Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 - bilder og smånytt.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 24. mai 2017, klokken 23:58

« forrige - neste »

Porsgrunn

Blir mer og mer uenig med Electrek. Klarer ikke å se at bildene skal utelukke CCS. Hvorfor skulle de flytte pluggen til et trangere punkt uten å trenge plassen? Dersom Model3 fikk samme plugg som S og X har så burde det vært mye enklere å sette den der den er i USA.


fredag

Veldig lovende med bildebevis på at det er blitt satt av plass til DC-pluggene til CCS på Model 3.

Spørsmålet blir da om CCS kommer fra start på de europeiske versjonene av Model 3, eller om CCS blir faset inn etter hvert?

Og hvis CCS ikke kommer fra start, vil man kunne ettermontere dette senere?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

ladov

Meh.. Jeg har håpt ganske lenge at Tesla skulle ta en luring og gjøre deres type2-tolkning til de facto standard. I forhold til CCS er type2 både enkel og elegant, pluss at den støtter AC 1- og 3-fas.


Spørsmålet har hele tiden vært hvor mye effekt man kan true ut av type2 og jeg *tror* man kan øke det til 180, kanskje 250kW. Og det er egentlig nok for vanlige biler. Det vil si, når biler kommer med schwæære batterier, 200kWh eller mer, kan man bare ha *2* ladeplugger, sånn som Tesla lader Semi-protoypen i dag. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Counterpointer

Hvor mye vil en Model 3 kunne ta til seg fra CCS ? Vi har jo allerede 175 kW ladere på Nygårdskrysset.

Noen som har noen tekniske fakta på dette?  Mener å ha sett at på patentpapirer så var lading opp til 200 kW spesifisert.

Espen Hugaas Andersen

På en CCS lader som kan gi ut 1000V/350A/350kW bør en Model 3 kunne ta til seg omkring 350V x 350A = 122,5 kW.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 08. november 2018, klokken 18:07
Noen som har noen tekniske fakta på dette?  Mener å ha sett at på patentpapirer så var lading opp til 200 kW spesifisert.

Mener også å ha sett tallet 200kW nevnt, men da mener jeg det var oppgitt til EPA. Men finner det ikke igjen når jeg leter...

Ut over det har jeg ingen tekniske fakta å slå i bordet. Men ville nesten vært litt rart om Model 3 ikke er forberedt på SuC v3 som forventes lansert om ikke så lenge? Og ut i fra hva jeg har forstått er det også der snakk om effekter i dette området...
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Se f.eks her: https://model3ownersclub.com/threads/model-3-charging-could-support-up-to-210kw.5169/

Men CCS støtter ikke mer enn 350A, der dagens superladere gir ut opp mot 360A. Model 3 trenger mer strøm for å lade raskere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.


Counterpointer

Siden det er 500V og 200A på dagens tilgjengelige CCS ladere så er dagens SuC  da et raskere alternativ selv om 175 kW høres mer ut enn 148 kW ..........

ladov

Supercharger v3? Det er vel heller v2.5 som skal avdukes snart.. :)


De snakket uansett om å doble effekten i forhold til dagens superladere. Med 240kW kan du teoretisk lade 2/3 av et 100kWh-batteri på et drøyt kvarter. Det er ikke mer enn du trenger for en tur på do og kjøpe kaffe etterpå(du må sannsynligvis drikke den i bilen skal du unngå brannskader i munn. ;) ). Da blir det slutt på å planlegge ladepause+ 3-retters middag med spasertur etterpå* ;)





*mild overdrivelse
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Måkemannen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 08. november 2018, klokken 18:25
På en CCS lader som kan gi ut 1000V/350A/350kW bør en Model 3 kunne ta til seg omkring 350V x 350A = 122,5 kW.
Gjelder det bare batteriet som står i LR utgaven, eller koster det unna på MR og SR også?

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk



Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Amoss

Sitat fra: Elmo på torsdag 08. november 2018, klokken 22:29
Linken din "stopper på Ø'en og dermed feiler den  >:(

OT: Av ren nysgjerrighet: Hvilken nettleser bruker du som ikke støtter norske tegn i URL'er?
Model S 85D

Elmo

Sitat fra: Amoss på torsdag 08. november 2018, klokken 22:45
Sitat fra: Elmo på torsdag 08. november 2018, klokken 22:29
Linken din "stopper på Ø'en og dermed feiler den  >:(
OT: Av ren nysgjerrighet: Hvilken nettleser bruker du som ikke støtter norske tegn i URL'er?
Faktisk Interessant spørsmål det der. Første gangen jeg trykket på linken din så feilet den. De 2-3 neste gangene jeg førte "pekeren" over linken så stoppet "underline" ved første ø så linken ble for kort.
Men NÅ, så funker både din opprinnelig link og linken i sitatet i mitt innlegg  :o

Jeg bruker Chrome både nå og de gangene det feilet  >:( :( :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA