Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: inventory 90D vs bestille 75D

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 07. august 2017, klokken 10:59

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Dersom man etterspør en enklere løsning rundt kollektivfeltet så er jeg ikke i tvil om hva veimyndighetene da faller ned på.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Beckern

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 04. juni 2017, klokken 16:50
Dersom man etterspør en enklere løsning rundt kollektivfeltet så er jeg ikke i tvil om hva veimyndighetene da faller ned på.

Riktig, men når man kløner det til så solid så får jeg en sterk følelse av at ordningen allerede holdes i live med kunstig åndedrett.
Kanskje ordningen bare bør opphøre først som sist. At den til slutt vil blir fjernet er jo åpenbart, å utsette med ørten underksilt virker litt komisk og ganske irriterende om man skal tas for å bryte ett av disse.

Carl Anton Stenling

Den norske elbilsuksessen handler om å finne pragmatiske løsninger. Kollektivfeltinsentivet varer nok ikke evig, men dagens løsning fungerer faktisk fint. De som påberoper seg for liten skrift greier merkelig nok å lese underskilt når det er til egen fordel.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Øystein16

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 04. juni 2017, klokken 16:50
Dersom man etterspør en enklere løsning rundt kollektivfeltet så er jeg ikke i tvil om hva veimyndighetene da faller ned på.
Ja, folk som køyrer skal forstå og følge trafikkskilta. Dei som har behov for å tolka reglane, skapar lett farlege situasjonar.


Beckern

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 05. juni 2017, klokken 09:00
Den norske elbilsuksessen handler om å finne pragmatiske løsninger. Kollektivfeltinsentivet varer nok ikke evig, men dagens løsning fungerer faktisk fint. De som påberoper seg for liten skrift greier merkelig nok å lese underskilt når det er til egen fordel.
Det var veldig så mye du visste om andre her. Jeg snakker fra egen erfaring der jeg vet i ettertid at jeg to ganger har ligget ulovlig i kollektivfelt. På ring tre har de satt opp og fjernet underskilt så der har jeg både kjørt ulovlig og stått unødig i kø når jeg kunne benyttet meg av det. Situasjonen oppstår sikkert fordi jeg daglig ikke har et eneste begrenset kollektivfelt å benytte meg av og fordi jeg også kjøre mye MC som ikke har begrensningene. Jeg er sikkert en elendig sjåfør men faktisk er ikke underskilt min pri en i 80km/t. Jeg blir faktisk litt bekymret når det kan virke som om andre mener at dette bør være veldig høyt prioritert.

Når ble elbilsuksessen avhengig av en masse detaljregler for kollektivfeltet? Når ble pragmatisme det samme som detaljstyring? Du har som regel gode argumenter Carl men dette......

Carl Anton Stenling

#20
For å kalle en spade en spade: Enten spiller vi noenlunde konstruktivt på lag med veimyndighetene og politiet eller så stenger de kollektivfeltet for elbilene. Klager rundt skiltutforming kommer bare til å føre til at underskiltene erstattes av "Gjelder ikke elbil". Det blir svært enkelt å lese, men da har man uansett ikke noe å gjøre i kollektivfeltet.

Jeg er helt enig i at underskiltene tidvis er noe små, men ser samtidig at det er viktig å velge hvilke kamper vi tar og hvilke det ikke er smart å ta. Dersom man har problemer med å lese underskiltene så er det ikke vanskeligere enn at man lar være å bruke kollektivfeltet - ihvertfall inntil man har tolket skiltet.

De fleste som kjører inn mot Oslo i den tyngste rushtrafikken er "profesjonelle rushtidskjørere" og de er temmelig godt orienterte om hva som gjelder.

Kollektivfeltinsentivet er fortsatt viktig. Der hvor det er samkjøringregel så bidrar insentivet til at de som kjøper bil for å samkjøre inn til Oslo er tilbøyelige til å velge elbil.

Det er selvfølgelig lett å si at elbilsalget ikke er avhengig av kollektivfeltinsentivet, men vi vet fra undersøkelser at det er summen av ulike insentiver som samlet har gitt elbilsuksessen. Jeg bruker f.eks. aldri fergeinsentivet, men vil ikke av den grunn foreslå at det insentivet fjernes.

Erfaringen fra Trondheim er at det skal ikke til så veldig mye reduksjon i insentivene før elbilsalget faller.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Beckern

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 05. juni 2017, klokken 20:35
For å kalle en spade en spade: Enten spiller vi noenlunde konstruktivt på lag med veimyndighetene og politiet eller så stenger de kollektivfeltet for elbilene. Klager rundt skiltutforming kommer bare til å føre til at underskiltene erstattes av "Gjelder ikke elbil". Det blir svært enkelt å lese, men da har man uansett ikke noe å gjøre i kollektivfeltet.
Så når elbilforeningen med stor stor tyngde gikk inn og klaget og fikk endret til kompiskjøring på E18 og senere mosseveien så risikerte de hele ordningen? Interessent teori.
Med respekt å melde Carl, dette er det dårligste argumentet hittil. Vi skal liksom stå med lua i hånden og ta imot uten å si ifra om noe som helst.
Vi bor i et demokrati og en god demokrat plikter å si ifra. Elbilforeningen gjør det, i det minste for de som kommer fra de pengesterke områdene i vest og øst.
Sitat
Jeg er helt enig i at underskiltene tidvis er noe små, men ser samtidig at det er viktig å velge hvilke kamper vi tar og hvilke det ikke er smart å ta. Dersom man har problemer med å lese underskiltene så er det ikke vanskeligere enn at man lar være å bruke kollektivfeltet - ihvertfall inntil man har tolket skiltet.

De fleste som kjører inn mot Oslo i den tyngste rushtrafikken er "profesjonelle rushtidskjørere" og de er temmelig godt orienterte om hva som gjelder.

Kollektivfeltinsentivet er fortsatt viktig. Der hvor det er samkjøringregel så bidrar insentivet til at de som kjøper bil for å samkjøre inn til Oslo er tilbøyelige til å velge elbil.
Iofs enig i alt det der men forskjellen mellom "kompiskjøring" og "gjelder ikke elbil" er så latterlig marginal at det finnes ikke reelle argumenter for å ha begge to. Det har ingen ting med pragmatisme å gjøre, heller er dette flisespikking.
Vi trenger ikke tyde skiltene når vi vet hva som står der.
Alle eksempler du har hørt gjelder nettopp der man ikke stiller som profesjonell pendler men på ukjent mark.
Da er ikke dette så enkelt, særlig ikke når man møter skilt der de ikke var uken føre, eller omvendt.
Sitat
Det er selvfølgelig lett å si at elbilsalget ikke er avhengig av kollektivfeltinsentivet, men vi vet fra undersøkelser at det er summen av ulike insentiver som samlet har gitt elbilsuksessen. Jeg bruker f.eks. aldri fergeinsentivet, men vil ikke av den grunn foreslå at det insentivet fjernes.
Alle disse begrensningene er et klart og høyt signal om at det ikke vil vare. Jeg håper virkelig ikke folk i oslo-distriktet kjøper elbil for å kjøre i kollektivfeltet. Og skal man gå etter hva folk sier har man regnet inn tapet av kollektivfelt for lenge siden.
Men for all del, noe kollektivfelt er bedre enn ingen.
Egentlig bærer dette preg av samme vrangvilje Veivesenet viser når det popper opp nye "påbudt kjøreretning, gjelder ikke buss og taxi" skiltene. De fjernes i de pengesterke områdene etter press fra elbilforeningen men popper opp igjen andre steder i byen.
Sitat
Erfaringen fra Trondheim er at det skal ikke til så veldig mye reduksjon i insentivene før elbilsalget faller.
Og erfaringene fra Oslo som jo også har fått begrensninger er stikk motsatt. Ja bortsett fra at elbilsalget generellt falt i andel i fjor da.

Carl Anton Stenling

Vi er nok flere som gjerne skulle sett at veimyndighetene noe mer helhjertet hadde støttet kollektivfeltinsentivet og tilrettelagt skilting, oppmerking etc. for å gi god bruksverdi og trafikkflyt.

Imidlertid oppnår vi neppe noe ved å bruke for dårlig skilting som forklaring når mange blir tatt for å bruke kollektivfeltet ulovlig.

Her er det bare en ting som gjelder: Skjerpings i kollektivfeltet!
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ingeniøren

Helt klart at vi må forholde oss til skilting men denne bærer desverre preg av å være midlertidig, slik merkingen av kollektivfeltet på E18 ved Sandvika er. Hadde jeg ikke lest om disse reglene i avisa eller via rykter hadde jeg aldri oppdaget skiltet - en liten hvit firkan neders på et flere meter høyt skilt. Så først skiltet når jeg så etter det. Er vel en kjent sak at Vegvesenet ikke er pro elbil...

Ellers har jeg merke i det siste at det er flere og flere fossilbiler som blander seg inn hvis det er en samling av elbiler i kollektivfeltet. I dag var den en 4-5 biler foran meg og 2 av de var fossilbiler/handverkere i firmabil...Mulig de gjemmer seg og blir de tatt er der firma som betaler ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Beckern

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 06. juni 2017, klokken 21:36
Vi er nok flere som gjerne skulle sett at veimyndighetene noe mer helhjertet hadde støttet kollektivfeltinsentivet og tilrettelagt skilting, oppmerking etc. for å gi god bruksverdi og trafikkflyt.

Imidlertid oppnår vi neppe noe ved å bruke for dårlig skilting som forklaring når mange blir tatt for å bruke kollektivfeltet ulovlig.

Her er det bare en ting som gjelder: Skjerpings i kollektivfeltet!

På et generelt grunnlag enig selv om jeg altså har vært ufrivillig lovbryter et par ganger.
"Alle" som blir tatt på E18 kjenner reglene men det er kjipt når folk utenbys fra blir stoppet selv om de iht loven plikter å kjenne skiltingen. Det er og blir en helt unødvendig felle

arthur

Det er til tider helt utrolig hvor dårlig folk er til å lese skilt bare det passer en selv i situasjonen. Hvor mange ganger hører man ikke folk klage over parkeringsbøter for å ha feilparkert med henvisning til at det var lov å parkere her før, og før kan være mange år siden og skiltene som opplyser om parkeringsforbudet florerer. Jeg forventer at de som kjører bil har tilstrekkelig syn til trygt å føre en bil, men lurer til tider på om det er tilfelle!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

model3citizen

Takk til mongoene som ble tatt i kollektivfeltet på vei sydfra på E6.

Ikke bare ble dere tatt, men på grunn av at dere ble stoppet, så lagde dere mer kø og kaos for alle oss andre.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

larsk

Sitat fra: model3citizen på onsdag 21. juni 2017, klokken 08:23
Takk til mongoene som ble tatt i kollektivfeltet på vei sydfra på E6.

Ikke bare ble dere tatt, men på grunn av at dere ble stoppet, så lagde dere mer kø og kaos for alle oss andre.

Veldig bra med kontroll!! Håper det kommer mer, litt lenger syd.
Men nå skal det sies at fra toppen av bakken og nedover der, så er det ingen underskilt med "gjelder ikke... 7-9" osv...

Gjetter på at kontrollen gikk på at folk kjører gjennom bussfeltet mellom av/på-kjøringen der. Det er nemlig IKKE lov... jeg ser tilogmed Taxi'er som kjører utenom den der faktisk...

Men ja... takk skal dere f@@n meg ha! Masse kø som resultat....
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA