Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading 10A/16A

Startet av daghb, fredag 25. februar 2011, klokken 00:26

« forrige - neste »

daghb

Har et lite problem som den vanlige elbileier nok ikke har. På min ladekabel finnes et overspenningsvern som slår inn hver gang strømmen til bilen kuttes. Det vil si at hver gang jeg drar ut kontakten eller (det som er mest irriterende) lukene på de nye ladestasjonene rundt om åpnes, så slår vernet inn. Det at man lukker luka eller eventuelt plugger i kontakten igjen hjelper ikke strømtilførselen, ettersom overspenningsvernet manuelt må tilbakestilles ved hjelp av en "reset"-knapp på kabelen.

Det vil si at når jeg parkerer og håper å lade bilen, for så å komme igjen 8-9 timer senere, så er strømmen kanskje kuttet allerede etter 10 minutter og jeg må la bilen stå til dagen etter med utladet batteri. Det samme skjer med endel av de gamle ladestasjonene som på tross av at de er forsynt med 16A sikring ikke klarer å lade lenger enn 1-2 timer før sikringen slår over (f.eks. på et par av del gamle ladestolpene i Kongens gate i Oslo).

Er det noen som vet hva som er misjonen bak at disse lukene kutter strømmen ved åpning? Er det for å få inn disiplinen til folk slik at de lukker lukene etter seg? Er det noe alternativ å fjerne mitt eget overspenningsvern - finnes det allerede os-vern innebygget i ladestasjonene? Kan man vurdere å ikke kutte strømmen ved åpning av lukene?
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

elektrolux

Bryteren som kutter strømmen ligger meget lett tilgjengelig for "modifisering"

En plastplugg som brukes for å skru i murvegger passer f.eks perfekt til å holde strømmen i gang. Samtidig må en ta vekk selve låsebøylen, slik at den ikke dytter vekk plastpluggen.

Alternativt vil litt teip rundt mekanismen kunne holde strømmen i gang uten å modifisere selve låsefunksjonen.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Et annet problem med de nye ladestolpene er plassen inni lokket. Ladekabelen på den ene bilen min har støpsel som vist på bildet. Da er det ikke mulig å lukke luka, og dermed får man lite strøm  :(

Noen som har tips om et godt støpsel med ledningen ut 90 grader? (de fleste er for puslete for 2,5 mm2 utekabel.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Hans Håvard Kvisle

Nu om dagen er det ikke bare ros å få for de nyeste ladestolpene som bl.a. brukes i Oslo.

Er du en stakkars i-MiEV-eier klarer du så vidt å klemme igjen luka. Helt sikkert klarer du over tid å ødelegge hengslene på den kjappere enn normalt.

Er du en særdeles uheldig i-MiEV-eier og kommer til en stolpe der en i-MiEV allerede lader, ja da kan du likesågodt kjøre videre. Glem å få igjen luka.

Det blir nok det samme for andre trillingeiere.

Bare så det er sagt, det er nok ladestolpen det bør gjøres noe med. Da på flere måter har vi registrert.

Vi jobber med saken!
St.Hanshaugen

Elmo

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på fredag 04. februar 2011, klokken 14:26
Bare så det er sagt, det er nok ladestolpen det bør gjøres noe med. Da på flere måter har vi registrert.
Vi jobber med saken!
Godt.

Jeg nevnte problemet mitt til mannen som hadde stand med de nye stolpene på Rådhusplassen ved start på No emission rally i sommer.
Han sa da at de allerede hadde klar stolper med bedre plass, men . . . om det var på tegnebrettet, i prototype eller i produksjon . . . who knows ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Jeg liker lyset øverst på stolpene. Lyset er synlig på god avstand, og indikerer ledig eller opptatt stolpe.

De eksisterende stolpene kan på en billig måte forbedres med topphengsler og fjerning av strømavbryterfunksjonen. Da blir der plass til ale typer støpsler, og nabobilen mister ikke strøm, når en annen kobler seg til. Og så slipper en alt styret med å skaffe nøkler som Stavanger parkering nå er lens for.
Med topphengsler vil jo luka normalt falle tilbake i lukket stilling, og låsen stopper ingen som vil inn i boksen uansett; med eller uten verktøy.

Med medbrakte deler burde en slik forbedring ta 10 min, og koste en 100 lapp. Sier vi 1000 lapp inkl, kjøring og engeenering, er dette likevel småpenger i forhold til å bytte ut stolpene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jornheim

Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

daghb

Flott at det jobbes med dette - da kommer foreningskontingenten til nytte nok en gang  :D
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

daghb

Da har jeg fått kjapt svar fra Trafikketaten:

"De nye stolpene (Proxll-stolpene) ble delvis valgt grunnet sikkerhetsfunksjonen ved at det ikke er strøm i kontakten før døren er låst. Jeg skjønner imidlertid at dette slår dårlig ut i kombinasjon med overspenningsvernet ditt på din bil. Dessverre var dette en situasjon vi ikke forutså da stolpene ble satt opp. Vi var heller ikke klar over at enkelte elbiler ble levert med denne sikkerhetsfunksjonen. Vi er i kontakt med produsenten av ladestolpen for å se på muligheten for å gjøre endringer i stolpen."
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

Lunde

#9
Tesla sluter å lade om du bryter strømmen, THINK vil elegent slutte å lade på 3kW og ende på 2 om du bryter stømmen. Forskriftene krever at uttak er låsbare om de monteres under 1.7 meter, men ikke at strømmen er av når lokket åpnes. Har vært i elektrofaget i 31 år, men det er mulig det har skjedd endringer i det siste??. Om proxel mener det er tryggest at de er strømløse når de er låst er det muligens et skritt lenger enn forskriftene krever.  De fleste av oss kan leve med at stikkontaktene er strømførende hjemme når vi plugger in what ever  ;D
Om dere vil modifisere boksene deres er det bare å kortslutte microbrytern som indikere låst stolpe  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

jkirkebo

Sitat fra: Lunde på fredag 25. februar 2011, klokken 20:35
Tesla sluter å lade om du bryter strømmen, THINK vil elegent slutte å lade på 3kW og ende på 2 om du bryter stømmen. Forskriftene krever at uttak er låsbare om de monteres under 1.7 meter, men ikke at strømmen er av når lokket åpnes. Har vært i elektrofaget i 31 år, men det er mulig det har skjedd endringer i det siste??. Om proxel mener det er tryggest at de er strømløse når de er låst er det muligens et skritt lenger enn forskriftene krever.  De fleste av oss kan leve med at stikkontaktene er strømførende hjemme når vi plugger in what ever  ;D

Jeg skjønner godt at de har designet stolpene slik. Om folk trekker ut kabelen fra stolpen først (og det ville sikkert mange gjøre) samtidig som det er strøm i stolpen og lading pågår vil det oppstå en stor gnist. Etter noen hundre slike blir konktakten dårligere og dårligere med påfølgende varmeutvikling.

Prøv selv å dra ut støpselet til støvsugeren hjemme mens den går på maks, du vil nok observere en relativt kraftig gnist.

Mao. det er ikke å plugge inn som er problemet men å plugge ut...

J1772- og Mennekes-standarden fikser jo dette i pluggene med en "proximity pin" eller hva det nå kalles.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daghb

Teslaen er grei slik - om man bryter strømmen i stolpen først så får man alltid utslag på overspenningsvernet og en advarsel på skjermen i bilen. Etter et par sånne lærer man fort at man må bryte strømmen på bilsiden via den av/på-knappen som finnes på kabel-enden nær bilen.

Og strømbryter i døren er en grei idé om man hadde døren for seg selv - altså en dør per kurs. Det blir litt spesielt å bryte strømmen til nabobilen når du skal koble inn og ut din egen.

Nei, jeg liker ikke helt designet på disse stolpene. Lyset på toppen av stolpen er også egentlig bare tull. Om det lyser blått som viser at stolpen er ledig, så vil du uansett ikke kunne lade om det står en bil der. Og står det ikke en bil der, så kan man lade. Altså - jeg ser etter biler som står på plassen og ikke blått eller grønt lys for å se om jeg kan lade eller ikke. Mye enklere...

Så hva poenget med disse stolpene er, det vet ikke jeg. Synes ikke de gir noe mere enn de gamle - kanskje med unntak av utbyggingsmuligheter for f.eks. fjern-booking - men dette er såvidt jeg forstår en del av framtiden og ikke nåtiden.
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

daghb

Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

Go-carter

Sitat fra: daghb på tirsdag 01. mars 2011, klokken 13:36
Nei, jeg liker ikke helt designet på disse stolpene. Lyset på toppen av stolpen er også egentlig bare tull. Om det lyser blått som viser at stolpen er ledig, så vil du uansett ikke kunne lade om det står en bil der. Og står det ikke en bil der, så kan man lade. Altså - jeg ser etter biler som står på plassen og ikke blått eller grønt lys for å se om jeg kan lade eller ikke. Mye enklere...

Så hva poenget med disse stolpene er, det vet ikke jeg. Synes ikke de gir noe mere enn de gamle - kanskje med unntak av utbyggingsmuligheter for f.eks. fjern-booking - men dette er såvidt jeg forstår en del av framtiden og ikke nåtiden.

Vel,

For det første er de mer estetisk tiltalende, enn de überkjipe defa/garo stolpene. Lyset er også et fint tilskudd, det som er kjekt med det er at man ser om en bil f.eks. er fulladet slik at om det er plass men ikke støpsel(som det er store deler av Oslo) så kan man med god samvittighet ta ut pluggen. Har selv vært borte i at vi stod seks stk kewet/reva, på to oppmerkede plasser  ;D

Valgte selv en Proxll stolpe på det ene ladepunktet jeg har fått opp her i nabolaget, og først nå forstår jeg hvorfor den ikke funka første gang jeg testa den ::) Men strømbryteren i låsen er fullstendig meningsløs, spør du meg.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

PerBear

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 01. mars 2011, klokken 14:50
...strømbryteren i låsen er fullstendig meningsløs, spør du meg.
Strømbryteren er vel for å unngå slitasje på stikkontakt: Ved å ha bryter i døra er en sikret at støpsel fjernes uten belastning og gnist unngås.

Men: Det hadde vært en mye bedre løsning å hatt bryteren i selve stikkontakten. Derved kan stikkontakten automatisk bli strømløs idet du begynner å trekke ut støpselet.  En liten mikroswitch som styrer en kontaktor. Da er det også enkelt å få til fjernovervåking for å se om plassen er ledig...
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA