Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)

Startet av høstmørke, onsdag 02. august 2017, klokken 14:54

« forrige - neste »

høstmørke

Hei.

  Jeg har veldig lyst til å kjøpe meg en BMW I3 og har vel mer eller mindre bestemt meg for dette :) Det jeg lurer aller mest på er hvordan jeg må gå frem for å få lading på plassen min i fellesgarasjen. Jeg eier leiligheten jeg bor i og eier også garasjeplassen, men strømmen i garasjen er driftet av selskapet som eier resten av bygget jeg bor. Det er syv selveier-leiligheter og syv p-plasser i fellesgarasjen. Ingen av plassene har noen form for el-utak.

  Har skrevet til selskapet som har strømmen der, men uten å mota svar.
 
  Veldig usikker på hvordan dette kan løses og hvem som kan løse det for meg. Det idelle ville jo vært å fått koblet det til min kurs i leilighet og satt opp lader i tillhørende låsbar bod ved siden av bilen min. Men da jeg bor i tredje etage og garasjen er i kjellern antar jeg dette vill bli for dyrt. Sett at det finnes målere med telleverk, men da må jeg vel få tilatelse og lage en avtale med eindomsselskapet?

  Noen som har tips til firmaer som driver med dette? Noen som aner hvor mye jeg må regne med å betale for noe sånt?

  Holder til i Østfold.

  Mvh, T-Høstmørke
2017 BMW i3 94Ah Marathon Edition

Trekkoppbil

#1
Etter mitt drømmescenario, burde det vært trekkerør eller kabler til hver enkelt av de 7 p-plassene fra de respektive sikringsskap.

Kan du speide etter greie framføringsveier?

Det naturlige er vel å ta opp saken med styret og kanskje generalforsamling i sameiet. Eller kort sagt snakke med naboene om det. Det kan være en modningsprosess for at naboene skal forstå at alle vil ha verdiøkning av stikkontakter.


høstmørke

Vente på general forsamling? Søren,- og jeg som ville handle nå på fredag :/

Har jo utekontakt til varmepumpa i øverste etage, frister å henge sjøteledning ned til bakkenivå :P

Så beste jeg kan gjøre kjapt er å få anbud fra elektrikker på å legge en kontakt fra utestikke inn i garage? Kan jo legge på utsiden av bygget og det er en kabelgang fra utsiden og inn i garagen. Men da må jeg jo krysse ytterveggen til andres eindom..

Trenger jo bil nå, så hvis jeg ikke finner en litt rask løsning blir det fossilt brennstoff :( Bor fem kilometer fra nærmeste ladestasjon..
2017 BMW i3 94Ah Marathon Edition

i3_vest

Sitat fra: høstmørke på onsdag 24. mai 2017, klokken 18:31
Hei.

  Jeg har veldig lyst til å kjøpe meg en BMW I3 og har vel mer eller mindre bestemt meg for dette :) Det jeg lurer aller mest på er hvordan jeg må gå frem for å få lading på plassen min i fellesgarasjen. Jeg eier leiligheten jeg bor i og eier også garasjeplassen, men strømmen i garasjen er driftet av selskapet som eier resten av bygget jeg bor. Det er syv selveier-leiligheter og syv p-plasser i fellesgarasjen. Ingen av plassene har noen form for el-utak.

  Har skrevet til selskapet som har strømmen der, men uten å mota svar.
 
  Veldig usikker på hvordan dette kan løses og hvem som kan løse det for meg. Det idelle ville jo vært å fått koblet det til min kurs i leilighet og satt opp lader i tillhørende låsbar bod ved siden av bilen min. Men da jeg bor i tredje etage og garasjen er i kjellern antar jeg dette vill bli for dyrt. Sett at det finnes målere med telleverk, men da må jeg vel få tilatelse og lage en avtale med eindomsselskapet?

  Noen som har tips til firmaer som driver med dette? Noen som aner hvor mye jeg må regne med å betale for noe sånt?

  Holder til i Østfold.

  Mvh, T-Høstmørke


I og med at eg akkurat er i ferd med å gjøre noe lignende selv, så kan eg gi deg et konkret eksempel på hva dette koster meg; også er det sikkert andre her inne på forumet som kan gi proffe råd rundt dette ;-)

For å få opp en ladeboks som kan gi 20 amper ut, så må eg legge (eller bytte i dette tilfellet) ledningsfremlegg på ca 50 meter fra felles strømskap i kjelleren til garasjeplassen med ledning av riktig dimensjon (6 mm2), samt bytte til 25 amper sikring i skapet. Totalt da for å bytte sikring, legge ledning, innkjøp av ladeboks, montering osv så må eg ut med drøye 20.000.

Hva det vil koste i ditt tilfelle, kommer selvfølgelig ann på hva konkret du har planer om å gjøre, samt eksisterende "elektrisk infrastruktur" i sameiet ditt. I mitt tilfelle har vi allerede dedikert kurs å gå ut i fra i strømskapet så det trengs ikke gjøre noe der. For mitt tilfelle ville det koste ca 6000 dersom eg kun gikk for å legge ledning og sette opp en stikkontakt.

Du bør snakke med styreformann i sameiet og koordinere deg med vedkommende før du gjør noe slikt. De fleste store elektrikerkjedene gjør dette, bare å google det og få de til å befare og sette opp et tilbud.

Trekkoppbil

Om mulig ville jeg lufte problemstillingen med flest mulig av de 6 naboene før man gjør inngrep i fellesarealer, så kan man diskutere mens du ikke får svar fra næringseiendommene i bygget.

Det kan være flere som drømmer om El-bil, eller el-sykkel eller -moped eller motorvarmer, eller fryser på boden, eller hva som helst. Og det kan være enda fler som får framtidig behov.

Har man flere hjerner på lag, er det større sjans for å finne god løsning og å få aksept for løsning.

Vollis47

#5
Du sier ikke noe m hvor hovedtavla for bygget er heller ikke hvor måleren for din leilighet er.
I leiligheten vår i en Rogalandskommune er det så fint stilt at alle målerne står i et teknisk rom i samme etasje som parkeringsplassen vår. Dermed var det enkelt å strekke en kabel fra måleren, via sikring og jordfeilvern type B til en 16A CEE stikkontakt ved parkeringsplassen. Her kan vi senere enkelt få installert en ladeboks om vi får behov for det. Per nå lader vi vår lille iOn med den medfølgende ladekabelen med 8A.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)


høstmørke

Har måleren jeg leser av for å sende inn forbruk inne i leiligheten,- det trodde jeg alle hadde.. Er det en annen type måler dere snakker om?

Så hvis jeg ikke skal gå igjennom styret er neste ledd å kontakte ett vanlig elektriker firma og få ett anbud. Må inrømme at jeg ikke tenkte på det, trodde jeg måtte bruke noen spesielle elbil elektrikere eller noe (blush). Men ikke vits å gjøre det noe vanskeligere en jeg må, haha.

Takk til alle som har tatt tid til å svare meg!
2017 BMW i3 94Ah Marathon Edition

oveduesund

Ring styreformann så får du kjapt svar.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


TB

#9
Sitat fra: høstmørke på onsdag 24. mai 2017, klokken 18:31
Har skrevet til selskapet som har strømmen der, men uten å mota svar.
Det er to ulike firma som leverer strøm:
"Virtuelle" selskap som leverer strøm, og sender faktura. Kan fritt velge kven som skal levere.

Det andre er selskap som leverer kabelen, omtalt som nettselskap / netteier.
Det er Hafslund Nett eier og drifter regionalnettet i Akershus, Oslo og Østfold.

Hafslund Nett leverer kabel fram måleren. Etter måler har kunden ansvaret sjølv, og må kontakte elektriker som kan gjere nødvendige installasjoner.

Sitat fra: høstmørke på fredag 26. mai 2017, klokken 20:59
Har måleren jeg leser av for å sende inn forbruk inne i leiligheten,- det trodde jeg alle hadde.. Er det en annen type måler dere snakker om?
I enebolig og rekkehus er måler montert inne i leilighet.  I blokker er ofte måleren montert i gangen, eller i kjeller. Det er meir praktisk måte å montere det på. Virkemåten er heilt lik, strømmen blir målt pr. leilighet.

(Enkelte blokker hadde ein stor måler, omtalt som fellesmåling. Det er/blir avvikla.)

Med tanke på at det ikkje er strøm i parkeringskjeller pr. idag, og få leiligheiter er det sikkert enklere å hente strøm frå den enkelte måler enn å opprette separat måler for p-kjeller. I større anlegg vil måler for p-kjeller være einaste alternativ.

Sitat
Så hvis jeg ikke skal gå igjennom styret er neste ledd å kontakte ett vanlig elektriker firma og få ett anbud. Må inrømme at jeg ikke tenkte på det, trodde jeg måtte bruke noen spesielle elbil elektrikere eller noe (blush). Men ikke vits å gjøre det noe vanskeligere en jeg må, haha.
I sameie og borettslag må slike endringer igjennom styret. Styret kan t.d. bestemme dette må du ordne, men om det ikkje blir avklart i forkant kan det bli "bråk", du kan bli pålagt å fjerne installasjoner som er gjort uten styret sin godkjenning.

Du skriv det er 7 selveier-leiligheter, dermed er det neppe komplisert å finne ut kven som er med i styret ;D
(I større borettslag er det gjerne 5-6 personer i styret... )
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA