Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Stå på retten sin

Startet av spirrevipp, fredag 01. september 2017, klokken 15:45

« forrige - neste »

morpheos

For 6-seter 90D så er det jo ikke så mye å hente på motor uansett.  Det er vel helst på leveringstid det er noe å hente - men på den annen side, jeg har aldri hentet ut en ny bil heller. Hvit bil med hvite seter er vel heller ikke det som det er mest av rundt omkring.


Sent from my iPhone using Tapatalk

olabt

Sitat fra: morpheos på fredag 07. juli 2017, klokken 23:47
For 6-seter 90D så er det jo ikke så mye å hente på motor uansett.  Det er vel helst på leveringstid det er noe å hente - men på den annen side, jeg har aldri hentet ut en ny bil heller. Hvit bil med hvite seter er vel heller ikke det som det er mest av rundt omkring.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Joda.. om det haster å få bil er det jo greit nok.. men har enda tilgode å finne en inventory som har "akkuratt" det jeg ønsker og da blir det dyrt i forhold til å kjøpe bare akkuratt de opsjonene som passer meg.

Er jo og dimensjonen om at Tesla hele tiden introduserer oppdateringer i produksjon, så synes det er greit å vente litt for å kanskje få med noen fixes.. etter å ha prøvekjørt og sett på showroom bilene både på Rud og Drammen har jeg enda til gode å se en model X uten solid knirk i FWD...  utrolig at de ikke klart å fikse dette på visningsbiler en gang.. er jo et relativt gammelt problem..
Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

spirrevipp

Enig, inventory uten rabatt er ikke interessant... da er det mye bedre å bestille med det man ønsker seg og heller vente noen måneder. Skjønner godt at Tesla satt opp depositum...

Siden jeg først begynte å titte på Tesla S/X i desember i fjor så har X75D:
- Gått ned nesten 43k i pris
- Fått oppgradert ytelse
- Inkludert oppgradert lader
- Inkludert Type-2 kabel

I tillegg så er det veldig god rente akkurat nå. I sum så er det jo ganske brukbart. Samtidig er det jo alltid en risk for at det kommer noe  nytt før bilen er levert som man ikke får.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

spirrevipp

Da har jeg fått min første kjøretur i X, og her var det mye å like!

Inn/ut av bilen og sittestilling var topp. Setene virket gode (har nextgen i min S). Likte veldig godt panorama feelingen med frontruta. Lagringsplass i dør er topp for meg som liker å ha en vannflaske tilgjengelig når jeg kjører, men ikke liker å ha den i midtkonsoll.

Synes den var god og kjøre. Blir selvsagt en annen feeling enn Model S, men det er mest en vanesak. Ble ikke plaget av støynivået. Har ikke testet TACC/Autopilot grundig, men inntrykket mitt var at det ikke var på høyde med AP1. Ble også litt overrasket over at TACC virket dårligere, det har jeg egentlig ikke tenkt noe over før.  Forbruket var ganske mye høyere enn jeg er vant til, men 22" dekk har nok endel av skylda. Forbruket var på nesten 250 wh/km siste 50km, med kjøring som ville gitt 170-180 med Model S.

Lydanlegget var langt bedre enn i min S, regner med det var Hifi-pakken. Den blir nok med på listen hvis jeg bestiller.

På toppen av det hele så var fruen veldig begeistret. Hun var veldig negativ til å bytte fra Mazda til Model S ( :o ), men Model X gikk rett hjem.

Ser for meg følgende spec hvis det blir handel:
- X75D
- AP2/hengerfeste/vinterpakke (obligatorisk for meg)
- seter i delskinn (lest mye bra om dem, kunne gjerne hatt skinn men sannsynligvis ikke verdt prisen)
- Hifi (kutter litt utstyr som jeg har i nåværende S, så greit å ta med noe ny "moro" for å kompensere litt)

Følgende utgår sannsynligvis:
- selvkjørende (usikker på om det vil komme mens jeg har bilen)
- Premium utstyr (synes den er håpløst overpriset, kanskje ettermontere HEPA filter?)

Litt usikker på om jeg skal kjøpe vinterhjul fra Tesla (blir 19" piggfri uansett hvor jeg kjøper).
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Kim Kim

Sitat fra: morpheos på fredag 07. juli 2017, klokken 23:47
For 6-seter 90D så er det jo ikke så mye å hente på motor uansett.  Det er vel helst på leveringstid det er noe å hente - men på den annen side, jeg har aldri hentet ut en ny bil heller. Hvit bil med hvite seter er vel heller ikke det som det er mest av rundt omkring.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ytelsesmessig er det kanskje ikke så mye å hente på ny motor, men var det ikke sagt at den kunne gå 1 million miles?

Isåfall vil det være en fordel om man skal ha bilen i 10 år som mange planlegger. Mindre sjans for reperasjoner etter 8 år.


@ Spirrevipp - høres ut som en fin bil, og hadde også ettermontert hepafiltre i stedet for premiumpakken
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

olavxxx

Sitat fra: spirrevipp på lørdag 08. juli 2017, klokken 19:37
Da har jeg fått min første kjøretur i X, og her var det mye å like!

Inn/ut av bilen og sittestilling var topp. Setene virket gode (har nextgen i min S). Likte veldig godt panorama feelingen med frontruta. Lagringsplass i dør er topp for meg som liker å ha en vannflaske tilgjengelig når jeg kjører, men ikke liker å ha den i midtkonsoll.

Synes den var god og kjøre. Blir selvsagt en annen feeling enn Model S, men det er mest en vanesak. Ble ikke plaget av støynivået. Har ikke testet TACC/Autopilot grundig, men inntrykket mitt var at det ikke var på høyde med AP1. Ble også litt overrasket over at TACC virket dårligere, det har jeg egentlig ikke tenkt noe over før.  Forbruket var ganske mye høyere enn jeg er vant til, men 22" dekk har nok endel av skylda. Forbruket var på nesten 250 wh/km siste 50km, med kjøring som ville gitt 170-180 med Model S.

Lydanlegget var langt bedre enn i min S, regner med det var Hifi-pakken. Den blir nok med på listen hvis jeg bestiller.

På toppen av det hele så var fruen veldig begeistret. Hun var veldig negativ til å bytte fra Mazda til Model S ( :o ), men Model X gikk rett hjem.

Ser for meg følgende spec hvis det blir handel:
- X75D
- AP2/hengerfeste/vinterpakke (obligatorisk for meg)
- seter i delskinn (lest mye bra om dem, kunne gjerne hatt skinn men sannsynligvis ikke verdt prisen)
- Hifi (kutter litt utstyr som jeg har i nåværende S, så greit å ta med noe ny "moro" for å kompensere litt)

Følgende utgår sannsynligvis:
- selvkjørende (usikker på om det vil komme mens jeg har bilen)
- Premium utstyr (synes den er håpløst overpriset, kanskje ettermontere HEPA filter?)

Litt usikker på om jeg skal kjøpe vinterhjul fra Tesla (blir 19" piggfri uansett hvor jeg kjøper).
22" hjul tar mye effekt ja, tror det er minst 15% mer enn 20".
Selv tenker jeg kanskje 19" piggfritt er lurest. Fins en del ettermarkedshjul på finn med gode dekk for ca 17-18, mot ca 25k for teslahjul. Sparer jo lett ca 7k der. Alternativt kan man jo kjøpe noen brukte hjul, men da er det jo ofte kantkjørt osv.

Jeg har bestilt akkuratt den Model X du skisserer her, i multicoat hvit med 5 seter.
Antar at man vil klare ca 30 mil om vinteren på 19" piggfritt uten å stresse alt for mye (ved 100% SoC)?

Jeg testet selv en X100D Lud., men selgeren slo av LUD og jeg prøvde aldri å gi mye gass. Men det var jo morsomt med "instant torque", lå i overgangen 50 => 80 og var kanskje maks 2cm på gassen, så var den i 80 på notime. Nå vil jo X75D være tregere enn X90DL jeg testet, men siden jeg aldri var borti gassen er det nok små forskjeller :-)

Det var jo en veldig lettkjørt bil, som var overraskende grei å parkere. Romslig kupe med det enorme vinduet var ganske nice. Vil si kvaliteten på interiøret var ganske bra, jeg vet mange gir Tesla pes for interiøret men på synes model xen var veldig fin inni jeg :-)

Øyvind.h

X bruker 10-30% mer enn lik S.
For en X75D ville jeg regnet ca 25 mil rekkevidde på vinter og 30 på sommer. Ved kurante forhold. 
Kjørte selv nylig 39 mil i X90D med 6% igjen, men da kjørte jeg veldig pent.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kim Kim

Jeg var tidligere ganske sikker på at jeg ville ha en X. Nå etter prøvekjøring er jeg mer usikker.

Den er ikke like god å kjøre som en S. Ei heller morsom. Stor og føles litt som en båt. Minivan følelsen var sterk

X P100D ga ikke samme godfølelse som Model S P90D ved akselerasjon. Kan dette være for at den er så stor og tung at noe av akselerasjon/fartsfølelsen blir litt maskert eller borte? 

Jeg ble som sagt mer fornøyd med min S etter prøvekjøring, men dette kan kanskje endre seg om man kjører X til daglig.
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

morpheos

Spørsmålet er vel litt hvorfor man har lyst på en X. Det er en Crossover, så den har verken linjene eller den samme sportslige følelsen som i en TMS, men så er det engang en helt annen type bil. Hvis ønsket om å bytte kun er basert på at man vil ha det siste Tesla har laget tror jeg man blir skuffet. TMX dekker andre behov, men er en helt annen type bil.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Go-carter

Sitat fra: morpheos på søndag 09. juli 2017, klokken 22:45
Spørsmålet er vel litt hvorfor man har lyst på en X. Det er en Crossover, så den har verken linjene eller den samme sportslige følelsen som i en TMS, men så er det engang en helt annen type bil. Hvis ønsket om å bytte kun er basert på at man vil ha det siste Tesla har laget tror jeg man blir skuffet. TMX dekker andre behov, men er en helt annen type bil.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Word. X er for vår del et kompromiss. Aller helst skulle jeg hatt en veldig sporty oppstilt P100D med hengerfeste og mulighet for å slå alle elektroniske hjelpemidler, men det alternativet får man aldri ;)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Nasatech

Har selv hatt Model X P90DL i ett år nå (neste måned) og har vært i Europa og i DK. Har 22" hjul og aldri hatt problemer med rekkevidde. Kjører mye med henger og syntes bilen er 10 ganger så kul med 22". Det er til og med jenter og gamle damer som kommer bort og sier at hjulene er så kule! Det har aldri skjedd før med tidligere biler jeg har hatt.

De som forventer seg at Model X skal være lik som Model S å kjøre må tenke seg om. Kjøper man cabincruicer så kan man ikke forvente at det er en RIB??

Jeg kjører mye i jobben min og har hatt mange voksne og barn som har sittet på. Mange har kjøpt X etter å ha sittet på med bilen og de fleste er superimponert over stil, comfort og hastighet.

Bilen er, for meg, det beste av alle verdener og jeg håper jeg aldri må selge den [emoji6]

Kimpala

Bytter antagelig S'en i en X pga bedre plass til 3 barn(eseter). Det går i S men jaggu er det trangt...
Kommer til å savne kjøreegenskapene som jeg liker bedre i S.
X
3

spirrevipp

Det er helt klart to ganske forskjellige biler. Model S er bedre å kjøre, men jeg føler totalpakken i X blir bedre for meg utifra det jeg har erfart etter kjøring de siste 3 dagene. Det var veldig bra å få låne en X fra lørdag - mandag, fikk gjort meg kjent med bilen på en helt annen måte enn det man får når man bare tar en prøvetur.

Er i gang med bestillingen nå. :)
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

prophan

Sitat fra: Nasatech på fredag 07. juli 2017, klokken 00:32
En kamerat av meg fikk tilbud på X100D fra inventory på onsdag. Mye bra utstyr på den og med 43k i showroom discount så fikk han en god pris. Han er fortsatt i tenkeboksen, men tror den endte på rundt 950.000. Det er bra for en X100D. Den hadde greit med utstyr også.

Kjøpte han den x100d? Må ha vørt røveekjøp hvis den hadde alt utstyr. Jeg endte opp med n x90d med alt utstyr til like under millionen etter å ha fått price adjustment på ca 43k. Men det tror j var på grunn av baseprisen på X90D sammen med x75d gikk vel noe ned nylig.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Nasatech

Sitat fra: prophan på mandag 10. juli 2017, klokken 12:49
Sitat fra: Nasatech på fredag 07. juli 2017, klokken 00:32
En kamerat av meg fikk tilbud på X100D fra inventory på onsdag. Mye bra utstyr på den og med 43k i showroom discount så fikk han en god pris. Han er fortsatt i tenkeboksen, men tror den endte på rundt 950.000. Det er bra for en X100D. Den hadde greit med utstyr også.

Kjøpte han den x100d? Må ha vørt røveekjøp hvis den hadde alt utstyr. Jeg endte opp med n x90d med alt utstyr til like under millionen etter å ha fått price adjustment på ca 43k. Men det tror j var på grunn av baseprisen på X90D sammen med x75d gikk vel noe ned nylig.

Jeg kan høre med han. Han hadde skriftlig tilbud i hvert fall. Skal sende han en melding.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA