Vurderer barebone X75D Hva går jeg glipp av?

Startet av Taffelman, onsdag 23. august 2017, klokken 23:56

« forrige - neste »

Taffelman

Med kun metallic, 19" vinterhjul og refferal rabatt havner ny TMX 75D på ca 695.000,-

Med rentekampanjen og lavere driftskostnader ser totale bilkostnader faktisk ut til å kunne bli et par tusen kr lavere pr mnd enn på eksisterende Outlander PHEV, så det frister veldig å bestille nå.

Har forstått at uten AP så har den ikke dynamisk cruisecontrol (ACC), og det er forsåvidt greit da denne bilen vil bli kjørt lite på motorvei, men er det andre ting jeg går glipp av uten AP? Hva med ryggekamera, er det standard?
X75D
TM3 LR AWD

1000kwh

Sitat fra: Taffelman på onsdag 23. august 2017, klokken 23:56
Med kun metallic, 19" vinterhjul og refferal rabatt havner ny TMX 75D på ca 695.000,-

Med rentekampanjen og lavere driftskostnader ser totale bilkostnader faktisk ut til å kunne bli et par tusen kr lavere pr mnd enn på eksisterende Outlander PHEV, så det frister veldig å bestille nå.

Har forstått at uten AP så har den ikke dynamisk cruisecontrol (ACC), og det er forsåvidt greit da denne bilen vil bli kjørt lite på motorvei, men er det andre ting jeg går glipp av uten AP? Hva med ryggekamera, er det standard?
Du får det samme standardutstyret som er ganske bra etter min mening. Ryggekamera er standard;) jeg har ikke hørt standard lydanlegg, men tenker at det må vært helt greit i en så dyr bil uansett.

Jeg har bestilt en "enkel" S75D. Dynamisk AP er det jeg vil savne, men normal cruise control fungerer jo helt fint. Jeg tenker det er fornuftig hvis man ønsker å få ned bilkostnadene i forhold til diesel/bensin-bil. Det blir ikke billigere hvis man slenger på masse dyre pakker som ikke endrer på kjøreegenskaper, komfort osv..

Espen Hugaas Andersen

Jeg kjøpte X100D med hengerfeste, metallic og vinterhjul. Har ikke angret ennå. :)

Nå er jo hengerfeste standard, så du vil da ha ganske lik bil som meg, med unntak av batteripakken. Du vil også få med 16,5 kW lader, som var ett tilvalg tidligere (jeg fikk det akkurat med). ACC er kanskje den største mangelen. Du har så klart heller ikke summon, som kan være litt kjekt å ha. Du får heller ikke at dørene åpner seg selv når du går mot bilen, eller ved dobbeltklikk på FOBen. (Men dørene kan styres fra skjermen, lukkes/låses ved trippelklikk på FOBen og hvis du trykker på bremsepedalen etter du setter deg inn lukkes førerdøren.)

Jeg syns lydanlegget er ganske bra. Det er det beste lydanlegget jeg eier. Femseteren har også *enormt* med plass. Det var nesten sånn at når jeg og kona var på ferie så klarte vi oss med kun frunk og området under gulvet i bagasjerommet. Og du vil få med Type 2 kabel gratis, det er jo en fordel. Der måtte jeg betale noen tusenlapper.

Model X er egentlig ekstremt godt utstyrt uten noen tilvalg, så jeg tror ikke du vil bli skuffet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

...

Når det gjelder åpning/lukking av dører, hva er egentlig forskjellen på biler med og uten premium-pakken?
Er det bare automatisk åpning når du nærmer deg bilen som er forskjellig?

Har kun AP2, met.lakk og vinterhjul som tilvalg på min bestilling.

Espen Hugaas Andersen

Du får ikke med automatisk åpning når du går mot bilen, automatisk lukkeing når du går bort fra bilen, og dobbeltklikk på FOBen åpner ikke førerdøra. Ellers er alt likt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Dlikse

Er litt i samme båt. Vurderer å bytte min 2014 S85 med alt utenom skinnseter og 7 seter i en ny eller inventory X75. Heller mer mot inventory når de fremdeles kan fåes med knallrenten.

Et lite spørsmål

Autopilot Hardware 2, er det den gamle løsningen, mens oppgradert autopilot er den nye?

Lurer også på om det er håp om å få se noen inventorybiler med oppgradert 0-100 før rentekampanjen er over? Er oppgraderingen allerede ute på biler som er levert?

Espen Hugaas Andersen

AP1 er den gamle. Den gikk ut av produksjon høsten 2016. AP2 hardware er det som gikk inn i produksjon høsten 2016, og kommer standard på alle nye Model S, Model X og Model 3. Men for å dra nytte av AP2 hardware må du kjøpe pakken som Tesla har kalt "oppgradert autopilot". Dette navnet er litt misvisende, da det gir inntrykk at noe autopilot funksjonalitet er standard. Den er "oppgradert" i forhold til AP1, ikke i forhold til det bilen har som standard.

Det er vanskelig å si om man kan kjøpe noen nye X75D med bedre ytelser og lav rente, så lenge rentekampanjen drar ut i det uendelige, men jeg vil tro den er over før det kommer inn nyere X75D.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Breezec

Sitat fra: Dlikse på torsdag 24. august 2017, klokken 08:25
Autopilot Hardware 2, er det den gamle løsningen, mens oppgradert autopilot er den nye?

Lurer også på om det er håp om å få se noen inventorybiler med oppgradert 0-100 før rentekampanjen er over? Er oppgraderingen allerede ute på biler som er levert?

"Autopilot Hardware 2" vil si at AP ikke er aktivert. "Oppgradert autopilot" betyr aktivert. Jeg antar at man kan endre på dette før bilen er levert.

Alle inventorybiler vil nok ha oppgradert 0-100 siden det er kommunisert at alle biler levert etter 1. juli har dette.  (Gjelder ikke RWD på S)
2022 Model 3 Performance

Dlikse

Takker for svar!

https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJXCCE27HF063479?redirect=no

Alle x75d som jeg finner på teslainventory står oppgitt med 0-100 6,2 sek. Bare noen som ikke har gjort jobben og oppdatert beskrivelsen på hjemmesiden kanskje?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Breezec på torsdag 24. august 2017, klokken 08:35Alle inventorybiler vil nok ha oppgradert 0-100 siden det er kommunisert at alle biler levert etter 1. juli har dette.  (Gjelder ikke RWD på S)
Sikker på at dette gjelder inventory-bilene? De er stort sett produsert lenge før 1. juli, og Tesla vil nok bare gi hardware-oppgraderingene på eksisterende biler på vei til kunde som en goodwill-sak, for å unngå at de kansellerer bestillingene. Tesla står ganske fritt til å gjøre hva som helst med inventory-bilene.

Men kanskje de vil oppgradere disse, bare for å unngå verditapet ved å ikke ha den samme ytelsen som nyere X75D.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Breezec

Såvidt jeg har skjønt fra div forum blir bilene tagget for "oppdatering" slik at ytelsene blir lagt på etter utlevering. En kjapp tlf til Tesla kan bekrefte ytelsen.

2022 Model 3 Performance

Taffelman

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 24. august 2017, klokken 07:28
Du vil også få med 16,5 kW lader, som var ett tilvalg tidligere

Femseteren har også *enormt* med plass. Det var nesten sånn at når jeg og kona var på ferie så klarte vi oss med kun frunk og området under gulvet i bagasjerommet.

Og du vil få med Type 2 kabel gratis

Model X er egentlig ekstremt godt utstyrt uten noen tilvalg, så jeg tror ikke du vil bli skuffet.

Dette er god info, men hvordan utnytter 16,5kW laderen ladestolper på 230V vs 400V?

På standard lader (veggkontakt) er det mulig å endre ladehastighet slik som på i3 med f.eks 6A, 9A og 15A?

Absolutte krav er 4WD, hengerfeste, god plass til 4 (voksne/ungom) og stor hund i bur. I Outlanderen tar hundeburet hele bagasjeplassen, så hvis det er plass til både bagasje og hundebur i X'en, så er det et stort pluss.

Har ACC i begge bilene, og det er fint når det fungerer, men samtidig veldig irriterende når det ikke fungerer som det skal, som dessverre skjer litt for ofte. Uansett er det mest nyttig i kø-kjøring (pendling) med i3'n.

Har "Hifi pakke" i bilene nå, men igjen setter jeg mest pris på dette i "pendlebilen". Som regel er det flere samtidig i familiebilen og da blir det heller prating og lav bakgrunnsmusikk.

Vi "mister" egentlig bare ACC ved å bytte fra Outlander til en "basic" TMX, men jeg antar at TMX "gruser" den på alle andre områder.

Er det noe forskjell på funksjonaliteten på navigasjon mellom basic bil og premium/AP? og er DAB radio standard?
X75D
TM3 LR AWD

geear

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 24. august 2017, klokken 08:33
AP1 er den gamle. Den gikk ut av produksjon høsten 2016. AP2 hardware er det som gikk inn i produksjon høsten 2016, og kommer standard på alle nye Model S, Model X og Model 3. Men for å dra nytte av AP2 hardware må du kjøpe pakken som Tesla har kalt "oppgradert autopilot". Dette navnet er litt misvisende, da det gir inntrykk at noe autopilot funksjonalitet er standard. Den er "oppgradert" i forhold til AP1, ikke i forhold til det bilen har som standard.
Model X som blir produsert (eller bestilt) nå har fått ny kode på AP-hardware (APH3), i stedet for APH2 som det har vært frem til for noen dager siden. Det er mest sannsynlig den som har blitt kalt AP2.5 i media. Inventory-bilene har ikke den. Min bestilt 9. aug. har fortsatt APH2, men det ser ut for at biler bestilt før får endret kode til APH3 når de går til produksjon.

Sitat fra: Taffelman på torsdag 24. august 2017, klokken 11:12
Har ACC i begge bilene, og det er fint når det fungerer, men samtidig veldig irriterende når det ikke fungerer som det skal, som dessverre skjer litt for ofte. Uansett er det mest nyttig i kø-kjøring (pendling) med i3'n.
Det eneste jeg har å utsette på ACC i e-Golf er at den kan miste forankjørende bil i krappe rundkjøringer, men ellers fungerer den 100%. At det fungerer så godt i e-Golf har gjort at jeg har tatt AP på Model Xen, klarer ikke tanken på å være uten i en så dyr bil. Får bare håpe det fungerer godt.

Summon parkeringsgreiene syns jeg fremstår mest som en gimmick man viser frem et par ganger og så gir faen i. Det blir fryktelig dyre demoer. Har kjørt en del biler med parkeringsfunksjon, og de eneste gangene jeg har brukt det er for å vise det frem for andre nysgjerrige passasjerer. Det går alltid raskere å bare parkere selv i stedet for å knote med driten.

TeslaKristian

Du kommer IKKE til å angre. Model X er fantastisk.

Det er også mye utstyr standard. DAB, Ryggekamera, parksensorer, spotify, navigasjon, elektriske dører etc.

Jeg ville sterkt vurdert å ta med oppgradert autopilot, hvis du ser på mndskost med 0,25% dealen så blir det vel ikke så mye mere.

Angående lyden så er det veldig god lyd foran i X uten oppgradert lyd, men litt mindre lyd bak. Vi har X uten lydpakke nå og når jeg pendler alene er lyden topp, når vi kjører hele familien er det som du sier så har man gjerne ikke på så mye lyd uansett.

Mange kjøpesenter etc har 22kw lading, der vil du få 16,5kw med de nye x'ene med oppgradert lader, uten får man 11kw. Ikke veldig viktig, men ikke dumt å ha uansett. Må ha 400v for å utnytte dette fullt ut da.

Du kan stille ladehastigheten på skjermen inni bilen, fra 5A og oppover, 5,6,7,8 etc. Fungerer helt topp.

ACC fungerer veldig bra på Tesla forresten!
-2024 Tesla 3 HLP
-2009 Ford S-MAX
---
-20xx Tesla Cybertruck (Reservert)
-20xx Tesla Founder Roadster (Henvisningspremie)

x2024 Tesla YLR | x2024 BMW i4M50 | x2024 Tesla YRWD
x2023 BMW iX40 | x2023 BMW iX3 | x2023 Tesla YP | x2022 Tesla YP
x2021 Tesla 3P | x2021 Tesla 3SR | x2020 Tesla 3P | x2020 Audi Etron 50
x2020 Tesla 3LR | x2019 Tesla 3LR | x2019 Tesla X100D | x2017 Tesla X75D
x2016 Tesla X60D | x2014 Tesla S60 | x2015 VW e-Golf

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Taffelman på torsdag 24. august 2017, klokken 11:12Dette er god info, men hvordan utnytter 16,5kW laderen ladestolper på 230V vs 400V?
På enfase kan du lade med 32A 230V, altså ~7,4 kW. For mer enn det trenger du 400V trefase (med untak av noen litt sære løsninger).

Sitat fra: Taffelman på torsdag 24. august 2017, klokken 11:12På standard lader (veggkontakt) er det mulig å endre ladehastighet slik som på i3 med f.eks 6A, 9A og 15A?
Ja. Kan justere i steg på 1A i hvert fall ned til 5A. Usikker på om du kan justere lavere. Jeg lader med UMC til daglig, der jeg benytter 32A blått adapter. Men kursen er bare 15A, så jeg har justert ned til dette. Dette husker bilen, så jeg trenger aldri tenke på det.

Sitat fra: Taffelman på torsdag 24. august 2017, klokken 11:12Er det noe forskjell på funksjonaliteten på navigasjon mellom basic bil og premium/AP?
Nei.

Sitat fra: Taffelman på torsdag 24. august 2017, klokken 11:12og er DAB radio standard?
Ja.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA