Hovedmeny

Model 3 - bilder og smånytt.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 24. mai 2017, klokken 23:58

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: georglu på onsdag 27. juni 2018, klokken 14:04
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 27. juni 2018, klokken 14:01
Tesla kan fylle et par skip med 5-10.000 Model 3 som de kjører rett til Norge. Spørsmålet er om de kommer til å gjøre det.

Må vel hyre fryktelig mange (midlertidige) Delivery Specialist da vel? For ikke å snakke om at de sikkert trenger hele Drammen-kaia for utlevering av biler?

Kan ikke helt se at det kan være fornuftig på noen måter.

Helt sant, så nei, er nok neppe slik de vil velge å gjøre dette. Men det finnes mange mellomting mellom dette og scenariet en del ynder å peke på - at det vil ta over ett år - eller kanskje 2 - å levere ut alle bilene som er reservert i Norge. Jeg har tro på at alle norske kunder som idag sitter på en reservasjon vil kunne ha* bilen sin innen 6 måneder etter at de første har blitt utlevert til kunder i Norge. Holder dog muligheten åpen for enda litt lengre tid for SR utgavene dersom denne ikke er godt i produksjon før det åpnes for norske kunder. Her vil de nok i så fall ha mange US-kunder som kommer før oss på "feil side av dammen".

*) Forutsetter at man ikke drøyer nevneverdig med å bestille etter at man får mulighet til å gjøre dette, og at man ikke ber om utsatt levering eller bestiller konfigurasjoner som enda ikke er i produksjon (hengerfeste? SR?) (for det norske markedet).

Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 27. juni 2018, klokken 14:26
Nå er det vel ut 2020 dagens ordning er fredet?

Ut 2021. Altså til etter neste stortingsvalg. Derfor er ordningen fredet ut stortingsperioden.
Model S 85D

Jeronan

#992
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 27. juni 2018, klokken 14:23
Sitat fra: georglu på onsdag 27. juni 2018, klokken 14:04Må vel hyre fryktelig mange (midlertidige) Delivery Specialist da vel? For ikke å snakke om at de sikkert trenger hele Drammen-kaia for utlevering av biler?

Kan ikke helt se at det kan være fornuftig på noen måter.
Dagens utleveringsapparat klarte 2450 biler i desember. Leverer de ut like mange biler i måneden fra og med januar 2019 til og med juni 2019 (som kan kalles "tidlig" 2019), så kan de levere ut 14.700 biler.

Om det er fornuftig å gjøre det er et annet spørsmål. Jeg vet ikke hva Tesla vil beslutte er fornuftig.

Honestly. I would be scared if they continue with delivering that amount of cars each year, as the result will be that Tesla Norway will be utterly bankrupt before a single Model 3 has been delivered to Norway.  :o

The whole Service Center situation is a complete disaster already at the moment and Karihaugen alone is not going to be the solution people are hoping for!
The amount of people currently driving around in rental cars for extreme lengths of time is financially unsustainable for much longer, as even the rental companies themselves are struggling to meet the demand!  :(

This really can't go on for much longer and something needs to change structurally within Tesla Norway, and fast, to get control of the Service situation.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Magnus Hansen

Sitat fra: Amoss på onsdag 27. juni 2018, klokken 14:31
Ut 2021. Altså til etter neste stortingsvalg. Derfor er ordningen fredet ut stortingsperioden.

Årleit, sånn var det! Men da risikere vi og få problemer med ESA før den tid, da de bare har godkjent mva fritaket ut 2020.

https://elbil.no/esa-godkjenner-momsfritak-pa-elbil-for-tre-nye-ar/


georglu

Sitat fra: Jeronan på onsdag 27. juni 2018, klokken 14:25
Never trust politicians.  ;)

My bet is that in 2020 the 25% VAT will be introduced on electric cars. In best case scenario they take a similar approach as bomavgifter and put half tax on EV's, so maybe 12,5% VAT on EV's in best case scenario.

Selvsagt skal man ikke stole (for mye) på politikerne. Dog skjer de fleste lovnader ifm valg og elbilpolitikken er rimelig låst i denne perioden. Med mindre noe helt nytt kommer fram (plutselig fall i Statens inntekter KAN være en trigger) anser jeg det som lite sannsynlig at vi får moms på elbiler før etter 2021 (altså i neste periode). Mener å huske at flertallet på Stortinget (Regjeringen + KrF) har en skriftlig avtale på dette, men godt mulig jeg husker feil.

Derimot tror jeg flere andre elbil-goder faller bort eller blir kraftig redusert i årene som kommer. Parkering og bompenger f.eks. Her er det allerede gjort endringer som gjør at kommuner og bompengeselskaper kan ta betalt fra el-biler. Hvilket jeg mener er en god ting. Alt som kan begrense bilpendling inn til f.eks. Oslo er bra.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 27. juni 2018, klokken 14:23
Sitat fra: georglu på onsdag 27. juni 2018, klokken 14:04Må vel hyre fryktelig mange (midlertidige) Delivery Specialist da vel? For ikke å snakke om at de sikkert trenger hele Drammen-kaia for utlevering av biler?

Kan ikke helt se at det kan være fornuftig på noen måter.
Dagens utleveringsapparat klarte 2450 biler i desember. Leverer de ut like mange biler i måneden fra og med januar 2019 til og med juni 2019 (som kan kalles "tidlig" 2019), så kan de levere ut 14.700 biler.

Det kan de kanskje, men av disse vil det fort være 4-5000 TMS og TMX. Så mulig de kan klare 10k Model 3.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. juni 2018, klokken 16:30Det kan de kanskje, men av disse vil det fort være 4-5000 TMS og TMX. Så mulig de kan klare 10k Model 3.
Ja. Men jeg tror 10.000 Model 3 kan gjøre et stort innhugg i den umiddelbare etterspørselen i Norge.

Kanskje jeg undervurderer etterspørselen betydelig, men om de skulle levere 25.000 biler i Norge i 2019, så ville de jo faktisk være det mest populære bilmerket.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elmo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 27. juni 2018, klokken 16:39
Kanskje jeg undervurderer etterspørselen betydelig, men om de skulle levere 25.000 biler i Norge i 2019, så ville de jo faktisk være det mest populære bilmerket.

Uten sammenlikning forøvrig . . . . . .
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

trykkertor

De som tror politikerne vil holde elbilene moms og avgiftsfrie helt til 2025 har nok en litt for naiv holdning til politikere. Husk bare hvor mange kroner det norske systemet får inn via moms og avgifter på nye ICE-biler.
Hvis det blir færre og færre salg av disse, må pengene skaffes annet steds fra. Og da står elbilen for hugg.
Og naturlig vis, vil jeg si. Det er jo bare rimelig det. Men de bør unngå for store jafs av gangen.
En slik 5% økning pr år, kan gå, men å "sjokke" markedet med 12.5 eller direkte 25% vil snu eller bremse trenden alt for kraftig.

Lynet

Mitt ønske er 5% MVA fra 2020 og med 5% økning pr år frem til 2025, da har vi forutsigbarhet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

georglu

Sitat fra: trykkertor på onsdag 27. juni 2018, klokken 21:51
De som tror politikerne vil holde elbilene moms og avgiftsfrie helt til 2025 har nok en litt for naiv holdning til politikere.

Perioden 2021-2025 er det nok de færreste som kan spå noe om. Da må du i så fall gjette rett på maktbalansen på Stortinget og hvem som vinner valget for å kunne begynne å spekulere i hvilke avgifter og skatter som vil endres.

Fram mot 2021 derimot er det ganske låst. Ting kan endre seg her også, men jeg tror ikke det er så sannsynlig.

Uansett er det fryktelig dumt å dumpe moms og/eller avgifter på elbilene før markedet for biler er blitt mye mer modent enn det er i dag og prisene (uten avgift) er mer i nærheten av hva tradisjonelle biler koster. Det er 2,5 år til nyttårsaften 2021. Det er ikke veldig lang tid og jeg tviler sterkt på at markedet er voldsomt mer modent enn det er i dag, så det spørs hvor mye gevinst det er i økte moms og avgifter på elbiler.

Hvor stort utvalg av elbiler i ulike klasser har vi i 2021? Fra Tesla burde vi ha Model Y, Semi og Roadster i produksjon. Pickup kan kanskje reserveres? Kanskje har de presentert en kompaktbil? Jeg har ikke så god oversikt over de tradisjonelle bilmerkene, men det er ikke mye annet en konseptbiler vi ser fra dem i dag. I dag har vi en håndfull ulike modeller, så kanskje to håndfuller til?

Hvor mange ulike modeller finnes det for de tradisjonelle bilene? Flere hundre? Flere tusen? Uansett har vi et stykke igjen å gå før vi har et modellmangfold som kan få elbilandelen opp mot 100%. Det er nok andre avgifter man nok bør vurdere før man begynner å skattlegge elbiler (for mye).
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

stefse

Flere av dere gjør en vanlig feil, nemlig å tro at fremtiden kommer fortere enn den gjør. I Danmark selges det nesten ingen elbiler, og det samme nedover i Europa. Grunnen er at elbilen er for dyr og upraktisk samt problem med ladetilgang.
2025 kommer fortere enn man aner, men det gjør ikke alltid teknologien, og i dette tilfelle, batteriproduksjonskapasitet til konkurransedyktig pris.
Ved full moms og andre avgifter i 2025 vil samfunnet høyst sannsynlig dreie tilbake mot fossilt igjen, rett og slett pga pris.
Det  man må satse på er at elbilfordelen består nøytral, selv om fiskalbidraget øker.
Dvs at ved 25% mva på elbiler, bør fossile biler betale 50% osv. Det er vel dette som til en viss grad skjer på bomveiene allerede.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Mao

Sitat fra: Lynet på onsdag 27. juni 2018, klokken 22:44
Mitt ønske er 5% MVA fra 2020 og med 5% økning pr år frem til 2025, da har vi forutsigbarhet.

Det går nok ikke å innføre enda flere mva-satser. Norge er gjennom EØS-avtalen bundet opp til et EU-direktiv som sier at man i tillegg til den ordinære mva-satsen (som maksimalt kan være 25 %) ikke kan ha mer enn 2 lavere satser. Det har vi allerede (12 % på overnatting, persontransport mv. og 15 % på matvarer pr. i dag). Så lavere mva-sats kan det kanskje bli, men da må man velge mellom de lave satsene vi allerede har i dag (12 eller 15 %).

Mitt tips er at det blir full mva på elbiler med 25 % fra ett eller annet tidspunkt, og at det samtidig innføres en eller annen støtte-/refusjonsordning for fortsatt å stimulere til kjøp av nullutslippsbiler. Da vil nok dyre elbiler som Tesla, Porsche osv komme vesentlig dårligere ut....
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

daktari

Sitat fra: trykkertor på onsdag 27. juni 2018, klokken 21:51
Husk bare hvor mange kroner det norske systemet får inn via moms og avgifter på nye ICE-biler.
Hvis det blir færre og færre salg av disse, må pengene skaffes annet steds fra.
De MÅ ikke tas fra elbilene selv om det er enklest å si for Finansdepartementet.
De kan velge å øke andre avgifter, skatter og mva. eller redusere andre utgifter.
Personlig har jeg aldri likt de norske bilavgiftene, selv om jeg er fornøyd akkurat nå.
Med den dårlige tilgangen på "alt-i-ett"-elbiler er jeg tvilende til at avgifter er rett å innføre i 2021.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amoss

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 27. juni 2018, klokken 14:40
Sitat fra: Amoss på onsdag 27. juni 2018, klokken 14:31
Ut 2021. Altså til etter neste stortingsvalg. Derfor er ordningen fredet ut stortingsperioden.

Årleit, sånn var det! Men da risikere vi og få problemer med ESA før den tid, da de bare har godkjent mva fritaket ut 2020.

https://elbil.no/esa-godkjenner-momsfritak-pa-elbil-for-tre-nye-ar/

Hmm... Husket jeg virkelig så feil?  Mente meg bestemt på at dette skulle være trygt ut stortingsperioden, som altså ender i 2021...  Lurer på om dette ikke også står i Jeløya-plattformen?   Dette ble jo i sin tid diskutert en del i andre deler av forumet her.

Sitat fra: Mao på onsdag 27. juni 2018, klokken 23:33
Det går nok ikke å innføre enda flere mva-satser. Norge er gjennom EØS-avtalen bundet opp til et EU-direktiv som sier at man i tillegg til den ordinære mva-satsen (som maksimalt kan være 25 %) ikke kan ha mer enn 2 lavere satser. Det har vi allerede (12 % på overnatting, persontransport mv. og 15 % på matvarer pr. i dag). Så lavere mva-sats kan det kanskje bli, men da må man velge mellom de lave satsene vi allerede har i dag (12 eller 15 %).

Feil. Vi har minst tre MVA satser i dag. Husk at elbilene ikke har *fritak* for MVA, men en MVA sats på 0%.
Ja, vi har fått dispensasjon for å ha denne på 0%, og godt mulig vi må fortsette å be om dispensasjon for å holde den under 25%, men selv om EU/ESA ikke skulle godta 0% videre, så er det ikke derved sagt at de ikke godtar en annen lav MVA sats videre, om ikke annet som en overgangsordning ala det som ble foreslått her. Om de aksepterer det eller ei er det ingen som vet før vi har søkt :p
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA