Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 - bilder og smånytt.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 24. mai 2017, klokken 23:58

« forrige - neste »

hELgenen

Må vel være mulig å skru på varme innvendig via app -  som da hjelper frosne dører??

RuneW

Det er akkurat slikt tull jeg frykter med TM3. Det blir for fancy. Blir spennende å se over vinteren hvor vanlig disse problemene egentlig er.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Nickelilltroll

Vel, han forvarmer i 5 min på med 22 grader som setting via app. I minus 7 er detta litt håpløst. Min Model S har klart seg fint i -25 og alt som hører til vintern. Fyrer opp med +27 via app i 15-20 min før avreise. På høsten har jeg på 2 runder med gummilistsilikon, tynnt og tørker av etter noe tørketid. Vinduerna fastner aldrig på min bil.

Det med dørhåndtak som iser(vilket man ser tydelig at de gjort), ikke sikker men er det ikke bare kondens el fukt som fryst? Konstruktionen er pen og aerodynamisk, bruke litt tumkraft så blir detta ikke et problem. Ser ikke for meg at det er hver dag man får den isdanninga der?

Eneste jeg etter 4 år med elbil, e-golf, ampera-e og nå model s ser som en liten isssue her på model 3 er den ladeluka som kommer at få både mye snø, is og sånt på seg, både ved parkert lading og kjøring i snøyr. Er fint redd den kommer slite med å få luke seg uten att en skal skrape, borste og krangle. På model s er den så enkelt konstruert at dette ikke er et problem.

Min løsning, uten og ha sett problemet blir at ha på gjenomsiktig vinylwrapp runt ladeluka så min fikkling ikke riper både lakk å sjel sønder å sammen ;)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

hELgenen

Løsningen til Tesla blir vel en slik "Open door" løsning der en via App kan be bilen skru på varmen og åpne døren...
Bare ikke gå til tannlegen................

Counterpointer

Har ikke alle biler med «frameless» dører problemer med at vinduet fryser i en del situasjoner på vinter.
Frosne dørhåndtak er hverfall veldig kjent på innfelte håndtak.

Beskrivelsen til Fred Lambert at Model S er uten problemer er mer oppsiktsvekkende [emoji39]

Øyvind.h

Et par korte effektive tips som reduserer problemet til et minimum:
-   Børst snø av bilen istedenfor å bruke bilen som snøsmelteanlegg. All smeltet snø renner ett eller annet sted. Lurt å fjerne snø istedenfor å smelte den (snakker ikke om skraping, det er ikke nødvendig)
-   Kjøp silikonspray og ha på nederst på vinduet et par ganger hver vinter.
-   Bruk forvarming (hvem gidder sette seg i kald bil uansett??) 2-3 minutter forvarming varmer riktignok raskt opp kupeen, men interiøret er jo fortsatt kaldt. 10-20 min er lurt.
-   Ikke vask bilen i kuldegrader. Høyttrykksspyleren trenger vann inn i alle kriker og kroker.

Med denne svært enkle kunnskapen innabords er frosne vinduer og trøbbel isolert til enkelttilfeller hver vinter :)

Når det gjelder dørhåndtakene er det ingenting som overrasker meg med Tesla lenger. Eller - det skal sies at knappene på Model X faktisk fungerer meget bra bortsett fra at de ikke er trykksensitive i hele sin lengde. Hadde de vært det hadde det vært en meget god løsning.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Strøm Tycoon

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 15. november 2018, klokken 08:46
Har ikke alle biler med «frameless» dører problemer med at vinduet fryser i en del situasjoner på vinter.
Frosne dørhåndtak er hverfall veldig kjent på innfelte håndtak.

Beskrivelsen til Fred Lambert at Model S er uten problemer er mer oppsiktsvekkende [emoji39]

Det er sant, hvis han ikke har opplevd frosen ladeport, så blir jeg veldig (positivt) overrasket.

Men det tror jeg ikke noe på ;)

Øyvind.h

Frossen ladeport er ikke noe problem. Det er bare å trykke på ladeporten der magneten er. Magneten fjærer så du får trykket inn luken litt. Da spretter den opp.
Ser folk surrer med bankkort og annet tull for å åpne den fordi de ikke vet at løsningen er enkel....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hyperstress

Samme løsning burde det vært på M3 dørhåndtak.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Magnus Hansen

Hva med disse ice-remover-sprayene som er beregnet for vinduer?

Klykken

Mener å ha opplevd at det blir klissete grøt med disse sprayene.
Men bruk nå oppvarming via app. Det bør da holde i massevis.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Tipper at et forsiktig dunk med knytteneven på en av endene av håndtaket "bryter isen", og at det samme gjelder vinduet. Det har stort sett fungert på mine tidligere biler i de få tilfellene det skjer (ikke engang hver vinter for meg). Forebygging med silikon hjelper myyye.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jkirkebo

Sitat fra: noto på onsdag 14. november 2018, klokken 21:36
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 14. november 2018, klokken 21:28
Jeg er godt fornøyd med denne nyheten ihvertfall:
"UK specs haven't been confirmed yet, but when it reaches our shores the Tesla Model 3 will be available in a selection of guises: standard and Long Range models are to be offered with a choice of rear- or all-wheel drive, while a Performance version will come as a 4x4 only."

Virker som det kan være en generisk statement. Ikke referanse i artikkelen til at dette er fakta som er kommunisert fra Tesla nå. Det vil overraske meg hvis ikke MR blir nye SR i Europa.

Jeg tror nok ikke vi får MR i det hele tatt. MR er en "mellomutgave" med et ikke-optimalt batteri mhp. innpakking og kostnad i forhold til størrelse. Kun noe de laget i USA fordi de ikke kan produsere SR med (stort nok) overskudd ennå.

Jeg håper ihvertfall jeg har rett. Vil mye heller ha SR AWD enn MR RWD, å betale for MR AWD er uaktuelt. Har svært liten lyst til å betale mye ekstra for batteristørrelse vi ikke trenger, da går det nok mot å kjøpe en annen bil.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Magnus Hansen

Sitat fra: Klykken på torsdag 15. november 2018, klokken 12:28
Mener å ha opplevd at det blir klissete grøt med disse sprayene.
Men bruk nå oppvarming via app. Det bør da holde i massevis.

Men det hjelper vel ikke for ladeporten?

Klykken

Nei, det hjelper ikke for ladeporten.
Men kanskje dette gjør:
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. november 2018, klokken 11:40
Frossen ladeport er ikke noe problem. Det er bare å trykke på ladeporten der magneten er. Magneten fjærer så du får trykket inn luken litt. Da spretter den opp.
Ser folk surrer med bankkort og annet tull for å åpne den fordi de ikke vet at løsningen er enkel....

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA