Hovedmeny

Hjelp! 75D eller 100D?

Startet av loiphin, tirsdag 19. september 2017, klokken 19:17

« forrige - neste »

Mons

Enig med Muffinmann. På motorveiene i Europa, hvor man ofte kan ligge jevnt i 140-150km/t er det en stor fordel med 100kWh batteri. Erfaringen for vår del (med et 85kWh batteri og to småjenter) er at det da er bedre å lade på annenhver superlader, og heller stå litt lenger for å lade når vi først har stoppet.

I Norge derimot, særlig utenfor motorveiene, holder stort sett et mindre batteri over alt.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Øyvind.h

Bruker samme strategi selv. Kjører stort sett alltid rett forbi laderne. Men når i stopper tar vi lange pauser. Sist måtte jeg flytte bilen fordi den var nesten fulladet.

I Norge kjører jeg stort sett enten <45 mil eller >30 mil. Dvs enten ett ladestopp, eller ingen og kommer frem med lite strøm. Uaktuelt å risikere ladebehov på turene under 30 mil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nasatech

Har du sett på inventory? Er en veldig billig blå 5-seter der: http://www.itanywhere.no/inventory.php

DagfinnN

Større batteri gir større frihet. Det er nok sjelden man trenger denne ekstra kapasiteten. Men når man trenger det, er det ubetalelig.
Det er mange som ønsker å forsvare sitt valg av mindre batteripakke. Og gjerne for meg. Det koster mye å ha større batteri. Det bli opp til hver enkelt. Etter 2 år med S85D er det i hvert fall uaktuelt for meg å velge en bil som har 40 km kortere rekkevidde enn det jeg har nå.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

itresla

Man skal velge bil/batteri etter det behovet man har i hverdagen, altså det man gjør 99% av tiden. Hvis 75 batteri dekker 99% av behovet, er det bra nok. Dette gjelder for batteri, luftfjæring, hengerfeste, osv.
Europaturer som man tar i ny og ned får man planlegge godt i forveien i forhold til SC. For min del er dette noe av gleden med bilferie, og med el-bil for den saks skyld.

fonberg

Sitat fra: itresla på tirsdag 19. september 2017, klokken 22:16
Man skal velge bil/batteri etter det behovet man har i hverdagen, altså det man gjør 99% av tiden. Hvis 75 batteri dekker 99% av behovet, er det bra nok. Dette gjelder for batteri, luftfjæring, hengerfeste, osv.
Europaturer som man tar i ny og ned får man planlegge godt i forveien i forhold til SC. For min del er dette noe av gleden med bilferie, og med el-bil for den saks skyld.

For meg er det motsatt med langturene: Halve moroa er å ta det litt på sparket, og også å kunne "strekke litt på beina" nedover kontinentet; S er jo tross alt en real kjøremaskin. Skal man nyte godt av autopiloten på sitt beste, i 150 på autobahn, så krymper også rekkevidden jamført med hjemlige forhold.
Dessuten har jeg en del tur/retur-utflukter gjennom året uten lademulighet på destinasjon, og gjerne med noen sykler på taket. Da er lang rekkevidde gull. Men også for meg koster 100 mer enn det smaker.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

olavxxx

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 19. september 2017, klokken 21:15
Større batteri gir større frihet. Det er nok sjelden man trenger denne ekstra kapasiteten. Men når man trenger det, er det ubetalelig.
Det er mange som ønsker å forsvare sitt valg av mindre batteripakke. Og gjerne for meg. Det koster mye å ha større batteri. Det bli opp til hver enkelt. Etter 2 år med S85D er det i hvert fall uaktuelt for meg å velge en bil som har 40 km kortere rekkevidde enn det jeg har nå.
Teslabjørn sin testing av s75d facelift viste at den hadde ca samme rekkevidde som s85.

ludwig_holberg

Om man 1-2 ganger i året kjører nedover kontinentet, kan jeg skjønne at 100D frister. Men som her - hvor kjøperen skal til Danmark/Sverige - så er det veeeeeeldig vanskelig å forsvare de ekstra kronene på mer rekkevidde.

samotholt

Neida, det kommer bare an på bruksområdet. Om man kjører litt i distriktet og kanskje har en hytte et stykke unna (uten strøm) så kan godt de mindre batteripakkene være for små. Vi gidder ikke å bruke tid på lading til/fra hytta (selv om det er mulig med hurtiglader). Mange vil nok imidlertid klare seg med 75. For vår del så er nok 85(D) det minste batteriet som er aktuelt, men skulle gjerne hatt enda litt mer å gå på...
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Nasatech

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 19. september 2017, klokken 21:15

Nå har vel 85 batteriet blitt målt med alt fra 81 og nedover. Med "brick protection" så ligger vi da på 77. Får man en 75 med BTX8 så har man da sannsynligvis software låst 75-pakke med faktisk 75 tilgjengelig. Da er man 2kW unna. Det er ikke så galt :)

DagfinnN

Sitat fra: Nasatech på onsdag 20. september 2017, klokken 08:06
Nå har vel 85 batteriet blitt målt med alt fra 81 og nedover. Med "brick protection" så ligger vi da på 77. Får man en 75 med BTX8 så har man da sannsynligvis software låst 75-pakke med faktisk 75 tilgjengelig. Da er man 2kW unna. Det er ikke så galt :)
Jeg tok en uformell spørreundersøkelse på Tesla nytt hvor jeg spurte hvor mye typical var på 100% på de som nå har fått ny S75D nå i august/september. Ca 5 svarte og rekkevidden var rundt 380 km, noe som er 40 km mindre enn min S85D. Det var grunnen for meg til ikke å vurdere S75D. Hadde vært kjekt å høre mer erfaring om dette.

DagfinnN

Man skal velge bil/batteri etter det behovet man har i hverdagen, altså det man gjør 99% av tiden. Hvis 75 batteri dekker 99% av behovet, er det bra nok.
I hverdagen kunne jeg ha klart meg med den 2013 Leafen jeg solgte for to år siden. Friheten kommer inn utenom hverdagen. Jeg er villig til å betale for friheten.

itresla

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 20. september 2017, klokken 08:20
Man skal velge bil/batteri etter det behovet man har i hverdagen, altså det man gjør 99% av tiden. Hvis 75 batteri dekker 99% av behovet, er det bra nok.
I hverdagen kunne jeg ha klart meg med den 2013 Leafen jeg solgte for to år siden. Friheten kommer inn utenom hverdagen. Jeg er villig til å betale for friheten.
Jeg ser den [emoji5]
Jeg bor 16 minutter unna jobben, 16 minutter med sykkel, på fin sykkelsti til og med. Så kjøpte jeg Tesla. [emoji23]
Ja ja, jeg bare prøver å finne den fornuftige inni meg. Ikke lett!

DagfinnN

ModelS_Oslo88

Sitat fra: itresla på onsdag 20. september 2017, klokken 16:32
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 20. september 2017, klokken 08:20
Jeg ser den [emoji5]
Jeg bor 16 minutter unna jobben, 16 minutter med sykkel, på fin sykkelsti til og med. Så kjøpte jeg Tesla. [emoji23]
Ja ja, jeg bare prøver å finne den fornuftige inni meg. Ikke lett!

#guilty her også  ;)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA