Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading bil til bil

Startet av brako79, mandag 14. august 2017, klokken 16:41

« forrige - neste »

stefse

#16
Bil-til-bil lading høres jo besnærende ut, men markedet for kraftelektronikken som må til, er neppe overveldende nok til at noen utvikler det produktet i den nærmeste fremtid. Kanskje bergingsbiler burde ha mulighet til å hurtiglade tomme elbiler med medbragt batteri. Fremtidens bergingsbiler som går på strøm og kanskje Hydrogen i tillegg vil kunne gi nødstedte en boost.

Edit: se der ja, det finnes noe allerede. Men det må da være bedre å ha en bil som er en elbil fra før, og i tillegg har all lastekapasitet full av ekstrabatterier, gjøre jobben.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Griffel

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 15. august 2017, klokken 07:11
Og mobiltelefonene er like stor og tunge som de var for 30 å siden, Griffel.
Jeg trodde dette gikk om hva som finnes idag ikke om hvilke muligheter en har om 30år.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

brako79

///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG


elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sjokomelk

Fungerer bra å taue Leaf i rundt 90km/t en stund for å få litt juice på batteriet  :+1:

http://www.youtube.com/watch?v=5Sujv90PLLY
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

KjellG

...men husk at jfr Politiet må du da bruke 75 m slepetau! (Biltema sitt er 6m)

brako79

Sitat fra: KjellG på fredag 18. august 2017, klokken 17:34
...men husk at jfr Politiet må du da bruke 75 m slepetau! (Biltema sitt er 6m)
Det er vel litt vel langt tau?
Regner med komma skal en plass til venstre?
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Olee


Griffel

#26
Sitat fra: brako79 på lørdag 19. august 2017, klokken 07:33
Sitat fra: KjellG på fredag 18. august 2017, klokken 17:34
...men husk at jfr Politiet må du da bruke 75 m slepetau! (Biltema sitt er 6m)
Det er vel litt vel langt tau?
Regner med komma skal en plass til venstre?
90km/t = 25m/sek.
7,5m i 90km/t = 0,3sek.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Counterpointer

Kjøre bil med slepetau på veien er noe av det skumleste jeg gjør. Kun i ytterste nød.

Dra folk ut av grøfta og lignende er derimot bare kos[emoji1]

KjellG

Hvis vi antar 6 m kjørebanebredde, sving venstre og slepetau ikke inn på fortau: max taulengde 12.5m. Dersom en låner fortau, 17m. Høyresving tør jeg ikke regne på.

(Har hatt kryssende bil mellom meg og trekkvogna, skremmende opplevelse)

Historien om taulengde kommer fra politiet på Møre som ila bot for manglende avstand. I realiteten nedla han forbud mot tauing med tau, ikke stang, med stang ville det kanskje blitt bot for "tung henger uten bremser".

En må spørre seg om tauelading er en opsjon.

Autowinder

Da er det vel fint om du tilpasser slepehastigheten til den kortere slepetaulengden ;o)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA