Hovedmeny

Reservasjon av Audi e-tron

Startet av Trond.m, fredag 21. april 2017, klokken 09:17

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 27. september 2018, klokken 15:27
Til info heter det ikke lenger "over 400km". Nå heter det:

"Audi e-tron leverer inntil 400 km elektrisk rekkevidde etter det ny-innførte og mer korrekte målesystemet WLTP (du kan lese mer om WLTP her)" står det på https://blogg.eabryn.no/audi/e-tron/
Det er jo bare noe en forhandler har skrevet. Vi må forholde oss til det importøren har kommunisert skriftlig så sent som for 9 dager siden.
De offisielle tallene bør komme snart, og det vil være ekstremt skuffende om de ikke leverer det de har lovet...og gjerne 5-10 % mer.

Samtidig er det verd å merke seg at Audi ikke har oppgitt rekkevidde i pressemeldingene side. Hvis de var 100 % sikre på at den var over 400 km kunne de gjort det uten å risikere noe. På den annen side er ikke 400 km så mye å skryte av heller, siden koreanerne lett leverer nærmere 500 km.

«Audi e-tron har alt av teknologiske nyvinninger fra Audi, og tilbyr det beste fra alle verdener – imponerende kjøreegenskaper med det nyutviklede elektriske quattro firehjulstrekksystemet, komfort og premiumfølelse med et lavt støynivå, luksuriøst og innovativt interiør, imponerende ytelser, over 400 kilometer rekkevidde etter WLTP-standarden, opptil 150 kW hurtiglading, og for første gang på en produksjonsbil – virtuelle sidespeil. Dette er bare noen av årsakene til at Audi e-tron gir en helt spesiell kjøreopplevelse»

Pingle

Personlig heller jeg til at VAG ikke har tallene. Det overrasker, siden det de sier de skal gjøre, er å la tredjepart sikre tallene. Av gode grunner til det, er at prototypene har svidd av for mye strøm, og de håper at de får fikset noe med firmware, at de vet de kommer nærmere 400 enn 500, altså problematisk ift ipace, eller at de hadde tenkt å bruke egne data til ipace måtte nedjustere.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

trd-73

Orbit

Ser ikke bort i fra at gjengen hos Erik Arnesen (hei forresten) følger litt med på hva som skrives her  :laugh:
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ToWalkOrDrive

Eabryn hadde og lagt det ut på Facebook, og da var det en som spurte om det stemte med "inntil 400", hvor han svarte at det stemte, les mer på bloggen... men mulig han ikke mente "mindre enn".
Tesla Model Y                         2021-

jamez

Sitat fra: Crown på søndag 23. september 2018, klokken 18:28
Har bare rykket opp én plass siden lanseringen, fra 1260 til 1259, så folket er tydeligvis fornøyd med det de har sett hittil :)

Grunnen til at ikke fler har falt av enda er at fullstendig prisliste og spesifikasjon ikke foreligger enda. Også uvist om storkunderabatt er utelukket. De fleste på liste var forberedt på å betale over 600k og da har man også råd til å la 20 000 stå fastlåst. De få som har falt fra har nok kjøpt Jaguar eller Tesla nå.

Er nok endel i køen som får en vanskelig avgjørelse når forhandleren ringer og spør om de kan komme og skrive kontrakt.

forzaman

"Audi e-tron leverer inntil 400 km elektrisk rekkevidde etter det ny-innførte og mer korrekte målesystemet WLTP (du kan lese mer om WLTP her)" står det på https://blogg.eabryn.no/audi/e-tron/

Hvis man ser på uttalelser fra Audi på avdukingen av bilen i SF, så sier de veldig tydelig OVER 400 km rekkevidde. Jag tror ikke de ville sagt det, hvis de ikke var 100% sikre på at den blir OVER 400 km. Så gjenstår det bare å se hvor mye over den blir.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: forzaman på torsdag 27. september 2018, klokken 20:27

Hvis man ser på uttalelser fra Audi på avdukingen av bilen i SF, så sier de veldig tydelig OVER 400 km rekkevidde. Jag tror ikke de ville sagt det, hvis de ikke var 100% sikre på at den blir OVER 400 km. Så gjenstår det bare å se hvor mye over den blir.
Kan jo være at de gang på gang har klart over 400km, men når de nå er testet ihht WLTP så kom de 2 km for kort (ref Kia Niro som har 485km WLTP men som Bjørn Nyland lett kjørte 500km med i Korea.
Kan og være Bryn uttalte seg upresist.
Jeg tipper 420km er mulig under gode forhold.
Tesla Model Y                         2021-

hemi

WLTP/NEDC er jo bare svada uansett, EPA er eneste tallet ting kan måles på som felles norm.

samotholt

Yepp.

Når nå I-Pace har fått 234miles EPA = ca. 38 mil og har 47 mil WLTP - så gjør det meg seriøst bekymret når Audi sier over 40 mil WLTP. Ser vi 35 mil EPA her?
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

hemi

betting start now,
jeg sier ca samme tall som i-pace, siden batteri er marginalt større, og satser på at audi har henta noe erfaring fra e-golf.

turfsurf

Sitat fra: hemi på fredag 28. september 2018, klokken 00:53
betting start now,
jeg sier ca samme tall som i-pace, siden batteri er marginalt større, og satser på at audi har henta noe erfaring fra e-golf.
Samme EPA, noe mindre WLTP. Jaguar virker å ha vært kreative med WLTP tallet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Sitat fra: samotholt på fredag 28. september 2018, klokken 00:32
Yepp.

Når nå I-Pace har fått 234miles EPA = ca. 38 mil og har 47 mil WLTP - så gjør det meg seriøst bekymret når Audi sier over 40 mil WLTP. Ser vi 35 mil EPA her?
Ser at Kona har 258 miles EPA range og 482 km WLTP range. Å klare WLTP rekkevidde sommerstid på tørr vei og normal landeveisfart 70-85 virker rimelig greit med Kona, og det samme burde være tilfelle med I-Pace hvis det ikke er noe galt med målingen. Med snøslaps eller i mer enn 10 kuldegrader tror jeg nok ikke man bør satse på mer enn 26-28 mil mellom hver ladestopp med e-tron. En ladestopp på 1,5 timer -50 kW lader) for hver 3 time kjøring gjør at langturer (+50 mil) vintertid med dagens ladenett vil ta noe lenger tid enn med fossil bil. Personlig har jeg ingen problemer med en slik begrensning, men det er jo noe man bør være bevisst på før man kjøper e-tron eller i-pace.

Pingle

Sitat fra: samotholt på fredag 28. september 2018, klokken 00:32
Yepp.

"over" er det samme uttrykket de bruker for Audi Elaine/etron sportback. Samme batteri, samme lengde og bredde, lavere bil og høyst sannsynlig triveligere aerodynamikk. Likevel holder de fast på >500 km NEDC.

Jeg er nok også bekymret for rekkevidden, men jeg vil ikke trykke på panikk-knappen før jeg ser wltp-tall og tester som er reelle. Og ikke minst prislisten for nødvendig ekstrautstyr.
At ipace snubler mtp rekkevidde bekymrer meg mer om dagen, selv om den bare er plan B.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Chimp

Antar dette er diskutert utallige ganger, men har falt av lasset litt. Hva ble prisen på de to e-tron modellene man kan bestille pr i dag? Annen prisinfo frigitt, dvs startpris på innstegsmodell som deretter må specces opp?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA