Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering oktober - november 2017

Startet av Light, mandag 23. oktober 2017, klokken 17:12

« forrige - neste »

Light

Hei! Har søkt litt men ikke funnet noe fornuftig verken på TMC eller her.

Jeg undres på om noen har prøvd å sette inn OEM Hi-fi pakka i en bil uten lydpakka?
La oss si en venn av meg har en P85+ med HIfi pakka som han ønsker å sette over til sin 90D.

Er dette ikke verdt bryet, eller ligger ledningene klare og det er som å sette inn lys på ikke lys-pakke biler?
Må man bytte MCU (?) /Forsteker?

TMS   90D  2017 AP2
TMS   85    2015 AP1        (SOLGT)
TMS P85+  2014              (SOLGT)
LEAF Tekna

lunitiks

Sitat fra: Light på tirsdag 29. august 2017, klokken 19:37
Må man bytte MCU (?) /Forsteker?
Ja og ja  :-\

EDIT: Vel han må i alle fall ha premium forsterkeren som sitter i dash bak/til venstre for rattet. Han må muligvis ha en del kabling også fra baksiden av MCU - potensielt også en ny MCU (usikker på om alle MCUer nå er for premium audio). Han må ha andre høyttalere i dørene fremme, nye tweetere, Teslas subwoofer, nytt teppe i trunken der subwooferen skal installeres.

En hel haug med pjesk, det er sikkert.

Anbefaler å heller vurdere Bilstereospesialisten (?) i Bergen for en *bedre* lydoppgradering enn OEM Premium lyd som både er beviselig mulig og sannsynligvis langt rimeligere i både tid og penger.

Snakk også med @Trustno1 han er helt rå på lyd i Tesla
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Light

Takk for svar.
Tenkte kanskje det kunne bli billig om man får tak i alle delene man trenger for ca 2000 kr. Ser at de oppdateringene som man kan legge inn feks light harmonic har fått mye tyn for dårlig oppfølging av garantisaker og at prisen på rundt 20 000 for å få med sub? Noen som vet ca pris for oppgradering+lydemping av dører? Er det noe vits i å dempe dører?
TMS   90D  2017 AP2
LEAF Tekna

Muffinman

Sitat fra: Light på onsdag 30. august 2017, klokken 13:03
Er det noe vits i å dempe dører?
Veldig mye på pre ap biler, en god del på nyere.

lunitiks

Tenkte kanskje det kunne bli billig om man får tak i alle delene man trenger for ca 2000 kr.
Den prisen er det i så fall ikke noe å si noe på. Men tviler sterkt på at det er en realistisk pris. Mangler du kanskje en null?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Light

Sitat fra: lunitiks på onsdag 30. august 2017, klokken 22:32
Tenkte kanskje det kunne bli billig om man får tak i alle delene man trenger for ca 2000 kr.
Den prisen er det i så fall ikke noe å si noe på. Men tviler sterkt på at det er en realistisk pris. Mangler du kanskje en null?
Om man skal kjøpe nytt så ja. Men om man får tak i fra kondemnert eller har liggende i bil nr 2 så kan dele innkjøpet bli billig :-) Men jobben derimot er en utfordring!
TMS   90D  2017 AP2
LEAF Tekna

OleJA

Dersom MCU'en må byttes som en del av denne jobben, så må den kodes om for å 'kjenne igjen' resten av komponentene i bilen. Dette er en jobb som Tesla isåfall må gjøre, og siden MCU'en er listet som en 'restricted part', så har teknikerne ikke lov til å gjøre denne jobben på en del som ikke orginalt er levert av dem.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Light

Finnes det noe repair manual som kan kjøpes slik som andre biler med detaljer om hele bilen? Hadde vært interessant å se hvor mye jobb feks det er å sette inn bare sub (+teppe) feks.
TMS   90D  2017 AP2
LEAF Tekna

Muffinman

Kan kjøpe tidsbegrenset tilgang på serviceportalen til Tesla.

Trustno1

Skal du legge så mye jobb i prosjektet som det vil bli å ettermontere OEM Hi-fi pakka, ville jeg definitivt vurdert noe annet.

OEM sub'n er ikke mye å skryte av, da denne er laget av tynn plastikk med ett relativt spinkelt subelement.

Største forskjellen ellers på hifi og ikke er at den har 8" midbasser i dørene forran og 3" mellomtoner i dashbordet.

3" i dashbordet er ganske mye jobb å komme til, da du må demontere halve dashbordet for å få tilgang til de.

Mine tips:
Er du ute etter bedre bass, sett inn en aftermarked sub, dette vil gi deg en mye bedre opplevelse
Er du ute etter bedre lydkvalitet, demp dørene.
Er du ute etter mye bedre lydkvalitet, monter en forsterker med dsp enhet, og få noen som er kvalifiserte til det til å justere inn lyden. Dette vil gi deg ett *mye* større løft på lyden enn ettermontering av oem pakka.

Light

Skjønner. Jeg synes hifi pakka er god nok. Med det i tankene vil du si at det er verdt å bytte høyttalerne i dørene samt støydempet de istede for å gå all inn på få lagt inn ny forsterker og sub. Er dør høyttalerne fra hifi pakka verdt å få tak i for å skifte de som er standard? Er det noe forskjell på forsterkeren på hifi og ikke?

Takker igjen for gode svar! :)
TMS   90D  2017 AP2
LEAF Tekna

lunitiks

Sitat fra: Light på fredag 01. september 2017, klokken 09:35
Med det i tankene vil du si at det er verdt å bytte høyttalerne i dørene samt støydempet de istede for å gå all inn på få lagt inn ny forsterker og sub. 
Å montere en åndssvakt rå subwoofer med dedikert forsterker er overhodet ikke å gå all in.

Jeg gjorde det i fjor sommer - prosjekttråd her:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29147.msg494522.html#msg494522

(Les @Trustno1 sin tråd som jeg har lenket til der inne. Du kan selvfølgelig bare glemme å gjøre det han klarte, men inspirasjon er veldig viktig.)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

steg en for å forbedre lyden er uten tvil å dempe dørene.

Men en bedre subwoofer er definitivt å foretrekke. Det er langt fra å gå all in. Montering er ikke så omfattende. En som har gjort det før klarer dette på få timer.

All in er nok mer som mitt prosjekt du kan lese om i tråden under :)
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28995.0.html

Light

Takk for alle gode svar! Blir nok en liten runde med oppgraderinger etter hvert tenker jeg!

Er det noe å hente ved å bruke "original" basskasse og bytte element?

TMS   90D  2017 AP2
LEAF Tekna

DrNox

Sitat fra: Trustno1 på fredag 01. september 2017, klokken 19:29
steg en for å forbedre lyden er uten tvil å dempe dørene.
Hvor mye og avansert arbeid er det som skal til for og komme seg inn i dørene da?
Hvor mange høytalere har egentlig TMS med det ordinære annlegget?
Jeg kommer nok til å gå for subwoofer og litt støydemping. Men en god pris på, mine ønsker, på en inventory-car, da kan egentlig det meste skje ::)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA