Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: inventory 90D vs bestille 75D

Startet av olavxxx, mandag 28. august 2017, klokken 11:05

« forrige - neste »

olavxxx

Sitat fra: turfsurf på mandag 03. juli 2017, klokken 07:56
Sitat fra: olavxxx på lørdag 01. juli 2017, klokken 20:59
Det at bilen plutselig ble 1 sekund raskere har jo veldig mye å si, men også P75D har jo nå gått til 4.4S 0-100 for de som produseres fremover.
Er ikke noe som heter P75D.
S75d mente jeg

Egilzen

Jeg hentet ut min for ca 3 uker siden, og må si meg storfornøyd.

Valgene jeg tok med var:
Deep Blue Metallic
5-seter
Premium pakke (dog, auto-present av dør har gjort meg lat)
Oppgradert autopilot
Del-Skinn (angrer ikke på dette, var veldig mye for/imot på valg av skinn, men synes setene er helt prima)
Hengerfeste

Jeg valgte ikke vinterpakke, dette var noe jeg diskuterte med selger om, og fant ut av at dette trenger jeg ikke. Kan sikkert være ålreit med varme i rattet, men jeg vil nok benytte meg av forvarme på vinterstid

Valgte heller ikke HiFi, og til mitt bruk synes jeg standard anlegget spiller veldig bra. På linje med det oppgraderte anlegget som Toyota hadde i sin Rav4 jeg eide sist.

Vinterhjul og felger kan jeg få til en rimeligere penge ett annet sted.

rakriste

Sitat fra: Egilzen på tirsdag 04. juli 2017, klokken 10:36
Jeg hentet ut min for ca 3 uker siden, og må si meg storfornøyd.

Valgene jeg tok med var:
Deep Blue Metallic
5-seter
Premium pakke (dog, auto-present av dør har gjort meg lat)
Oppgradert autopilot
Del-Skinn (angrer ikke på dette, var veldig mye for/imot på valg av skinn, men synes setene er helt prima)
Hengerfeste

Jeg valgte ikke vinterpakke, dette var noe jeg diskuterte med selger om, og fant ut av at dette trenger jeg ikke. Kan sikkert være ålreit med varme i rattet, men jeg vil nok benytte meg av forvarme på vinterstid

Valgte heller ikke HiFi, og til mitt bruk synes jeg standard anlegget spiller veldig bra. På linje med det oppgraderte anlegget som Toyota hadde i sin Rav4 jeg eide sist.

Vinterhjul og felger kan jeg få til en rimeligere penge ett annet sted.

ser mange kommer med at de finner billigere alternativer, men vær obs på at det er store forskjeller på kvalitet på både dekk og felger, ikke minst at de er kvalifisert for vekta en x faktisk har.
25k er ikke altfor gale originalt, og med de fordelene dette gir om det er noe tull.
jeg så selv på alternativer til rundt 20-22k.   
Tesla Model X 90D - 2017

x Tesla Model S P85 - 2013

olavxxx

Jeg kommer til å kjøpe winter package av den enkle årsaken at varme i seter og ratt bruker mye mindre strøm enn ac (kan ikke lade hjemme). Klart at ac blir nok brukt, men da med kortere preheat til litt lavere temp. Så fylle på med setevarmer/ratt.

Egilzen

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 04. juli 2017, klokken 18:15
Jeg kommer til å kjøpe winter package av den enkle årsaken at varme i seter og ratt bruker mye mindre strøm enn ac (kan ikke lade hjemme). Klart at ac blir nok brukt, men da med kortere preheat til litt lavere temp. Så fylle på med setevarmer/ratt.

Men det er jo setevarmer i fremsetene, mulig det er ekstra komfort å ha varme i rattet, men personlig har jeg aldri hatt det så kommer heller ikke til å savne det

cossie

#20
Bestiller selv for øyeblikket og vi priosriterer størrelse på batteriet fremfor masse utstyr. Da bilen allerede er proppet med utstyr i basis utgave som man vil bruke år på å sette seg skikkelig inn i. Mine tanker:

Farge: Overraskende nok er det fargen som har blitt den største utfordringen nå på tampen PearlWhite eller MidnightGrey. Ligger inne med hvit da jeg synes linjene på bilen fremkommer best med lys farge selv om grå nok er mest praktisk mtp skit og spesielt fluer på fremskjermen.

Batteri: Bigger is better

Seter: Har 3 barn og lurte lenge på 6 seter, men nå er ikke det aktuelt å betale nesten NOK40000 for et ekstra sete og mindre plass til bagasje, selv om komforten blir bedere for 2 i 6 seteren. Derfor 5 seter på oss og mulighet for å overnatte I bilen om det skulle bli behov for det.

Premium pakke: Etter min mening inneholder ikke denne noe som er verdt NOK38000. Selvpresterende dører blir bare til frustrasjon, trenger ikke å byte mer på masse dyre filtrer (noe av grunnen for å gå til el-bil er jo å redusere servicekostander) og nå ser det ut som alcantare på dashboard også er borte.. Eneste som kunne vært kjekt er tåkelysene som absolutt ikke er verdt NOK38000.

Skinn/delskinn: Delskinn har overraskende bra kvalitet og viser seg å holde bade passform og utseende meget bra selv etter flere års bruk og tilbakelagt km. Skinn seter uten ventilasjon poser seg etter kun kort tid og mister raskt passformen. De ser vedlig bra ut i butikken som ny, men bilder av setene etter noen km på telleren ser ikke bra ut. Da er de heller ikke verdt NOK28000. Det som kan være et pluss er at hele taker blir alcantara og det er en fordel, men så lenge taket er mørkt er jeg fornøyd. Dessuten er det rart at det koster like mye å få skinn I 5 seter som 7 seter selv om det er absolutt mest verdt I en 7 seter. Derfor ikke skinnpakke på oss.

AP: Bra at man får hardware og AP2, men blir ikke vurdert å aktivere før den behersker norske veger uten at man setter familiens liv på spill. Bor grisgrendt og trenger ikke adaptive cruise. Derfor ikke aktivert hos oss ennå.

Selvkjøring: No-way, kanskje om 5-10 år. Derfor ikke aktivert hos oss ennå.

Luft + dobbeltlader: Ja takk begge deler, flott at det blir inkludert :)

Lyd: Lyden i Model X er imponerende og mer enn nok for 90% av oss, kun for spesielt interesserte å gjøre noe med den. Den er visst mye bedre enn I Model S også uten at jeg har sjekket den. Derfor ikke ekstra lyd på oss.

Hengerfeste: Antar ingen vurderer å ikke bastille hengerfeste...

Vinterpakke: Nja, den er billig, men det eneste du oppnår er varme i rattet for NOK8-9000. Klarer oss fint med pre-heat da den vil stå i oppvarmet og godt ventilert garasje over natten. Aldri hørt noen dele erfaringer med defreezing på vindusviskere, så det er nok et fraværende behov. Varme i 3 seter bak til ungene er etter min mening overspec. Spesielt ettersom man har kuttet skinn og får mer behagelige og vintervennlige seter. Derfor ikke vp på oss.

Vinterdekk/Dekk: Kan finne rimeligere kinafelger på net (fra NOK13000) med dårligere dekk. Såpass dyr bil bør være best mulig skodd og da blir prisen uansett rundt 25000 på 20". Derfor ville jeg betalt et par tusen ekstra for at det er original Tesla så slipper vi å få diskusjon med Tesla om noe skulle skje med understellet. Det jeg ikke forstår er at 22" kosteer NOK48000 ekstra og det er uten mva. Altså pris på 22" Tesla hjul på åpne marked separat blir NOK27000 (Sommerhjul) + 48000 (22") + 18750 (mva) = NOK93750. Ingen hjulpakke er verdt NOK93750! Heldigvis er det mulig å kjøpe billig 22" hjul på net. Jeg skulle gjerne hatt 22", men det vil bety bekymring for kona om hun ødelegger felgene I vegkanter og at vi ikke får reist på tur med vår campingvogn om sommeren. Uansett det blir 20" vinterdekk her og 20" sommerdekk :) Ved hjelp av en enkel omgang med plastidip blir de svarte og pene også.

Da er det snart bare å låse bestilling.

Husk referalkode ved bestilling, da får du fri lading så lenge du eier bilen. Tips! det er nok av de som vil gi deg kode så få i gang en budrunde og finn ut hvem som ønsker å betale deg mest for å bruke deres kode. I tillegg ville jeg prøvd å få med gratis vegglader ved bestilling da dette er mulig ved bestilling på enkelte dager :)
Tesla Model X100D

Øyvind.h

#21
Sitat fra: cossie på onsdag 05. juli 2017, klokken 12:44
Vinterdekk/Dekk: Kan finne rimeligere kinafelger på net (fra NOK13000) med dårligere dekk. Såpass dyr bil bør være best mulig skodd og da blir prisen uansett rundt 25000 på 20". Derfor ville jeg betalt et par tusen ekstra for at det er original Tesla så slipper vi å få diskusjon med Tesla om noe skulle skje med understellet. Det jeg ikke forstår er at 22" kosteer NOK48000 ekstra og det er uten mva. Altså pris på 22" Tesla hjul på åpne marked separat blir NOK27000 (Sommerhjul) + 48000 (22") + 18750 (mva) = NOK93750. Ingen hjulpakke er verdt NOK93750! Uansett det blir 20" vinterdekk her :)

Mange gode og reflekterte vurderinger du har gjort for å ende opp på rett spekk for deg :)
Men har en kommentar til dekkvalget (litt usikker på om du tenker pigg eller piggfritt, men tar utgangspunkt i piggfritt).

Om du kunne vurdert en tomme ned på felgstørrelse har Dekk Sjekk i Askim 19" pakke med langt bedre dekk enn det du får. Nokian R2 er etter mitt syn alt for myke på Model X. Så myke at jeg opplever dem som farlige på motorvei. Conti Viking Contact er like god på vinteren, men mye stivere og tryggere på bare veier.
Den pakken tar dekksjekk 18.000,- for. Da får du i tillegg grå turbinfelger som ser bra ut, er enkle å holde rene på vinteren og er av god kvalitet.
Slipstream-felgene Tesla leverer har av en eller annen grunn en bred renne rett bak eikene. Den er noe herk da den samler dritt og vann. Aldri sett noe lignende på andre felger, antakelig av god grunn....

Må du ha 20" tar Dekk Sjekk 22.000,- for samme PH turbin pakke og CVC6 dekk.

Du kan altså spare penger, få testvinnende dekk og knallgode felger, til en lavere pris enn hva Tesla tar uten mva.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cossie

Takk for tilbakemelding!

Vi har en lang bratt bakke opp til vår eiendom og er avhengig av piggdekk når vi skal ned bakken en isete morgen. Derfor piggdekk på oss :)

Ellers tenker jeg å bruke svart-plastidipp på dem da jeg liker veldig godt hvit model X med mørke felger. Da blir også regjøringen betraktlig enklere spesielt på vinterdekkene :)
Tesla Model X100D

Øyvind.h

Ok. Pigg har jeg ikke oversikt over, så der må jeg melde pass :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Beamer Screamer

Sitat fra: cossie på onsdag 05. juli 2017, klokken 12:44
Premium pakke: Etter min mening inneholder ikke denne noe som er verdt NOK38000. Selvpresterende dører blir bare til frustrasjon, trenger ikke å byte mer på masse dyre filtrer (noe av grunnen for å gå til el-bil er jo å redusere servicekostander) og nå ser det ut som alcantare på dashboard også er borte.. Eneste som kunne vært kjekt er tåkelysene som absolutt ikke er verdt NOK38000.

Enig i at den premiumpakken begynner å bli rimelig tynn. Åpenbart at her kommer det endringer ganske snart. Mine ønsker for en premiumpakke:

-Adaptive LED nær- og fjernlys (ikke bare cornering lights som i dag)
-Top view kamera. Et must på en så diger bil.
-HUD. Dette hører hjemme på en premium high-tech bil.
-Fotsensor til bagasjeluke og FWD. Elektrisk åpning av bakluke har etter min mening lite for seg med mindre man også har fotsensor.
-Massasje i forseter. Ikke et must men nice to have - og det er vel det premium dreier seg om.

Alt dette begynner å bli vanlig utstyr i Mondeo/Passat-klassen så det er på tide det kommer i TMX også.

For egen del kunne jeg ønske meg opsjon på komfortunderstell også. TMS og TMX er like stutte og stive som europeiske biler noe som etter min mening ikke passer i en diger familiebil. Jeg vil anta bilene levert i USA har et mykere oppsett og da kunne de tilbudt dette i EU også som opsjon.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

kjetilho

Sitat fra: Beamer Screamer på onsdag 05. juli 2017, klokken 13:22
Enig i at den premiumpakken begynner å bli rimelig tynn. Åpenbart at her kommer det endringer ganske snart. Mine ønsker for en premiumpakke:

-Adaptive LED nær- og fjernlys (ikke bare cornering lights som i dag)

Dette er standardutstyr, reint bortsett frå at vi framleis ventar på firmware-oppgraderinga som har denne funksjonaliteten.

Sitat
-Top view kamera. Et must på en så diger bil.
-HUD. Dette hører hjemme på en premium high-tech bil.
-Fotsensor til bagasjeluke og FWD. Elektrisk åpning av bakluke har etter min mening lite for seg med mindre man også har fotsensor.
-Massasje i forseter. Ikke et must men nice to have - og det er vel det premium dreier seg om.

Kva meiner du med fotsensor?  og kva meiner du med top view camera?

For min eigen del ønskjer eg meg justerbar og/eller automatisk dimming av bakspegelen.  Eigentleg drøymer eg om at dette skal kome i ei firmware-oppgradering, sidan den er altfor mørk til å skulle vere slik til dagleg.

olabt

Driver å vurderer spec selv og er egentlig mest usikker på lakken. missfornøyd med lakk-kvalitet på begge bilene vi har nå..   Er metallic fargene noe bedre enn standard svart på tesla? (teknisk sett) .. og er "multi-coat" noe tess? Er det bedre å legge penger i en av de dyrere lakk alternativene eller å gå for standard og heller foliere bilen ?
Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

Orake1et

Sitat fra: olabt på onsdag 05. juli 2017, klokken 22:17
Driver å vurderer spec selv og er egentlig mest usikker på lakken. missfornøyd med lakk-kvalitet på begge bilene vi har nå..   Er metallic fargene noe bedre enn standard svart på tesla? (teknisk sett) .. og er "multi-coat" noe tess? Er det bedre å legge penger i en av de dyrere lakk alternativene eller å gå for standard og heller foliere bilen ?

Lakkene er like (lite) sterke. Forskjellen er at riper synes marginalt mindre i metallic-lakken fordi metallbitene i lakken kan kamuflere mindre riper.

Personlig gikk jeg for standard svart og har spart de 8000 til foliering, eller omlakkering om noen år.

Øyvind.h

Sitat fra: olabt på onsdag 05. juli 2017, klokken 22:17
Driver å vurderer spec selv og er egentlig mest usikker på lakken. missfornøyd med lakk-kvalitet på begge bilene vi har nå..   Er metallic fargene noe bedre enn standard svart på tesla? (teknisk sett) .. og er "multi-coat" noe tess? Er det bedre å legge penger i en av de dyrere lakk alternativene eller å gå for standard og heller foliere bilen ?

Gå for sølv eller grå. God holdbarhet og skader lite synlig, spesielt på sølv.
Non-metallic sort ser du skadene på umiddelbart. Har sett på flere bruktbiler med den (noen måneder gamle. De ser helt forferdelige ut for meg som er opptatt av å ha pen merkefri bil.  Men Ok om man skal foliere.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sjaugen

Jeg bekreftet standard svart i dag. Mulig jeg biter i det sure eplet og går 12-17k ekstra opp for matt folie om skremmehistoriene om det lakkvalget fortsetter
2017 S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA