Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe el bil på magert budsjett, eller fortsette et par år med bensin?

Startet av Gusse, onsdag 18. oktober 2017, klokken 17:41

« forrige - neste »

Gusse

Hei!
Har en 90D. Plutselig ble jeg var på at høyre bakdekk var skikkelig nedslitt på deler av dekket. Hadde bilen inne på service ca 5000km siden, og da hadde de hjulsjekk.Det kan se ut som at det er mere midt på dekket. Har samme trykk i alle dekk. Dekksensor bekrefter det som luftpumpen på bensinstasjonene sier: 3.1 på alle 4 dekk.Har noen peil på hva dette kan skylles?
Har noen bilder av dekket, samt et av venstre side til sammenligning.

Muffinman


Gusse


RaBalder

Nå var det vel skrevet side opp og side ned om dekkslitasje på Model S for et par år siden. Et søk i forumet burde gi mye informasjon.

Muffinman

Finnes ingen andre tilfeller lik dette på forumet.

Kan du ta et bilde hvor de to-tre innerste cm og litt av dekkskulderen vises på dekket som er slitt? Hvordan ser bremseskiven ut? Lik på andre siden?

daktari

Pussig. For høyt lufttrykk kan vel  ikke forårsake så mye slitasje, så bredt? (forutsetter at TPMS viser feil)

knut.aulie

Kan jo få en slik skade av å stå å spinne på et hardt objekt, men det legger en merke til, samt at traction controll stopper det....

Merkelig

RaBalder

Sitat fra: daktari på torsdag 24. august 2017, klokken 23:20
Pussig. For høyt lufttrykk kan vel  ikke forårsake så mye slitasje, så bredt? (forutsetter at TPMS viser feil)

For høyt lufttrykk er vel det eneste som kan lage bue nok på dekket til at det skjevslites på midten på vanlig vei. Men 5000km var lite fra å ikke ha sett noe til det bildene viser.

Jeg ville kontrollmålt med en dekktrykk-måler.
Stoler ikke 100% hverken på dekktrykksensorene eller bensinstasjonens trykkmåler.

Brede

Har ikke sett akkurat slik slitasje, men hadde noe lignende på ett dekk for noen år siden.
Det hadde et 1,5cm bredt felt midt på dekket som ble veldig raskt nedslitt.
Det ble da fra dekkforhandler konkludert med produksjonsfeil og jeg fikk to nye dekk.

Espen Hugaas Andersen

#9
Venstre ser også ganske slitt ut, om ikke bildet er misvisende. Da er det ikke sikkert forskjellen egentlig er så stor som den ser ut, kanskje ~2 mm. Dette burde kunne forårsakes av litt forskjellig hjulvinkler, uten at det nødvendigvis er utenfor krav. (Eller kanskje noe av slitasjen kom før hjulkontrollen 5000 km siden, og selv etter de justerte hjulvinklene så var skaden skjedd.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

petersv

Er dessverre også mulig at de har feiljustert for deg, til det verre. Det hendte meg, de tok feil av fortegn på maskinen, så alt var motsatt på ene siden av bilen.

Muffinman

Sitat fra: RaBalder på fredag 25. august 2017, klokken 06:56
For høyt lufttrykk er vel det eneste som kan lage bue nok på dekket til at det skjevslites på midten på vanlig vei.

http://www.tv2.no/a/9238476/

SitatModerne dekk slites i liten grad på midten med for mye luft. De slites faktisk mest på midten hvis det er for lite luft i dem

Gusse

Hadde en samtale med Tesla nå. De sier at det ser ut som vanlig slitasje iom at høyrebakdekk får mest juling pga er eller annet i forhold til differansial.
De påpekte også at venstrebakdekk også var jevnt og fint slitt og tilsynelatende klar for skifte. Så må nok dessverre etter under to sesonger bytte dekk :(
Bruker folk her å ta 4hjulskontroll når dere skifter dekk?
Og er Goodyear Eagle RS-A2 ok dekk til model S 90D? Tror jeg hadde dem på min 85(bakhjulsdreven).

Muffinman

Det stemmer at høyresiden slites mest pga differensialens virkemåte. Om du hadde rygget hele tiden ville venstre blitt slitt mest. Men jeg kjøper ikke helt at det er tilfellet her, det er jo bare på midten. Du kan jo også tenkes at et av dekkene er feilvare, hvem vet.

Jeg tar ihvertfall ikke hjustillingskontroll ved dekkskifte med mindre det er skeivslitasje. Her ville jeg bare skiftet, og fulgt med hvordan det utviklet seg.

Gusse

Sitat fra: Muffinman på fredag 25. august 2017, klokken 17:26
Det stemmer at høyresiden slites mest pga differensialens virkemåte. Om du hadde rygget hele tiden ville venstre blitt slitt mest. Men jeg kjøper ikke helt at det er tilfellet her, det er jo bare på midten. Du kan jo også tenkes at et av dekkene er feilvare, hvem vet.

Jeg tar ihvertfall ikke hjustillingskontroll ved dekkskifte med mindre det er skeivslitasje. Her ville jeg bare skiftet, og fulgt med hvordan det utviklet seg.

Ok, takk for gode råd.
Virker ikke som det var noe å diskutere, så må vel bare godta det og skifte dekkene. Hadde bare tro på at 90D ikke var så ulik min bakhjulsdrevne 85 som jeg kunne kjøre 3 sesonger med sommerdekkene...enda var det litt å gå på.
Har du noen erfaring med Goodyear Eagle RS-A2 på dualdrive?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA