Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-Golf 2018. Ladestasjon -> 3-Fase 230V 16A

Startet av mortenstj, onsdag 21. juni 2017, klokken 15:04

« forrige - neste »

mortenstj

Hei

Jeg forventer å få en ny E-Golf slutten av sommeren.
Planlegger nå ladestasjonen hjemme.

Har lagt ut 230V 3-Fase 16A kurs med industrikontakt/CEE.

Tenker da på denne laderen: Wallb-E
https://www.elbilgrossisten.no/collections/wallb-e-ladestasjoner/products/wallb-e-eco-2-0-ladestasjon-11kw-16a-type-2?variant=16417714694

Har lest litt på forumet at å lade med 3-Fase må det gjøres noen innstillinger.
Så hvis jeg bare stiller laderen på 8-9A, så burde det gå problemfritt?
Regner med det er mitt beste utgangspunkt, og hvor stor forskjell blir det fra 1-fase 16A, tanke på hastighet/effekt? :)


Morten


SteinarSun

Nå er linken du viser til 400v, kan denne kobles på 230v ?

TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

jkirkebo

Sitat fra: mortenstj på onsdag 21. juni 2017, klokken 15:04
Hei

Jeg forventer å få en ny E-Golf slutten av sommeren.
Planlegger nå ladestasjonen hjemme.

Har lagt ut 230V 3-Fase 16A kurs med industrikontakt/CEE.

Tenker da på denne laderen: Wallb-E
https://www.elbilgrossisten.no/collections/wallb-e-ladestasjoner/products/wallb-e-eco-2-0-ladestasjon-11kw-16a-type-2?variant=16417714694

Har lest litt på forumet at å lade med 3-Fase må det gjøres noen innstillinger.
Så hvis jeg bare stiller laderen på 8-9A, så burde det gå problemfritt?
Regner med det er mitt beste utgangspunkt, og hvor stor forskjell blir det fra 1-fase 16A, tanke på hastighet/effekt? :)

Den skal stilles på 9A og du får 2x9A=18A eller 12,5% mer enn for 16A 1-fase. I tillegg blir belastningen på fasene jevnere.

Vi kan levere vår EcoLite ladestasjon med tilførselskabel med 3-fase CEE-støpsel og ferdig justert til 9A:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Denne kan kobles både på 1-fase 1 og 3-fase 230V samt 3-fase 400V, opptil 32A.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

mortenstj

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. juni 2017, klokken 18:34
Sitat fra: mortenstj på onsdag 21. juni 2017, klokken 15:04
Hei

Jeg forventer å få en ny E-Golf slutten av sommeren.
Planlegger nå ladestasjonen hjemme.

Har lagt ut 230V 3-Fase 16A kurs med industrikontakt/CEE.

Tenker da på denne laderen: Wallb-E
https://www.elbilgrossisten.no/collections/wallb-e-ladestasjoner/products/wallb-e-eco-2-0-ladestasjon-11kw-16a-type-2?variant=16417714694

Har lest litt på forumet at å lade med 3-Fase må det gjøres noen innstillinger.
Så hvis jeg bare stiller laderen på 8-9A, så burde det gå problemfritt?
Regner med det er mitt beste utgangspunkt, og hvor stor forskjell blir det fra 1-fase 16A, tanke på hastighet/effekt? :)

Den skal stilles på 9A og du får 2x9A=18A eller 12,5% mer enn for 16A 1-fase. I tillegg blir belastningen på fasene jevnere.

Vi kan levere vår EcoLite ladestasjon med tilførselskabel med 3-fase CEE-støpsel og ferdig justert til 9A:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Denne kan kobles både på 1-fase 1 og 3-fase 230V samt 3-fase 400V, opptil 32A.

Får man denne ladestasjonen med integrert kabel?

jkirkebo

Sitat fra: mortenstj på onsdag 21. juni 2017, klokken 19:18
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. juni 2017, klokken 18:34
Sitat fra: mortenstj på onsdag 21. juni 2017, klokken 15:04
Hei

Jeg forventer å få en ny E-Golf slutten av sommeren.
Planlegger nå ladestasjonen hjemme.

Har lagt ut 230V 3-Fase 16A kurs med industrikontakt/CEE.

Tenker da på denne laderen: Wallb-E
https://www.elbilgrossisten.no/collections/wallb-e-ladestasjoner/products/wallb-e-eco-2-0-ladestasjon-11kw-16a-type-2?variant=16417714694

Har lest litt på forumet at å lade med 3-Fase må det gjøres noen innstillinger.
Så hvis jeg bare stiller laderen på 8-9A, så burde det gå problemfritt?
Regner med det er mitt beste utgangspunkt, og hvor stor forskjell blir det fra 1-fase 16A, tanke på hastighet/effekt? :)

Den skal stilles på 9A og du får 2x9A=18A eller 12,5% mer enn for 16A 1-fase. I tillegg blir belastningen på fasene jevnere.

Vi kan levere vår EcoLite ladestasjon med tilførselskabel med 3-fase CEE-støpsel og ferdig justert til 9A:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Denne kan kobles både på 1-fase 1 og 3-fase 230V samt 3-fase 400V, opptil 32A.

Får man denne ladestasjonen med integrert kabel?

Nei, kun med type 2 uttak. Fordelen med det er at den kan lade alle typer elbiler (både med type 1 og type 2 uttak) samt at du enkelt kan bytte kabel selv om f.eks lengden er feil eller støpselet er ødelagt pga. overkjøring osv.

Ønsker du en kabel fast i ladestasjonen er det bare å kjøpe en type 2 kabel og la den stå der hele tiden.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

askaar

Hvorfor må strømmen justeres ned? Er ikke laderen på e-golfen 2x16 eller 1*32 ?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


jkirkebo

Sitat fra: askaar på torsdag 22. juni 2017, klokken 00:40
Hvorfor må strømmen justeres ned? Er ikke laderen på e-golfen 2x16 eller 1*32 ?

Jo, men VW har ikke tenkt på 230V 3-fase når de konstruerte laderen. Når bilen brukes på 400V 3-fase og ladestasjonen signaliserer 16A så begrenser bilen ladestrømmen i L1 og L2 til 16A. Strømmen i N-leder blir ganske lav. Når bilen brukes på 230V 3-fase og ladestasjonen signaliserer 16A så begrenser også bilen ladestrømmen i L1 og L2 til 16A. L3 brukes istedenfor N og i den går det 28A. Det fungerer dårlig på 230V 3-fase. Bilen skulle selvsagt begrenset strømmen i N (L3) også til maks 16A, da ville det gått 9.25A i L1 og L2. Men siden VW har bommet på dette må ladestasjonen signalisere 9A slik at L1 og L2 blir begrenset til 9A. Da vil det gå 15,6A i L3 og sikringen holder.

Bilen klarer rett og slett ikke å se forskjell på TN og IT og begrense korrekt på IT.

På 3x32A spiller det ingen rolle. Ladestasjonen kan signalisere 32A og bilen trekker fortsatt bare 16A i L1 og L2. Med 28A i L3 holder sikringen fint. 3x32A er derfor sterkt å foretrekke om man har eGolf og 230V IT anlegg.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

desheng

Kaster meg på her:
Med det oppsettet du her skisserer, kva ladeeffekt får du då på bilen? Vurderer sjølv ladeboks og etter å ha snakka med nettselskapet så virker det å gå over til 3-fase som eit lurt/nødvendig steg. Ønsker jo max ladeeffekt som er 7,4kW(?)

askaar

Takk for god forklaring @jkirkebo.

Dette betyr vel at mange må gå for 1x32 (hvis man får lov) med mindre man har overdimensjonert hovedsikring?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


LASOL

Hei ser dette er en gammel tråd, men prøver meg allikevel med et spørsmål rundt lading av eGolf på 3 fas 230v anlegg.
Vi har en Tesla wallbox som er satt opp som 3-fas med 32A sikring. Dette fungerer jo godt på Tesla S, men jeg trodde ikke dette oppsettet skulle brukes på feks eGolf? I dag var det en som koblet på en eGolf og det ladet som bare det. Jeg vet ikke om det ble mer fart på ladingen hans enn det hadde vært på en 1 fas 16A sikring. Men kan dette være bra for batteriet? Jeg trodde ikke eGolf støttet 3 fas 230V lading?




Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Daniel_0007

Sitat fra: LASOL på torsdag 09. juni 2022, klokken 14:56
Hei ser dette er en gammel tråd, men prøver meg allikevel med et spørsmål rundt lading av eGolf på 3 fas 230v anlegg.
Vi har en Tesla wallbox som er satt opp som 3-fas med 32A sikring. Dette fungerer jo godt på Tesla S, men jeg trodde ikke dette oppsettet skulle brukes på feks eGolf? I dag var det en som koblet på en eGolf og det ladet som bare det. Jeg vet ikke om det ble mer fart på ladingen hans enn det hadde vært på en 1 fas 16A sikring. Men kan dette være bra for batteriet? Jeg trodde ikke eGolf støttet 3 fas 230V lading?

Er vel en kvasi 3 fas lading

*NB! Bilen har en delvis støtte på 230V 3-fase anlegg og får en V-kobling med marginal økt effekt. Påse at ladestasjonen du velger ivaretar sikkerheten.
Bilen har L1-L2 aktive på inntaket og vil få 7,2 kW på 16A 400V 3-fase og 32A 230V 1-fase.

https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladeguiden-volkswagen/products/volkswagen-e-golf-2017-2020

Evt så tipper jeg den ladet på 1 fas 32 amp som blir 7,2 kw
Model 3 2019 LR Rwd

Gazer75

Dreg opp ein gammal tråd her, men lurar på korleis ein faktisk reknar ut watt for e-Golf på 400V 3-fase.

Min 2020 e-Golf kan justere ned til 13A, 10A og 5A. Når eg f.eks. set den til 13A så blir det ca 6kW og ved 10A så blir det 4.6kW?
Kva slags formel må ein bruke? Dei vanlege som (volt*amps)*1.732 og berre volt*amp stemmer jo ikkje.
Må ein bruke 3-fase kalkulatoren, dele resultatet på 3 og så gange med 2?
2020 e-Golf (2023-)

turfsurf

400V 3-fase er ganske enkelt for biler som støtter trefas. Spenning mellom faseleder og N * strømstyrke * 3. Typisk gir 10A 230V*10A*3=6.9kW. For golf som har 2 enfas ladere er det vel så enkelt som å ta spenning*strøm*2. Så 230V*10A*2=4,6kW.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gazer75

#13
Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. februar 2025, klokken 16:30400V 3-fase er ganske enkelt for biler som støtter trefas. Spenning mellom faseleder og N * strømstyrke * 3. Typisk gir 10A 230V*10A*3=6.9kW. For golf som har 2 enfas ladere er det vel så enkelt som å ta spenning*strøm*2. Så 230V*10A*2=4,6kW.
Men det stemmer ikkje mot 400V sidan 400V*10A*2 blir 12kW.
Og sidan e-Golf ikkje bryr seg om N når det er 400V 3-fase og dermed får opp til 16A på L1 og L2. Den får jo ikkje 230V frå (L1-N)+(L2-N). Ved lading på 400V så er det 0A på N leder og opp til 16A på L1 og L2.

Mulig min kunnskap på alt dette er avgrensa og at eg misforstår. For korleis blir 230V ladarar til 400V som batteriet vil ha? Det går vel gjennom ein spenningsomforming også via likerettaren...
Ikkje rart tapet i e-Golf på AC lading er rundt 15% med eit så komplisert system.
2020 e-Golf (2023-)

turfsurf

Sitat fra: Gazer75 på lørdag 22. februar 2025, klokken 18:44Mulig min kunnskap på alt dette er avgrensa og at eg misforstår. For korleis blir 230V ladarar til 400V som batteriet vil ha? Det går vel gjennom ein spenningsomforming også via likerettaren...
Ikkje rart tapet i e-Golf på AC lading er rundt 15% med eit så komplisert system.
Det er ingen biler som bruker 400V fra strømnettet. På IT nett er det 230V mellom faselederne, så da er spenningen 230V mellom L1 og L2 f.eks. På ladeboksene kobles gjerne L1 på samme terminal som N på TN nett.

På TN nett er det 230V mellom L1, 2, 3 og N, og det er disse som kobles til 1 eller flere delladere i bilene.

Når det gjelder spenningen til batteriet så er det likeretteren (laderen) i bilen som tar seg av det, den transformerer opp spenningen og likeretter (dvs gjør om fra AC til DC).

Du kan glemme 400V på AC siden, det er ingen som benytter seg av deltakobling på TN nett. Det er stort sett bare industrielt utstyr som benytter seg av det. Alt som har schuko kontakt f.eks har kun 230V.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA