Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Produksjonsversjon av I-Pace

Startet av Vollis47, tirsdag 01. august 2017, klokken 11:20

« forrige - neste »

Vollis47

Ladekabelen til vår Ion har mulighet for 8A eller 14A, men virker kun på 8A. Kan jeg ta vekk Schuko-støpselet og sette på en blå CEE og derved få ladet med 14A? Hvor mange ledere er det i kabelen? Kun vanlige 3 eller er der noen ekstra for temperaturfølere?

Er det mulig å få ladekladden til å gi 14A en kort stund 1 - 2 timer mens en har litt kontroll med varmgang?
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

elektrolux

Disse ladekladdene bruker en ekstern magnet for å regulere ladestyrken.

En noe tungvindt metode i forhold til de litt mer vanlige trykk knapp, eller bevegelses sensor regulerte.

Dermed får du ikke 14A lading ved å bytte støpselet. Kjøp derimot en magnet og plasser på støpselet med taip så får du 14A lading.

Det finnes dedikerte Schuko stikk med innebygget magnet slik at du slipper å teipe fast magneten på støpselet. No-Fuel fører disse:

http://www.nofuel.no/Produkt/greenup-220v-kontakt-#product
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TB

Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 23. mai 2017, klokken 08:50
Ladekabelen til vår Ion har mulighet for 8A eller 14A, men virker kun på 8A. Kan jeg ta vekk Schuko-støpselet og sette på en blå CEE og derved få ladet med 14A? Hvor mange ledere er det i kabelen? Kun vanlige 3 eller er der noen ekstra for temperaturfølere?

Er det mulig å få ladekladden til å gi 14A en kort stund 1 - 2 timer mens en har litt kontroll med varmgang?
Som Electrolux skriv - det blir brukt magnet for å regulere mellom 8 og 14A. Tanken er at normalt skal den gi 8A. Om du plugger den inn ein "trygg kontakt", dvs. ein spesial kontakt linka til i forrige innlegg vil magneten påvirke reed-bryter montert inn i støpsel og ladekladden gir 14A.

Dette blir ein svært enkel form for automatisk justering. Feilen med metoden er at den knapt finnes slike spesial kontakter montert. Type 2 ladebokser er ein mykje betre løysing, støtter og lastbalansering osv. (men er dyrere.)

Kapper du av Schuko-støpselet og setter på blå CEE vil signalkabel til reed-bryter og bli kappa - og du vil få 8A heile tida. Men, det som er mulig (i teorien - eg har ikkje utført det sjølv..) å legge inn ein bryter på signalkabel - slik at du kan skifte mellom 8 og 14A manuelt. Du simulerer dermed magneten som påvirker reed-bryteren.

Obs - det kan være temperatursensor i schuko-støpselet - i så fall vil også måtte sette inn ny temperatursensor, eller koble den vekk med ein motstand.

Kort oppsummert - så lenge ladekabelen fungerer - la den være som den er...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektrolux

Det er tempsensor og reed rele.

Kladden tolker motstandsverdier som angir ladestyrken og temperatur.

Kappes disse lederene vil ikke kabelen virke i det hele tatt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA