Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer dere som har USA importerte Leafer

Startet av runeah84, mandag 28. august 2017, klokken 11:08

« forrige - neste »

runeah84

Jeg har akkurat byttet ut min fosilbil og tenker hardt på å kjøpe tesla som neste bil da jeg har bompengeavgift på 90kr t/r jobb (pluss at det virker som en fantastisk bil :P)

Har sett litt rundt og har vært i kontakt med en eier av en taxikjørt S85D fra 2015 med 120 000km på telleren.
Det jeg lurer på er om det er noen som kan fortelle litt om hvordan en tesla påvirkes av en slik kjørelengde og om det er spesielle ting jeg bør  sjekke/være obs på? Tenker spesielt siden 5år/100 000km garantien er utløpt. Vil nødig bli sittende med en masse utgifter for at man valgte å spare noen kroner.
Ser også at Tesla har en veldig god renteavtale på kjøp av ny bil i dag, men føler det blir i overkant mye penger.

Setter pris på alle svar

Thor2014

Siden bilen har gått i næring gjelder vel andre regler?

runeah84

Regler i forhold til hva? Garantien?

Amoss

Sitat fra: Thor2014 på fredag 30. juni 2017, klokken 00:08
Siden bilen har gått i næring gjelder vel andre regler?

Mulig det, men siden den normale garantien uansett har gått ut er det irrelevant. Men kan være verd å sjekke hvordan det er med den 8 års ubegrenset kjørelengde garantien på batteri og motor? Gjelder denne selv om bilen har gått i næring?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

runeah84

Godt tips! Skal sende en mail å høre :)

Thor2014


jog

Har den opperert i nærheten av en superlader?
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Muffinman

Sitat fra: Thor2014 på fredag 30. juni 2017, klokken 01:46
Forbrukerloven gjelder bla ikke
Stemmer, og da er reklamasjonsfristen begrenset til 2 år og ikke 5. Jeg ville ikke kjøpt en slik bil.

NilsG

Forbrukerkjøpsloven vil jeg og si at er det viktigste å tenke på her! I Norge har vi veldig gode forbrukerrettigheter som mange er misunnelige på. Har hørt historier om folk som har kjøpt brukte varer fra firma og som har gått på en smell i ettertid pga at de ikke har samme rettigheter. Så om du velger å kjøpe denne så vær veldig klar over at du i praksis ikke vil ha reklamasjonsrett.
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

runeah84

Jeg ser at bilen står registrert på han som selger den og ikke et firma. Er det slik at bilen må være kjøpt og eid av et selskap for at dette skal gjelde? Eller gjelder det hvis bilen er brukt som taxi, men privat eid?
Sprøtt at dette fjerner all reklamasjonsrett for all fremtid når bilen "kun" er brukt i næring i 2år...

Hyperstress

Hvordan blir dette om en kjører for Uber?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

#11
Kommer an på om en privatperson har kjøpt bilen, og hvordan denne opptrer. Fkjl §1, tredje ledd:

SitatMed forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Det vil si at om bilen er kjøpt av privatperson og bruker bilen mer privat enn i næring er det forbrukerkjøpsloven som regulerer handelen, og absolutt reklamasjonsfrist på 5 år gjelder. Relativ reklamasjonsfrist er minst to måneder.

Hvis et firma har kjøpt bilen, eller personen som har kjøpt bruker bilen mer i næring enn privat er det kjøpsloven som gjelder med sin absolutte reklamasjonsfrist på 2 år. Relativ frist er også vesentlig kortere uten at det står i selve lovteksten, men rettspraksis tyder på at det er snakk om dager heller enn uker.

arnkl

Sitat fra: runeah84 på fredag 30. juni 2017, klokken 00:00
Har sett litt rundt og har vært i kontakt med en eier av en taxikjørt S85D fra 2015 med 120 000km på telleren.
Det jeg lurer på er om det er noen som kan fortelle litt om hvordan en tesla påvirkes av en slik kjørelengde og om det er spesielle ting jeg bør  sjekke/være obs på? Tenker spesielt siden 5år/100 000km garantien er utløpt. Vil nødig bli sittende med en masse utgifter for at man valgte å spare noen kroner.

Eg har ein 2014 S85 som også har gått 120 000 km. Til no har det vore 0 utgifter etter at garantien gikk ut, og eg merker heller ingenting som "skranter".

Det har vore nokre tråder på facebook om Teslaer med lang køyrelengde, og det som ser ut til å måtte skiftast mellom 100 000 og 200 000 er stabilisatorstag og kanskje hjullager. Luftfjæringen, som kan bli ein stor utgift om den ryk, ser ut til å halde bra.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

runeah84

Han som selger bilen sier han hadde den inne til rep av dørhåndtak etter han hadde passert 100.000km og de sa da at fristen var 5år. Tror jeg skal ta en telefon for å få dette bekreftet før jeg gjør noe mer i forhold til det kjøpet. Ser nå at det er en rentekampanje på kjøp av ny tesla og kan få en 75D til en ganske god pris og da vil hver krone betalt på et lån gå til nedbetaling... Noen som har erfaring med rekkeviddeforskjellen mellom en 2015 s85d og en ny s75d?

fonberg

Sitat fra: runeah84 på fredag 30. juni 2017, klokken 22:02
...Noen som har erfaring med rekkeviddeforskjellen mellom en 2015 s85d og en ny s75d?

Rundt 30-35 km i favør 85.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA