Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vurderer barebone X75D Hva går jeg glipp av?

Startet av Marinius, torsdag 24. august 2017, klokken 14:08

« forrige - neste »

MyMuffin

Sitat fra: Marinius95 på mandag 26. juni 2017, klokken 09:36
Takker igjen for mye god info.
Angående dekk og felg. Har du noen eksempler på dette?

Lurer også endel på om jeg skal investere i lyd pakka. Er det noen som har erfaring med stock lyd? De hadde ingen demobiler slik at jeg kunne ha testet denne.
Forventer på en måte at en bil til 700k har grei lyd uten at man må oppgradere dette?

Sent from my SM-G955F using Tapatalk

Har en S60 2014 nå uten lydpakken og etter å prøvekjørt en model X med oppgradert lyd så endte jeg opp med å la være å huke av for lydpakken på min kommende 75D.
Tok heller autopilot :)

Følte i bunn at det kun var litt ekstra trøkk i lydpakken som følge av subwoofern, men den er fortsatt bare en 8 tommer, så ikke forvent allverden.

ang D eller ikke D, så er valget soleklart for min del - D all the way. Ola normann elsker jo firehjulstrekk og det gjør jeg og.

Har kjørt Quattro i mange år før jeg gikk over til Tesla, for all del, jeg har kommet meg frem. Men firehjulstrekk gjør de fleste bakker bekymringsløse.

2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

Thor2014

Model S er en tung bil. Jeg ville valgt 4wd med mindre du kun skal pendle motorvei. Å starte fra stillestående med bakhjulstrekk tar tid.
Varme i ratt trenger du dersom du fryser lett på hender. Personlig ville jeg ikke kjøpt bil uten som også inkluderer din brukte.

knut.aulie

Sitat fra: Marinius95 på mandag 26. juni 2017, klokken 09:36
Takker igjen for mye god info.
Angående dekk og felg. Har du noen eksempler på dette?

Lurer også endel på om jeg skal investere i lyd pakka. Er det noen som har erfaring med stock lyd? De hadde ingen demobiler slik at jeg kunne ha testet denne.
Forventer på en måte at en bil til 700k har grei lyd uten at man må oppgradere dette?

Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Var hos Tesla en gang og gikk direkte fra bil med lydpakke til bil uten og tilbake.
På samme DAB kanal på radio.

Jeg synes da ikke oppgraderingen var noe å gå for, faktisk var det flere aspekter ved lydbildet jeg likte på standard. Mange liker loudness/imponatoreffekt på lydpakka, så her spiller smak inn.


Ettermarkedløsninger finnes som gir mer for mindre penger.

Generelt er det mer å hente på å dempe høytalerkassene.

eKramer

Jeg har bilen med vinterpakka fra 2013, her mangler rattvarme
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Model 3 reservert 12.06.2017

snd

Sitat fra: knut.aulie på mandag 26. juni 2017, klokken 10:57
Var hos Tesla en gang og gikk direkte fra bil med lydpakke til bil uten og tilbake.
På samme DAB kanal på radio.

Du sammenligner forskjell i lyd med radio som kilde? Kanskje greit hvis du bare hører på radio, men seriøst...?
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

knut.aulie

Sitat fra: snd på mandag 26. juni 2017, klokken 11:14
Sitat fra: knut.aulie på mandag 26. juni 2017, klokken 10:57
Var hos Tesla en gang og gikk direkte fra bil med lydpakke til bil uten og tilbake.
På samme DAB kanal på radio.

Du sammenligner forskjell i lyd med radio som kilde? Kanskje greit hvis du bare hører på radio, men seriøst...?
Hadde ikke mulighet for annen kilde da.....

Poenget er forskjeller i lyd og det var samme kilde. Kritisk lytting i bil er temmelig vanskelig uansett

cra

Sitat fra: Thor2014 på mandag 26. juni 2017, klokken 10:40
Model S er en tung bil. Jeg ville valgt 4wd med mindre du kun skal pendle motorvei.

Serr? (som ungene sier)  Har aldri hatt problemer med å komme raskere opp i fart enn de fleste andre selv om jeg bare har bakhjulstrekk. Greit nok, på vinteren når det er glatt ser det litt vanskeligere å få hestekreftene ned i bakken, men likevel.... AWD er sikkert "nødvendig" hvis du har bratt bakka opp til hus eller hytte, men for å sette bilen igang når lyset går fra rødt til grønt trenger du overhode ikke AWD.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OlaM

Eneste måten å få et skikkelig svar på lydpakke: putt favorittlåtene dine i så god kvalitet som praktisk mulig, være seg 320 MP3 eller FLAC, på en USB og oppsøk biler med og uten lydpakke. Demobil, nabobil, spør pent på forum osv. Ellers får du bare gjennomsnittet av folks personlige mening og det blir aldri noe annet enn "njoomneei, kommer an på". Ettermarkedsløsning koster ca samme som pakken, så det er mulig å angre seg på den. Det går ikke med rattvarme.

Etter å ha pakket ski i 10 blå er det veldig digg å holde i et varmt ratt. Det er det i alle mange på bruktmarkedet som mener!

eKramer

Sitat fra: OlaM på mandag 26. juni 2017, klokken 11:45
Eneste måten å få et skikkelig svar på lydpakke: putt favorittlåtene dine i så god kvalitet som praktisk mulig, være seg 320 MP3 eller FLAC, på en USB og oppsøk biler med og uten lydpakke. Demobil, nabobil, spør pent på forum osv. Ellers får du bare gjennomsnittet av folks personlige mening og det blir aldri noe annet enn "njoomneei, kommer an på". Ettermarkedsløsning koster ca samme som pakken, så det er mulig å angre seg på den. Det går ikke med rattvarme.

Etter å ha pakket ski i 10 blå er det veldig digg å holde i et varmt ratt. Det er det i alle mange på bruktmarkedet som mener!

Firnuftige svar her☺
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Model 3 reservert 12.06.2017

turfsurf

Sitat fra: cra på mandag 26. juni 2017, klokken 11:32
Serr? (som ungene sier)  Har aldri hatt problemer med å komme raskere opp i fart enn de fleste andre selv om jeg bare har bakhjulstrekk. Greit nok, på vinteren når det er glatt ser det litt vanskeligere å få hestekreftene ned i bakken, men likevel.... AWD er sikkert "nødvendig" hvis du har bratt bakka opp til hus eller hytte, men for å sette bilen igang når lyset går fra rødt til grønt trenger du overhode ikke AWD.  ::)
AWD er en ting du ikke skjønner nytteverdienav før du har hatt det. Det betinger jo da at det faktisk er på steder med litt snø om vinteren.

Sist vinter var det ikke mange dagene med snø her, men jeg skal love at jeg savnet AWD de dagene det var. Mye sideveier som blir brøytet seint her, og uoversiktlige innpåkjørsler som krever full stopp og rask akselerasjon. Har hatt Model S 85 og 85D, og vanlig 85 var håpløst i visse tilfeller, selv om det i utgangspunktet er en god vinterbil.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Cookie Monster

#25
Varme i rattet er stort sett det eneste jeg bruker fra vinterpakken. Er utrolig digg med varme i rattet på kalde dager. Hjelper ikke stort på temperaturen i rattet å forvarme bilen 5-10min når det er mange minus ute. Stort sett husker jeg bare starte den rett før jeg drar eller den har skrudd seg av igjen fordi 30 min har gått. Mulig det bare er meg ;)

Når man er på fjellet og bilen står ute i kulda, som er når man trenger varme i rattet. Så er det ofte ikke strøm eller langt fra nok til at det ikke tapper batteriet. Å måtte fyre opp full varme i 30-40 min for å få lunk i rattet er ganske bortkastet strøm. Is/snø på ruta blir stort sett mye raskere borte.

Uansett det jeg ser på som det viktigste er at i kulda kan man med varme i setet og ratt justere temperaturen i kupe ned noen grader uten å fryse, siden varme rett i henda varmer sjela ;D. Er stort sett fordi man fryser litt på hendene man fyrer opp og det tar mer på rekkevidden enn det lille ekstra varme i seter og ratt tar.

Når det kommer til dual motor eller ikke vi jeg tippe det kommer til å være mye vanskeligere å selge en ny 75 med rwd mot 75D. De 40k du spytter inn får du nok "tilbake" igjen ved salg pga mindre tap. Norge er et 4wd land og en ny 75 med bare rwd kommer til å bli tungsolgt sammen med alle 75D uten å gå mye ned i pris.

En eldre P85/+ er i det minste gøy å kjøre. En 75 rwd er ikke det siden de har for treg respons så man sitter bare igjen med en bil med dårligere framkommelighet.
Eneste minus med 75D er at den er litt lavere og litt pipestøy fra motoren foran. Den lyden er litt forskjellig fra bil til bil og de nyere er også en god del bedre lyddempet enn de første dual motor bilene.
2015 P85D

Thor2014

Sitat fra: cra på mandag 26. juni 2017, klokken 11:32
Sitat fra: Thor2014 på mandag 26. juni 2017, klokken 10:40
Model S er en tung bil. Jeg ville valgt 4wd med mindre du kun skal pendle motorvei.

Serr? (som ungene sier)  Har aldri hatt problemer med å komme raskere opp i fart enn de fleste andre selv om jeg bare har bakhjulstrekk. Greit nok, på vinteren når det er glatt ser det litt vanskeligere å få hestekreftene ned i bakken, men likevel.... AWD er sikkert "nødvendig" hvis du har bratt bakka opp til hus eller hytte, men for å sette bilen igang når lyset går fra rødt til grønt trenger du overhode ikke AWD.  ::)

Det er ikke snakk om å komme opp i fart. Det er snakk om å få bilen i bevegelse når det er snø. Om det er for å komme over et kryss, starte i slakk bakke spiller ingen rolle ,men det er en økt trygghet for mange. Å si at man overhode ikke trenger det blir fjollete.

Jeg har opplevet det flere ganger.
Her er det litt bakke, men det viser litt av det jeg mener.

Softblue

Jeg bestilte kun red multicolor, soltak og full musikk. 638.700 etter referal. Så det er mye å spare på å kutte vinterpakke, 4X4 og AP2 hvis man tenker buskjett. Nye vinterdekk på alufelg med sensorer greide jeg å skaffe til 9.990,- fra en annen dekkleverandør. Husk at du må ha soltak hvis du skal ha feste for skistativ/skiboks.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Go-carter

Sitat fra: Softblue på mandag 26. juni 2017, klokken 14:19
Jeg bestilte kun red multicolor, soltak og full musikk. 638.700 etter referal. Så det er mye å spare på å kutte vinterpakke, 4X4 og AP2 hvis man tenker buskjett. Nye vinterdekk på alufelg med sensorer greide jeg å skaffe til 9.990,- fra en annen dekkleverandør. Husk at du må ha soltak hvis du skal ha feste for skistativ/skiboks.

Å droppe AP2 ved kjøpt er dyre penger spart... 9/10 ser etter AP ved salg, og prisen stiger jo 25% etter utlevering. Såklart, skal du ha bilen selv i 7-8 år og ikke vurderer selvkjøring en gang... Så kan jeg kanskje forstå det :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Espen Hugaas Andersen

På vanlig vei er det fort viktigere med piggdekk enn med firehjulstrekk. På vanlig vei, der biler ferdes ofte, så er utfordringen som regel is, ikke snø. På is vil jeg tro det er mer sannsynlig å bli stående fast med AWD og piggfritt, enn Tesla med RWD og piggdekk. Piggene biter seg fast i is på en måte gummi ikke kan, og spinner man, så harver man opp isen slik at det blir mindre glatt.

Jeg har kjørt ett par år nå med forhjulstrekk og piggfritt, i Kongsberg-området, og har innsett at det er ikke godt nok for de forholdene jeg opplever. Jeg har ikke satt meg fast, men jeg har måtte trå til med strøsand når det har vært det verste holkeføret.

Hvis penger er en utfordring ville jeg droppet AWD, vinterpakken og lydpakken. Bilen er mer enn bra nok uten noe ekstra.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA