Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prisreduksjon og luftfjæring nå inkl. På 75 utgaver.

Startet av Lileep, lørdag 22. juli 2017, klokken 09:19

« forrige - neste »

Klykken

Er mange gode hydrofobiske remedier for glass. Bruker selv gTechniq G5. Varer ca 6mnd fra eller til.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Rollep

Jeg har hatt min i3 kun et halvår / 6000 km og har også notert overraskende mye riper på frontruten, da spesielt på øvre halvdel. Jeg mistenker at den dårlige vindus-spylingen er den fremste årsaken til at det har blitt slik. Om vinteren når skiten som legger seg på ruten er full av slipemateriale av verste sort (piggdekkstøv) sier det seg nesten selv at det vil bli problemer når spyle-strålene ikke når særlig høyere enn 1/3 opp på ruten.
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

koltor

Kanskje litt off topic, men i påvente av min Maraton Edition lånte jeg en i3 hos forhandler i dag for å få godfølelsen.

Jeg noterte meg at regnsensoren fortsatt var aktiv da jeg startet bilen etter at jeg hadde slått av og låst bilen. Resultatet var at viskerne tok seg en runde på tørr rute. Det er ikke akkurat bra med tanke på riper, og jeg fant (ikke overraskende) ikke en egen innstilling for dette. Jeg sjekket utsiden av ruten, og det var ikke spor av fukt eller dugg som kunne forklart at viskerne ble trigget.

Noen andre med tilsvarende erfaring? På min 1-serie slås regnsensor av når jeg slår av tenningen...
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

TM

Høres merkelig ut at vindusviskeren går etter at tenningen er slått av. Men regnsensoren burde være aktiv og lukke takluke når tenning er avslått. Det trodde jeg var vanlig funksjonalitet på premiumbiler og kunne spart eiere for å måtte lense bilen ved en forglemmelse. Eller man burde i det minste fått varsel og mulighet til å lukke vinduer og takluke med i-remote.
La oss også håpe at vindusspyleren er endret på faceliften. Nå må man jo senke farten for å få spylt øvre del av frontruten  :o

Toalmar

#19
Tror ikke vinduspusser går etter at bil er slått av, men om du har hatt den på auto og slår av bilen, låser og forlater den. Når du kommer tilbake etter f.eks 10 minutter er funksjonen fortsatt aktiv når tenning aktiveres.


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

koltor

Sitat fra: Toalmar på onsdag 12. juli 2017, klokken 12:47
Tror ikke vinduspusser går etter at bil er slått av, men om du Jar hatt den på auto og slår av bilen, låser og forlater den. Når du kommer tilbake etter f.eks 10 minutter er funksjonen fortsatt aktiv når tenning aktiveres.


Høres ut som noe jeg må teste litt når jeg omsider får bilen  :)
Mulig den har en slags standby-tid før den går i en slags dvale. På 1-serien er det noe med at den går i dvale først 12-15 minutter etter den er låst, dog er jeg 100 % sikker på at regnsensor uansett er deaktivert når jeg skrur på tenningen igjen uavhengig av hvor lang tid tenningen har vært avslått. 
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

Toalmar

Du får sjekke det


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

Klykken

Stopper du ikke bilen helt, men f.eks setter den i P og går ut er fortsatt tenningen på og pusserne går hvis regnsensor er aktivert. Låser du bilen mens tenning er på og du er ute av bilen, slås bilen helt av også. En grei indikasjon på at bilen er avskrudd før du går ut er at skjermen i midten av dashbord går i sort.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

samohT

Ikke helt relevant med tanke på riper o.l, men jeg reagerer litt på hvor fort frontruten på I3'en blir dekket av trafikkfilm sammenlignet med andre biler jeg eier/har eid.
Jeg har polert frontruten 3-4 ganger siden jeg kjøpte den for under ett år siden.

Bmw i3 2016-solgt
Kia Soul 30Kw 2018-solgt
Tesla mod3 Sr+ 2020

Ingeniøren

Sitat fra: samohT på mandag 07. august 2017, klokken 22:19
Ikke helt relevant med tanke på riper o.l, men jeg reagerer litt på hvor fort frontruten på I3'en blir dekket av trafikkfilm sammenlignet med andre biler jeg eier/har eid.
Jeg har polert frontruten 3-4 ganger siden jeg kjøpte den for under ett år siden.

Kanskje er det det du smører på... Har ikke slike problemer og har ikke annet enn vasket ruten på 2 år.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Autowinder

Enig med samohT om det er innsiden du tenkte på? Jeg vasker innsiden av frontruten med vann med en dråpe zalo og litt eddik, bruker vaskestang med leddet plate og frottétrekk og bytter disse fler ganger før jeg går over med mikrofibertrekk. Blir helt rent, men ny film har lagt seg på etter 3 uker. Synes godt i motsol det der. Det er vel et HEPAfilter i systemet, så det kan være noe med at luften ikke alltid passerer den veien? Kjører alltid med omluftsautomatikken på A, som den sto på etter klargjøringen.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Klykken

Zalo (og generelt såpe) legger igjen film på ruta. Ikke sikker på om edikk gjør dette, men zalo gjør i alle fall. Benytt spritbasert middel. Jeg benytter dette: https://bilnerden.no/auto-finesse-crystal-glass-cleaner
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 08. august 2017, klokken 08:59
Det er vel et HEPAfilter i systemet, så det kan være noe med at luften ikke alltid passerer den veien?
Det er luftfilter med kull (for lukt) på inntaket, ikke HEPA. Men belegg på innsiden er etter min erfaring vanlig på biler med (åpen) takluke/cabriolet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Autowinder

Du har rett, så dette i håndboka etter innlegget. Kjører jo, som du sier, ofte med takluka åpen når AC ikke trengs, så får nok bare ta den vindusvasken ;)
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

samohT

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 08. august 2017, klokken 06:59
Sitat fra: samohT på mandag 07. august 2017, klokken 22:19
Ikke helt relevant med tanke på riper o.l, men jeg reagerer litt på hvor fort frontruten på I3'en blir dekket av trafikkfilm sammenlignet med andre biler jeg eier/har eid.
Jeg har polert frontruten 3-4 ganger siden jeg kjøpte den for under ett år siden.

Kanskje er det det du smører på... Har ikke slike problemer og har ikke annet enn vasket ruten på 2 år.

Jeg smører aldri noe på frontruten. Har rain-x, men har aldri brukt den på i3'en.
Trafikkfilmen på ruten gir utrolig dårlig sikt når vindusviskeren har passert. Særlig ubehagelig blir det når det regner og er mørkt ute. Da blir gatelys og frontlykter på møtende biler smørt utover ruten.
Når jeg vasker frontruten merker jeg motstand mellom ruten og vinduskluten og jeg ser tydelig en film på ruten i form av skjolder. Det forsvinner selvsagt når jeg rubber ruten med grov polish.
Mulig jeg må kjøpe noe tilsetting til spylervæsken.
Bmw i3 2016-solgt
Kia Soul 30Kw 2018-solgt
Tesla mod3 Sr+ 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA