Hovedmeny

Model 3 - bilder og smånytt.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 24. mai 2017, klokken 23:58

« forrige - neste »

ludwig_holberg

Ser ikke bort fra at SR-batteriet aldri kommer i produksjon.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 11. januar 2018, klokken 11:35
Ser ikke bort fra at SR-batteriet aldri kommer i produksjon.
SR kommer nok når volumproduksjon virkelig kommer i gang, men inntil videre vil LR med tvangsbundlet "Premium package" gi bedre fortjeneste per bil.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: daktari på torsdag 11. januar 2018, klokken 10:56
Ikke helt sikker på batterikapasiteten, men 50:80 er 0,625.
LR: 80 kWh har 36 mil
SR: 50 kWh  ~ 22,5 mil
..
I stedet for å gjette på batterikapasitet, hvorfor ikke bruke oppgitt EPA?
- LR har EPA rekkevidde oppgitt til 499km, SR er oppgitt til 345km. Dersom vi bruker resultatet fra den uoffisielle testen i videoen vil SR da få en rekkevidde på ca 250km

For øvrig har jeg samlet kjente EPA/WLTP rekkevidder her:
-kommende elbiler:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.msg599868.html#msg599868

-"alle" elbiler som er (eller har vært) på markedet er her i post 1:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.msg599866.html#msg599866

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

daktari

Sitat fra: Finnøy på torsdag 11. januar 2018, klokken 11:51
Sitat fra: daktari på torsdag 11. januar 2018, klokken 10:56
Ikke helt sikker på batterikapasiteten, men 50:80 er 0,625.
LR: 80 kWh har 36 mil
SR: 50 kWh  ~ 22,5 mil
..
I stedet for å gjette på batterikapasitet, hvorfor ikke bruke oppgitt EPA?
- LR har EPA rekkevidde oppgitt til 499km, SR er oppgitt til 345km. Dersom vi bruker resultatet fra den uoffisielle testen i videoen vil SR da få en rekkevidde på ca 250km

For øvrig har jeg samlet kjente EPA/WLTP rekkevidder her:
-kommende elbiler:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.msg599868.html#msg599868

-"alle" elbiler som er (eller har vært) på markedet er her i post 1:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.msg599866.html#msg599866
Supert, best det!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ludwig_holberg

Blir produksjonen særlig mer forsinket nå, så spørs det hvor mye vits det er å rulle ut SR-batteriet.

50 Kwh batteri introdusert sent i 2019, når Leaf og mange andre biler allerede ruller rundt med 60 kwh? Kan bli vanskelig å forsvare.

Så lenge salget overgår produksjonen er det jo mest penger for Tesla i å peise på med LR-batteri.

Sitat fra: Finnøy på torsdag 11. januar 2018, klokken 11:47
Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 11. januar 2018, klokken 11:35
Ser ikke bort fra at SR-batteriet aldri kommer i produksjon.
SR kommer nok når volumproduksjon virkelig kommer i gang, men inntil videre vil LR med tvangsbundlet "Premium package" gi bedre fortjeneste per bil.

Måkemannen

Kan det være Tesla vil levere software plombert LR batteripakke på TM3? Det gir dog en tyngre bil, men hvor mye?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Vesel

#711
Sitat fra: Måkemannen på torsdag 11. januar 2018, klokken 14:06
Kan det være Tesla vil levere software plombert LR batteripakke på TM3? Det gir dog en tyngre bil, men hvor mye?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk
Nei. Kjøper du bilen med 50 kWh-batteri så har den 50 kWh-batteri bare.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

jkirkebo

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 11. januar 2018, klokken 13:59
Blir produksjonen særlig mer forsinket nå, så spørs det hvor mye vits det er å rulle ut SR-batteriet.

50 Kwh batteri introdusert sent i 2019, når Leaf og mange andre biler allerede ruller rundt med 60 kwh? Kan bli vanskelig å forsvare.

Så lenge salget overgår produksjonen er det jo mest penger for Tesla i å peise på med LR-batteri.

Mulig. Men det blir neppe Model 3 på oss i så fall. Med LR og premium blir den for dyr i forhold til f.eks Leaf 40kWh.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øggen

Da e tydeligvis "premium interiør" bytta fra Alcantara til stoff. Og det uten at kundane får beskjed.

https://twitter.com/Model3Owners/status/951434232215216128
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Amoss

Sitat fra: daktari på torsdag 11. januar 2018, klokken 10:56
Ikke helt sikker på batterikapasiteten, men 50:80 er 0,625.
LR: 80 kWh har 36 mil
SR: 50 kWh  ~ 22,5 mil

Forvarming og i verste fall 5-10 minutter superlading.

50:80 blir feil tall. Enten får du bruke total kapasitet 55:80 eller tilgjengelig kapasitet 50:75 (eller enda bedre la være å bruke avrundete tall - eller som andre nevner bruke EPA tallene).

55:80 = 0,688
50:75 = 0,667
Model S 85D

daktari

Sitat fra: Amoss på torsdag 11. januar 2018, klokken 14:24
Sitat fra: daktari på torsdag 11. januar 2018, klokken 10:56
Ikke helt sikker på batterikapasiteten, men 50:80 er 0,625.
LR: 80 kWh har 36 mil
SR: 50 kWh  ~ 22,5 mil

Forvarming og i verste fall 5-10 minutter superlading.

50:80 blir feil tall. Enten får du bruke total kapasitet 55:80 eller tilgjengelig kapasitet 50:75 (eller enda bedre la være å bruke avrundete tall - eller som andre nevner bruke EPA tallene).

55:80 = 0,688
50:75 = 0,667
Bra, bedre og bedre vinterrekkevidde når vi får reell kapasitet frem.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vesel


https://www.youtube.com/watch?v=idT_-ZRUqdw

Model 3 skal ha veldig stiv fjæring, og det blir ikke noe bedre om man går for de superlekre 19"-hjulene med sine tynne sidevegger på dekkene. Model 3 skal også få smart air suspension som tilvalg da. Håper den får det før den kommer til Norge, og at det ikke blir veldig dyrt.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

elekTrond

Veldig avslørende video. Dog synes jeg gammel-Leafen kjører som en dyngete, amerikansk recliner lenestol. Ampera-e er rene GTi'en i forhold. Mkaaay... Hva er "veldig stivt" (for deg)?  :-X
'13 Mjau

Tellus

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 11. januar 2018, klokken 13:59
Blir produksjonen særlig mer forsinket nå, så spørs det hvor mye vits det er å rulle ut SR-batteriet.

50 Kwh batteri introdusert sent i 2019, når Leaf og mange andre biler allerede ruller rundt med 60 kwh? Kan bli vanskelig å forsvare.

Så lenge salget overgår produksjonen er det jo mest penger for Tesla i å peise på med LR-batteri.

Sitat fra: Finnøy på torsdag 11. januar 2018, klokken 11:47
Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 11. januar 2018, klokken 11:35
Ser ikke bort fra at SR-batteriet aldri kommer i produksjon.
SR kommer nok når volumproduksjon virkelig kommer i gang, men inntil videre vil LR med tvangsbundlet "Premium package" gi bedre fortjeneste per bil.

Ser ikke bort fra at dette har vært Tesla sin plan fra starten av. Billigmodellen har sannsynligvis primært vært en svært vellykket marketing greie for å skape stor entusiasme. Kan ikke tenke meg at Tesla vil selge denne i noe volum. Til det vil marginene være alt for små. Tesla må begynne å tjene penger. Salg av lavmarginbiler er ikke veien å gå.

Det blir helt sikker solgte noen tusen eksemplarer i USA, men kanskje ikke andre steder.

Knut Røe

Høres sannsynlig ut i mine ører. 35k $ bilen kommer kanskje aldri i salg, og forblir et tomt, brutt løfte fra Musk, i god selskap med flere andre brutte løfter.
Det blir som MS 40 og 60, det er bare å si at kundene ville ikke ha bilene. Og det kan jo godt stemme, det skal godt gjøres å ha for stort batteri. Særlig med harde vintre, og kanskje i kombinasjon med henger også er det brutalt hvor høyt forbruket kan bli.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA