Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tips og råd ved kjøp av brukt elbil

Startet av Odd G., mandag 04. september 2017, klokken 15:56

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: d58palset på tirsdag 11. juli 2017, klokken 14:52
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. juli 2017, klokken 11:56
Husk CHAdeMO adapter, lad helt opp før avreise og velg bil med batteri som passer til turene man kjører.

Jeg skal kjøre et par tusen km på kryss og tvers mellom øst, sør og vestlandet. Finnes ingen elbil som klarer det uten lading. Har Chademo, men bruker det bare når jeg må. Kan se ut til at det blir tilfellet nå.....

Kommer an på hvor lange turene er og hvor god ladeeffekt du har på destinasjonene. Lade må du uansett, men utrolig hvor mye man kan kjøre uten hurtiglading om man har god effekt på destinasjonene.

Eksempelvis kjører jeg ofte tur/retur Trondheim. Blir gjerne 1000-1200km på en langhelg. Av det lades kun 30-50kWh på supercharger.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tallyho

Oppdatert info: Ladet 2 ganger på Brokelandsheia i går. Absolutt ingen kø. Over halvparten var ledige begge gangene.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

litium

Jeg ukependler mellom østlandet og sørlandet vurderer å kjøpe en TMS og primært satse på ladning i Porsgrunn og Brokelandsheia. Nå begynner jeg å tvile på om det er en god idé? Eller er disse tilstandene mer sommertilstander?

spirrevipp

Foreløpig er det mest sommer tror jeg. Kjørte tur/retur Arendal - Gardermoen i går for å plukke opp sommergjester, og da var status som følger:

- Brokelandsheia greit med kapasitet begge veier (ladet ikke der selv, men sjekket når jeg kjørte forbi)

- Porsgrunn, greit på vei inn, på vei tilbake fikk jeg siste ledige plass. 10 minutter senere var det 3 biler i kø (flyttet min siden jeg hadde nok, samt en annen bil som reiste videre så kun 1 bil i kø igjen, tror ikke det ble så lenge og vente). Dette er første gang jeg har opplevd kø i Porsgrunn.

- Lier, helt tomt, på begge sider av veien når jeg kom (!!!), på vei tilbake var det ledige plasser på begge sider. Typisk er det vel mer trøkk her enn i Porsgrunn/Brokelandsheia, men det er vel planlagt utvidelse her.

Enn så lenge så tror jeg det er helt greit til ukependling, men ville kanskje anbefalt større batteri enn 75 for litt mer fleksibilitet. Litt avhengig av hvor du starter på sørlandet selvsagt.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

litium

Jeg har heldigvis fleksibel arbeidstid, så kan i stor grad unngår rushet. Spørsmålet er hvordan dette utvikler seg, det blir stadig flere Teslaer og til våren begynner det vel å flomme over med Model 3... [emoji848]

spirrevipp

Vanskelig å spå hvordan fremtiden blir, kommer jo helt ann på hvor mye Tesla utvider Supercharger-nettverket. Ved "peak" så er det jo på bristepunktet flere steder, og noen steder (som f eks Lyngdal) er jo utrolig sårbart.

Selv ville jeg ikke vært bekymret for å pendle Sørlandet - Oslo med Tesla de kommende årene. Hvis man har mulighet til å lade hjemme samt fylle batteriet en eller annen gang i Oslo i løpet av uken så kan man jo kjøre hele strekket uten å trenge lading med f eks en S90D.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Avh

Sitat fra: litium på tirsdag 25. juli 2017, klokken 15:33
Jeg ukependler mellom østlandet og sørlandet vurderer å kjøpe en TMS og primært satse på ladning i Porsgrunn og Brokelandsheia. Nå begynner jeg å tvile på om det er en god idé? Eller er disse tilstandene mer sommertilstander?
Jeg ukependler med samme ladebehov. Null problemer. Men så kjører jeg heller ikke i "rushtid"
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

fredag

Sitat fra: litium på tirsdag 25. juli 2017, klokken 15:33
Jeg ukependler mellom østlandet og sørlandet vurderer å kjøpe en TMS og primært satse på ladning i Porsgrunn og Brokelandsheia. Nå begynner jeg å tvile på om det er en god idé? Eller er disse tilstandene mer sommertilstander?

Det er sommertilstander.

Men vi trenger jo å bruke bilene om sommeren også.

Porsgrunn har ofte vært full med kø på ca tre biler i sommer. Den kunne vært utvidet til 20 plasser.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

GeirHM


Slik jeg forstår det har det vært svikt både på SC Brokerlandsheia og SC Lyngdal i den seinere tiden og da er vårt ladenett på hele sørlandet truet. Trådstarter bekymrer seg for hva som vil skje når vi også får skipslast på skipslast med M3 hit. I tillegg har en pendler som følger tråden og som vurderer overgang til Tesla stilt spørsmål om ladeproblemene bør tilsi at han avventer kjøp av elbil. En erfaren elbilist skriver at en må kjøpe batteristørrelse i tråd med det kjøremønster en legger opp til. Les: vi bør alle over på 100D. Det siste skulle jeg fryktelig gjerne vært med på. Men banken og kona støtter ikke ideen.

Sannheten er at vi alle trenger offentlige ladestasjoner fra tid til annen. Uansett hvor stort batteriet blir. Og i ferien mer enn ellers. Derfor kjære pendler behøver du ikke bekymre deg. Det har jo allerede vært kommentert i tråden. Porsgrunnladeren har plass. Jeg pendler forbi og dekker mitt ladebehov uten å oppleve kø. Men faller to superladere ut i samme område får vi problemer alle som en.

Men jeg tror ikke på samme måte som trådstarter at problemet øker når hordene med modell tre er over oss. Om drøyt et år. Tvert i mot. Ganske enkelt fordi modell tre eieren er en betalende strømkunde - også når han eller hun besøker superladerne.

Jeg har lest at Fortum og Grønn Kontakt vurderer å flytte på hurtigladerne de har satt opp i grisgrendte strøk. De brukes for lite og da gjør den idiotiske effektavgiften at de blir skikkelig minuser i regnskapet. Bedre å sette dem opp ved de framtidstenkende KIWI butikkene som ennå ikke har fått sin egen.

Dette blir det slutt på når vi får tusener på tusener med M3 på veien. Min lokale Cirkle K på Slemmestad pussa opp og dilla med bensintankene sine i forbindelse med navnebyttet, men likevel kom det ikke opp en eneste hurtiglader der. Hvorfor ikke? Ja si det. Slemmestadveien har snart flere elbiler enn dieseldrevne. Og nesten hver eneste M3 som kommer vil sende en ny fossil på skraphaugen. Skal bensinstasjonene ha kunder til kioskvarene de lever av MÅ de få elbilene til å stoppe der. Jo flere elbiler det blir på Slemmestadveien jo viktigere blir dette. Slik er det over hele fjøla. M3 vil gi oss ladestasjoner også på REMA 1000. Hva er det Reitan tenker på når han lar KIWI få ha monopol?

Vi har tilgang til hytte uten innlagt strøm i Østerdalen. Vakkert sted. Da vi bestilte TMS fantes det ingen SC noe sted i dalen. Innen vi fikk vår hadde vi SC både på Elverum og i Aurdal. Flott. Men i dag er vi mye mer avhengig av de to lokale Chademoene på Hedenstad og Koppang. Ja det koster noen kroner. Men hvem bryr seg? Det er uansett mye billigere enn det vi pleide å bruke på diesel. Og det sparer oss for lengre turer til SCene. Tid er mye viktigere enn gratis strøm.

Det vi opplever er bare forpostfektinger i forhold til den situasjonen som vil oppstå med en diger flåte med M3 på veien. De vil gi oss ladestasjoner all over the place. COOP, REMA, CIRCLE K og alle andre som ønsker å drive handel med oss vil måtte sette opp nye punkter. Og med det forsvinner vår avhengighet av SCene. I framtiden vil det bety mye mindre om Brokerlandsheia og Lyngdal er nede samtidig. Fordi du vil ha hauger av alternativer.

Alt sammen takket være modell tre og alle de andre elbilene som vil dukke opp i dens kjølevann. Og bra er det.

Skjøteledning

@GeirHM, godt skrevet.
Det har kommet til et "tipping point" hvor tilbud/etterspørsel vil tilpasses hverandre.
The future looks electrifying:-)

Leafy

Sitat fra: GeirHM på søndag 30. juli 2017, klokken 22:05

Hva er det Reitan tenker på når han lar KIWI få ha monopol?


Rema har jo lagt satsningen på hydrogen, ref. YX. Innenfor dagligvare er jo Rema ute å kjører med fallende markedsandeler og misfornøyde kunder. Kan ikke forvente at Reitan har fått med seg at elbilandelene er sterkt økende. De gjør jo det de kan for å unngå å få kunder inn døra....
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

GeirHM

"Electrifying" er dekkende for tiden vi har foran oss. (Skjøteledning kan også komme til å bli enda mer handy.) Men alvorlig talt, det er rett og slett ikke i vår interesse å snakke ned REMA 1000. Det får bare Johanssonfamilien til å gni seg i henda og godte seg over den monopolsituasjonen vi gir dem. I tillegg til å eie Norgesgruppen har disse sleipingene en god eierandel av det dustemonopolet Avinor - på våre vegne - har gitt dem på taxfree på Gardermoen. Og så retter vi vår kritikk mot Reitan? Hallo? Nei, gi Reitan folkeopplysning slik at han dropper det hydrogentullet og setter i gang en Æ på lading også.

fredag

Sitat fra: GeirHM på søndag 30. juli 2017, klokken 22:05
Slik jeg forstår det har det vært svikt både på SC Brokerlandsheia og SC Lyngdal i den seinere tiden og da er vårt ladenett på hele sørlandet truet.

Det var også feil på fire av stolpene i Porsgrunn i helgen, noe som førte til noe redusert ladehastighet (og en infernalsk knitring fra skapet der). Tesla hadde en mann for å dirigere køen der i helgen.

Sitat fra: GeirHM på søndag 30. juli 2017, klokken 22:05
Porsgrunnladeren har plass. Jeg pendler forbi og dekker mitt ladebehov uten å oppleve kø.

Det har ofte vært kø der i sommer. Ofte 1-3 biler i kø.

Tre ganger i sommer har jeg droppet å lade der pga kø.

Jeg prøver nå å få opprettet ladeplasser på parkeringsplassen ved båtplassen min, slik at jeg kanskje kan slippe å stå i kø på Porsgrunn supercharger til neste år.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

litium

Jeg har lagt mod S på is for nå. Jeg trenger 18 mil rekkevidde for komme til jobb og vurderte sterkt en Ionic tidligere i våres. Men droppet det fordi rekkevidden er akkurat litt i korteste laget (vinterstid), og måtte dermed påregne lade(kø)stopp på hver eneste tur. Så vurderte mod S med gratis superlading - så sparer jeg jo "masse" strøm hjemme (dvs. ca 4000 kr i året). Men - da må jeg jo igjen ha ladestopp på hver eneste tur... Og så var det prisen da... Og selgere som man ikke får tak i...

Så da blir det å vente på mod 3 antakeligvis, evt. neste versjon av Ioniq eller Kona  :)

Skjøteledning

Sitat fra: litium på tirsdag 01. august 2017, klokken 08:49
Jeg har lagt mod S på is for nå. Jeg trenger 18 mil rekkevidde for komme til jobb og vurderte sterkt en Ionic tidligere i våres. Men droppet det fordi rekkevidden er akkurat litt i korteste laget (vinterstid), og måtte dermed påregne lade(kø)stopp på hver eneste tur. Så vurderte mod S med gratis superlading - så sparer jeg jo "masse" strøm hjemme (dvs. ca 4000 kr i året). Men - da må jeg jo igjen ha ladestopp på hver eneste tur... Og så var det prisen da... Og selgere som man ikke får tak i...
Så da blir det å vente på mod 3 antakeligvis, evt. neste versjon av Ioniq eller Kona  :)
[/

18 mil en vei eller t/r? Klarer jo fint 18 mil t/r uten ladestopp. Med de gunstige kjøp som nå er på 75D så skal det godt gjøres å ikke komme ut i pluss med el kontra diesel/bensin.

Byttet selv til 70D høsten 2015, hadde da en Golf 2011 som jeg solgte og la pengene fra det salget som egenandel, lånte resten. Endte opp med lavere mnd. Utgifter totalt, lån/strøm/forsikring/vedlikehold/ sparte bompenger inkludert. Kjører 35-40.000 årlig, Vestfold-Gardermoen.
Eneste jeg ergrer meg over er at jeg ikke gjorde det tidligere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA