Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Står du i kø?

Startet av brako79, mandag 09. oktober 2017, klokken 19:23

« forrige - neste »

brako79

Var ute og kjørte igår hvor rekkevidden nærmet seg 0, uten angst, og tenkte på startkabler.

Hadde vært greit med en kabel fra bil til bil, gjerne DC-DC / CCS for å gi nødstrøm til biler som har gått tom på allfarvei :-)
Teknisk mulig?
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

Griffel

Med tanke på at den du hjelper ikke bare skal starte, men må lades for å kjøre en strekning, vil jo slik hjelp ta en stund. Avhengig av avstand til nermeste hurtiglader.

Det er nok mer naturlig og trolig raskere å bestille tauing.

Samtidig vil jo hjelper få minst tilsvarende reduksjon i rekkevidde. Teknisk krever det jo også litt ekstra elektronikk som fordyrer bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RaBalder

Sitat fra: brako79 på mandag 14. august 2017, klokken 16:41
Var ute og kjørte igår hvor rekkevidden nærmet seg 0, uten angst, og tenkte på startkabler.

Hadde vært greit med en kabel fra bil til bil, gjerne DC-DC / CCS for å gi nødstrøm til biler som har gått tom på allfarvei :-)
Teknisk mulig?
Startkabler mellom hovedbatteriet på to elbiler....der den ene er tom for strøm....

Nei, ikke tenk tanken engang  ???


elektrolux

Har gjort dette på classic biler med 120V men på 300V + står jeg over.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

KjellG

På litt sikt vil vel det kanskje være helt kurrant?

Det snakkes om å bruke bilbatteriet som støtte og peak-effektutjevner for hus. Endog å bruke parkerte biler til å drive tog.

Da vil bilen trolig ha en 230V vekselretter innebygget.

Olee

Lettere å slepe med den ene, og regenerere litt på den som nærmer seg tom da?  :D

Ole Henrik Hannisdahl

Sitat fra: Olee på mandag 14. august 2017, klokken 19:57
Lettere å slepe med den ene, og regenerere litt på den som nærmer seg tom da?  :D

Dette er det eldste trikset i boka :-) I moderne elbiler står det vel stort sett at man ikke skal taue bilen i gir (eller taue den i det hele tatt), men eldre elbiler har stort sett ikke noen sånne begrensninger. Tidlig hurtiglading gikk ut på å taue bilen i gir etter en SUV i 70km/t en stund. Eller, som på bildet fra de siste bakkene opp mot Copper Hill i Åre, å tauelade én elbil med en annen

Daglig leder, Grønn Kontakt.

geear

Du vil vel uansett trenger større spenningsforskjell for å lade? Ellers tar det bare voldsomt lang tid med utjevning? Er vel nesten enklere å ha en inverter med seg og lade med UMC fra 12V på en fossilbil... sakte, men bør fungere med varer i handelen i dag.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Rav4_EV

To Chademo kontakter, litt elektronikk og en boost converter kan lett fylle strøm fra en bil til den andre.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Trekkoppbil

#9
Alle dumme ting som man kan gjøre, er det noen som har gjort før deg:

Det heter seg at man skal få 5kwt på 5 min.

Denne tråden burde vil ha ligget under humor og kanari.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trekkoppbil

Det hele er vel ett gammelt sjekketriks:

Sjølv så foretrekker jeg å ha et slepetau i bilen og startkabler for 12V.

Griffel

#12
En hendig sak som med kabler tar mer enn halve bagasjerommet og nær 100 kg som bør finnes i en hver bil med CHAdeMO silk at de kan hjelpe andre med samme standard.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Og mobiltelefonene er like stor og tunge som de var for 30 å siden, Griffel.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Amatøren

Honda EU20i i bagasjerommet?

Fordeler:
Alltid lading ved pause.
Medbragt nødlader.

Ulemper:
Ekstremt treg lading (1600W kontinuerlig effekt = 6,9A).
Ekstra vekt med på tur.

:o
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA