Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rykk ved raskt trykk på gasspedal

Startet av Cox, fredag 08. april 2011, klokken 08:36

« forrige - neste »

Cox

Har nå kjørt miev' en 1 måned, og det er på tide med en subjektiv oppsummering.

Kjøre egenskaper /framkommelighet:
Jeg kan egentlig ikke påstå jeg noen stor kjenner på området, men det er noen egenskaper jeg vil trekke fram:
- veldig lettmanøvrert.  Svingradius nesten som en gaffeltruck, kommer inn på de trangeste p-plasser uten problemer. 
- akselerasjon og topphastighet. Rask og responsiv ved lyskryss. Imponert over evne til hastighetsendring fra ca 50 til 90. Ingen problemer med å holde 110 km/h over Gjelleråsen.
- framkommelighet virker helt ok - nye vinterdekk. Kjørte i ubrøytete småveier uten problemer, også hvor andre måtte fem med spaden

Komfort / betjening:
- Kunne gjerne hatt 5 cm bedre benplass med mine 188 cm, sitteputen kunne vært lenger. Likevel synes jeg setene er gode nok, også baksetet.  Går helt greit med 4 voksne i bilen - vi snakker jo ikke om ferietur i Europa akkurat da.
- Viktig for meg at det er lett å ta med ski, ned med halve baksetet og rett inn gjennom bakluka.
- Betjening: Klønete plassering av noen brytere som varmesetet, ESP (som må holdes inne i 3 sek), åpning av panser. Lysautomatikk fungerer bra. Savner utetemp og en større klokke enn på gps.  Ladestsjoner er ikke godt integrert i kartapplikasjonen, langt mer brukervennlig med mobilappen til ladestasjoner.no.
- Generelt plastikk preg på dashbord, men betjeningshendler og knapper som brukes mye er helt greie.
- Økometeret funker som en god indikasjon, og minner meg om å bruke Brake modus oftere. Rekkeviddeprognose fungerer rimelig greit, men med litt erfaring er kW måleren mer presis. 
- Strømregulator på ledningen er en dårlig patent. Må ofte henge uten avlasting, og det er neppe bra kontakt/støpsel. Enkelt å låse bil-konnektor fast ved å sette en liten hengelås gjennom hullet inn under utløserknappen.  Vaskelig å låse lokket på offentlige ladestasjoner, vurderer å bytte støpsel til et hvor kabel kommer ut på nedsiden.

Rekkevidde:
Mange meninger om oversalg rundt dette, men jeg har ingen problemer her i det daglige.  Kan lade på jobb, ca 25 km hver vei.  El-bil vil alltid kreve mer planlegging, uansett hvor mange kW man kjører rundt med.  Jeg kjørte til Gardermoen, 64 km hjemmefra i minus 3. Trillet inn med en restprognose på 32 km, men med forsiktig bruk av varmeapp.  På hotellet (choice) var det betalingsplasser for alle med unntak av 2 elbilplasser.  Her spanderte Petter strøm også..


Oppsummering:
Jeg er ingen erfaren elbilsjåfør, og har kun kjørt miev. Denne oppsummeringen må derfor sees i lys av dette og vil defor i høyeste grad være subjektiv.  Allikevel er jeg svært fornøyd, og til mitt bruk er dette svært nær sentrumsblink. Noen punkter skulle jeg sett endret som ladekabel, plassering av enkelte brytere, liten spylevæskebeholder og gjerne en eberspächer, men dette blir for mitt tilfelle mindre skjønnhetsfeil.  Langt viktigere er kollisjonstesten som er gjennomført, og for meg holder dette til en sterk 5'er. 
85d, reg 8/3-16
Tidligere: E-Golf, registrert 20/10-14
Tidligere: I-Miev registrert 18/2-11.

erik e

Dette hørtes jo bra ut. :) Gleder meg ,får min idag.Om du ikke har problemer med og holde 110 over Gjelleråsen vil du snart få det.BÆ BU BÆ BU,kjør forsiktig ;) Vi ses over "Toppen" på R4.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Lunde

Hahaha Spørsmålet er om dere klarer å følge meg i rundkjøringene på Gjelleråsen  ;D

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

TheAgent

 ;D Kommer til å kjøre om Gjelleråsen jeg også. Blir mye eltrafikk der oppe, bor dere alle i området?

Go-carter

Passerer Gjelleråsen hver dag jeg også :) Bare bilen kommer først... :(
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

erik e

Har ikke prøvd så mange mil ennå,men dette er en positiv overraskelse for hele familien.Ifjor vinter ble min sønn på 18 "mobbet"av Volvogutta når han skulle kjøpe FIAT." Feilhjulstrekk" med diff.brems og 220+hk stoppet fort kjeften på gutta. ;) I år,samme leksa.Fatter har best. ELBIL, er ikke han sånn "Bilmann"a. Igår kveld tok junior en tur (Rånetur) ned på "Stripa". ELBIL drar ifra slengende Volvoer og Forder opp til 50-60 km/t.  :D
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

HHF

Fin testrapport og hyggelig å registrere at folk er fornøyde med bilene sine! Det er faktisk veldig bra at en som ikke har kjørt elbil før er så fornøyd også - at overgangen fra vanlig bil til elbil blir så problemfri er et stort pluss. I gamledager var det ikke like problemfritt med alle hensyn man måtte ta og dyrekjøpt erfaring man måtte få ...  :D

Dette med klønete ladekabel på iMiev har jeg også sett på når jeg har stått ved siden av en slik og ladet. Det er utrolig at dette med "ladeklump" på ledningen må være nødvendig? Det er helt håpløst rent bruksmessig og en klar svakhet konstruksjonsmessig.  Har registrert at "klumpen" er slik som på Thinks første kabler - altfor tett på kontakten. Den nye kabelen jeg har fått etter brudd på den første, er smartere, men det ser jammen ut til å være svakhet i koblingene til selve ladeboksen på denne også selvom denne jo får langt mindre uheldig belastning i sammenføyningene da boksen jo alltid nå i det minste kan ligge på bakken uten å strekke kabelen på samme måte som før. Takke seg til gamle Think og PSA-bilene på akkurat det området.

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

commiesoft

Fint at elbileiere tar seg tid til å skrive så informative tilbakemeldinger som dette :)

Det her med 'ladeklumpen' er et problem på Thinken også. Jeg legger den på hjulet så det ikke snør eller regner på den, men for en teit løsning.

Jeg skal handle en 5kw elektrisk scooter snart, og på den er ladekabelen som på en støvsuger!

Trekk den ut og plugg inn. :) Typisk Kinesere, enkelt og greit.

jkirkebo

Sitat fra: commiesoft på lørdag 19. mars 2011, klokken 20:08
Fint at elbileiere tar seg tid til å skrive så informative tilbakemeldinger som dette :)

Det her med 'ladeklumpen' er et problem på Thinken også. Jeg legger den på hjulet så det ikke snør eller regner på den, men for en teit løsning.

Jeg skal handle en 5kw elektrisk scooter snart, og på den er ladekabelen som på en støvsuger!

Trekk den ut og plugg inn. :) Typisk Kinesere, enkelt og greit.

Men den har vel neppe en lader på 3.6kW heller ? En 500W lader vil ikke lage store gnisten om du drar den ut mens den lader.

"Klumpene" er uansett et forbigående fenomen, forhåpentligvis blir alle nye ladestolper etterhvert utstyrt med Mennekes-støpsler og da trengs ingen "klump".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PerBear

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. mars 2011, klokken 21:44
Sitat fra: commiesoft på lørdag 19. mars 2011, klokken 20:08
Fint at elbileiere tar seg tid til å skrive så informative tilbakemeldinger som dette :)

Det her med 'ladeklumpen' er et problem på Thinken også. Jeg legger den på hjulet så det ikke snør eller regner på den, men for en teit løsning.

Jeg skal handle en 5kw elektrisk scooter snart, og på den er ladekabelen som på en støvsuger!

Trekk den ut og plugg inn. :) Typisk Kinesere, enkelt og greit.

Men den har vel neppe en lader på 3.6kW heller ? En 500W lader vil ikke lage store gnisten om du drar den ut mens den lader.

En enkel mikrobryter i støpsel og en ekstra leder i kabelen er alt som kreves. Dagens løsning, en stor kloss til mangfoldige tusen er monument over inkompetente produktutviklere!  >:(
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

nofuelno

iMiEV imponerer stort !  Klarte Lierbakkene bedre enn mange petrolbiler !
Meget behagelig å kjøre med god plass til albuer m.m.
Dette representerer en helt ny æra innen elbiler og fungerer like godt på landeveien som i byen. Kommer tilbake om jeg finner noe negativt.
Første elbil jeg har prøvd med ladekabel som ikke blir lunken engang.
Får vel teste hurtigladekontakten snart også ; )

PerBear: Hvor får du den 5kw scooteren fra ? Den har ikke jeg hørt om...
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

commiesoft

#11
SitatMen den har vel neppe en lader på 3.6kW heller ?

Klumpen er ikke en lader. Det blir heller ingen gnist om lasten ikke er induktiv,
uansett effekt.

commiesoft

SitatDette representerer en helt ny æra innen elbiler og fungerer like godt på landeveien som i byen.

Det kommer nok litt an på rekkevidde. For vårt bybilbruk har den for kort rekkevidde, og Think City var en ny æra istedet.  ;D

jkirkebo

Sitat fra: commiesoft på søndag 20. mars 2011, klokken 18:33
SitatMen den har vel neppe en lader på 3.6kW heller ?

Klumpen er ikke en lader. Det blir heller ingen gnist om lasten ikke er induktiv,
uansett effekt.

Det var laderen til el-sykkelen og el-bilen jeg snakket om, jeg vet at "klumpen" ikke er en lader. Jeg skulle vel også likt å se en lader som oppfører seg som en 100% resistiv last...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

commiesoft

#14
SitatJeg skulle vel også likt å se en lader som oppfører seg som en 100% resistiv last...

Alle ladere oppfører seg slik. De er basert på høyfrekvent primær switchmode teknikk, og trafoen har derfor nesten ingen induktiv last i et 50hz nett.

Resten av nettet du plugger inn i er 'kortsluttet' av forbrukerne før automatsikringen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA