Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva med flere forum her?

Startet av Baltor, søndag 24. april 2011, klokken 22:58

« forrige - neste »

Baltor

Nå er det mindre enn 4 uker til den første av 3 hurtigladestasjoner i Rogaland skal åpnes ;D
Dette skjer i Luravika den første arbeidsdagen etter påske, med en rekke celebriteter og kjendiser på plass. Denne plassen vil da ha 1 stk Chademo hurtiglader og 2 doble vanlige ladestolper, dessuten pumpe med salg av biogass (fra kloakkslam i Mekjarvik).
Det er Lyse Energi som står for denne utbyggingen, de 2 neste med samme design kommer før sommerferien ved E39 i Mekjarvik og ved fv44 ved Klepp.

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Kul.

550V 120 A er imponerende data. Lurer på hva som hadde skjedd om jeg hadde klart å koble den til Berlingoen?

Ville spenningen tilpasset seg? Berlingoen trenger maks 216V, mens i-Miev'en trenger noe under 400V?

Ellers er det et underlig sted å sette en hurtiglader. Der er svært få tilbud i nærheten til de som må vente på laderen. Hadde det ikke vært mer naturlig å montere den 1 km nord, like ved motorveien, på et av Norge største kjøpesenter?

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

#3
Den skal kunne justere spenningen til ulike biler.
Sitat fra: elektrolux på fredag 15. april 2011, klokken 18:24
Ellers er det et underlig sted å sette en hurtiglader. Der er svært få tilbud i nærheten til de som må vente på laderen. Hadde det ikke vært mer naturlig å montere den 1 km nord, like ved motorveien, på et av Norge største kjøpesenter?
Enig i dette, men plasseringen var avhengig av tilførsel av gass og el.
Mange kommer nok til å lade bare noen minutter, for å ha nok til å kjøre resten av turen, enten det er til Stavanger, Hommersåk eller Bryne.
Det er i dag en Kiwi matbutikk og 3-4 spisesteder rett i nærheten, og kanskje hurtigladestasjonen blir en motor i utviklingen av Luravika bydel? Tomteprisene skyter nok i været i løpet av året. ;D
Og de som ikke er sultne kan sitte i bilen og surfe eller jobbe via ladestasjonens trådløse nett.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Sitat fra: Baltor på fredag 15. april 2011, klokken 19:13
Den skal kunne justere spenningen til ulike biler.

Interresant.

Nå frister det virkelig å lage en adaptorkabel mot en Marchal kontakt.

Du har ikke tilfeldigvis teknisk databok.

Ellers var det lurt med trådløs internett. Da forsvinner tiden som dogg for solen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#5
Det krever vel litt innsatst.

Stasjonen må kommunisere med bilens kontrollsystem og få beskjed om batteri-data, overvåke batteritemperatur etc. for å styre laderen, spenningen tilpasses automatisk til det batteriet tåler av ladestrøm, (så lenge det mindre enn det laderen kan levere, 120A). Så i tillegg til likestrøm er det en CAN-bus kommunikasjon til bilens styresystem, med tilhørende profiler for parametere. Jeg tipper at opplysninger om disse detaljer i alle fall foreløbig er forbeholdt medlemmene men det lekker nok ut etter hvert.

Effekten en kan få ut blir da begrenset av spenningen på batteriet så med 120 VDC på batteriet synker effekten fra lader fra ca 50 kW til ca 14 kW (om batteriet tåler 120A ladestrøm). 10 minutters lading ca. 2 kWh. Det er derfor bare de med  batterier opp mot maksimal spenning og med batterier som tåler 120 A ladestrøm som får full nytte av maksimaleffekten på 50 kW
.
Bra alikevell selvsagt med standarder og at slik kommer, så spørs det om hvor mange som følger denne standarden. Sden i--Miev, Nissan og Toyota og de er først i markedet blir vel dette de-facto standarden for hurtig lading. Det er nok mer sansynlig enn innebygget 3-fas lader i hver enkelt bil. Innebygget trefas-lader vlle gitt rimligere infrastruktur = fler hurtigladepunkter, og noe dyrere biler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

BauDemo

In simple terms a charging begins with the car ecu asking the charger what it can deliver (A, V, KW), and then requesting a charge within that limits via CC or CV.
It is the car ecu that "controls" the charger.

An adapter between marechal and chademo can cost you... the female part of the chademo connection can cost you up to €1500. And it is very hard to buy.
When I was thinking of this, I concluded that I can better spend the same money on a "fast" 3 phase charger - 3x16Ax230V.

For more info lookup standard descriptions of JEVS G 101 to 105.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Esa

Regner med at Lyse skal ha betalt for strømmen, men jeg ser ikke noen kortterminal. Noen som vet hvordan Lyse hart tenkt her?
Mitsubishi i-Miev. 105.000 km siden januar 2011. Ukependler Karmøy/Stavanger

Baltor

#8
Sitat fra: Esa på søndag 17. april 2011, klokken 15:15
Regner med at Lyse skal ha betalt for strømmen, men jeg ser ikke noen kortterminal. Noen som vet hvordan Lyse hart tenkt her?
Strømmen er gratis inntil videre, Lyse vil sikre seg at det blir et felles system som fungerer bra.
Det er det sorte feltet rett over startknappen som er plassen til en framtidig kortterminal.
Hans i Nobil er som Postmann Pat, "alltid tidlig ute".
www.ladestasjoner.no
finner vi nå Luravika Hurtigladestasjon.
BARE 8 DAGER IGJEN ;D

se også
http://www.elbil.no/ladestasjoner/355-apning-av-norges-forste-hurtigladestasjon

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Sitat fra: BauDemo på lørdag 16. april 2011, klokken 11:23
When I was thinking of this, I concluded that I can better spend the same money on a "fast" 3 phase charger - 3x16Ax230V.

Enig i den. Spesielt med tanke på at jeg allerede har den muligheten.

Hadde likevel vært kjekt om Chademo stasjonene kom med Marchal kontakt ( med nødvendig interface ) slik at også de mest vanlige bilene i didtriktet kunne benytte seg av hurtigladerene.

3 fase 400V/16A og 400V/32A hadde også vært fint. Strømmen ligger jo der, det er bare å lage uttaket.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

#10
Jeg tror det er riktigere å si at bilen henter den strømmen den vil ha enn at "laderen lader bilen".
Hvis man kobler til en i-MiEV starter den med 120A, deretter synker strømmen endel før den stopper ved 80% ladet.
Hvis man så restarter fortsetter den med standard lading til 100%.
Kjøleviftene i bilen jobber hele tiden for fullt.
I følge Mitsubishi sine brosjyrer vil ladetiden være temperaturavhengig, og sannsynligvis endel lengre hvis batteriene er kalde.

Standard ladingen (fra 80 til 100%) ble estimert til 57 minutter, den startet med 30A, så dette er ganske mye raskere enn med den innebygde laderen.
Legg merke til tidsangivelsen på bildet, den brukte kortere tid enn dette til 80%, så her har Epion tenk annerledes. ???
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

Sitat fra: Baltor på mandag 18. april 2011, klokken 11:00
Sitat fra: Esa på søndag 17. april 2011, klokken 15:15
Regner med at Lyse skal ha betalt for strømmen, men jeg ser ikke noen kortterminal. Noen som vet hvordan Lyse har tenkt her?
Strømmen er gratis inntil videre, Lyse vil sikre seg at det blir et felles system som fungerer bra.
Har snakket mer med Lyse om dette, de håper på en bred debatt om hvordan slik strøm skal prises.
De vil ikke at dette skal bli så billig at det konkurrerer ut vanlig lading i egen garasje om natta. Den vanligste form for lading vil fortsatt være normallading mens bilen uansett står i ro.

Men samtidig vil de heller ikke skru opp prisen så mye at det oppfattes som urimelig dyrt av de som trenger lading.
I og med at det ikke finnes konkurrerende hurtigladestasjoner har de markedsmakt. (noe vi nordmenn ofte reagerer negativt på hvis det lukter misbruk)

De vurderer også at man må betale for minutter tilkoblet istedet for strøm. Da vil det oppmuntre til å bare lade det man har behov for, og så la andre slippe til.
Hva er fornuftig pris? ::)
Kjør debatt ;D
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Elmo

Sitat fra: Baltor på torsdag 21. april 2011, klokken 10:24
Har snakket mer med Lyse om dette, de håper på en bred debatt om hvordan slik strøm skal prises......
I og med at det ikke finnes konkurrerende hurtigladestasjoner har de markedsmakt.
Statoil blir vel første "konkurrent" til Lyse her - ref denne artikkelen
De er også ute etter debatt og erfaring med prising på hurtiglading
Sitat- Vi ønsker å skaffe oss erfaring, og finne ut mer om behovet for og etterspørselen etter hurtiglading. I tillegg ønsker vi å kartlegge viljen til å betale for få ladet elbilen på kort tid, sier Dag Roger Rinde
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Baltor

Men det blir ikke direkte konkurranse som det vi finner mellom bensinstasjonene, vi kan ikke velge Økern istedet for Luravika. ;D
Men en konkurranse i kundevennlighet og image building, ja.
De som bygger slike stasjoner vil jo selvfølgelig også at de skal bli brukt mye.
Altså billig nok til at alle som har praktisk nytte av produktet tar det i bruk, men ikke så billig at dette går foran standardlading der det er et alternativ..
150% av vanlig strømpris ::)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Sitat fra: Baltor på torsdag 21. april 2011, klokken 10:24
Hva er fornuftig pris? ::)
Kjør debatt ;D

Strømmen er bare en del av kosten med å kjøre Elbil. Prisen må heller ikke overskride det det koster å kjøre en Dieselbil.

En Dieselbil bruker ca 3-4 liter/ 10 mil eller med dagens pris ca for 5 kr / mil i drivstoff.

En moderende Elbil bruker ca 2 kW / mil. Derfor blir absolutte smerteprisen på strøm ca 2,5 kr / kWt

En naturlig prissetting på strømmen fra hurtigladeren ville vært reell spotpris + et lite tillegg for drifting av ladestasjonen. Kanskje noe mellom 1,5-2 kr / kWt
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA