbiler med minst samme rekkevidde, til ca. 300k og kortere ventetid.

Imellomtiden lønner det seg å kjøpe en rimeligere elbiler med kortere rekkevidde og hurtiglade litt oftere.

Agmuns

Sitat fra: trykkertor på mandag 25. september 2017, klokken 17:11

Worst case er nok verre en som 2019. Det ryktes at Opel Ampera E ikke kommer til å bli produsert i så veldig mange flere eksemplarer.
Så får en selv vurdere om de "få" bilene som finnes gir samleverdi.....

Og jeg presiserer, rykter.
https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/71hgo3/chevy_bolt_may_be_dead_on_arrival_in_europe/

Det var ganske løse rykter også.
SitatThe three parties did negotiate a transition phase where Opel would continue to sell its vehicles co-developed with GM for their remaining product lifecycle, after which Opel would replace them with new models co-developed with PSA. Unfortunately, the Ampera-E is not a co-developed vehicle; it is a straight rebadge of a fully GM-built car.
Vel, Opelen er en "co-developed" bil. Akkurat det argumentet som presenteres der er jeg ikke veldig bekymret for.

Dette derimot, er et litt mer troverdig argument. For hvem skal betale tapet for å produsere Ampera-E? GM, eller PSA?
SitatBut GM is apparently not too keen on that anymore (...) And even worse: PSA isn't eager either. The Ampera-E would lose money on every sale,

SitatSelling the GM-built Bolt may negatively affect PSA's own plans for electrified vehicles which are expected to hit the market in 2019-2020.
Det blir som at man skal argumentere for at vi ikke trenger flere bilmerker fordi du får en VW Golf i alle nødvendige biltyper. VAG har 4 ulike bilmerker som selger de samme bilmodellene (Skoda, Seat, VW og Audi) uten at det påvirker salget, så at det skal påvirke PSA i så stor grad ser jeg ikke. PSA og Opel er også direkte konkurrenter allerede med bl.a. nye 3008 og Grandland (eller hva nå Oplene heter) uten at det er et problem. De er bygget på akkurat samme understell, men har noe ulik styling og interiør.

arthur

Nei, over hodet ikke. Her har du enkelt tilgang til hva selger har betalt for bilen og så kan du selv velge om du vil betale mer enn han betalte, eller ikke. Solgte for en del år siden en båt for 130.000 som jeg to år tidligere betalte 85.000 for, men at det skulle på noe sett eller vis være moralsk forkastelig har jeg aldri tenkt. Gledet meg dog over å ha solgt en brukt båt med fortjeneste.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Acustica

Du klager i bunn og grunn på en av drivkreftene bak kapitalismen: Tilbud og etterspørsel.

Alf Ivar

Sitat fra: arthur på mandag 25. september 2017, klokken 18:41

Nei, over hodet ikke. Her har du enkelt tilgang til hva selger har betalt for bilen og så kan du selv velge om du vil betale mer enn han betalte, eller ikke. Solgte for en del år siden en båt for 130.000 som jeg to år tidligere betalte 85.000 for, men at det skulle på noe sett eller vis være moralsk forkastelig har jeg aldri tenkt. Gledet meg dog over å ha solgt en brukt båt med fortjeneste.

Men da solgte du i bunn og grunn en BRUKT båt. Det jeg reagerer på er at det spekuleres i et presset marked.

Jeg ser dog poenget
Alf Ivar

Crown

Ikke bare Ampera-E, men ligger også rett som det er Ioniq ute til 330-340k, kjørt mange tusen km. Det verste er at de forsvinner fort også :)

EDIT: En ny Ioniq med "alt" er det altså vanskelig å få dyrere enn 310-315.000 ny hos forhandler. Jeg gav 275k inkl Agrol-rabatt og før en liten prisstigning.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

arthur

Sitat fra: Alf Ivar på mandag 25. september 2017, klokken 19:48
Sitat fra: arthur på mandag 25. september 2017, klokken 18:41

Men da solgte du i bunn og grunn en BRUKT båt. Det jeg reagerer på er at det spekuleres i et presset marked.

Jeg ser dog poenget

Den gang da var markedet presset i selgers favør for akkurat denne type båt, men da jeg kjøpte båten var den presset i kjøpers favør. Om produktet er nytt eller brukt endrer ikke på dette og er som andre har påpekt en del av det å leve i en økonomi styrt av markedet, ikke av politikse vedtak som forøvig ville ha utløst svartebørs etter all erfaring fra dystre tider i kommunistiske land!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Trekkoppbil

Etter det jeg har forstådt av tråden:

• Prisen for en framtidig bil som kanskje blir levert i 2019, er 320 000kr
  • Annonsert pris for en bruktbil som er leveringsklar nå, er 400 000kr
Hva har dette med svartebørs å gjøre?

Tellus

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA