Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her

Startet av Gordon Retriever, torsdag 06. juli 2017, klokken 00:17

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: hELgenen på lørdag 28. januar 2023, klokken 10:27
Kombinasjonen av manglende infrastruktur i disse områdene og forbud mot salg av fossile biler vil faktisk kunne avfolke denne delen av Norge på sikt....

"På sikt", det kommer garantert til å være greit med ladere der i løpet av året, og iallefall lenge før det er forbud mot salg av bensinbil, så denne type spådommer har lite for seg.

hELgenen

Sitat fra: Panduck på lørdag 28. januar 2023, klokken 11:25
Kombinasjonen av manglende infrastruktur i disse områdene og forbud mot salg av fossile biler vil faktisk kunne avfolke denne delen av Norge på sikt....

"På sikt", det kommer garantert til å være greit med ladere der i løpet av året, og iallefall lenge før det er forbud mot salg av bensinbil, så denne type spådommer har lite for seg.

Javel - kan du legge ut info om kommende ladere her?

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på lørdag 28. januar 2023, klokken 11:33
Sitat fra: Panduck på lørdag 28. januar 2023, klokken 11:25

Javel - kan du legge ut info om kommende ladere her?
Tesla har jo nå i flere år planlagt ladestasjon i Trysil, men denne glimrer fremdeles med sitt fravær! Så den er ikke et godt argument for at det kommer flere lynladere der.

Synes det er merkelig at det som er og planlegges der kommer i «sentrum» og ikke langs hovedveien hvor det er masse plass ved diverse store næringsbygg.

ToWalkOrDrive

Ja, veldig rart det stoppet opp i Trysil, som allerede i januar 2021 annonserte Tesla-superladere. De var jo nesten i mål med ladere nært rådhuset, men kom tydeligvis ikke helt i mål med dette. Kanskje kommunen så seg fornøyd med at de hadde fått på plass et par raske ladere i sentrum ved Trysilsenteret.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Har stått i kø på Trysilsenteret og måtte nøye meg med type 2 lading for å komme meg ned til Hernes SuC med 1% igjen på batteriet. Det er jo heller ikke noe sted på Trysil hvor en kan lade med henger påkoblet.
Generelt er jo behovet størst når henger er fullastet og da langt fra optimal å koble av.

Heller ikke i Engerdal er det mulig å lade lovlig med henger (og der er det kun 50kW lader også).

Trysil og omegn er definitivt et svakt punkt på elbil hurtigladingsfronten. Er jo tynt befolket og turistene lader vel greit på type 2 eller på hytta.

Edit; Hernes ikke Hemnes [emoji85]

RJK

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. januar 2023, klokken 08:33
Sitat fra: RJK på fredag 27. januar 2023, klokken 22:44
Ei heller de som bare er på gjennomreise, selv om de nok har bedre lademuligheter før og etter disse stedene.

Nja, er det så mye bedre lademuligheter etter Trysil? Sist jeg passerte der ble vi stående lenge på 50kW lader i Engerdal, der var det to slike (Recharge). Er vel ikke noe bedre nå. Drevsjø har ingenting, neste nordover er Røros.
Hadde nok mest Hemsedal i tankene når jeg skrev dette, masse lademuligheter ved Gol. Litt tynnere nord for Hemsedal, ser jeg nå, men skal vel ikke veldig langt før man er har masse lademuligheter langs hovedveiene rundt. Men Gol er nok stedet å nå på den ruta.

For Trysil så må man, om man kommer fra sør, lade opp i Elverum eller siste gode alternativ SuC ved Hernes. Nord for Trysil ser jeg det er tynt. Må vel kunne rekke Tynset eller Røros (også lynlader ved Os i Østerdal) om man ikke er heldig å finne ledig ved Engerdal (2x50 kW).

Det er 25 mil mellom Hernes og Tynset, så er ikke helt krise. Og Hernes til Trysil og tilbake, er det 11 mil. Men kunne selvsagt vært noen flere ladere der, ja.

På den annen side, hvor mange kjører via Trysil om man skal nord eller sør? Altså, om man ikke skal utnytte skianlegget, og derved kan bruke destinasjonsladere mens man koser seg i bakkene? For all del, det er sikkert en flott biltur med mye flott natur, men det er vel tynt med tilbud ellers.

Og for de med bil med god rekkevidde (minst 400 km), så er det ikke uoverkommelig å komme gjennom uten å måtte lade på den delen av ruta, dersom det skulle være mye kø ved Trysil-laderne.

Jeg tenker de fleste som bare skal på gjennomfart heller legger ruta om RV2 som går via Elverum og opp via Alvdal (masse ladere der), og med hurtigladere ved Rena, Evenstad og Hanestad, og både lynladere og hurtigladere ved Koppang nesten midt mellom Rena og Hanestad. Eller man følger massene via E6.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: RJK på lørdag 28. januar 2023, klokken 15:00
På den annen side, hvor mange kjører via Trysil om man skal nord eller sør? Altså, om man ikke skal utnytte skianlegget, og derved kan bruke destinasjonsladere mens man koser seg i bakkene? For all del, det er sikkert en flott biltur med mye flott natur, men det er vel tynt med tilbud ellers.

Og for de med bil med god rekkevidde (minst 400 km), så er det ikke uoverkommelig å komme gjennom uten å måtte lade på den delen av ruta, dersom det skulle være mye kø ved Trysil-laderne.

Jeg tenker de fleste som bare skal på gjennomfart heller legger ruta om RV2 som går via Elverum og opp via Alvdal (masse ladere der), og med hurtigladere ved Rena, Evenstad og Hanestad, og både lynladere og hurtigladere ved Koppang nesten midt mellom Rena og Hanestad. Eller man følger massene via E6.

Er nok ikke mye gjennomgangstrafikk der nei, men jeg har f.eks kjørt noen ganger til Drevsjø og da er veien om Trysil den raskeste. Uten lader i Drevsjø ble det en del lading i Engerdal, har også ladet en del i Trysil på sommeren (var bare 50kW der da).

Både Trysil og Drevsjø har nok en del gjennomgangstrafikk til Sverige.

Rena er ikke stedet å stoppe for lading om man kan unngå det. 2x50kW, hvorav den ene hadde vært defekt i mange måneder sist jeg ladet der. Koppang har heldigvis blitt bedre. Og når man (som meg sist jeg var i området) kjører Elverum-Trysil-Nordre Osen-Rena og så nordover men campingvogn på slep, var det ikke mye å rope hurra for lademessig...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Min kjørecase er at jeg har hytte i Tolga, men helt på grensen til Engerdal. Derfor blir det lang omvei via Tynset/Alvdal og kjører jeg tur retur på dagen med tilhenger så får jeg ikke ladet opp på hytta med 16a kurs.
Blir derfor på vinter nødt til å klattlade på 50kW med mulig kø Engerdal og samme problem med kø på Trysil.
På sommer uten henger trenger jeg ikke lading noen vei, men det er liten trøst.

Det finnes mange biler med kortere rekkevidde og ikke minst høyere forbruk enn våre Model 3, elbilisme i Norge burde være mulig for alle, helst uten ekstremplanlegging synes jeg. Ladeselskapene tar seg godt betalt og støtten fra det offentlige er ikke ubetydelig.

RJK

Vet ikke hvor du kjører fra, Counterpointer, men er det et alternativ å kjøre via Koppang, og så krysse over mot Engerdal, eller gjør "fjellveier" at du kommer like "dårlig" ut?

Hvor stort er egentlig behovet for å dra henger på vinter, og da bare på dagstur? Ville jo tenkt at når man faktisk må dra henger på vinter, så ville det og være en dag man velger å ta overnatting.

Ser for meg at en sånn tur er med bilen full av folk, og henger er fylltmed masse skiutstyr som kanskje kunne vært lagret på hytta, ihvertfall familiens egne ski.

Synes det høres ut som en cornercase, og egentlig et mindre problem når du bare behøver en top-up i disse tilfellene.

Det er ikke forsøk på å dømme, men spør for å få bedre forståelse. Og, du har sikkert fortalt dette før i andre tråder, men jeg husker rett og slett ikke.

Så kan det jo og hende det kommer biler med bedre rekkevidde, også fra Tesla, som vil gjøre dette til et mindre problem. Kanskje før det kommer så veldig mange flere ladere der i trktene. Ser jo Peugeot snakker om 700 km rekkevidde på kommende biler (2024/2025), og da klarer man seg vel året rundt på hjemmelading og top-up på hytta. :)
Bosted Oslo

Counterpointer

Ikke så farlig å spørre.

Driver med oppussing av hytta og den har i perioder ikke hatt spesielt gode forhold med strøm og oppvarming.
Behov for å kjøre byggevarer som kan kjøpes på tilbud i Oslo regionen, men ikke lokalt i området (det er også fem mil en vei til nærmeste byggevare) gjør at jeg noen ganger har kjørt tur retur på dagen.

Koppang og over Åkrestrømmen er ikke hverken tidsbesparende eller vesentlig bedre belagt med hurtigladere. Har kjørt der men uten henger. Alternativet er via Alvdal SuC men det blir en god del mer tid og km.
Veldig mye hadde løst seg med SuC i Trysil. Derav sytingen for egen syk mor[emoji57]

Men som du og flere har vært inne på det er et hull på ladekartet i denne regionen, som selvfølgelig beror på spredt bebyggelse og lavt antall hytter.

RJK

Liker svaret.  :+1:

Ja, jeg ser absolutt den med å utnytte tilbud. Og vi krysser fingrene for en åpen SuC i Trysil! ;)

Bosted Oslo

overskyet

Ei heller de som bare er på gjennomreise, selv om de nok har bedre lademuligheter før og etter disse stedene.

Nja, er det så mye bedre lademuligheter etter Trysil? Sist jeg passerte der ble vi stående lenge på 50kW lader i Engerdal, der var det to slike (Recharge). Er vel ikke noe bedre nå. Drevsjø har ingenting, neste nordover er Røros.
Hadde nok mest Hemsedal i tankene når jeg skrev dette, masse lademuligheter ved Gol. Litt tynnere nord for Hemsedal, ser jeg nå, men skal vel ikke veldig langt før man er har masse lademuligheter langs hovedveiene rundt. Men Gol er nok stedet å nå på den ruta.

For Trysil så må man, om man kommer fra sør, lade opp i Elverum eller siste gode alternativ SuC ved Hernes. Nord for Trysil ser jeg det er tynt. Må vel kunne rekke Tynset eller Røros (også lynlader ved Os i Østerdal) om man ikke er heldig å finne ledig ved Engerdal (2x50 kW).

Det er 25 mil mellom Hernes og Tynset, så er ikke helt krise. Og Hernes til Trysil og tilbake, er det 11 mil. Men kunne selvsagt vært noen flere ladere der, ja.

Har du prøvd å lade på de destinasjonsladerne? Jeg har vært ganske mye i Trysil og det er ikke bare bare å få brukt de. Som regel har det gått, men du vil nok oppleve at mye av dagen går med på få følge med på ladere for å sjekke om det har blitt ledig,  flytte bil osv. Ikke akkurat en positiv opplevelse når du egentlig har lyst til å spise med familien på restaurant, kjøre ski eller være på afterski (og ikke lenger kan kjøre bil)

RJK

Sitat fra: overskyet på lørdag 28. januar 2023, klokken 23:37

Har du prøvd å lade på de destinasjonsladerne? Jeg har vært ganske mye i Trysil og det er ikke bare bare å få brukt de. Som regel har det gått, men du vil nok oppleve at mye av dagen går med på få følge med på ladere for å sjekke om det har blitt ledig,  flytte bil osv. Ikke akkurat en positiv opplevelse når du egentlig har lyst til å spise med familien på restaurant, kjøre ski eller være på afterski (og ikke lenger kan kjøre bil)
Nei, jeg har ikke benyttet de laderne. Men det du peker på nå, er jo at det er for få, og derved marked for enda flere. Altså tyder det på akkurat det jeg påpekte, at destinasjonsladere er viktigere på slike steder som er destinasjoner, mer enn å være et sted man kjører forbi, om man ikke skal stoppe for en kjapp opplading.

Så da må de få opp mange flere destinasjonsladere for å redusere behovet for at skituristene skal fylle opp de få lynladerne og hurtigladerne. Men de trenger sannsynligvis flere lynladere i tillegg.
Bosted Oslo

overskyet

Sitat fra: RJK på søndag 29. januar 2023, klokken 00:13
Sitat fra: overskyet på lørdag 28. januar 2023, klokken 23:37

Nei, jeg har ikke benyttet de laderne. Men det du peker på nå, er jo at det er for få, og derved marked for enda flere. Altså tyder det på akkurat det jeg påpekte, at destinasjonsladere er viktigere på slike steder som er destinasjoner, mer enn å være et sted man kjører forbi, om man ikke skal stoppe for en kjapp opplading.

Så da må de få opp mange flere destinasjonsladere for å redusere behovet for at skituristene skal fylle opp de få lynladerne og hurtigladerne. Men de trenger sannsynligvis flere lynladere i tillegg.

Ja, ingen tvil om at det burde være mer av både destinasjonsladere og lynladere. Det er jo nede i bygda alle handler. Det er der matbutikkene, polet etc er. Der bør det være lynladere (noe Tesla ser ut til å forstå) Parkeringsplassene oppe ved skisenteret er enorme og de må ha mye mer destinasjonsladere hvis det skal oppleves som tilstrekkelig.

Det er litt det samme i Hemsedal. Gol er ganske langt unna (40 min tur - retur) Det vrimler av elbiler der og de fleste hotellene har dårlig med destinasjonslading. Det lille knippet de har i anlegget hjelper ikke. For å ikke snakke om at du da må kjøre til anlegget, noe du egentlig ikke ønsker. Du ønsker jo å kunne ta skibussen eller tilbringerheisen, slik at du kan delta på afterski, restauranter osv sammen med andre.

Personlig har det blitt slik at jeg alltid booker på Fyri, bare for å få destinasjonslading og slippe å kjøre frem og tilbake til anlegget og krangle med hundrevis av andre som vil lade der.

SveinJ

Endelig er det en Eviny lader i virksomhet i Austbygde i Tinn. Den har vi ventet på i mange år.

Det blir 3 søyler tilsammen her.

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA