Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Supercharg - hvor lang tid?

Startet av xerxes, torsdag 26. oktober 2017, klokken 14:37

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: nr1rayner på søndag 03. september 2017, klokken 18:59
Mercedes B-klasse har vel også mer utnyttbart bag.rom enn en MS.
Morsom du. B-klasse er ikke i nærheten av Model S når det gjelder bagasjerom, utnyttbart eller annet.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

xerxes

Har man 600 laken liggende til overs og kan cashe inn en tesla, så kan man ta lån til 0,75 % istedet, sette penga i aksje/indeksfond og etter 8 år, gratis tesla.

  :laugh:

xerxes

Problemet med å kjøpe tesla er vel dyre servicer (ingen har svart hva en servicekostnader ligger på i året gjennomsnittlig, inkl bytte av slitedeler).


og etter garantien på 5 år går ut; hva koster det fikse defekt dørhåndtak 

har inntrykk av at teslaeiere kjøper en del felger og dekk. bare vinterfelg+ dekk koster 25 000 kr... for det kan man finansiere en e-golf (8 års nedbet) i ca 8 mnd...

mener ikke være negativ her, jeg elsker tesla men ønsker få realistisk bilde av hva det koster å eie en tesla i året.

Lindberg

Du MÅ ikke gå for de vinterhjula Tesla prøver å prakke på deg om du kjøper ny bil.

Finner kurante piggfrie dekk med felg for halvparten på nett, (altså ikke tesla.com)...

xerxes

Mener jeg husker det var noe trøbbel med garanti om man ikke brukte originale tesla-felger?

Har dere eksempel på hvor man kan kjøpe gode dekk og felger til halv tesla-pris? Må være en viss kvalitet da, er liksom ikke der at jeg vil ha livsfarlige kina-dekk på en bil til 600 000....

For øvrig synes jeg bilen er vanskelig å kjøpe uten å velge de ekstra pakkene:D hvis det er noe jeg kan klare meg uten er det kanskje premium, evt veganske seter.

"grunnbilen" virker å ha blitt ganske bra!

xerxes

Tenker litt høyt her angående evt kjøp av model S:

Er spesielt veldig interessert i argumenter for hvorfor IKKE kjøpe model s.

-stoffseter
-75 rwd
-autopilot
-vinterdekk
-gratis supercharging
-0,75% effektiv rente (dvs det lønner seg med så lang nedbet. tid som mulig, grunnet inflasjon)

=640 000 (forutsetter 8000 i referal rabatt)

I forhold til f eks en passat GTE til 550 000 kommer den godt ut synes jeg. I forhold til en e-golf, ikke så bra, men det er jo også en litt annen type bil.

Lindberg

Jeg er Tesla-frelst allerede før jeg har fått utlevert min egen bil, (signerte for en inventory-bil med tilnærmet de samme punkter som du nevner i posten over her i forrige uke), så jeg sliter med å finne noe negativt, foreløpig hvertfall...

Noe av det andre på forumet her imidlertid trekker frem som mindre bra er blant annet:
- Svært variabel kundeservice på de forskjellige servicesentre her i landet
- Elendig intern kommunikasjon i Tesla Norge. Et sted får du beskjed om en ting, mens noe helt annet er virkeligheten et annet sted
-Umulig å få svar på mail og telefon om helt trivielle ting
-Flere har hatt kjipe opplevelser ved levering av nye biler, spesielt i Drammen
-Relativt dyr forsikring, om du ikke har egne gode avtaler og samlerabatter

Likevel, jeg har aldri gledet meg så mye i vente på ny bil. Personlig, så er jeg nå lei av å regne frem og tilbake og prøve å overbevise meg selv om jeg har råd til dette eller ikke. Det å eie en fin bil er uansett noe som koster penger.

Du lever bare en gang, bli med på den elektriske bilrevolusjonen mens renta er så lav! Tenk så deilig å aldri måtte besøke en bensinstasjon igjen, (annet enn for å pisse og fylle opp kaffekoppen)  :laugh:

xerxes

herlig innstilling :) ja man lever bare en gang ;)

kan jeg spørre hva pris du måtte ut for med inventoryen?

har hørt det er mulig med litt rabatter der men syntes prisene var ganske like på nettsiden som for nyprodusering av bil. slipper jo ventetid da :-)

Taffelman

#23
Sitat fra: xerxes på fredag 01. september 2017, klokken 08:57
-Hva er forventede årlige servicekostnader per år?

Individuell servicekostnad
År 1 20.000 km kr. 5.800
År 2 40.000 km kr. 7.600
År 3 60.000 km kr. 5.000
År 4 80.000 km kr. 9.000

https://www.tesla.com/no_NO/support/maintenance-plans


X75D
TM3 LR AWD

Acustica

Sitat fra: xerxes på tirsdag 05. september 2017, klokken 07:53
Har man 600 laken liggende til overs og kan cashe inn en tesla, så kan man ta lån til 0,75 % istedet, sette penga i aksje/indeksfond og etter 8 år, gratis tesla.

  :laugh:

Hva fikk du i matematikk?  :D

Breezec

Sitat fra: Acustica på tirsdag 05. september 2017, klokken 14:23
Sitat fra: xerxes på tirsdag 05. september 2017, klokken 07:53
Har man 600 laken liggende til overs og kan cashe inn en tesla, så kan man ta lån til 0,75 % istedet, sette penga i aksje/indeksfond og etter 8 år, gratis tesla.

  :laugh:

Hva fikk du i matematikk?  :D

6.5% årlig avkastning på fond vil gi en verdi på 993k. Regner man med 200k restverdi på bil, nærmer man seg "gratis" Tesla.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

xerxes

Eksempelet var ment som en spøk, men alvorlig talt med 650 000 satt i indeksfond over 8 år, med gj.sn. avkastning på 8%, så vokser pengene til 1,2 mill. Da har man betalt inn ca 700 000 i løpet av 8 år, og sitter igjen med 550 000. I det minste nok til å dekke verditap på bilen.

8 prosent i året er selvsagt litt optimistisk (6 er mer edruelig) men poenget er der;)

Dette forutsetter selvsagt at man har såpass med cash, og er sannsynligvis lurere økobomisk enn å kjøpe bilen cash, men kan alltids være uheldig med timing på aksjekjøp. Frarådes på det sterkeste;)

Acustica

#27
Sitat fra: Breezec på tirsdag 05. september 2017, klokken 14:39
Sitat fra: Acustica på tirsdag 05. september 2017, klokken 14:23
Sitat fra: xerxes på tirsdag 05. september 2017, klokken 07:53
Har man 600 laken liggende til overs og kan cashe inn en tesla, så kan man ta lån til 0,75 % istedet, sette penga i aksje/indeksfond og etter 8 år, gratis tesla.

  :laugh:

Hva fikk du i matematikk?  :D

6.5% årlig avkastning på fond vil gi en verdi på 993k. Regner man med 200k restverdi på bil, nærmer man seg "gratis" Tesla.

Nå er du over i Norsk Tipping sin bransje.

Sjansen er til stede at fondet taper seg i stedet for å vokse. Fondene tar store avgifter om de gir såpass avkastning og så skal du skatte nesten 1/4 av utbyttet.

Det er heller ingen garanti som jeg kan se for at renta blir liggende så lav, bare at den skal være gunstig.

Det bunner ned til om du har lyst på en Tesla - og hvis så, om du kan forsvare å bruke så mye penger på bil. There is no free lunch.


Elbil fundamentalist

Kjører du 15-25k km i året er en Teslaen røffelig selvfinansierende (med billån) Besparelser på driftskostnader utligner verdifallet, billig service utligner renta, Har bilen restverdi etter 7-8 år ut over innskuddet på 30% blir det gevinst å regne.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

automat

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 05. september 2017, klokken 22:10
Kjører du 15-25k km i året er en Teslaen røffelig selvfinansierende (med billån) Besparelser på driftskostnader utligner verdifallet, billig service utligner renta, Har bilen restverdi etter 7-8 år ut over innskuddet på 30% blir det gevinst å regne.

4 års serviceplan til model X koster 29.000 kr. Syns ikke det er spesielt billig. Dekk til Tesla er heller ikke spesielt billig.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA