Kristiansand -> Oslo med Leaf 2014?

Startet av Evelen, tirsdag 12. september 2017, klokken 08:36

« forrige - neste »

Evelen

Hei.
24Kwh Leaf 2014 eier her.
Har aldri ladet utenfor fast bopel, men skal i forbindelse med jobb til Oslo i morgen og returnere til Torsdag.
Hadde vært gøy å prøvd elbilen opp, men hvor lang tid på jeg sette av, og hvor burde jeg lade? Og hvor mye burde jeg lade? (ikke helt fullt antar jeg).
Har ubrukt ladebrukke fra fortum og grønn kontakt, samt ubrukt type2-type1 lader.
Har 32kWh ombordlader, men hurtiglading er vel det som gjelder her?
Leaf 2014

goggo

Sett av en drøy time ekstra hver vei i forhold til om du kjører fossilbil så går det helt greit.  Anbefaler deg å teste både Fortum og GK brikka hjemme i Kristiansand i dag slik at du er sikker på at begge fungerer for deg.
Jeg bor i Høvåg og har kjørt til Oslo utallige ganger, først med C-Zero og nå med Kia Soul.

Ja det er hurtiglading som gjelder når du skal på langtur, men Type2 ledningen din kan komme godt med hvis du finner en ledig ladestolpe når du er i Oslo. Selv gidder jeg ikke lete etter ledige Type2 stolper i Oslo lengre, jeg fyller bare opp på en hurtiglader så har jeg nok til et par dagers småkjøring i storbyen. Hurtiglading er jo småpenger likevel, sammenlignet med hva andre betaler for drivstoff og bompenger og parkering i storbyen...

Hvis du starter med fullt batteri hjemmefra så er vel Brokelandsheia et naturlig første stopp, her er det både Fortum og GK hurtigladere.  Kanskje noen andre med 24 KWh Leaf her har gode forslag til de andre ladestoppene dine.

God tur

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Counterpointer

Lade til ca 80% på hurtiglader. Det går fortere enn å bruke en "evighet" til 100% og heller lade flere ganger.

God tur

Electrix

Jeg har kjørt Kristiansand - Oslo noen ganger med min Leaf 2012. Jeg lader stort sett bare 15 min for å holde ladefarten oppe, første lading gjerne bare 7-10 min. Min erfaring er også at hurtiglading og rekkevidde øker merkbart når batteritemperaturen kommer opp imot kroppstemperatur, rundt 35 grader og opp.

Ladehastigheten er sterkt avhengig av batteritemperatur og hvor mye strøm det er på batteriet. Derfor kjører jeg gjerne batteriet nesten tomt og avslutter lading rundt 60-70%, første hurtiglading avslutter jeg gjerne før 50% pga det er kaldere da og ladehastigheten synker tidligere.

Men det kommer også an på hvor ladere er plassert og om jeg skal noe annet der. Sitter jeg og spiser og det ikke er noen som venter kan jeg gjerne lade til den avslutter selv ved 90%. Men jeg sitter ikke og venter på at den skal lade så høyt, da kjører jeg heller videre til neste lader.

Jeg kan kjøre fra Kristiansand til Brokelandsheia, men da må jeg begrense topphastigheten til rundt 90 km/t med min bil og det er ikke effektivt, og det er plagsomt seint for meg selv og andre. Derfor kjører jeg heller på i høy hastighet, da blir batteriet fortere varmt (= raskere hurtiglading) og så tar jeg en kjapp hurtiglading på Circle K Harebakken som ligger langs E18 i avkjørinen til Arendal. Deretter videre til Brokelandsheia eller Amfi Kragerø som begge ligger langs E18.

Siden vær, temperatur og trafikk har mye å si på rekkevidde har jeg ingen fast plan, men forsøker å holde meg til de som ligger tett på veien. Er det mye trafikk rekker man lengre pga lavere hastighet og man følger på i en rekke som gir mindre luftmotstand.

Mens jeg lader finner jeg fram neste hurtigladestasjon på mobilen, men før jeg velger navigering til den merker jeg meg hvilken hurtiglader som er siste stopp før den jeg lader for å rekke. da vet jeg hvor jeg skal trekke meg dersom det ser ut til å bli litt lite strøm til å rekke fram. F.eks. velger jeg Amfi Kragerø men ser at det blir litt på kanten stopper jeg heller på Brokelandsheia og lader der, men ser jeg at det går greit med litt margin fortsetter jeg.

Som sagt holder jeg stort sett høy hastighet (innenfor loven) og lader heller litt mer, man kommer likevel raskere fram her siden det er mye motorvei. I tillegg finner jeg meg en varebil eller SUV (større bil med dårlig luftmotstand) som holder god fart og legger meg 3 sekunder bak den. Da får jeg redusert forbruk og kan rekke lenger selv om jeg holder god fart. Og så er det mer effektiv trafikkavvikling.

Jeg visste at det var en hurtiglader rett ved kontoret jeg skulle jobbe på så jeg sjekket ikke lademuligheter på jobb på forhånd, men ellers burde du sjekke dette, uten lading der må du planlegge å ankomme med nok til å rekke til hurtiglader eller hotell med lademulighet etterpå. Jeg velger hotell der det er mulighet til å lade eller med gateparkering med lading i nærheten.

Se blant annet denne tråden om min tur til Oslo, brukte ca 5 timer på returen, 4 timer kjøretid og 1 time til avkjøring og lading. Nå var dette på kvelden, med rushtrafikk tar det mer tid. Jeg ville uansett brukt ca en halv time på å spise og gå på do så det var egentlig bare 30 min ekstra så jeg hadde bra timelønn de minuttene jeg ladet :-)
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29645.0.html

Ellers anbefaler jeg å teste hurtiglading et par minutter idag hos både Grønn Kontakt og Fortum slik at du vet at brikkene fungerer.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

geear

Funker ikke brikkene, og ikke app, så er det bare å bruke SMS-betaling, 50 øre ekstra per minutt er ikke akkurat noen krise for engangsbruk...

automat

Hvis dette er første langtur, ville jeg beregnet god tid. Å kjøre på nedre halvdel av batterimåleren krever at man har nervene under kontroll.

Fort gjort å bli grepet av ladeangst, og lade for mye/for tidlig. Og da går tida fort.

Det er bedre for psyken å ha litt marginer, både når det gjelder tid og ladenivå.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Arha

Jeg synes langkjøring blir enklere med ei liste som angir avstand mellom laderne:
Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Vollis47

Sitat fra: Arha på tirsdag 12. september 2017, klokken 12:04
Jeg synes langkjøring blir enklere med ei liste som angir avstand mellom laderne:
Veldig bra med en slik liste. I tillegg er der mange ladepunkter ved Ikea like før Sørlandsparken og ved Helleland har også Fortum hurtigladere, litt gjemt bak bensinstasjonen.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Evelen

Takk for info :)
Fikk bare testet grønnkontakt brikka i dag, men funket den.
Men fort gikk det ikke, ladet bare et minutt eller noe og med ganske kald bil (etter 5min kjøring) Håper ikke denne estimerte hastigheten er realiteten? (vedlegg)

Det blir bare til Drammen i morgen, men har noen en god oversikt over avstand mellom stasjonene eller er det noe man bare må lage selv?
Leaf 2014

Counterpointer

Sitat fra: Evelen på tirsdag 12. september 2017, klokken 21:03
Men fort gikk det ikke, ladet bare et minutt eller noe og med ganske kald bil (etter 5min kjøring) Håper ikke denne estimerte hastigheten er realiteten?
Det er reel hastighet du ser. Og dette er grunnen til at du bør prøve å lade fra lav SoC (state of charge) og avslutte når hastighet faller av. 24 kWh Leaf lader desverre ikke så fort, nye 30 kWh er betraktelig raskere.

Arha

Sitat fra: Evelen på tirsdag 12. september 2017, klokken 21:03
Det blir bare til Drammen i morgen, men har noen en god oversikt over avstand mellom stasjonene eller er det noe man bare må lage selv?
Se innlegget mitt litt lenger opp på sida, der kan du laste ned oversikt over alle hurtigladere på E18 som også viser avstand til neste.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.

Trekkoppbil

Kunsten er å beregne nøye, og optimalisere kjøring, lading og andre gjøremål under stoppene, så man forter seg hele tida, ellers går hele dagen.
I september i fjor kjørte jeg strekningen, og det var ca 8-10 minutter lading hver 5. mil ved køfart på veien, og under gunstige forhold fikk jeg ca 47kw lading omtrent hele tida i en 2012 Leaf med ett år gammelt batteri. Jeg trur jeg lada opp til ca 12-14 kwt. Men det er sjelden man er så heldig med ladeeffekten.

• Følg med på ladeeffekten. Straks den går nedover, kan du vurdere å kjøre videre til neste ladestopp. Det er ofte ett eller annet sted mellom 40 og 60% SOC at ladeeffekten går ned. Deretter kan det bli tidkrevende å lade, og batteriet kan gå unødig varmt.
  • 5-mils hopp synes jeg er greit.
  • Følg hele tida med på hvor mange kwt du har, hvor stort forbruk du har, og hvor langt det er til neste ladestopp, og tilpass kjøringa etter hva du har tilgjengelig. Reset gjennomsnitssmålern i bilen når det er hensiktsmessig.
  • Kjør passe økonomisk, uten de store effektene. Jeg liker å veksle mellom en effekt på 15-20kw, og N. Eller man kan ligge bak et vogntog.
  • Sjekk værmelding.
  • Fortell passasjerene stadig om hvor langvarige pauser det blir, så dem ikke er borte når du skal kjøre videre.

September er en fin tid å kjøre på, og man slipper at batteriet går fullt så varmt som om sommeren. (Det går varmt uansett, og du kommer gjerne opp i 40-50C på slutten.)

Evelen

Supert :)
Da får vi se hvordan det går i morgen. Så ladehastigheten er altså raskere jo tommere batteriet er. Trodde det var slik at det plutselig ble veldig tregt i det ladeprossenten bikket fra 79% til 80%.

@Arha skal ta en titt på det dokumentet på jobb i morgen :) ikke officepakka på hjemme PC-en.

EDIT: Og et par spm til, kan jeg ha på bilen når jeg starter lading? eller slå den på under lading? Er jo greit å kunne høre på radio f.eks
Leaf 2014

Arha

Bilen skal være avslått når ladinga startes og stoppes, men det er bare å starte den når ladinga har kommet i gang.

elekTrond

@Evelen: Verden er mer enn Apple, Fjasa, Google og Micke$oft:
Et semi-økonomisk triks med hurtigladere som fakturérer per påbegynte minutt er/var å avbryte ladingen noen sekunder før taksameteret bikker over. Da slipper du å betale 2,50,- for en håndfull sekunder med lading.  :+1:

Som en bonus får du litt av den samme følelsen som når du prøver å få telleverket på bensinpumpa til å stoppe på et rundt tall, det være seg volum eller beløp. Enten blir det bingo, julaften og yatzy på én gang, eller så tar du det så ille opp at du jager neste runde tall før du gir opp. Hvis da ikke tanken renner over eller kontoen er tom før du treffer jackpot.  :police:
'13 Mjau

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA