Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading 10A/16A

Startet av daghb, fredag 25. februar 2011, klokken 00:26

« forrige - neste »

Baltor

#15
Sitat fra: PerBear på tirsdag 01. mars 2011, klokken 20:55
[Strømbryteren er vel for å unngå slitasje på stikkontakt: Ved å ha bryter i døra er en sikret at støpsel fjernes uten belastning og gnist unngås.

Problemet med slitasje i kontakten er vel ikke SÅ stort. Er det noen som har data på hvor mange tusen frakoblinger en vanlig kontakt vil tåle hvis den har 16A belastning?
Her i Stavanger har vi noen ladepunkter (uten bryter) som er mer enn 10 år, det ser ut til at dårlige støpsler med nestenbrudd i kabeltilkoblingen er et mye større problem, kontaktene blir svidd utenpå plasten (av støpsler som brenner).
Men i-Miev kabelen (som aldri burde vært godkjent >:() skaper nye problem, den tunge klumpen belaster støpselet og hvis noen kommer såvidt borti kabelen glir støpselet halveis ut.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Sitat fra: Baltor på tirsdag 01. mars 2011, klokken 21:48
Men i-Miev kabelen (som aldri burde vært godkjent >:() skaper nye problem, den tunge klumpen belaster støpselet og hvis noen kommer såvidt borti kabelen glir støpselet halveis ut.

Jer har nok misset et poeng med kabelen med pulsbreddemodulatoren på, men vi får håpe at det blir en tilbakekalling og at den tunge klumpen blir montert i bilen. Dette vil gå gale før eller senere.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 02. mars 2011, klokken 06:31
Sitat fra: Baltor på tirsdag 01. mars 2011, klokken 21:48
Men i-Miev kabelen (som aldri burde vært godkjent >:() skaper nye problem, den tunge klumpen belaster støpselet og hvis noen kommer såvidt borti kabelen glir støpselet halveis ut.

Jer har nok misset et poeng med kabelen med pulsbreddemodulatoren på, men vi får håpe at det blir en tilbakekalling og at den tunge klumpen blir montert i bilen. Dette vil gå gale før eller senere.

Klumpen kan ikke monteres inn i bilen, da har den ingen funksjon og kan liksågodt droppes.

Jeg foreslår heller at man bruker energien på å få aktørene til å sette ut ladepunkter med Mennekes-kontakter (og høyere strømstyrke, evt. 3-fas) istedenfor Schucko. Da trenger man bare en enkel ledning mellom ladepunkt og bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Go-carter

@Baltor: Er det ikke mulig å "feste" pulsmodulatoren til stolpen med den medfølgende stroppen/hyssing, evt. lage seg et lite bånd som den kan henges opp etter?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Baltor

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. mars 2011, klokken 09:05
Jeg foreslår heller at man bruker energien på å få aktørene til å sette ut ladepunkter med Mennekes-kontakter (og høyere strømstyrke, evt. 3-fas) istedenfor Schucko. Da trenger man bare en enkel ledning mellom ladepunkt og bil.
De nye ladestasjonene med Schuko som er spredd rundt i Norge har kommet for å bli, dessuten gjelder dette problemet også mange private kontakter.
Enig i at Mennekes kan bli en fin ny standard, og at disse plassene ikke vil ha det samme problemet.

Forslag til løsning pr i dag:
Mitsubishi modifiserer ladekablene slik at tilførselkabelen blir ca 2 meter, kabelen etter klumpen kan gjerne kortes inn. De som er solgt blir tilbakekalt. Dette bør skje før vi opplever svidde kontakter, branntilløp og røyutvikling.

Dette forslaget fikk de også før en eneste bil var levert, så det er skuffende at de ikke har tatt det alvorlig foreløbig. 
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

Sitat fra: Go-carter på onsdag 02. mars 2011, klokken 09:27
@Baltor: Er det ikke mulig å "feste" pulsmodulatoren til stolpen med den medfølgende stroppen/hyssing, evt. lage seg et lite bånd som den kan henges opp etter?
Da må man drille et hull i ladestolpen for å ha noe å henge den i. Slik det er idag kan du feste den inntil, da unngår du at den pendler i vindkastene, men tyngden klarer du ikke å avlaste.

(men dette er selvfølgelig bedre enn ingenting, en annen løsning er å ha med seg en bruskasse eller et campingbord klumpen kan ligge på, men jeg mener alt dette burde være unødbendig)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

cra

Sitat fra: Baltor på onsdag 02. mars 2011, klokken 10:43
Da må man drille et hull i ladestolpen for å ha noe å henge den i.

Vil det ikke være nok å ha en liten krok på enden og henge den på kanten da? Bruskasse, campingbord e.l. er helt uaktuelt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Baltor

Sitat fra: cra på onsdag 02. mars 2011, klokken 11:02
Vil det ikke være nok å ha en liten krok på enden og henge den på kanten da? Bruskasse, campingbord e.l. er helt uaktuelt.

En liten kjetting med en metallkrok kunne nok fungert på endel ladestolper,  men ikke de stedene det er en vanlig kontakt på en flat murvegg. (dette er vanlig løsning inne i parkeringhus her i Rogaland)
Som du ser over mener jeg Mitsubishi burde levert en ferdig løsning.

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

cra

Sitat fra: Baltor på onsdag 02. mars 2011, klokken 11:52
En liten kjetting med en metallkrok kunne nok fungert på endel ladestolper,  men ikke de stedene det er en vanlig kontakt på en flat murvegg. (dette er vanlig løsning inne i parkeringhus her i Rogaland)
Som du ser over mener jeg Mitsubishi burde levert en ferdig løsning.

Ja, jeg ser den med kontakter rett på veggen - som er den jeg som oftest (alltid) bruker også. Enig i at det hadde vært greiere med en lenger kabel.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PerBear

Sitat fra: Baltor på onsdag 02. mars 2011, klokken 10:38
Forslag til løsning pr i dag:
Mitsubishi modifiserer ladekablene slik at tilførselkabelen blir ca 2 meter, kabelen etter klumpen kan gjerne kortes inn. De som er solgt blir tilbakekalt. Dette bør skje før vi opplever svidde kontakter, branntilløp og røyutvikling.
Hva gjør "klumpen"? Er det noen som har skjema / signaltegning så vi kan se om det er mulig å gjøre dette på en bedre måte?

Tenk at en flott elbil blir designet med "klumpfot"!  ;)

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Hans Håvard Kvisle

Nytt fra Trafikketaten Oslo kommune om ladestolpene som har gitt noen frustrasjoner:
http://elbil.no/ladestasjoner/347-smatrobbel-med-oslos-nye-ladestolper

Det betyr at de blir i orden. Men det tar noen måneder fordi ny innmat først må produseres. Det håper jeg vi har tålmodighet til. Jeg håper også at oppgradering kan bli gjort i andre byer som bruker denne ladestolpen.
St.Hanshaugen

daghb

Oi, har ikke sett dette før nå. Dette er VELDIG bra fra både Oslo Kommune og produsenten, men ikke minst fra Norstart. Dette alene er verdt medlemskontingenten de neste tre årene!

Imponerende resultater! Gratulerer og tusen takk til de som har vært involvert i dette fra Norstarts side!
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

Joffe69

Jeg har fått byttet kabelen ut i fra den jævela boksen med en  som er 1Meter.
Og da fungerer dette mye bedere.

elektrolux

Har funnet den ultimate løsningen på å sikre bryteren i på stilling:

Ta med en strips, og sett over bryteren.

Da fungerer alt som før, bortsett fra at strømmen beholdes på enten luka er stengt eller åpen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 12. mai 2011, klokken 14:49
Har funnet den ultimate løsningen på å sikre bryteren i på stilling:
Ta med en strips, og sett over bryteren.

Genialt!  :D  Enkelt, billig, og reverserbart.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA