Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elektrisk hagetraktor

Startet av elektrolux, torsdag 27. september 2007, klokken 19:51

« forrige - neste »

elektrolux

Har akkurat tatt vannservice på en Saxo som kjører rundt med 1996 blokker. Det var kun 3000 km siden sist service, men likevel hadde den brukt tilsvarende 10l vann, som er max anbefalt fyllevolum. ( Må en fylle mer vann, bør en ta service oftere)

Til sammenligning fyllte jeg 5,5 l vann på egen P106 med 2004 blokker etter 4000 km, og dermed kunne denne bilen godt kjørt helt til vannlyset kom på.

Så vær obs dersom du kjører rundt med eldre blokker.

Et annet paradoks er at vannservice, eller rettere sagt serviceladingen med 50% overlading er en stor belastning på spesielt eldre blokker. Derfor har jeg godt over til Initiallading før vannservice i stedet for servicelading. Initiallading tilfører 10A i 12 timer, og vil således kun tilføre 20% overlading på blokker som
på forhånd er kjørt tomme.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 22. september 2007, klokken 14:50
Initiallading tilfører 10A i 12 timer,
Det er vel ikke helt i overntemmelse med Safts anbefalinger?
http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Stm5-100mre.ChargeMode.pdf
Se tabellen på side 9.

Kan det være forskjell fra bilmerke til bilmerke? PSA bruker vel 20 blokker mens Th!nk bare har 19.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Jeg har Saxo 2000 mod og Enviro har anbefalt meg å ta vannservice hver 4000km nå. Jeg har lurt på å kjøpe EvLite fra England og begynne å gjøre det selv, men føler at det er mange ting jeg ikke helt forstår meg på enda ang batterier.
Forstår for eksempel ikke helt hva det innebærer når du - Elektrolux - snakker om initiallading og servicelading. Jeg har bare min ladekabel jeg, og "Elmo" bestemmer selv hvor mange ampere han ønsker.
Skulle gjerne også vite hvor dere kjøper vann når dere tar vannservicen selv. Dumt å investere i EvLite hvis man ikke får brukt den.
Videre har jeg ikke helt forsått om noe må resettes på verksted etter vannservice, eller om det bare er når vannlyset har kommet på.

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

bosonic

#3
Det hele er ganske enkelt Elmo, når man først har boksen fra Evan (EvLite).
Det er via menyen på denne en velger initiallading eller servicelading og vannlyset resettes også med EvLite.
Sjekk først hvilken kontakt du har på bilen før du eventuellt investerer i EvLite
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ken

Jeg spekulere at eldre batterier har utviklet forskellige egenskaper etter hvert  særlig kapasitet i ampere timer. Om dette er tilfellet er det viktig å huske at de blokkene  med mindre kapasitet er i fare hvis de reversere hver gang batteripakke kjøres helt tom - vannforbruk er betydelig mer. På min 90000Km Think har jeg sluttet å tømme den helt ut regelmessig ( meningen var å øke rekkevidden). Jeg har merket mindre vannforbruk i det siste og vil gjerne offre noen kilometer til å få en mer balansert og mindre tørstig pakke. Jeg vil gjerne kjøre ned til 10% eller mindre men nå er det slutt med å kjøre rundt nabolaget flere ganger bare til å tømme batteriene(en lettelse egentlig). Uten individuelle celle overvåkning var det alltid en risikofylt øvelse og var aldri ambefalt av Think eller Saft.  Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

#5
Sitat fra: Ken på søndag 23. september 2007, klokken 01:01
Jeg spekulere at eldre batterier har utviklet forskellige egenskaper etter hvert  særlig kapasitet i ampere timer.

Hallo Ken, og andre. Mine erfaringer er at batterier, eller blokker oppi samme bil synkroniserer seg. Dersom noen faktisk endrer kapasitet, er det på grunn av at de er på vei mot den sikre død.

Tenk dere at en blokk er i ferd med å miste kapasitet. Den vil da gå tom før de andre, og vil automatisk bli recondisjonert på den måten at den blir dratt ned til et lavere spenningsnivå. Det er ikke slik at blokken er tom for strøm under 5V. Har sett blokker med opp til 80 Ahr under 5V. (riktignok med kun 20 Ahr fra 6 til 5 Volt)

Det er helt vanlig at der er ca 10 Ahr igjen etter at bilen anser batteriet som tomt.

Etterhvert har jeg kommet fram til at gamle blokker kan holdes i live i lang tid forutsatt at de blir stellt ekstra godt. På hvilket tidspunkt en ikke lenger kan stole på vannlyset, finner en ut når en får oppgitt vannforbruket siden sist service, og sammenligner dette med timer akkumulert som overlading på Amper time telleren i bilens CPU.

Konklusjonen er vel egentlig som for alle eldre biler. ( og mennesker ) De trenger ekstra stell, og ofte mer enn det et verksted har tid eller kapasitet til å utføre innenfor  økonomisk fornuftige rammer.

For eiere av biler med eldre blokker, vil investering i en EV lite kunne betale seg på kortere tid enn det det hittil har sett ut som. Problemet med EV lite er at den kun leveres med ny type diagnoseplugg. Dette er noe Bosonic har forsøkt å løse, da han har EV lite, og bil med 30 pins kontakt i stedet for 16 pins. Fant du uttav dette Bosonic? Dersom du fant uttav det rent koblingsmessig, kunne det vært en ide å fått støpt en overgang slik at flere kunne fått nytte av EV lite.

Når det gjelder vann, er dette helt standard gaffeltruck utstyr. Ta turen innom nærmeste Sønnak forhandler, og kjøp vannfylleutstyr og destilert vann for ca 10 kr/l inkl moms. Bare husk å lære riktig metode for vannfylling først, da batteriet må være helt oppladet 15 min før vannfylling.

De som trenger verkstedsdokumentasjon på PSA kan ta kontakt med undertegnede. Jeg har verkstedshåndbok til AX'en min på dansk, og dette er samme teknikk som brukes til både P106E og Saxo. Har også mye annen interresant dokumentasjon, som ikke alltid er like lett å få tak i. F.eks til Pivco, Think, Webasto, Cityel, eks.

Moderator: Kanskje en ide å flytte denne diskusjonen over til avansert seksjonen, da dette begynner å bli nifs lesning for sarte sjeler) :)



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Når ikke verkstedene greier å fylle vann uten at det oppstår "jordfeil" og mangelfull fylling av siste celle , er det farlig å la Hvermannsen begynne med dette.
Vannfyllingsprosedyren er så viktig for batteriets velbefinnende at det ikke er "bare å fylle".
Samtidig er det utrygt å sende bilen på verksted for vannfylling, fordi vedkommende som gjør jobben ofte har flere ting på gang samtidig.
Vannfyllingen tar tid, og krever oppmerksomhet. Dette er uforenlig med rutinene på et bilverksted.

Jeg har en oppskrift på hvordan en kan fylle selv uten diagnoseinstrument, men vil ikke legge den ut på nettet.    Alt kan misforstås eller misbrukes. 
Riktig utført kan det å fylle vann selv mellom intervallene øke levetiden, og gjøre bilholdet rimeligere.

Ta gjerne kontakt på: hensattonlinedotno.

H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

Sitat fra: elektrolux på søndag 23. september 2007, klokken 07:41

For eiere av biler med eldre blokker, vil investering i en EV lite kunne betale seg på kortere tid enn det det hittil har sett ut som. Problemet med EV lite er at den kun leveres med ny type diagnoseplugg. Dette er noe Bosonic har forsøkt å løse, da han har EV lite, og bil med 30 pins kontakt i stedet for 16 pins. Fant du uttav dette Bosonic? Dersom du fant uttav det rent koblingsmessig, kunne det vært en ide å fått støpt en overgang slik at flere kunne fått nytte av EV lite.


Jeg har ikke fått ut den berømte fingeren enda Elektrolux  :-[
Men nå nærmer det seg ny vannfylling så da blir det spennende om vi får tilpasset 16 pins til 30 pins. Kompisen er blitt en reser til å kjøre elbil, han har vært flere ganger fra Stord til Haugesund og fra Stord til Bergen.

Det er forøvrig kommet en VW Situströmer på elbilparkeringen også, noen som har solgt sin til Stord?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Sitat fra: hens på søndag 23. september 2007, klokken 12:01
Når ikke verkstedene greier å fylle vann uten at det oppstår "jordfeil" og mangelfull fylling av siste celle , er det farlig å la Hvermannsen begynne med dette.

Hallo Hens

På PSA er alt så mye enklere. Ingen problemer med jordfeil her, og temperatur på batteriene får vi grunnet den vannkjølte laderen. Dermed trenges ikke så mye overlading heller.

Det er faktisk så enkelt at hvermansen kan fylle vann mellom vanlige service dersom en timer dette korrekt i forhold til avsluttet fullading fra 10-20%
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elias

Vær oppmerksom på at ved initiallading med evLite nullstilles samtlige Ah-tellere i bilens elektronikk. Utdrag fra evLite brukermanual:

"Note than it will reset ALL the battery counters and characterisation (not only
the overcharge counter) as its purpose is to balance the charge level to be the same across the whole pack."

Det er kanskje ikke et problem, men greit å være klar over det. Jeg har ennå ikke benyttet meg av initiallading ved "normal" vannfylling, men sikkert ikke dumt å bruke initiallading når bilen og batteriet får noen flere mil på nakken. Hittil har den gått 15000 km med batteri fra år 2000.  :)

elektrolux

Sitat fra: Elias på mandag 01. oktober 2007, klokken 17:49
Vær oppmerksom på at ved initiallading med evLite nullstilles samtlige Ah-tellere i bilens elektronikk. Utdrag fra evLite brukermanual:

"Note than it will reset ALL the battery counters and characterisation (not only
the overcharge counter) as its purpose is to balance the charge level to be the same across the whole pack."


Dette stemmer ikke for E.L.I.T. / TEP 92  Ingenting blir resatt uten at en selv gjør det. Hva EVLite gjør i slike tilfelle vet jeg ikke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Sitat fra: Elias på mandag 01. oktober 2007, klokken 17:49
Vær oppmerksom på at ved initiallading med evLite nullstilles samtlige Ah-tellere i bilens elektronikk. Utdrag fra evLite brukermanual:

"Note than it will reset ALL the battery counters and characterisation (not only
the overcharge counter) as its purpose is to balance the charge level to be the same across the whole pack."

Dette stemmer nok ikke helt. Det er tre tellere; Total Ah, Overcharge Ah og Counter Ah.
Det er den mellomste som resettes ved en init lading.

Den første gir deg timer totalt fra bilen var ny. Den andre siden siste init lading, og den siste siden siste vannlading.
Du må også resette vannfyllings telleren ved en initlading, men dette gjøres manuelt.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elias

Hmm.. Det vil si at det står det feil i brukermanualen til evLite. Det står da virkelig i andre avsnitt, side 11 i manualen at at ALLE tellerne, ikke bare telleren for overladede Ah, vil bli nullstilt ved initiallading. Manualen er skrevet av den skotske utvikleren av evLite, Evan Tuer.

Jeg har som nevnt ikke brukt initiallading ennå og skal være forsiktig med å komme med påstander, og jeg regner med at du har gjort dette i praksis og vet hvordan det fungerer, Boogie. Kanskje en idé å kontakte Tuer og få ham til å korrigere manulen så ikke flere blir villedet?

Ellers synes jeg at evLite er en fin liten kreasjon, verdt hvert £  :)

Boogie

Sitat fra: Elias på tirsdag 02. oktober 2007, klokken 11:55
Ellers synes jeg at evLite er en fin liten kreasjon, verdt hvert £  :)

Det har du helt rett i. Vet ikke hvilken versjon han har kommet opp i mhp software, men jeg har en tidlig versjon (1.0). Kan tenkes at han har endret på softwaren...  Men jeg tviler på det siden det står det samme i min manual.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA