Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe el bil på magert budsjett, eller fortsette et par år med bensin?

Startet av Gusse, onsdag 18. oktober 2017, klokken 17:41

« forrige - neste »

Lynet

Kan du forklare differensialens virkemåte som gjør at høyre hjul slites mest muffinmann? Høyre bakhjul slites mest på Leafen min, men det er neppe på grunn av diffen
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

#16
Kortversjonen er at en "vanlig" åpen diff overfører litt mer krefter til høyre hjul ved kjøring rett frem og ingen hjulspinn. Jeg er sikker på at hvis du legger på en digital mønsterdybdemåler på dine dekk vil du finne en forskjell på 0,5-1mm mellom høyre og venstre side på drivhjulene ved halvslitte dekk om de har stått i samme hjørne hele tiden. Det er ikke enkelt å se med det blotte øyet, men må som regel måles. Derfor er jeg litt skeptisk til at det er hele årsaken til det vi ser på bildene her, synes det er for mye og fordeler seg litt snodig over dekkets bredde. Tipper at "nyanser" i hjulvinklene også kan påvirke.

Men jeg ser ulik slitasje på hhv venstre og høyre på begge biler her. Faktisk opp til størrelsesorden 1-1,5mm etter 8000km på dekk som slites relativt fort, men normalt noe mindre.

Har du flyttet på dekkene (rotert, som man så fint kaller det) vil man utligne slitasjen. Det er EN av årsakene til at man anbefaler å stokke om. Noen biler sliter ulikt foran og bak i bredden, og der er det nyttig å flytte om for å få flest mulig km ut av det enkelte dekket.

På en dual-bil som kjøres mest under 90km/t  uten range mode - og dermed er bakhjulsdrevet det meste av tiden - skulle man helst satt dekket med mest mønsterdybde høyre bak, det med nest mest høyre foran, tredje mest venstre bak og det dårligste venstre foran f.eks. når man bytter mellom sommer og vinterhjul.

EDIT: Denne er fin, selv om verden har gått noen hakk videre nå:

Lynet

Her tar du desverre feil muffinmann. Diffen overfører alltid nøyaktig samme moment til høyre og venstre.
Derimot er det vanligvis forskjellig vekt på høyre og venstre side. Kjører man mye alene er vekten lavere på høyre side. Dette vil gjøre at høyre hjul slipper lettere og dermed slites mer. Spesielt ved litt aktiv kjøring med en så momentsterk bil som Tesla.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Sitat fra: Lynet på fredag 25. august 2017, klokken 18:10
Her tar du desverre feil muffinmann. Diffen overfører alltid nøyaktig samme moment til høyre og venstre.
Ja, om motstanden i hjulene er nøyaktig lik. Er den ulik fordeles også momentet ulikt. Det ytterste hjulet i en sving må rotere litt mer, og krever følgelig en større andel av momentet. Siden vi kjører på høyre side av veien her i landet er resultatet at høyresiden er i yttersving mer enn venstresiden.

Har prøvd ut dette med veldig mange biler gjennom årene. River man løs forover får man hjulspinn på høyre siden først. Samme øvelse baklengs, og venstre hjul spinner først. Tesla har såpass mye krefter at den vil rive løs begge, selv på grus.

Målte også ulik slitasje etter 10.000km på ferie i sommer med full bil.

cra

Sitat fra: Muffinman på fredag 25. august 2017, klokken 18:29
Siden vi kjører på høyre side av veien her i landet er resultatet at høyresiden er i yttersving mer enn venstresiden.

Eh, nei? Hvis jeg kjører den ene vegen rundt fjorden hjemme har jeg høyrehjulet mest i yttersving, hvis jeg kjører den andre vegen har jeg venstrehjulet mest i yttersving. Om jeg befinner meg på høyre eller venstre side av vegen medfører da ikke annet enn at ruten nødvendigvis er bittelitt kortere?  Kanskje unntaksvis om man kjører mye og hardt i rundkjøringer?

Eller er det jeg som har tatt helg allerede og har en logisk brist? Jeg utelukker det ikke, men holder en knapp på at det ikke er jeg som har blingsa. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Ja noen ganger er det fintenkere som tror de kan mye bommer på blinken! Og man må bare respektere at enkelte er sterk i troen uansett om det gjelder religon eller dekkslitasje  ;)
Et annet fakta mange bommer på er dekkslitasje på midten. Det var i gamle dager da det var diagonaldekk som var enerådende at dette var et problem, men det står fortsatt i lærebøkene!!
Et radialdekk har langsgående tråder av både nylon, kevlar og stålwire i corden. Disse kan ikke strekkes uten å ryke, dermed beholder dekket sin fasong tilnærmet uendret selv om man øker trykket med 50% over riktig trykk.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Gressvikingen

#21
Forøvrig bidrar Coriolis akselerasjon til at høyre hjul slites mer enn venstre her oppe i nord. På den sørlige halvkule er det venstre side som slites mest. Det hele skyldes jordrotasjonen og får virkning når vi kjører nord-syd.
Dette er merkbart på skinnene på dobbelt sporet jernbane også.
En annen sak er om det er det som er hovedårsaken til skjevslitasjen her.
P85D"+"

daktari

Hvor langt har bilen din egentlig gått med sommerdekk på?

Gusse

Sitat fra: daktari på fredag 25. august 2017, klokken 21:51
Hvor langt har bilen din egentlig gått med sommerdekk på?

Min har nok gått ca 15.000km på sommerdekkene.

Tuxedo

#24
I land med høyrekjøring vil man i snitt ha litt slakere venstresvinger enn høyresvinger.  I venstresving ligger man ytterst i kurven, i høyresving innerst. Hvilken betydning dette har for dekkslitasje skal jeg ikke si noe om.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Sulle

Aha, det forklarer at mine høyredekk var mer slitt når jeg byttet i fjor høst. Det må skyldes alle rundkjøringene på Jæren. Jeg som trodde det var folkene på dekkhotellet som hadde byttet om et bakhjul og et forhjul...
Model 3 LR 2019
Model S 75D 2017
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

petersv

Sitat fra: Gressvikingen på fredag 25. august 2017, klokken 20:49
Forøvrig bidrar Coriolis akselerasjon til at høyre hjul slites mer enn venstre her oppe i nord. På den sørlige halvkule er det venstre side som slites mest. Det hele skyldes jordrotasjonen og får virkning når vi kjører nord-syd.
Dette er merkbart på skinnene på dobbelt sporet jernbane også.
En annen sak er om det er det som er hovedårsaken til skjevslitasjen her.

Så du mener vi kjører mer mot syd enn mot nord?

Gressvikingen

#27
Nei, det blir mest slitasje på høyre hjul enten du kjører nordover eller sydover.
Når du kjører sydover blir bilen aksellerert mot venstre (du må svinge til venstre for ikke å sjkene ut til høyre) siden hastighetsvektoren mot venstre øker siden diameteren på breddegraden øker. Du må svinge til venstre for å henge med. Overflatehastigheten fra vest mot øst er mye større ved ekvator enn ved polen hvor den er null.

Når du kjører nordover skjer det motsatte du må svinge til venstre for ikke å rotere raskere enn jorda og derved skjene ut til høyre.
Se for deg at du skal gå på en kule som roterer under deg eller prøv å gå ut og inn fra senter på en gammeldags karusell. Jorda roterer fra vest mot øst.

Når det gjelder hjulslitasje har det nok litt å si også, at veien normalt heller mot høyre.

Forøvrig har mange en trang til å dra sydover 8)
P85D"+"

OlafGTE

Glem heller ikke at sjåføren, som vanligvis befinner seg i bilen oftere enn noen av passasjerene, som regel sitter på venstre side her i landet. I sum gir dette større vektbelastning på venstre side av bilen. Denne effekten er naturlig nok mest merkbar i ukene etter jul.

Lynet

Strømmen kommer inn på høyre side av batteriet så det blir nok tyngre på høyre side
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA