Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Supercharg - hvor lang tid?

Startet av xerxes, torsdag 26. oktober 2017, klokken 14:37

« forrige - neste »

torer2

Sitat fra: Acustica på tirsdag 05. september 2017, klokken 20:36
Sitat fra: Breezec på tirsdag 05. september 2017, klokken 14:39
Sitat fra: Acustica på tirsdag 05. september 2017, klokken 14:23
Sitat fra: xerxes på tirsdag 05. september 2017, klokken 07:53
Har man 600 laken liggende til overs og kan cashe inn en tesla, så kan man ta lån til 0,75 % istedet, sette penga i aksje/indeksfond og etter 8 år, gratis tesla.

  :laugh:

Hva fikk du i matematikk?  :D

6.5% årlig avkastning på fond vil gi en verdi på 993k. Regner man med 200k restverdi på bil, nærmer man seg "gratis" Tesla.

Nå er du over i Norsk Tipping sin bransje.

Sjansen er til stede at fondet taper seg i stedet for å vokse. Fondene tar store avgifter om de gir såpass avkastning og så skal du skatte nesten 1/4 av utbyttet.
Med aksjesparekonto vil du kun skatte av fortjenesten først når du tar ut selve fortjenesten.

Indexfond som han refererte til ligger vel typisk på 0,3% gebyr.. Og  DNB Global index har hatt en årlig avkastning på 17,52% de siste 5 årene... Om det fortsetter like bra, er vel noe optimistisk...

arnkl

Når det gjeld kostnadar for ein Model S så har eg registrert samtlege utgifter, utanom straum og småsummar til ferjebilett o.l., som eg har brukt på min bil som vart kjøpt i februar 2014. Eg har rekna alle utbetalingar om til noverande pengeverdi.

Det som eg til no har betalt er 752 560 kr (2017-kr). Fordelt på dei 130 500 km som eg har køyrt utgjer det 5,76 kr/km. Viss eg i tilleg reknar 20 ør/km i straum så blir det 5,96 kr/km.

Men reelt er kostnaden lavare, sidan eg har eit restlån på 110 000 kr på bilen, mens bilens verdi er langt høgare.

Husk også at eg har rekna med alt eg har betalt, inkludert forsikring, årsavgift, renter o.l.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Luftventil

Sitat fra: xerxes på tirsdag 05. september 2017, klokken 09:03

For øvrig synes jeg bilen er vanskelig å kjøpe uten å velge de ekstra pakkene:D hvis det er noe jeg kan klare meg uten er det kanskje premium, evt veganske seter.

"grunnbilen" virker å ha blitt ganske bra!

Skjønner pakkene frister, men man får en strålende bil også i standardutgaven. Bilen har masse standardutstyr.

- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Elbil fundamentalist

Sitat fra: automat på tirsdag 05. september 2017, klokken 22:24
Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 05. september 2017, klokken 22:10
Kjører du 15-25k km i året er en Teslaen røffelig selvfinansierende (med billån) Besparelser på driftskostnader utligner verdifallet, billig service utligner renta, Har bilen restverdi etter 7-8 år ut over innskuddet på 30% blir det gevinst å regne.

4 års serviceplan til model X koster 29.000 kr. Syns ikke det er spesielt billig. Dekk til Tesla er heller ikke spesielt billig.
Nå er jeg blant de som avstod både fra 21" og serviceplan. Med dual motor er også dekkslitasjen betydelig mindre. Landsail dekken har fått veldig god omtale og er betydelig rimeligere enn premium dekkene. Å kjøre litt pent hjelper også mye selvsagt, spesielt på TMS bwd, samt å la være å senke den...

Sett i forhold til hvor mye penger som er bundet opp i hus etc så er den merinvesteringen i en Tesla veldig besparende. Er man derimot i markedet for å kjøpe seg oppover i boligkarrieren, bør man vurdere hvor fornuftig det er å binde opp så mye egenkapital / lån i en såpass kostbar bil som Tesla.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

xerxes

Akkurat nå er det to ting som tiltrekker meg veldig med Tesla:

1) Sikkerhet (sikkerheten til en stor bil, bedre med firestjerners storbil enn femstjerners småbil). Det kan ses på som en forsikring.

2) Bekvemmelighet (autopilot, plass, baggasje, superchargers).

Med dette i tankene så begynner jeg å lure på om Model X med falkevingdører og ekstra sikkerhet (?) kan være verdt litt ekstra om man først skal fleske til med en tesla. den ser også bedre ut etter min mening. Da må jeg opp på firhjulsdrift, og den koster vel over 700 i ribba utgave med AP, vs 640 for model S. Samtidig kan det jo sies at model s langt dekker mine behov da, og allerede er dyr nok.

S eller X ? :)



moby666

X helt klart. Det er ihvertfall min vurdering. S virker trang og utrolig lav å sette seg inni. Baksetet er ikke komfortabelt i s og har lagt head room.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

xerxes


jkirkebo

Sitat fra: xerxes på onsdag 06. september 2017, klokken 23:29
Akkurat nå er det to ting som tiltrekker meg veldig med Tesla:

1) Sikkerhet (sikkerheten til en stor bil, bedre med firestjerners storbil enn femstjerners småbil). Det kan ses på som en forsikring.

2) Bekvemmelighet (autopilot, plass, baggasje, superchargers).

Med dette i tankene så begynner jeg å lure på om Model X med falkevingdører og ekstra sikkerhet (?) kan være verdt litt ekstra om man først skal fleske til med en tesla. den ser også bedre ut etter min mening. Da må jeg opp på firhjulsdrift, og den koster vel over 700 i ribba utgave med AP, vs 640 for model S. Samtidig kan det jo sies at model s langt dekker mine berhov da, og allerede er dyr nok.

S eller X ? :)

X. Jeg hadde S før og har X nå, X'en er bedre på alt som betyr noe ;)

Jeg tror også at en X med hengerfeste vil holde seg bedre i verdi, slik at om du selger etter f.eks 5 år vi du ende opp med at X var billigst totalt sett pga. lavere verditap.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

...

#38
Sitat fra: xerxes på onsdag 06. september 2017, klokken 23:42
Har nye bestillinger av X autopilot 2.5 ?
Ja, det skal de ha nå.
Ble nylig forandret kode fra APH2 til APH3 som de aller fleste regner med er denne oppgraderingen.

Jeg valgte X fremfor S.

Taffelman

#39
Model X75D (inkl. AP & vinterhjul) = 728k med ververabatt.

Finansiering*: 6.000 pr.mnd
Service/Forsikring/Årsavgft/Dekk: 1.500 - 2.000 pr.mnd
Strøm: 300 - 600 pr.mnd
Supercharging: 0
Bompenger: 0
Off.parkering: 0

* rentekampanje 0,25% (30k forskudd / 10 år), uten å synse om verditap vs nedbetaling eller spekulasjon i ikke bundne midler.
X75D
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA