Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Barnevogn og hundebur

Startet av arneso, onsdag 27. september 2017, klokken 22:03

« forrige - neste »

arneso

Jeg har bygget en dobbeltgarasje og ønsker å ta høyde for lading av to elbiler. Hva slags type strøm/kurs jeg bør legge ut dit og hva slags ladeløsning jeg bør gå for?

Det er ca. 90 meter fra sikringsskapet i huset og ut til garasjen (småbruk), og ønsker å ta høyde for framtidig bruk når jeg først graver og legger ut strøm dit. Huset har 230V IT-nett med 63A inntakssikring og netteier er Eidsiva.

Den ene bilen er en Opel Ampera-E som har 1-fase lader (støtter opp til 32 A). Den andre er ikke bestemt ennå, men ønsker å ta høyde for 3-fase lader 400V.  Det vil si at jeg (i det minste på sikt) må ha en transformator til 400V TN-nett i garasjen.

Jeg har lest en del her på forumet om energileverandører som ikke tillater lading på 32A 1-fase-kurs på grunn av problemer med skjevspenning. Agder Energi tillater vist ikke mer enn 25A, og jeg har også sett tall ned mot 20A nevnt. Jeg tenker i utgangspunktet på å legge ut 3-fase 32A 230V ut til garasjen og transformator til 400V TN-nett der. Som lader har jeg sett på Viridian EcoLite http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner. Vil det være mulig å lade Ampera-E på 32A her, eller vil man fortsatt ha problemet med skjevspenning? Jeg tenker på tilfellet hvis energileverandøren ikke tillater mer enn 25A eller 20A på en-fase-kurs.

Mvh,
Arne

jkirkebo

Sitat fra: arneso på fredag 04. august 2017, klokken 11:49
Jeg har bygget en dobbeltgarasje og ønsker å ta høyde for lading av to elbiler. Hva slags type strøm/kurs jeg bør legge ut dit og hva slags ladeløsning jeg bør gå for?

Det er ca. 90 meter fra sikringsskapet i huset og ut til garasjen (småbruk), og ønsker å ta høyde for framtidig bruk når jeg først graver og legger ut strøm dit. Huset har 230V IT-nett med 63A inntakssikring og netteier er Eidsiva.

Den ene bilen er en Opel Ampera-E som har 1-fase lader (støtter opp til 32 A). Den andre er ikke bestemt ennå, men ønsker å ta høyde for 3-fase lader 400V.  Det vil si at jeg (i det minste på sikt) må ha en transformator til 400V TN-nett i garasjen.

Jeg har lest en del her på forumet om energileverandører som ikke tillater lading på 32A 1-fase-kurs på grunn av problemer med skjevspenning. Agder Energi tillater vist ikke mer enn 25A, og jeg har også sett tall ned mot 20A nevnt. Jeg tenker i utgangspunktet på å legge ut 3-fase 32A 230V ut til garasjen og transformator til 400V TN-nett der. Som lader har jeg sett på Viridian EcoLite http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner. Vil det være mulig å lade Ampera-E på 32A her, eller vil man fortsatt ha problemet med skjevspenning? Jeg tenker på tilfellet hvis energileverandøren ikke tillater mer enn 25A eller 20A på en-fase-kurs.

Om du skal ha en trafo, sett den i huset. Høyere spenning betyr mindre spenningstap på kabelen til garasjen.

Ampera-E lader kun på en fase. Dvs. best å ha IT-nett til denne da du med trafo til 400V må ha ut 3x32A 400V. Det krever 3x63A inn på trafoen...

Jeg ville lagt ut en 3-fase 10mm2 kabel til garasjen og sikret med 40A om mulig. Ladestasjon på 32A (om netteier tillater det, enkelte steder får man bare tillatelse til så lite som 10A).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA