Hovedmeny

Produksjonstakt

Startet av Philip Marlowe, torsdag 31. august 2017, klokken 15:39

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 27. april 2018, klokken 18:35Spørsmålet er hvordan Tesla skal kunne ha høyere marginer enn andre bilprodusenter hvis de da heller ikke beholder forspranget på batterier. VW trenger heller ikke å være mer enn konkurransedyktige på batterier. Og per i dag har selvfølgelig Tesla en betydelig andel av batteriproduksjonen. Men de tradisjonelle bilprodusentene har titalls milliarder kroner og investere i dette hvis de faktisk vil. Og man kjøper seg mye ekspertise og kapasitet for de summene..
Nå er ikke VW en konkurrent til Tesla. Det er i så fall Audi som er konkurrenten. Og eventuelle konkurrenter til Model 3 og Model Y er noen år unna.

På litt sikt så er det ikke umulig at marginene til Tesla vil bli litt skviset. Men innen den tid vil volumet være høyere (trolig 1-2 mill/år), noe som gjør at de kan leve på lavere marginer. Tesla har fortsatt en del fordeler. Superladenettverket og silicon-valley infotainment teknologi, blant annet. Og nå har de perfeksjonert variabel reluktansemotorer som første bilselskap.

Og det er viktig å nevne at Tesla har ikke masse gamle investeringer i fossilteknologi. Dette er en viktig ting som kan være svært ødeleggende for de store bilselskapene i dag. De vil måtte skrive av enorme verdier (belånte - sådan!), og de fleste sier jo at de vil tape penger på elbiler i mange år. Det er ikke overraskende om en del bukker under, noe som gir Tesla mye spillerom.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

S4e

Det blir spennende hvordan Tesla evt vil tilpasse seg i forhold til når de når grensen for 200.000 levert i USA og da nedtrapping av skattefradrag for kjøpere i USA starter.

Er det en mulighet for at de starter tidligere med levering i Europa slik at de når grensen først start Q3?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

JorEl

Synes jo det vil være dårlig for både Teslas inntjening og for kundene i USA, om ikke Tesla timer produksjonen slik at skattefordelene varer lengst mulig. Man burde ikke bryte noen grense før de virkelig kan pumpe ut biler, det neste halve året.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Mazzbot

Sitat fra: S4e på lørdag 28. april 2018, klokken 11:00
Det blir spennende hvordan Tesla evt vil tilpasse seg i forhold til når de når grensen for 200.000 levert i USA og da nedtrapping av skattefradrag for kjøpere i USA starter.

Er det en mulighet for at de starter tidligere med levering i Europa slik at de når grensen først start Q3?

Problemet er at kapasiteten i fabrikken er for lite akkurat nå , i tillegg er det store logistikkproblemer her til lands . Tenk deg hvis det skulle komme 10 000 3 hit.. i tillegg til S og X .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Løve

Sitat fra: S4e på lørdag 28. april 2018, klokken 11:00

Tesla har vel ikke vist noe som ligner en gang på en Model 3 som er tilpasset Europa? Jeg har fremdeles ingen tro på noen leveranse utenfor Nord-Amerika før sommeren 2019. (Hvis ikke kundelisten har blitt skremmende mye kortere siden 2016).

Alle handlingene til Tesla så langt viser at de gir blaffen i hele verden utenfor USA, og bruker Canada som en liten lastbalanserer for å makse ut potensialet i USA.

Jeg tviler også på at Tesla klarer å produsere 100k Model 3 i år. Men tar jeg feil så er jo det bra! Jeg har bare som sagt null tro på at Tesla får det til.

Magnus Hansen

@løve: du tror ikke på 100.000 model 3 i år? Det er knappe 2000 i uka som er er nivå de allerede har passert. Så der tar du nok feil... dermed tar du også feil når det gjelder ingen leveranse til Europa før sommeren 2019. Når det høyeste nivåer på elbilindentiver tar slutt i løpet av året, er det naturlig å tenke seg at etterspørsel etter de dyrere konfigurasjonene minker. Da er det logisk å begynne å selge i flere land

Lepet65

Sitat fra: jorgenbsk på lørdag 28. april 2018, klokken 13:05
100 000 bør gå: https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/

Ser jo ikke bra ut per dags dato, Bloomberg sitt gjettometer viser trenden på tur under 2000 PR uke. Tyder kanskje på at Tesla fortvilt prøver å justere produksjonslinjen. Ingen høyere VIN nr registrert i det siste.

Amoss

Sitat fra: Lepet65 på onsdag 02. mai 2018, klokken 17:20
Bloomberg sitt gjettometer viser trenden på tur under 2000 PR uke.

Det tyder på at Bloomberg endelig har fanget opp den velkjente produksjonstansen for litt siden.
Sitat fra: Amoss på torsdag 26. april 2018, klokken 13:25
Nå var det akkurat - var det ikke sist uke? - en produksjonsstopp for å justere produksjonslinjen. Bør kunne forvente en økning i etterkant av dette - og det har vel neppe blitt fanget opp av Bloomberg enda.
Model S 85D

Løve

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 28. april 2018, klokken 13:02
@løve: du tror ikke på 100.000 model 3 i år? Det er knappe 2000 i uka som er er nivå de allerede har passert. Så der tar du nok feil... dermed tar du også feil når det gjelder ingen leveranse til Europa før sommeren 2019. Når det høyeste nivåer på elbilindentiver tar slutt i løpet av året, er det naturlig å tenke seg at etterspørsel etter de dyrere konfigurasjonene minker. Da er det logisk å begynne å selge i flere land

Nei, jeg tror ikke på at Tesla når så høyt. Det virker som om Tesla har enorme problemer med å få fart på linjen sin, og at de må ut med maskiner og inn med folk. Om jeg tar feil så er det en god ting, men det er for mye som ikke sies fra Tesla til at jeg har tillit til at de får til dette med det første.

Det er en ting at det er logisk å selge til andre markeder, men da må du ha en bil å selge til andre markeder. Er Model 3 typegodkjent i EU forresten?

S4e

Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Løve

Ser ut som om Tesla så vidt ligger ann til 100k med denne takten. Så da ser vi den første i Norge sommeren 2019? Det ble jo sagt at de nå skulle begynne å lage den med liten batteripakke. Da er det jo noen titusener i USA som kommer før resten av verden.

JorEl

Når jeg la inn ordren på en TM3 sent i 2016, så husker jeg det ble nevnt både det ene og det andre, ang produksjon   
og ventingen på S og X. Jeg syntes folk hadde ventet lenge på noe godt, og var litt imponert av folk. Nå ser det ut som om jeg må vente i 3år. Det hadde jeg ikke ventet ::)
Om det tar litt tid, trøster jeg meg med at kvaliteten på bilen sikkert vil bli bedre etter hvert. Her ligger det et håp om å få slippe å stå i kø på servicesenterene til Tesla. Hørte mye bra om Tesla sin service før og håper den kan nå "gamle høyder". Jeg kan tåle mange fille-feil på TM3en, men ikke en lang ventetid på servicesenterene..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Løve

Du får håpe konverteringsraten er lav. Mye tyder jo på det når Elon nekter å svare på det spørsmålet.

Amoss

Sitat fra: Løve på torsdag 03. mai 2018, klokken 00:45
Du får håpe konverteringsraten er lav. Mye tyder jo på det når Elon nekter å svare på det spørsmålet.

Foreløpig er nødvendigvis konverteringsraten lav. Enn så lenge kan ingen konvertere en reservasjon til bestilling dersom de ønsker: SR, uten PUP, AWD, P, andre interiørfarger enn svart, alternative interiørvalg +++

Så ja, er mange som blir sittende og vente i dag, og ved å oppgi noe tall basert på dette vil nødvendigvis gi ett feil utrykk som troll ville spre rundt på nettet og si "Tesla er dooooooomed!". Da er det mindre skade å la dem spre "Elon ville ikke svare på det spørsmålet!" (dette er ett eksempelutsagn, en hver likhet med evnt. tidligere utsagn er helt tilfeldig).
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA