Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: inventory 90D vs bestille 75D

Startet av Ullsokk, torsdag 20. juli 2017, klokken 22:30

« forrige - neste »

Ullsokk

Trenger ny bil, og regnestykket på en elbil er jo ikke til å slå. Har en gammel bensinbil som synger på siste verset men, skulle hatt to biler i husholdningen innen det neste året. Hadde håpet å kunne kjøpe en elbil nå og dermed ha to biler, men gammelkjerra er nok ikke vits å reparere på, så nå er behovet plutselig å kjøpe to biler på kort tid. Dermed leter jeg etter det billigste alternativet som dekker våre behov. Vurderer å kjøpe en så billig som mulig Nissan Leaf, eneste kvavene er at den skal være norsk (varmepakke på batteri), og ikke import, samt at batteriet fremdeles er god futt i. Dette betyr naturligvis 24kwh-modellen, som bør holde til 90% av kjørebehovet.

Tenker på sikt å enten finne en billig diesel eller vurdere en av 50-mils-bilene som vil komme for fullt de neste årene etterhvert, men i første omgang blir det nok en så rimelig Leaf som mulig, slik at vi kan spare litt opp til en bil nr 2.

Er det dumt å gå for en så billig leaf som mulig? Vil ikke risikere å måtte bruke 100 000, for så å måtte punge ut 70 000 for å bytte en batteripakke innen kort tid. Hva vil være tryggest? gå for en ca 2014-modell for 150 000, eller en 2012-modell til ca 100 000? Og har kilometerstand mye å si dersom batteri vises alle 12 søylene?

Har regnet meg frem til at en slik bil i snitt blir billigst per mnd, selv om bilen ikke er verdt mer enn vrakpant om 5 år. Men det er jo et annet regnestykke dersom batteriet ryker om et halvt år. Men mye tyder jo på at batteriene holder seg godt. Blir ikke helt klok på hva vi bør gjøre

knut.aulie

Det nye leasingtilbudet til Nissan med ny bil til 990 kr mnd høres ut som super deal.
Har ikke sjekket detaljene, så tar et lite forbehold der

Ullsokk

Har du noen lenke til dette tilbudet på 990 kr?

knut.aulie


knut.aulie

Sorry på face forsvinner ting fort.

Skal poste her om den dukker opp igjen. (Var en annonse)

Ullsokk

Men utover leasingalternativet - er det noen som ville ha vegret seg for å kjøpe en 5 år gammel LEAF? Om vi går for dette alternativet har vi trolig råd til en halvgammel diesel som bil nr 2, så da er det ikke noe krise med rekkevidde. Er bare 10 km til jobb, og maks 30 km hver vei de dagene madammen har jobboppdrag litt utenfor allfararvei. Så absolutt maks nødvendig kjørelengde er på ca 80 km. Det bør vel være veldig mulig selv for for 1.gen som begynner å skorte litt på batterikapasitet? Og da er det nok mulighet for å lade et par timer med vanlig stikkontakt på vinteren vil jeg tro.

Espen Hugaas Andersen

80 km kan være en utfordring med ny leaf med 24 kWh batteri, om det er på vinteren og man kjører i 100+ km/t. Men får man litt lading i løpet av dagen og man ikke kjører mye motorvei, så bør det gå greit.

Jeg hadde ikke vært veldig bekymret for å kjøpe en Leaf, men jeg hadde forsøkt å finne en Leaf med best mulig batteri. I denne prisklassen ville jeg lett etter en bil som maks hadde mistet 1 av 12 bar, helst som fortsatt hadde 12 barer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ullsokk

Hvor langt er realistisk rekkevidde på 24 kwh viterstid? Hva er worst case?

Har funnet en med alle 12 barer intakt, men for alt jeg vet kan det jo bety at batteriet er på 86 prosent. Men igjen, er jo stort sett kortere avstander. Og om vi får tak i en billig nok har vi råd til en diesel som nr 2 og til lengre turer

arthur

Sitat fra: Ullsokk på mandag 08. mai 2017, klokken 11:40
Har du noen lenke til dette tilbudet på 990 kr?

Med null i innskudd så er dette tilbudet på 4.284 per måned i 24 måneder i føle svar fra Birger N. Haug på FB.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

sylwester

Sitat fra: Ullsokk på søndag 07. mai 2017, klokken 22:18
...
Er det dumt å gå for en så billig leaf som mulig? Vil ikke risikere å måtte bruke 100 000, for så å måtte punge ut 70 000 for å bytte en batteripakke innen kort tid. Hva vil være tryggest? gå for en ca 2014-modell for 150 000, eller en 2012-modell til ca 100 000? Og har kilometerstand mye å si dersom batteri vises alle 12 søylene?
...

Du kommer aldri til å bytte batteri. Det er meningen at du skal kunne ga bilen i 15-17år uten å bytte batteriet. Nissan mener å være godt innafor 70% etter 10år og da har du nok over 50% etter 17.  Jeg tror du bør holde deg unna de bilene med veldig lav kilometerstand siden de kanskje har stått mye på 100% i garasje.

Jeg ville nok kjøpt en bil som er under 5 år gammel, kansje akkurat rundet 4 år.. Da har du ett år med garanti fra Nissan på en Norsk bil og vil få litt sikkerhet for investeringen det første året. Jeg tror det er verd det. Fra September vil bruktmarkedet flomme litt over av folk som kjøper 2018-modellen med bedre batteri. Kanskje du kunne fått en 30kWh for en rimelig penge?

Sitat fra: knut.aulie på mandag 08. mai 2017, klokken 11:28
Det nye leasingtilbudet til Nissan med ny bil til 990 kr mnd høres ut som super deal.
Har ikke sjekket detaljene, så tar et lite forbehold der

Denne muligens? https://www.bnh.no/nissan-leaf-nullrisiko/

Den krever 94'kr i EK så du må betale det det koster for en 1gen og deretter 990kr/md i 24md. Etter det kan du levere tilbake bilen kostnadsfritt. Dvs. de vedder en bil til 267'kr ikke vil tape mer enn 118'kr, dvs. 44% verditap på 2 år.. Det skal mye til at ikke man kan selge en 2 år gammel 30kWh til 150'kr.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

knut.aulie

Takk Sylvester[emoji1360]

Selvfølgelig var det et høyt kontantbeløp.
Fordelen er jo å ha splitter ny bil og slippe å tenke på innbytte.

nr1rayner

Sitat fra: Ullsokk på mandag 08. mai 2017, klokken 13:50
Hvor langt er realistisk rekkevidde på 24 kwh viterstid? Hva er worst case?

Tjah, synes å huske det var en som kom 5 mil i -30C.
Kommer helt an på hvor varmt du vil ha det, hvor mange stopp du har osv osv.
10% forsvinner på mine 6km til jobb, men skal nok få til å bruke 15% uten problem også..
30+30km på de verste dagene så er du nok godt innenfor.
Så lenge du får et par timers lading burde ikke 80km være noe problem.

Ang. kmstand, enig med sylwester. Lav kmstand har de gjerne stått med svært mye, eller svært lite på "tanken".
For batteriets del er det bedre at den har vært i bruk.

Man kan gå på en smell med Leaf, men sannelig kan man det med fossilbil også. Forskjellen er vel egentlig bare hvor mye det er vits å koste på den bilen man har.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA