Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering august - september 2017

Startet av fonberg, tirsdag 19. september 2017, klokken 22:27

« forrige - neste »

fonberg

Hei,
Denne uka har jeg parkert i Budapest sentrum på Kempinski Hotels destinasjonladere, de har totalt tre stk. Har kjørt t/r Györ daglig, så har trengt ca 60 kWt daglig påfyll. Spørsmålet er om man bør passe på å flytte bilen når den er full-ladet, eller om det er OK at den står over natta? Vi har enten stått alene eller det har vært én bil til som har ladet denne uka (vel å merke når jeg har parkert eller hentet bilen), så jeg har bare latt den stå. Brukt skjønn, altså.
Er det OK praksis, hva mener folket?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

spirrevipp

Jeg ville i utgangspunktet flyttet bilen. Hvis det skulle kommer det en stakkar sent som skal videre tidlig neste morgen som ikke får ladet så er jo det ganske kjipt. Når det er snakk om tre ladere så er det ganske kort vei fra tomt til fullt.

...så er det jo selvsagt litt nyanser utifra ladehastighet, når på døgnet din bil er ferdigladet og hvor lenge du blir stående etter fullført lading etc.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Evelen

Hva med en lapp i ruta?
"Ring meg på 12345678 dersom du trenger laderen, gjelder etter kl <når lading er fullført>"
Leaf 2014

GOS

Sitat fra: fonberg på fredag 28. juli 2017, klokken 17:25
Hei,
Denne uka har jeg parkert i Budapest sentrum på Kempinski Hotels destinasjonladere, de har totalt tre stk. Har kjørt t/r Györ daglig, så har trengt ca 60 kWt daglig påfyll. Spørsmålet er om man bør passe på å flytte bilen når den er full-ladet, eller om det er OK at den står over natta? Vi har enten stått alene eller det har vært én bil til som har ladet denne uka (vel å merke når jeg har parkert eller hentet bilen), så jeg har bare latt den stå. Brukt skjønn, altså.
Er det OK praksis, hva mener folket?

Gi beskjed til hotellet slik at nye folk kan nå deg og bytte når din er ferdig ladet, l.e. du står opp om natta når din er ferdig slik at også den andre får ladet. Du har da gitt beskjed om når din vil være ferdig ladet og gitt resepsjonen anledning til å ringe deg etter det om andre trenger ladeplassen.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

RaBalder

Vil legge til enda et moment.

* lade så raskt man kan så lenge man er tilkoblet en slik lader.

Dvs. ikke

  • utsatt lading med timer
  • lav ampere for å "time" ferdig-tidspunkt

jkirkebo

Sitat fra: GOS på fredag 28. juli 2017, klokken 20:55
Sitat fra: fonberg på fredag 28. juli 2017, klokken 17:25
Hei,
Denne uka har jeg parkert i Budapest sentrum på Kempinski Hotels destinasjonladere, de har totalt tre stk. Har kjørt t/r Györ daglig, så har trengt ca 60 kWt daglig påfyll. Spørsmålet er om man bør passe på å flytte bilen når den er full-ladet, eller om det er OK at den står over natta? Vi har enten stått alene eller det har vært én bil til som har ladet denne uka (vel å merke når jeg har parkert eller hentet bilen), så jeg har bare latt den stå. Brukt skjønn, altså.
Er det OK praksis, hva mener folket?

Gi beskjed til hotellet slik at nye folk kan nå deg og bytte når din er ferdig ladet, l.e. du står opp om natta når din er ferdig slik at også den andre får ladet. Du har da gitt beskjed om når din vil være ferdig ladet og gitt resepsjonen anledning til å ringe deg etter det om andre trenger ladeplassen.

Om jeg risikerer å måtte stå opp midt på natta for å flytte bilen har en slik destinasjonslader null verdi for meg. Da vil jeg nok heller spørre hotellet om en annen kontakt å lade på, evt. belage meg på hurtiglading neste dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Når jeg er ferdig med å lade, og det passer seg sånn rent praktisk, så flytter jeg bilen.

Jo raskere lading, jo fortere flytter jeg bilen når jeg er ferdig med å lade.

Hvis bilen saktelader mens jeg er på kino, så flytter jeg ikke bilen før filmen er ferdig.

Hvis bilen skal saktelade på en destinasjonslader deler av natten, så flytter jeg den om morgenen. Jeg setter ikke på vekkerklokke for å flytte bilen midt på natten.

Uansett: Alle bør sette en label på innsiden av ladelokket med telefonnummeret sitt. Synlig kun når man lader.

Hvis man har spurt om tillatelse for å lade et litt rart sted, så er det lurt å skrive en lapp i frontruta med info om at man har fått tillatelse, og tlf-nr. Hvis ikke har vektere en tendens til å klusse til ladingen og lage masse oppstyr.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. juli 2017, klokken 00:12
Sitat fra: GOS på fredag 28. juli 2017, klokken 20:55
Sitat fra: fonberg på fredag 28. juli 2017, klokken 17:25
Hei,
Denne uka har jeg parkert i Budapest sentrum på Kempinski Hotels destinasjonladere, de har totalt tre stk. Har kjørt t/r Györ daglig, så har trengt ca 60 kWt daglig påfyll. Spørsmålet er om man bør passe på å flytte bilen når den er full-ladet, eller om det er OK at den står over natta? Vi har enten stått alene eller det har vært én bil til som har ladet denne uka (vel å merke når jeg har parkert eller hentet bilen), så jeg har bare latt den stå. Brukt skjønn, altså.
Er det OK praksis, hva mener folket?

Gi beskjed til hotellet slik at nye folk kan nå deg og bytte når din er ferdig ladet, l.e. du står opp om natta når din er ferdig slik at også den andre får ladet. Du har da gitt beskjed om når din vil være ferdig ladet og gitt resepsjonen anledning til å ringe deg etter det om andre trenger ladeplassen.

Om jeg risikerer å måtte stå opp midt på natta for å flytte bilen har en slik destinasjonslader null verdi for meg. Da vil jeg nok heller spørre hotellet om en annen kontakt å lade på, evt. belage meg på hurtiglading neste dag.
Enig, da lar jeg heller være. Om jeg må opp på natta sovner jeg ikke igjen, og neste dag er ødelagt. Da er en halvtime på hurtiglader et bedre alternativ.

GeirHM

Parkere lengre enn tiden ladingen tar på destinasjonslader i et område hvor elbil er et fremmedord og ladepunkt er noe knapt noen lokalt vet hva er? I Øst og Syd-Europa er jeg nøye med å ikke parkere på slike steder lengre enn jeg må.

I de aller fleste tilfeller gjør det jo ikke noe med et lengre stopp. Det er jo aldri en elbil å se. Men hva om du tilfeldigvis kommer forbi og dette er din eneste mulighet? Og så har jeg dratt på det lokale tusenfryd med unga? Tror ikke du vil finne det kult å vente på at vi blir ferdig med å ha det gøy før vi kommer og flytter på bilen.

Philip Marlowe

Nå synes jeg dette gjøres mer problematisk enn nødvendig. Vi må skille mellom superladere og destinasjonsladere hvor sistnevnte gir mellom 7,4 og 22 kW. Noen steder kan man faktisk reservere plassen på forhånd. Parkerer jeg på hotellet når jeg kommer på kvelden så akter jeg ikke å stå opp midt på natten for å flytte bilen.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Amoss

Slik jeg oppfatter destinasjonsladere¹ er at de er ment å brukes mens man benytter fasilitetene på destinasjonen. Er den plassert på en restaurant så kan man plugge inn, gå inn og spise for så å plugge fra og kjøre videre/tilbake. Da skal man trygt kunne la bilen stå så lenge man benytter fasiliteten og avslutte lading når man ikke lengre benytter fasiliteten strengt talt uavhengig om hvorvidt man er ferdig ladet eller ei. Klart, ser man at det er kø for å lade og man selv strengt talt er ferdigladet² er det også lov å bruke hue og vise hensyn :)

Så kommer man til ett hotell med destinasjonslading¹, så burde man i utgangspunktet trygt kunne plugge inn når man kommer på kvelden og plugge fra når man er klar til å dra neste morgen. Klart, kommer man tidlig og bilen er mer eller mindre ferdigladet² før man kryper til køys, så er det fortsatt lov å bruke hue og flytte bilen for natten.

På hurtigladere og andre offentlige ladepunkt blir det så klart noe helt annet.


¹) Med "destinasjonladere" mener jeg her ladeplasser satt opp og bekostet av og/eller på vegne av en destinasjon.

²) Med "ferdigladet" mener jeg altså at bilen har nok rekkevidde til å nå neste lader man skal benytte, ikke at den har stoppet å lade på f.eks. 90%.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

GeirHM

Mitt lille poeng er at det er destinasjonsladere og det er destinasjonsladere. Jeg er helt kul når jeg er på Farrisbadet i Larvik. Jeg er mye mer opptatt av mine elbrødre når jeg legger beslag på ABBs ene lader i Krakow. (Det er en chademo så sammenligningen halter.) poenget er at sitter man på en isklump i Sahara så deler man på herligheten. På Grønland har ikke en isklump samme knapphet ved seg (enn så lenge).

daktari

For en uke siden kom vi til Radisson Aalborg rundt midnatt. Hadde avtalt på telefon å bruke en av tre Tesla destinasjonsladere. Der stod det dessverre 3 ICE... Parkerte inne alle tre, trakk 7m kabelen ut til min bil og la lapp i ruta. håpet det ikke var noen som skulle opp før og flyttet bilen ca 0730.

Hadde dette vært Tesla... Tja, det var kjipt med 3 opptatte plasser, så det blir verre med fulle biler og låste kabler. Kan man flytte bilen i rimelig tid kanskje?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA