Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Her er de råeste elbilene fra Goodwood i år

Startet av Luring, onsdag 19. juli 2023, klokken 11:30

« forrige - neste »

Luring

Eg stod i si tid på reservasjonslista til X, men trakk meg i fjor vår, forsåvidt glad for det når eg ser prisredusjonen i dag. Har reservert to M3, men hengerfeste er noko usikkert og lang ventetid gjer at eg (igjen) vurderer ein X:

Måler er då å erstatte to gamle biler : Landcruiser 100 + Berlingo med ein Telsa X 75.
Eg kjører 10-15000 km i året med henger, totalt 35000 km.

Forsikring blir ca. den samme for X som for disse to som er uten kasko, skal ha kasko på X'en.
Veiavgift - sparer 6000,-
Drivstoff :sparer ca. 25000,-
Service & reparasjoner: sparer 10000,- pr. år
Verditap: taper 55000 pr. år (X : 70000/år - 15000 kr/år på dei eg har)
Renteutgifter: 0,6%*700000*0,72= taper 3000,-
Nokre tusen i bompenger, det kjem ytre bompengering i Bergen snart som eg må igjennom - sparer 2000,-

Totalt kr. 15000,- pr. året i ekstra utgifter
Er verdt nokre sparte timer i garasjen det (eg tar alle servicer og reparasjoner sjølv på de gamle bilene)

Verditapet er nok for estimert for lite de første årene, men eg har stort sett bilene til de stopper av seg sjølv :), så i snitt avskriver eg bilen på 10 år.

Noko eg har glømt eller bør korrigere?

...

De 15.000kr.. om det er den årlige ekstra kostnaden for å kjøre X fremfor LC og Blingo... er det noe å lure på?  ;D

Helge Alm

Sitat fra: Luring på torsdag 07. september 2017, klokken 22:28
Eg stod i si tid på reservasjonslista til X, men trakk meg i fjor vår, forsåvidt glad for det når eg ser prisredusjonen i dag. Har reservert to M3, men hengerfeste er noko usikkert og lang ventetid gjer at eg (igjen) vurderer ein X:
Målet er då å erstatte to gamle biler : Landcruiser 100 + Berlingo med ein Telsa X 75. Eg kjører 10-15000 km i året med henger, totalt 35000 km.
Forsikring blir ca. den samme for X som for disse to som er uten kasko, skal ha kasko på X'en.
Veiavgift - sparer 6000,-
Drivstoff :sparer ca. 25000,-
Service & reparasjoner: sparer 10000,- pr. år
Verditap: taper 55000 pr. år (X : 70000/år - 15000 kr/år på dei eg har)
Renteutgifter: 0,6%*700000*0,72= taper 3000,-
Nokre tusen i bompenger, det kjem ytre bompengering i Bergen snart som eg må igjennom - sparer 2000,-

Totalt kr. 15000,- pr. året i ekstra utgifter. Er verdt nokre sparte timer i garasjen det (eg tar alle servicer og reparasjoner sjølv på de gamle bilene). Verditapet er nok for estimert for lite de første årene, men eg har stort sett bilene til de stopper av seg sjølv :), så i snitt avskriver eg bilen på 10 år.

Noko eg har glømt eller bør korrigere?

Ja. Du sammenligner 2 eldre dieselbiler mot en ny elbil. Verditap samlet på 15.000 mot X 55.000. Samtidig så skriver du at du har bilene til de stopper av seg selv..ca 10 år slik jeg oppfatter ditt resonnement. Det må jo bety du min må bytte 1 dieselbil om x-antall år for å erstatte denne med en ny. Si at du må bytte Landcruiseren om 5 år..den merkostnaden har du ikke med

Luring

#3
Det har du rett i. Hadde nok ikkje kjøpte meg ny fossilbil uansett viss ein av dei sviktar, men kanskje ein brukt Leaf e.l..
Bør nok rekne med 15-20000 der pr. år ekstra for det.
Har nok også rekna for lite besparelse i bompengeringen, sjølv med avgift for elbiler vil eg nok spare minst 5000 (uten rushtidsavgift) og 10000 om det innføres rushtidsavgift også i ytre bompengering.

Så reelt sparer eg vel 5-10000 pr. år på å skifte.

Usikkerhetsmomenter:
Framtidig rep. kostnader er jo i beste fall usikkert, men det gjelder jo begge alternativ.
Om ein kan skru sjølv når FWD sluttar å fungere etter 5,5 år er jo tvilsomt.

MEN, kona fekk nyss i at eg såg på bil, så nå vil ho låne den (mest om helgene) om eg kjøper meg, så det mulig eg må behalde ein av fossilbilane..... Bilen til kona (Toyota Auris) er i minste laget når det skal kjøres unger, ski, foreldre etc.

Luring

Sitat fra: nix på torsdag 07. september 2017, klokken 22:44
De 15.000kr.. om det er den årlige ekstra kostnaden for å kjøre X fremfor LC og Blingo... er det noe å lure på?  ;D
<ironi>Brumminga av ein rekkesekser måtte eg i så fall fått tatt opp slik at eg kunne spelt den av i X'en. </ironi>
Nå er (MHO) både LC og Plingoen fine biler å kjøre til mitt bruk iallefall (i fjor kjørte eg til Billund med Plingoen..), så mine krav til kjørekomfort etc. er ikkje så høge, men lågare støy ser eg jo fram til, mens panoramavindu og FWD kunne de levert uten til meg.

Helge Alm

#5
Sitat fra: Luring på fredag 08. september 2017, klokken 06:54
Det har du rett i. Hadde nok ikkje kjøpte meg ny fossilbil uansett viss ein av dei sviktar, men kanskje ein brukt Leaf e.l.. Bør nok rekne med 15-20000 der pr. år ekstra for det.
Har nok også rekna for lite besparelse i bompengeringen, sjølv med avgift for elbiler vil eg nok spare minst 5000 (uten rushtidsavgift) og 10000 om det innføres rushtidsavgift også i ytre bompengering.
Så reelt sparer eg vel 5-10000 pr. år på å skifte.
Usikkerhetsmomenter:
Framtidig rep. kostnader er jo i beste fall usikkert, men det gjelder jo begge alternativ.
Om ein kan skru sjølv når FWD sluttar å fungere etter 5,5 år er jo tvilsomt.

Jeg vet ikke hva du har lagt som grunnlag for besparte kostnader i bomringer, men nå er det vel bestemt at elbiler på sikt skal ha et tak på 50% av bomavgiften for fossile biler. Samtidig så er det vel heller ikke utenkelig at dyre elbiler ikke får fullt mva-fritak om noen år. Mao elbilinsentivene som gjelder nå er gull, i morgen kanskje sølv. På den annen side så tror i alle fall ikke jeg at pumpeprisene blir rimeligere i fremtiden. Fordelen med Tesla er selvsagt ladenettverket og foruten std.garanti på 5 år eller 100.000 km, også 8 års garanti på drivenhet/batteri uavh av antall km. Som ikke det er nok, stiller heller ikke Tesla krav til at serviceintervaller skal følges for at garantiene skal gjelde (når det er nevnt så tror i alle fall jeg en min bør følge 40.000 km intervallene). Lykke til som kommende X-eier :-).

Luring

#6
Nye bompenger i Bergen, det blir ikkje rushtidsavgift i ytre bompengering (ref: https://www.vegvesen.no/_attachment/1855079/binary/1181754?fast_title=Vedlegg+1+Ny+bypakke+for+Bergen.pdf)

Dieselbiler:  28 kr/passering - 28*2*240*80%(20% rabatt) kr.  5376/år

Elbil gratis i allefall eit par år, så kr 10 / passering 10*2*240*80%(20% rabatt), totalt 1920 pr år.
Mao. 3000-5000 rimlegere.


Når det gjelder superladernettverk betyr det lite for meg, eg kjører lite på tur og det eg vil spare der går ved med i ferien antar eg..Blir nok hovedsaklig lada heime og litt på jobb (når ikkje alle ladeplassene er fyllt opp med Leafer med rekkeviddeangst...)

Ellers er jo garantiene til Tesla bra, kvaliteten nokenlunde (og stigende antar eg), det vel kun FWD eg er uroa for vedlikeholdsmessig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA