Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tips og råd ved kjøp av brukt elbil

Startet av Odd G., mandag 04. september 2017, klokken 15:56

« forrige - neste »

litium

Sitat fra: Skjøteledning på tirsdag 01. august 2017, klokken 09:58

18 mil en vei eller t/r? Klarer jo fint 18 mil t/r uten ladestopp. Med de gunstige kjøp som nå er på 75D så skal det godt gjøres å ikke komme ut i pluss med el kontra diesel/bensin.

Jeg har 18 mil én vei og det jeg mente om ladestopp var at det er 1) nødvendig med en Ioniq, hvertfall vinterstid 2) ikke strengt tatt nødvendig med en TMS, men skal man utnytte gratis SC så må man jo det ;)

Man kommer ikke nødvendigvis gunstigere ut med en ny TMS ift til en fossilbil. Verditap/avdrag blir fort 5-8k i mnd (avhengig av lånegrad og tidsperspektiv man betaler over). Det avhenger selvfølgelig hva man sammenligner med, hvor dyr fossilbil man har i utgangspunktet og ikke minst hvor langt man kjører i året og antall bompasseringer. I mitt tilfelle ville det ikke blitt lønnsomt (selv om jeg har veldig LYST PÅ en TMS  ;)).

Helge Alm

18 mil en vei - da hadde jeg kjøpt en brukt Tesla - så ny som mulig. Hvem andre har 8 års garanti på drivenhet og batteri uavh. av antall km? Ikke krav om servicer heller, men ta servicer hver 40.000 km (grovt regnet 10.000,- pr gang. Bare i drivstoff så kan du regne maks 25 % av kostnadene på en elbil kontra fossilbil og det er ved 100 % hjemmelading. Nå vet jeg ikke om du kjører hver dag, men si 150 dager pr år og kr 1,- pr km ved fossilbil, så vil du spare min. 40.000,- pr år. Det er litt over 3.000,- pr mnd det + sparte kostnader på servicer.
Jeg skal selge min S nå til fordel for en X, men har kjørt på min S75D 61.000 km på 13 mnd. Jeg kommer ut med en total km.kost på ca. 0,7 kr/km. Billigste bilen jeg noen gang har hatt. Og har du mulighet til å lade på jobben, som blir mer vanlig etter hvert, slipper du å lade på vei hjem. Løp og kjøp sier jeg :-)

[/quote]
Jeg har 18 mil én vei og det jeg mente om ladestopp var at det er 1) nødvendig med en Ioniq, hvertfall vinterstid 2) ikke strengt tatt nødvendig med en TMS, men skal man utnytte gratis SC så må man jo det ;)

Man kommer ikke nødvendigvis gunstigere ut med en ny TMS ift til en fossilbil. Verditap/avdrag blir fort 5-8k i mnd (avhengig av lånegrad og tidsperspektiv man betaler over). Det avhenger selvfølgelig hva man sammenligner med, hvor dyr fossilbil man har i utgangspunktet og ikke minst hvor langt man kjører i året og antall bompasseringer. I mitt tilfelle ville det ikke blitt lønnsomt (selv om jeg har veldig LYST PÅ en TMS  ;)).
[/quote]

GeirHM

Jeg er også pendler i en 85D. Kjører Røyken - Porsgrunn t/r (142 km en vei). For to år siden skrotet vi to helt nedbetalte Mercedes C klasse med diesel. Så langt har vi spart på byttet, uten tvil. Rett nok var vi heldige og fikk kjøpt før dollaren steg voldsomt i forhold til krona. Men det er lett å se fra FINN at du finner mange som vår til rundt 600 tusen. Vi ga 630. Og vi planlegger å bruke bilen til den faller fra hverandre. Jeg har lading på jobben. Det er jeg glad for. Ellers ville jeg måtte ha ladet til 100 prosent hver morgen. Nå holder det med 70. (Om vinteren tar jeg den til 80). SC Telemarksporten er min backup. Vi er så fornøyd med dette at vi for en stund tilbake også kjøpte en brukt Leaf. Alt vi savner er et hengerfeste.

litium

Sitat fra: Helge Alm på tirsdag 01. august 2017, klokken 12:07

18 mil en vei - da hadde jeg kjøpt en brukt Tesla - så ny som mulig. Hvem andre har 8 års garanti på drivenhet og batteri uavh. av antall km? Ikke krav om servicer heller, men ta servicer hver 40.000 km (grovt regnet 10.000,- pr gang. Bare i drivstoff så kan du regne maks 25 % av kostnadene på en elbil kontra fossilbil og det er ved 100 % hjemmelading. Nå vet jeg ikke om du kjører hver dag, men si 150 dager pr år og kr 1,- pr km ved fossilbil, så vil du spare min. 40.000,- pr år. Det er litt over 3.000,- pr mnd det + sparte kostnader på servicer.
Jeg skal selge min S nå til fordel for en X, men har kjørt på min S75D 61.000 km på 13 mnd. Jeg kommer ut med en total km.kost på ca. 0,7 kr/km. Billigste bilen jeg noen gang har hatt. Og har du mulighet til å lade på jobben, som blir mer vanlig etter hvert, slipper du å lade på vei hjem. Løp og kjøp sier jeg :-)

Du glemmer verdifallet  ;).

Beholder du bilen i 8 år, så er det nok butikk. Bytter du bil hvert 1-2 år som jeg leser mange gjør her (for ikke å snakke om de som bytter den ut før de har fått den ;D) så koster det deg fort 100k i året i verditap.

Se eksempel regneark som må tas med en klype salt - men det gir en viss pekepinn. Hadde jeg satt inn en dyrere fossilbil og lenger kjørelenge ville regnestykket blitt mer positivt for en TMS. Hadde jeg satt inn en 3 år gammel TMS til 450k, så hadde det også blitt positivt så lenge man beholder bilen i minst 5 år. I beregningen har jeg brukt samme kurve for verdifall for hhv fossil og elbil.

Verdifallet er forøvrig veldig vanskelig å vurdere, men har brukt data fra historikk og estimater fra smartepenger.no og dinepenger.no - historisk har elbiler med unntak av Tesla falt raskere enn fossilbiler, men det er ikke gitt at det blir slik fremover. Det er heller ikke gitt at Tesla beholder sin verdi like godt som før.

Utfordringen min er at jeg uansett skal bytte til TM3 (eller noe annet) om 2 år, så ser ikke at det er smart å kjøpe noe nå fremfor å beholde min 5 år gamle diesel enda et par år.

Kom gjerne med innspill til forutsetningene i arket om det er forståelig.

Helge Alm

Hei igjen. Nei, jeg har ikke glemt verdifallet. Men ref regnearket. Jeg ser du har regnet 18.000 km pr år og da blir det forståelig. Du skrev tidligere 18 mil en vei, dvs 36 mil tur/retur. I mitt svar så antok jeg at du kunne jobbe noe hjemmefra, derav 150 turer til/fra arbeid pr år. Men med kun totalt 18.000 km pr år til/fra jobb da blir det vanskelig å forsvare en Tesla til 640.000 kontra en fossilbil til 400.000 med mindre en må passere flere bensinstasjoner.

jkirkebo

Sitat fra: Helge Alm på tirsdag 01. august 2017, klokken 14:35
Men med kun totalt 18.000 km pr år til/fra jobb da blir det vanskelig å forsvare en Tesla til 640.000 kontra en fossilbil til 400.000 med mindre en må passere flere bensinstasjoner.

Hva har antallet bensinstasjoner på veien med kostnaden å gjøre? For mange pølsestopp? ;)

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

spirrevipp

Jeg ladet i Porsgrunn i dag både på vei østover og på vei tilbake, virket som alle laderene var operative igjen. Det var helt tomt ved ankomst begge ganger (!). Etter en 15-20 minutters ladepause på returen så var det kun 1 ledig lader igjen, så det kan endre seg veldig raskt (dette var litt før klokka 8 på kvelden).

Var ledige plasser på Brokelandsheia når jeg kjørte forbi begge veier, på Solli var det flere biler i kø når jeg passerte.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. juli 2017, klokken 19:55
Ligger man unna utfartstidspunktene (fredag/søndag kveld) samt i ettermiddagsrushet på hverdagene er det som regel ganske glissent.

Blir jo litt vanskelig med helgeturer hvis man ikke kan lade på fredager og søndager....
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

fredag

Sitat fra: spirrevipp på fredag 04. august 2017, klokken 22:21
Jeg ladet i Porsgrunn i dag både på vei østover og på vei tilbake, virket som alle laderene var operative igjen. Det var helt tomt ved ankomst begge ganger (!). Etter en 15-20 minutters ladepause på returen så var det kun 1 ledig lader igjen, så det kan endre seg veldig raskt (dette var litt før klokka 8 på kvelden).

Det var to i kø der ca kl 18 i går.

Alle ladestolpene der er operative, men det var ikke det som var problemet der tidligere i sommer. Problemet var at noen av laderne hadde ca halv effekt/ladehastighet. Siden det ikke var påfallende høylytt knitring fra skapet, så virker det som om de har fikset feilen.

Hørte om en som solgte Teslaen sin nå fordi han hadde forsøkt å kjøre langtur i sommer, og ikke klarte køene på superladerne. Høres litt ekstremt ut, men det er ikke nok superlader-kapasitet i Norge i forhold til antall biler. Da mister man noen mennesketyper som kunder.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

spirrevipp

Håper de får gjort litt med antall superladere ja, synes det er skuffende få nye lokasjoner på kartet. Flott med de eksisterende som bygges ut selvsagt, men skulle gjerne hatt noen nye som ga litt mer fleksibilitet. Høyest på ønskelista står en ny lader sør for Stavanger.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

geear

Sitat fra: spirrevipp på lørdag 05. august 2017, klokken 16:15
Håper de får gjort litt med antall superladere ja, synes det er skuffende få nye lokasjoner på kartet. Flott med de eksisterende som bygges ut selvsagt, men skulle gjerne hatt noen nye som ga litt mer fleksibilitet. Høyest på ønskelista står en ny lader sør for Stavanger.
Fikk høre fra en Tesla-selger at de som jobber med dette har vært og sett etter lokasjoner i Stavangerområdet, men at det er komplisert å finne gode lokasjoner som ikke vil bli brukt av lokalbefolkningen som gratis ladeløsning. Det er også en del Teslaer i taxinæringen...

Ellers enig i at det er skuffende få superchargerlokasjoner. Ekstremt sårbart.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

GOS

Sitat fra: gr på onsdag 09. august 2017, klokken 14:10
Fikk høre fra en Tesla-selger at de som jobber med dette har vært og sett etter lokasjoner i Stavangerområdet, men at det er komplisert å finne gode lokasjoner som ikke vil bli brukt av lokalbefolkningen som gratis ladeløsning.

Kan ikke skjønne det, og betviler at det medfører riktighet. Det er mange plasser en kan legge det uten at det blir "hjemmelader". Kanskje allerede fra Ålgård og sørover tror jeg blir bra nok med tanke på å unngå "hjemmelading", idet minste så er Vikeså mer enn godt nok. Muligens den kan legges ved Bue/Søyland også, men der er vel begrenset med kiosk/mat? Vikeså gir bare 111 km fra Lyngdal, så da begynner det gjerne å bli litt i det korteste laget. Legg den til Ålgård. Tror veldig få gidder å kjøre tur - retur Sandnes (28 km) /Stavanger (58 km) for å sitte der å lade 45 min.

I og med at en snart må betale utover de første 400 kwh så løser det seg selv etterhvert. (Tror ikke de fortsetter lenge med referral som gjør det gratis i fremtiden)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

geear

Vikeså eller Helleland. Men mulig de som kommer nordfra har behov for noe i Stavanger/Sandnes-området. Ikke akkurat for tett..
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

jcnorway

Skal kjøre Oslo-Grimstad i morgen.

Skal innom både Sandefjord og Larvik på veien nedover, så beregnet ankomst på SuC Brokelandsheia antar jeg er rundt kl 14-ish i morgen (fredag).

Hvordan er ståa på denne lokasjonen rundt denne tiden på en fredag?

Reiser fra Oslo med SOC på 80%. Med et stopp i Sandefjord og Larvik så beregner A Better Route Planner at jeg har rundt 14% SOC når jeg ankommer Brokelandsheia (TMS 75D).
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: gr på torsdag 10. august 2017, klokken 00:14
Vikeså eller Helleland. Men mulig de som kommer nordfra har behov for noe i Stavanger/Sandnes-området. Ikke akkurat for tett..
Tenkte og Vikeså. Klarte akkurat å karre meg ned dit etter en tur til Lysebotn (nå er det stengt i Dirdal, så en må uansett rundt der om en ikke tar båt). Heldigvis har Fortum en ladestasjon der så jeg fikk brukt Type2 lader og fikk fyllt nok til å karre meg tilbake til Sandnes. Ladet med 92km/t med dobbellader. Men uansett for turister som reiser fra Kristiansand og skal være i Stavanger så hadde det vært fint om de kunne toppe litt opp i Vikeså på SC så de ikke ankommer med så lite strøm. Rart hvorfor Drammen og Bergen har så nære SC men Stavangerfolk må starte med en del batteri for å kjøre sørover.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA