Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vurderer barebone X75D Hva går jeg glipp av?

Startet av Marinius, torsdag 24. august 2017, klokken 14:08

« forrige - neste »

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: eKramer på mandag 26. juni 2017, klokken 11:02
ang hifi er dette et Must have for meg! Husk at det er mangen innpå her som sier de ikke merker forskjell! De er sikkert ikke i 20 årene som meg og deg
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

Marinius95

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på mandag 26. juni 2017, klokken 15:21
Sitat fra: eKramer på mandag 26. juni 2017, klokken 11:02
ang hifi er dette et Must have for meg! Husk at det er mangen innpå her som sier de ikke merker forskjell! De er sikkert ikke i 20 årene som meg og deg

snd

Hva er budsjettet ditt? Du kommer ikke til å angre på hifi hvis den legges til. Spørsmålet er om hvilke(t) utstyr du bør prioritere foran hifi...
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

knut.aulie

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 26. juni 2017, klokken 14:45
På vanlig vei er det fort viktigere med piggdekk enn med firehjulstrekk. På vanlig vei, der biler ferdes ofte, så er utfordringen som regel is, ikke snø. På is vil jeg tro det er mer sannsynlig å bli stående fast med AWD og piggfritt, enn Tesla med RWD og piggdekk. Piggene biter seg fast i is på en måte gummi ikke kan, og spinner man, så harver man opp isen slik at det blir mindre glatt.

Jeg har kjørt ett par år nå med forhjulstrekk og piggfritt, i Kongsberg-området, og har innsett at det er ikke godt nok for de forholdene jeg opplever. Jeg har ikke satt meg fast, men jeg har måtte trå til med strøsand når det har vært det verste holkeføret.

Hvis penger er en utfordring ville jeg droppet AWD, vinterpakken og lydpakken. Bilen er mer enn bra nok uten noe ekstra.
Høres ikke ut som du har kjørt Awd på vinterføre med piggfritt, problemet i den grad det er et problem er at en kommer for fort opp i fart og bremsing er lik med to eller firehjulstrekk.
Farten må uansett tilpasses forholdene.
Piggdekk er uansett bare (litt) bedre (på våt is) første sesong maks, slitte piggfrie er bedre en slitte piggdekk både på fremkommelighet og bremsing.

Muffinman

Mange piggdekk holder temmelig lenge i dag. Kjørte 10.000km på nye Hakka 8 (85D) i vinter, paradoksalt nok for det meste på bar vei. Piggfritt før tidlig og senvinter. Piggdekkene har omtrent ikke synlig eller målbar slitasje. Det samme må sies for samme type dekk etter 2 sesonger på P85.

Tror det er vanskelig å generalisere i kategorier pigg/ikke pigg, for det er stor forskjell på egenskaper og kvalitet innen hver. Min erfaring er ihvertfall at det er stor forskjell på Hakka 8 og Hakka R2 under alle forhold, også når dekkene har fått en del kilometer på baken. Jeg har også inntrykk av at Hakka 8 slites saktere enn R2.

knut.aulie

Sitat fra: Muffinman på mandag 26. juni 2017, klokken 17:36
Mange piggdekk holder temmelig lenge i dag. Kjørte 10.000km på nye Hakka 8 (85D) i vinter, paradoksalt nok for det meste på bar vei. Piggfritt før tidlig og senvinter. Piggdekkene har omtrent ikke synlig eller målbar slitasje. Det samme må sies for samme type dekk etter 2 sesonger på P85.

Tror det er vanskelig å generalisere i kategorier pigg/ikke pigg, for det er stor forskjell på egenskaper og kvalitet innen hver. Min erfaring er ihvertfall at det er stor forskjell på Hakka 8 og Hakka R2 under alle forhold, også når dekkene har fått en del kilometer på baken. Jeg har også inntrykk av at Hakka 8 slites saktere enn R2.
Konklusjonen superkort er vel at harde dekk slites mindre enn myke..... [emoji41]

Muffinman

Superkort er nok ikke alltid superbra, det er nok mye mer nyansert enn som så. Jeg opplever Hakka 8 som overlegent R2 selv på snøføre, så fortsettelsen blir veldig interessant. Spesielt hvordan piggene holder opp, så langt er det over all forventning. Regnet egentlig med at de skulle være ødelagte etter kort tid, men tok feil der.

knut.aulie

Med 2.2 tonn bil oppå metallpigger så blir det feste. Fint at dekkene holder. Er helt enig i at det er et mangefasettert bilde. Jeg orker uansett ikke piggstøy så for meg er valget enkelt.

Vidar1979

Har rattvarme på konebilen (Kia) og det blir ikke mye brukt.

Av den grunn tok jeg det ikke med da jeg bestilte S.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Marinius95 på mandag 26. juni 2017, klokken 15:47
Du mener altså dette er verd pengene? :)

Det medfører korrekthet  ;) Det kommer selvsagt an på hvor hva du hører på og hvor du legger lista. Hører du bare på radio og det viktigste er å forstå trafikkmeldingene så er std helt OK. Som i alle andre biler. Men ønsker du en mer kraftfull og god musikkopplevelse bør du ha oppgradert anlegg. Som i alle andre biler. :)
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

Marinius95

Utrolig mye og god respons her!

Jeg har nok fundert meg til at med den renten som tilbys i dag og behovet mitt fremover, så vil jeg nok angre på om jeg dropper slik som 4x4.
Det ser ut til at jeg da ender opp med 75D, med lydplanke, Vinterpakke, AP2 og vinterdekk.
Jeg tror denne vil passe meg greit, og kan forhåpentligvis ha den i relativt mange år med en slik setup!
Får ned på Tesla i morgen og gjøre meg psykisk klar for å bruke så mye penger...


Sent from my iPad using Tapatalk

Rolf Gjerdsjø

Lykke til, du vil neppe angre! Husk bare å få med deg en referal code, så får du 8000,- i avslag og fri bruk av Supercharger!
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

eKramer

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på mandag 26. juni 2017, klokken 15:21
Sitat fra: eKramer på mandag 26. juni 2017, klokken 11:02
ang hifi er dette et Must have for meg! Husk at det er mangen innpå her som sier de ikke merker forskjell! De er sikkert ikke i 20 årene som meg og deg
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Model 3 reservert 12.06.2017

Hodetelefoner


MyMuffin

Sitat fra: Softblue på mandag 26. juni 2017, klokken 14:19
Jeg bestilte kun red multicolor, soltak og full musikk. 638.700 etter referal. Så det er mye å spare på å kutte vinterpakke, 4X4 og AP2 hvis man tenker buskjett. Nye vinterdekk på alufelg med sensorer greide jeg å skaffe til 9.990,- fra en annen dekkleverandør. Husk at du må ha soltak hvis du skal ha feste for skistativ/skiboks.

Imponerende lav pris for vinterdekk,felger og sensorer. Kan jeg spørre hvor du fikk tak i dette og hva slags dekk du fikk?
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA